Studija slučaja: Kako je IT Engine satirom brendirao sebe među seniorima?

LinkedIn rast od 400% i nove prijave za posao na dnevnom nivou – studija slučaja iza video serijala o kojem svi pričaju

Uskaču li programeri u bazen pun čokolade i kakve je rezultate ostvarila jedna od vidljivijih Employer Branding kampanja u poslednje vreme? Otkrivamo u razgovoru sa autorima ovog satiričnog serijala.

Ukoliko radite u domaćoj IT industriji, gotovo sigurno ste pogledali barem jedan od tri videa koji je nastao u serijalu čiji je autor brilijantni Miloš Milaković. U pitanju su kratki satirični skečevi od kojih se svaki bavi različitim aspektom zapošljavanja i rada u IT industriji. Ukoliko i dalje ne znate o čemu je reč, pauzirajte ovaj tekst, spremite kokice ili omiljene grickalice i klik na ova tri videa:

Serijal je zapravo velika i pomalo neobična, ali ništa manje efikasna Employer Branding kampanja novosadske kompanije IT Engine, koja se kao i sve druge domaće IT kompanije suočava sa manjkom kadrova, ali koja je do talenta odlučila da dođe na drugi način – drugačiji od onoga što se uglavnom može videti u sklopu eksterne komunikacije jedne firme.

Prateći i aktivno učestvovajući na domaćoj Employer Branding sceni, zanimalo nas je kako je ekipa iz ove kompanije došla na ideju za jedan takav satirični serijal, kako je tekla saradnja sa Milošem i njegovim timom tj. kako su nastali pojedinačni skečevi, ali i kakvi su rezultati ostvareni s obzirom na to da je u pitanju, pa slobodno možemo reći, viralni video koji je proteklih nedelja procirkulisao domaćom zajednicom – pa i šire. Malo je reći da su kolege iz Hrvatske Netokracije bile isto tako oduševljene i da su i njih nasmejale sve fore iz videa.

O samoj kampanji, kreativnom procesu i rezultatima, razgovarali smo sa Bojanom Zrnićem, direktorom kompanije IT Engine, Milanom Božičić, marketing menadžerkom ove kompanije i Milošem Milakovićem, kreativcem, jutjuberom i autorom ovog serijala.

Za početak, hajde da se upoznamo sa vašom kompanijom. Kada je nastao IT Engine, koliko vas trenutno ima u timu i kojim se poslom najčešće bavite?

Bojan: Naša kompanija je osnovana 2011. godine i trenutno imamo 45 zaposlenih. Priča je počela u Lucernu u Švajcarskoj gde smo sa klijentom razvili ERP sistem za tamošnju fabriku. U međuvremenu smo se okrenuli drugim tržištima i sada sarađujemo sa firmama iz Holandije, Švedske, Nemačke, USA i Švajcarske uglavnom na poslovnim softverima, kao i sa nekim zanimljivim startapima u raznim industrijama. Planiramo da u skorijem vremenu pokrenemo i neke naše proizvode iz oblasti koju najviše poznajemo, ali neka to za sada ostane tajna.

Danas svi imaju problem sa zapošljavanjem. Međutim, odlučili ste da uradite nešto potpuno drugačije. Kako ste došli na ideju za saradnju sa Milakovićem?

Bojan: Tačno je da kao i svi u IT industriji imamo veću potrebu za zapošljavanjem jer posla ima mnogo više nego ranijih godina pa samim tim i potreba za većim marketingom. Hteli smo da se na neki način predstavimo zajednici programera, a da to bude u stilu naše kompanije i slogana #samolagano pa se ideja od starta nazirala.

Naš tim je smislio da to budu video skečevi, a Miloš je sa svojim timom napisao scenario, odradio svoj deo posla izuzetno profesionalno i pokazao u startu da je bio pravi izbor za saradnju. Jedina bojazan je bila da neko ne shvati video pogrešno, međutim manjak negativnih komentara je pokazao da je publika razumela poruku, tj. šalu i isto tako odlično prihvatila čitavu kampanju.

Miloš Milaković i Nataša Mrđa igrali su uloge glavnih likova – s jedne strane programera, a sa druge strane HR menadžera.

Kako generalno gledate na trenutnu situaciju po pitanju regrutovanja? Da li su neke šale iz skečeva zapravo realan prikaz onoga što se dešava na razgovoru za posao?

Bojan: Činjenica da ima više posla nego programera dovodi do situacije da je bitnije naći i zaposliti programera nego naći projekat. Zbog haotičnog stanja na tržištu programera dolazi do komičnih situacija i na pravim intervjuima – kako za juniore, tako i za seniore. Istina je da se juniori nekad potcenjuju, a seniori precenjuju jer u praksi junior pošalje 50 prijava za posao, a senior dobije 50 ponuda i to svakog meseca. Jednostavno, to mora da utiče na ponašanje ljudi. Naš posao je da, za razliku od videa, budemo profesionalni i podsetimo na normalan proces zapošljavanja, kao i da damo povratnu informaciju kandidatu bez obzira na ishod intervjua.

Kako je teklo snimanje? Da li ste kompletnu kreativu prepustili Milošu? Imao je odrešene ruke?

Milana: Bili smo na svakom snimanju i tako smo se dobro zabavili da nismo ni osetili da nam je to u stvari posao. Saradnja sa Milošem i celom ekipom je tekla lagano jer smo svi znali šta želimo, a to su komični video zapisi koji su daleko od korporativnih. Milošu smo preneli našu zamisao, zatim je on dao ideju sa kojim epizodama da napravimo ovaj mini serijal. Takođe, kao što smo već rekli, Miloš je radio svaki scenario, znao je ko bi bio savršen za koju ulogu i na kraju smo dobili tri sjajna videa o kojima se i dalje priča.

