Kakav je uticaj korona virusa na tehnološku industriju u Srbiji?

Predstavnici IT-ja otkrivaju da li je pandemija ostavila posledice na njihovo poslovanje

Da li se (i kako) aktuelna kriza odrazila na domaće IT tržište?

Kada smo u martu, u jeku epidemije u Srbiji, kontaktirali neke od članova domaće IT industrije koji iz Srbije vode tehnološke kompanije, njihov zaključak bio je sledeći: domaća IT scena u tom momentu nije osetila velike potrese usled pandemije, ali se kolike-tolike posledice ipak očekuju.

Šest meseci kasnije, došao je trenutak da sa njima porazgovaramo ponovo i proverimo da li se u međuvremenu nešto promenilo. Kako sada stoje stvari i koja su se njihova predviđanja ostvarila, a koja nisu?

Tek u godinama koje dolaze očekuju nas prave posledice pandemije

“U odnosu na naš prethodni razgovor, kao tačno se ispostavilo predviđanje da će neke industrijske grane imati pozitivan efekat od pandemije, a neke negativan”, započinje razgovor Nebojša Bjelotomić, direktor kompanije Saga:

Nadamo se da ova godina neće biti lošija od prošle, što će biti veliki uspeh. U poslednjem našem razgovoru sam predvideo recesiju i, istina, očekivao sam je na jesen, ali zbog donetih mera ili očekivanja drugog/trećeg talasa pandemije, mislim da do nje neće sada doći. Recesiju i dalje očekujem i mislim da će sledeća godina će biti veoma izazovna zbog toga.

Nenad Mladenović, osnivač i direktor kompanije Neopix, takođe ističe da će se prave posledice po industriju verovatno videti tek 2021. godine. “Razgovarajući s kolegama iz industrije saznao sam da je dobar deo kompanija uspeo da se izbori s prvim ekonomskim udarom pandemije. Neke su bile prinuđene da smanje plate zaposlenima, neke da raspuste deo tima, ali dobar deo njih je uspeo da se izvuče”, ističe on.

Nenad dodaje i da su do izražaja došli zajedništvo i međusobno razumevanje, ali i da je pandemija ipak ostavila veliki uticaj na svest o mentalnom zdravlju ljudi:

Veliki broj kompanija, među kojima smo i mi, je davao slobodne, takozvane “mental health” dane svojim zaposlenima. Deo smo jedne od najbrže rastućih industrija na svetu, sve se dešava izuzetno brzo, pritisak je ogroman, i pandemija je sve to još više naglasila. Pohvalio bih kolege koje su pružile svojim zaposlenima opciju za “time off” i koje su javno govorile o tome koliko je ovakva pauza bitna u ovako izazovnim vremenima.

Njegov kolega Ilija Studen, jedan od osnivača kompanije ActiveCollab, takođe ističe da je itekako primetio veliki uticaj pandemije na domaću tehnološku industriju. “Događaj koji zatvara granice, polovi broj ljudi koji putuju i uzrokuje velike talase nezaposlenosti na nekim od velikih tržišta koje naš IT opslužuje ne može da ne donese promene i ne ostavi posledice”, naglašava on.

Ipak, kao i njegove kolege, ističe da je ceo talas promena tek u nastajanju, tako da ćemo gledati posledice kako se odmotavaju dugi niz godina. “Treba imati na umu da neće sve posledice biti negativne, ali da će biti dosta i takvih”, otkriva naš sagovornik.

Poslovanje kompanija naših sagovornika nastavlja da raste

Naši sagovornici, u nastavku razgovora, otkrili su nam i sledeću stvar: kompanije u kojima rade ne samo da nisu osetile negativne posledice – baš naprotiv. Dragan Babić, osnivač agencije Superawesome, kaže da su oni primetili blago povećan broj upita za novim projektima i saradnjama:

Primećujemo da se i klijenti unutar njihovih organizacija snalaze kako znaju i umeju u ovoj novonastaloj situaciji i nekima je prirodno lakše a nekima teže da se snađu zbog prirode industrija u kojima funkcionišu. Ipak, oni koji su u tehnološkom sektoru su se najbolje snašli.

Neopix je, sa druge strane, ove godine imao više posla nego ikada, a Nenad otkriva da su pored nastavka i unapređivanja saradnje s dugogodišnjim klijentima, dobili priliku da rade na još nekoliko novih projekata. “Dobar deo naše klijentele je iskoristio zatišje svakodnevice koju je prouzrokovala pandemija da konačno pokrene neki projekat koji je godinama čekao da dođe na red jer je sve ostalo bilo preče”, otkriva on.

Što se uposlenosti ActiveCollab-a tiče, Ilija dodaje da nije primetio neki veliki šok ili pad, te da posla ima i više nego dovoljno. Kod njih su se, kaže, apetiti dodatno povećali jer je njihov proizvod softverska podrška onome što je odjednom postalo potreba ogromnom broju firmi – distribuiranom radu.

Ilija dodaje i sledeće:

ActiveCollab pretežno koriste digitalne agencije i tu smo videli osipanje kod izvesnog broja koje je pandemija negativno pogodila, ali i veliki rast kod onih čije je brodove podigla i kod onih koji su prešli na distribuirani način rada.

