Kakav je uticaj korona virusa na tehnološku industriju u Srbiji?

Predstavnici IT-ja otkrivaju da li je pandemija ostavila posledice na njihovo poslovanje

Da li se (i kako) aktuelna kriza odrazila na domaće IT tržište?

Kada smo u martu, u jeku epidemije u Srbiji, kontaktirali neke od članova domaće IT industrije koji iz Srbije vode tehnološke kompanije, njihov zaključak bio je sledeći: domaća IT scena u tom momentu nije osetila velike potrese usled pandemije, ali se kolike-tolike posledice ipak očekuju.

Šest meseci kasnije, došao je trenutak da sa njima porazgovaramo ponovo i proverimo da li se u međuvremenu nešto promenilo. Kako sada stoje stvari i koja su se njihova predviđanja ostvarila, a koja nisu?

Tek u godinama koje dolaze očekuju nas prave posledice pandemije

„U odnosu na naš prethodni razgovor, kao tačno se ispostavilo predviđanje da će neke industrijske grane imati pozitivan efekat od pandemije, a neke negativan“, započinje razgovor Nebojša Bjelotomić, direktor kompanije Saga:

Nadamo se da ova godina neće biti lošija od prošle, što će biti veliki uspeh. U poslednjem našem razgovoru sam predvideo recesiju i, istina, očekivao sam je na jesen, ali zbog donetih mera ili očekivanja drugog/trećeg talasa pandemije, mislim da do nje neće sada doći. Recesiju i dalje očekujem i mislim da će sledeća godina će biti veoma izazovna zbog toga.

Nenad Mladenović, osnivač i direktor kompanije Neopix, takođe ističe da će se prave posledice po industriju verovatno videti tek 2021. godine. „Razgovarajući s kolegama iz industrije saznao sam da je dobar deo kompanija uspeo da se izbori s prvim ekonomskim udarom pandemije. Neke su bile prinuđene da smanje plate zaposlenima, neke da raspuste deo tima, ali dobar deo njih je uspeo da se izvuče“, ističe on.

Nenad dodaje i da su do izražaja došli zajedništvo i međusobno razumevanje, ali i da je pandemija ipak ostavila veliki uticaj na svest o mentalnom zdravlju ljudi:

Veliki broj kompanija, među kojima smo i mi, je davao slobodne, takozvane „mental health“ dane svojim zaposlenima. Deo smo jedne od najbrže rastućih industrija na svetu, sve se dešava izuzetno brzo, pritisak je ogroman, i pandemija je sve to još više naglasila. Pohvalio bih kolege koje su pružile svojim zaposlenima opciju za „time off“ i koje su javno govorile o tome koliko je ovakva pauza bitna u ovako izazovnim vremenima.

Njegov kolega Ilija Studen, jedan od osnivača kompanije ActiveCollab, takođe ističe da je itekako primetio veliki uticaj pandemije na domaću tehnološku industriju. „Događaj koji zatvara granice, polovi broj ljudi koji putuju i uzrokuje velike talase nezaposlenosti na nekim od velikih tržišta koje naš IT opslužuje ne može da ne donese promene i ne ostavi posledice“, naglašava on.

Ipak, kao i njegove kolege, ističe da je ceo talas promena tek u nastajanju, tako da ćemo gledati posledice kako se odmotavaju dugi niz godina. „Treba imati na umu da neće sve posledice biti negativne, ali da će biti dosta i takvih“, otkriva naš sagovornik.

Poslovanje kompanija naših sagovornika nastavlja da raste

Naši sagovornici, u nastavku razgovora, otkrili su nam i sledeću stvar: kompanije u kojima rade ne samo da nisu osetile negativne posledice – baš naprotiv. Dragan Babić, osnivač agencije Superawesome, kaže da su oni primetili blago povećan broj upita za novim projektima i saradnjama:

Primećujemo da se i klijenti unutar njihovih organizacija snalaze kako znaju i umeju u ovoj novonastaloj situaciji i nekima je prirodno lakše a nekima teže da se snađu zbog prirode industrija u kojima funkcionišu. Ipak, oni koji su u tehnološkom sektoru su se najbolje snašli.

Neopix je, sa druge strane, ove godine imao više posla nego ikada, a Nenad otkriva da su pored nastavka i unapređivanja saradnje s dugogodišnjim klijentima, dobili priliku da rade na još nekoliko novih projekata. „Dobar deo naše klijentele je iskoristio zatišje svakodnevice koju je prouzrokovala pandemija da konačno pokrene neki projekat koji je godinama čekao da dođe na red jer je sve ostalo bilo preče“, otkriva on.

Što se uposlenosti ActiveCollab-a tiče, Ilija dodaje da nije primetio neki veliki šok ili pad, te da posla ima i više nego dovoljno. Kod njih su se, kaže, apetiti dodatno povećali jer je njihov proizvod softverska podrška onome što je odjednom postalo potreba ogromnom broju firmi – distribuiranom radu.

Ilija dodaje i sledeće:

ActiveCollab pretežno koriste digitalne agencije i tu smo videli osipanje kod izvesnog broja koje je pandemija negativno pogodila, ali i veliki rast kod onih čije je brodove podigla i kod onih koji su prešli na distribuirani način rada.

Sa druge strane, IT je najveće promene doživeo upravo u načinu na koji se posao obavlja. „Stolovi za stoni tenis i tobogani sada verovatno skupljaju prašinu u prelepim kancelarijama koje odjekuju prazne, za razliku od chat soba i online sastanaka. Ove promene će biti trajne, ne u smislu da će sve IT firme otkazati rentu kancelarija i preći na 100% remote rad, već tako što će se retki vratiti načinu na koji su radili pre pandemije.

Što se tiče obima posla kompanije Saga, Bjelotomić, ističe da oni takođe nisu u padu, ali njegov najveći utisak je odlaganje odluka kod korisnika, kao i da se sve sporije odvija ove godine. „Efekat pandemije, kao i svesti celokupnog društva zbog stvari koje su se dešavale od početka godine, uticao je na to da npr. budžeti koji su se ranije pravili u junu/julu sada se prave krajem septembra, da priče o projektima za sledeću godinu se ne vode u obimu kao ranije za ovo doba godine, itd“.

Hoće li domaći IT nastaviti da raste?

„Pandemija je pokazala da tržište itekako može da bude ranjivo, a nepredvidivost situacije poput ove nas uči da je diverzifikacija poslovanja izuzetno važna„, ističe Nenad, uz ocenu da će srpski IT bez sumnje nastaviti da raste – ako naučimo da brzo reagujemo i očekujemo neočekivano.

Njegov stav deli i direktor kompanije Saga – IT budžeti kod korisnika će možda biti manji, ali core kompetencije kompanija će zahtevati digitalizaciju da bi se došlo u kontakt sa korisnicima. „Pandemija je tu, neće brzo otići, tako da će digitalni kontakt biti jako bitan i sve što proizilazi iz toga – i analitika i pravljenje digitalnog korisničkog iskustva i customer journey-a, što će doprineti da IT raste, ali ne kroz IT budžete, već budžete onog osnovnog dela poslovanja svih kompanija“, ističe Bjelotomić.

Studen, pak, ističe da je on veliki poštovalac nasumičnosti i kompleksnosti, tako da se ne bavi puno predviđanjima, osim u pogledu rizika i odbrane od negativnih posledica:

Princip kojim se vodimo je da se nadamo najboljem, a spremamo za najgore. Pažnju smo posvetili osnovnim principima na kojima naš posao počiva, fokusirali se na proizvod i zadovoljenje konkretnih korisničkih potreba, na stabilnost i otpornost infrastrukture, zakrpili neke rupe u načinu na koji promovišemo i prodajemo proizvod, radili na nekim novim izvorima primanja, automatizovali mnoge stvari koje smo pre radili peške, dodali nove metrike koje nam pružaju dublji uvid u to kako naš posao funkcioniše…

Ukratko, izuzetno smo defanzivni, ali se trudimo da tu energiju konstruktivno uposlimo. Nisam siguran da je to recept koji bi ceo domaći IT trebalo da zauzme. Dosta poslova koje naše firme obavljaju su servisnog tipa, gde je veliki deo rizika na poručiocu, tako da se osnovne postavke dosta razlikuju. Mislim da ipak ne možemo puno da pogrešimo ako se držimo „nadaj se najboljem, spremi se za najgore“ principa.