Sa druge strane, IT je najveće promene doživeo upravo u načinu na koji se posao obavlja. “Stolovi za stoni tenis i tobogani sada verovatno skupljaju prašinu u prelepim kancelarijama koje odjekuju prazne, za razliku od chat soba i online sastanaka. Ove promene će biti trajne, ne u smislu da će sve IT firme otkazati rentu kancelarija i preći na 100% remote rad, već tako što će se retki vratiti načinu na koji su radili pre pandemije.

Što se tiče obima posla kompanije Saga, Bjelotomić, ističe da oni takođe nisu u padu, ali njegov najveći utisak je odlaganje odluka kod korisnika, kao i da se sve sporije odvija ove godine. „Efekat pandemije, kao i svesti celokupnog društva zbog stvari koje su se dešavale od početka godine, uticao je na to da npr. budžeti koji su se ranije pravili u junu/julu sada se prave krajem septembra, da priče o projektima za sledeću godinu se ne vode u obimu kao ranije za ovo doba godine, itd“.

Hoće li domaći IT nastaviti da raste?

“Pandemija je pokazala da tržište itekako može da bude ranjivo, a nepredvidivost situacije poput ove nas uči da je diverzifikacija poslovanja izuzetno važna“, ističe Nenad, uz ocenu da će srpski IT bez sumnje nastaviti da raste – ako naučimo da brzo reagujemo i očekujemo neočekivano.

Njegov stav deli i direktor kompanije Saga – IT budžeti kod korisnika će možda biti manji, ali core kompetencije kompanija će zahtevati digitalizaciju da bi se došlo u kontakt sa korisnicima. „Pandemija je tu, neće brzo otići, tako da će digitalni kontakt biti jako bitan i sve što proizilazi iz toga – i analitika i pravljenje digitalnog korisničkog iskustva i customer journey-a, što će doprineti da IT raste, ali ne kroz IT budžete, već budžete onog osnovnog dela poslovanja svih kompanija“, ističe Bjelotomić.

Studen, pak, ističe da je on veliki poštovalac nasumičnosti i kompleksnosti, tako da se ne bavi puno predviđanjima, osim u pogledu rizika i odbrane od negativnih posledica:

Princip kojim se vodimo je da se nadamo najboljem, a spremamo za najgore. Pažnju smo posvetili osnovnim principima na kojima naš posao počiva, fokusirali se na proizvod i zadovoljenje konkretnih korisničkih potreba, na stabilnost i otpornost infrastrukture, zakrpili neke rupe u načinu na koji promovišemo i prodajemo proizvod, radili na nekim novim izvorima primanja, automatizovali mnoge stvari koje smo pre radili peške, dodali nove metrike koje nam pružaju dublji uvid u to kako naš posao funkcioniše…

Ukratko, izuzetno smo defanzivni, ali se trudimo da tu energiju konstruktivno uposlimo. Nisam siguran da je to recept koji bi ceo domaći IT trebalo da zauzme. Dosta poslova koje naše firme obavljaju su servisnog tipa, gde je veliki deo rizika na poručiocu, tako da se osnovne postavke dosta razlikuju. Mislim da ipak ne možemo puno da pogrešimo ako se držimo “nadaj se najboljem, spremi se za najgore” principa.

Na samom kraju razgovora, Dragan iz agencije Superawesome ističe i da je ovaj usiljeni prelazak na udaljeni rad daje fenomenalnu priliku za domaće firme od kojih su mnoge uslužne – ili su to inicijalno bile. “Ko je radio usluge za inostranstvo je barem delom radio udaljeno jer su klijenti mahom udaljeni većinu vremena tokom saradnje, i to je velika prednost naspram nekoga ko to mora da uči i uvodi od nule tek sada. Udaljeni rad je nova normala sa ili bez pandemije, i ko se ne osposobi za isti što je pre moguće ne verujem da će biti u povoljnoj poziciji na globalnom tržištu”, zaključuje on.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Karijere

Relax Gaming otvorio studio u Novom Sadu uz aktivno širenje tima

Rast iGaming industrije primetan je i na domaćem tržištu. Nakon četiri godine poslovanja u Srbiji, kompanija Relax Gaming otvorila je novi studio i najavila aktivno širenje tima.

Intervju

Vladimir Lelićanin: Pokrenuli smo 3327 kao mesto gde će domaći developeri slobodno raditi na web 3.0 projektima

Direktor razvojnog centra pri kompaniji MVP Workshop otkriva u razgovoru za Netokraciju kako je nastao 3327, kako se razvijaju inovativni web 3.0 projekti u Srbiji, ali i šta je potrebno kako bi se izgradila još jača web 3.0 zajednica na ovim prostorima.

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Gradovi budućnosti grade se iz Srbije (Nortal)

Gost 94. epizode Office Talks podcasta bio je Dragan Gajić, globalni CTO estonske kompanije Nortal koja i u Srbiji poseduje razvojni centar - isti onaj iz kojeg se upravo kreiraju rešenja za gradove budućnosti.

Startapi i poslovanje

Lansiran Founder Institute Serbia akcelerator program

Domaći i regionalni ekosistem neprestano se razvija poslednjih godina i sve je više startap timova koji nude rešenja za brojne lokalne, ali i globalne probleme.

Društvene mreže

Instagram uvodi ‘Show NFT’ opciju kroz Polygon blockchain Mihaila Bjelića

Šef Instagrama Adam Moseri najavio je da će popularna društvena mreža ove nedelje početi da testira NFT sa odabranim kreatorima u Sjedinjenim Američkim Državama.