Na samom kraju razgovora, Dragan iz agencije Superawesome ističe i da je ovaj usiljeni prelazak na udaljeni rad daje fenomenalnu priliku za domaće firme od kojih su mnoge uslužne – ili su to inicijalno bile. „Ko je radio usluge za inostranstvo je barem delom radio udaljeno jer su klijenti mahom udaljeni većinu vremena tokom saradnje, i to je velika prednost naspram nekoga ko to mora da uči i uvodi od nule tek sada. Udaljeni rad je nova normala sa ili bez pandemije, i ko se ne osposobi za isti što je pre moguće ne verujem da će biti u povoljnoj poziciji na globalnom tržištu“, zaključuje on.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Sasomange od letos zabeležio 100.000 registrovanih korisnika u pohodu na udeo u domaćem ‘classifieds’ tržištu

Sredinom godine na tržište Srbije stigao je novi oglasnik koji tehnologijom i dizajnom želi da se bori za svoj deo 'classifieds' kolača. Zanimalo nas je kako je čitava priča zamišljena i šta to novo Sasomange.rs pruža domaćim kupcima i trgovcima.

Analiza

Vodeća udruženja frilensera predstavljaju dalje korake ukoliko nadležni organi ne odgovore na njihove zahteve

Sa predstavnicima Udruženja radnika na internetu i Udruženja frilensera i preduzetnika razgovarali smo o narednim koracima kada je reč o pregovorima sa nadležnim organima zbog najavljenog oporezivanja frilensera.

Kolumna

Filtriranje interneta u Srbiji donosi ozbiljne posledice i nepoznatu korist

Filtriranje interneta je u Srbiji uvedeno radi navodnog sprečavanja dalje štete po republički budžet i ekonomiju i uz zanemarivanje brojnih aspekata koji ovaj opasan presedan nosi sa sobom. U tekstu analiziramo zašto je ta odluka besmislena i do kakvih posledica može dovesti.

Propustili ste

Gaming

Facebookov ‘cloud gaming’ ponudiće oglašivačima nove mogućnosti za reklamu

'Cloud' gejming je termin koji je u ovoj dinamičnoj godini isplivao na površinu i zainteresovao mnoge. Iako mu je potrebno još vremena da pokaže svoj pun potencijal, velike kompanije polažu ogromnu nadu u ovu oblast. Nakon kompanija Google i Apple, svoj 'cloud' gejming servis predstavio je i Facebook.

Društvene mreže

1.000.000 pregleda kasnije i domaći Extreme Intimo srušio je Instagram svojim humanim gestom

Ovih dana niste mogli da ne primetite video koji je šerovan širom Instagrama: kampanju #stvarnoželim brenda Extreme Intimo koji je za svako deljenje videa poklanjao novčana sredstva za porodilišta širom Srbije. Više o tome razgovaramo sa predstavnicima ove kompanije.

Internet marketing

TikTok kampanja ‘Teži Ravnoteži’ za 10 dana ima više od 700.000 pregleda – i interesuje tinejdžere širom Balkana

U okviru nacionalne kampanje 'Teži ravnoteži' pokrenut je i TikTok kanal sa ciljem edukacije đaka i studenata na temu zdravih životnih stilova. U nastavku teksta organizatori nam detaljnije otkrivaju o čemu je reč.

Office Talks Podcast

Država ćuti na zahteve frilensera (gost Miran Pogačar)

23. epizodu Office Talks podkasta obeležila je aktuelna tema oporezivanja frilensera. Naš gost bio je Miran Pogačar, predsednik novoosnovanog Udruženja radnika na Internetu.

Startapi i poslovanje

Nakon pritiska javnosti Apple konačno smanjuje App Store naknadu na 15% – ali samo za pojedine developere

Kao deo novog programa za mala preduzeća kompanija Apple najavila je smanjenje stope provizije u App Store prodavnici za 15% - što predstavlja jednu od najznačajnijih promena u procesu u kojem iOS developeri zarađuju na svojim igrama i aplikacijama za Apple uređaje.

Društvene mreže

Snap Inc. imenovao predstavnika za Srbiju – u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti saopštio je da je i kompanija Snap Inc. imenovala svog predstavnika za Republiku Srbiju.