Odakle inspiracija za skečeve?

Miloš: Nažalost u svom okruženju imam prijatelje i poznanike koji rade u IT industriji. Kum mi je programer i ova najuža ekipa sa kojom blejim je uglavnom u IT-ju. Meni IT sektor nije toliko blizak, radio sam u advertajzingu, ali ovoga puta sam imao i scenarističku pomoć u obliku prijatelja koji je sa mnom radio na Dnevnjaku, a to je Vasilije Glomazić koji je više upućen u celu “problematiku”. Tako da, išlo je glatko.

Koliko ste puta morali da se smeškate pred klijentima, iako ste svesni da je saradnja pakao? Rad sa takvim klijentima bila je tema trećeg i finalnog videa u kojem Miloš Milaković glumi realnog prevodioca.

Smatraš li da je čitav serijal utoliko smešniji jer su ovo problemi o kojima niko ne govori na tako smešan način?

Miloš: Serijal je dobro prošao iz dva razloga. Prvi – zaista je kvalitetno odrađen i tu pre svega mislim na tehničku stranu i drugi – kompanija IT Engine je imala hrabrosti i razumevanja od samog početka što je najbitnije kada se radi ovakva kampanja i na tome im čestitam.

Naravno, ljudi vole kada se identifikuju sa situacijom i kada se sve to spoji dobijemo sjajne rezultate kao što su ovi. Sa druge strane, ukoliko postoje problemi u IT industriji, neće je rešiti nikakva satira ni skečevi. Mi koji se bavimo ovim poslom smo tu samo da prekratimo vreme i ne volim da pridajem satiri toliki značaj i moć, to mi je malo pretenciozno.

Kapitalizam je jači od satire.

Tvoja poruka za kompanije koje se i dalje plaše da izađu iz ustaljenih okvira?

Miloš: Poruka svim brendovima i kompanijama ikada – imajte hrabrosti, da se tako kulturno izrazim. Tržište je preplavljeno dosadnim, jednoličnim i jednostavnim rešenjima. Svaki put kada je neko izašao iz zone komfora i skupio hrabrost – desilo se nešto. Neće uvek uspeti, neće se možda uvek ni isplatiti ali i to spada pod hrabrost.

Hajde da govorimo o rezultatima kampanje. Koliko ste pregleda ostvarili, kakve su bile reakcije ljudi?

Milana: Odlučili smo da kampanju objavimo na društvenim mrežama LinkedIn, Instagram i Facebook. Fokus nam je svakako bio LinkedIn jer se naša ciljna grupa pretežno tamo i nalazi, a to pokazuju i sami rezultati. Evo rezultata pregleda nakon mesec i po dana od objavljivanja prvog videa:

*broj pregleda na dan 15. novembar 2021. godine

HR razgovor sa Juniorom (LinkedIn) 99.649 pregleda od 29.09. do 15.11.
HR razgovor sa Juniorom (Instagram) 26.975 pregleda od 29.09. do 15.11.
HR razgovor sa Juniorom (Facebook) 54.497 pregleda od 29.09. do 15.11.
HR intervju sa Seniorom (LinkedIn) 112.658 pregleda od 13.10. do 15.11.
HR intervju sa Seniorom (Instagram) 16.446 pregleda od 13.10. do 15.11.
HR intervju sa Seniorom (Facebook) 39.718 pregleda od 13.10. do 15.11.
Razgovor sa klijentom i prevodilac (LinkedIn) 55.028 pregleda od 4.11. do 15.11.
Razgovor sa klijentom i prevodilac (Instagram) 7.547 pregleda od 4.11. do 15.11.
Razgovor sa klijentom i prevodilac (Facebook) 5.273 pregleda od 4.11. do 15.11.

Mi bismo rekli da su komentari 99% pozitivni, što nas je oduševilo i dalo vetar u leđa da radimo dobru i potpuno drugačiju kampanju. Komentari su bili tipa “ulepšali ste nam dan”, “bravo za drugačiji pristup”, “hoćemo još”, “mogu li titlovi na engleskom”, “svaka čast na odabiru ekipe”, pa sve do onih koji su se poistovetili sa nekim od videa i citiranja segmenata iz istog.

Isto tako, bilo je onih koji su se kritički osvrnuli na određene situacije, što ne smatramo lošim komentarima, čak naprotiv. Prikazali smo situacije sa kojima svi mi na ovaj ili onaj način možemo da se identifikujemo i možda pokrenuli neka pitanja o kojima javno nismo imali priliku da diskutujemo.

Koliko su vaši social media kanali porasli od prvog videa? Da li ste primetili veći broj kvalitetnijih prijava za posao?

Milana: Od objavljivanja prvog videa pomno smo pratili statistiku i kako brojke rastu iz sata u sat. Sada, nakon mesec i po dana od prvog videa, broj pratilaca na LinkedInu je porastao za više od 400%, na Instagramu za 51% a na Facebooku za više od 100%. Posete sajtu su porasle x7 u odnosu na prethodnu godinu, a u periodu otkako smo objavili prvi video pa do sada dobili smo preko 8.000 poseta.

Mahom pozitivni komentari pristizali su i od ljudi koji ne rade u IT industriji, ali koji su se poistovetili sa situacijama u kojoj su se našli protagonosti ovih skečeva.

Najviše poseta sajtu dolazile su iz Srbije, zatim iz BiH, Hrvatske, SAD-a, Makedonije i Nemačke. Kako smo pokrenuli kampanju, na dnevnom nivou su počele da pristižu biografije za različite pozicije – kako developerske tako i operativne. Naravno, cilj je bio da privučemo što više programera da posete sajt, saznaju nešto više o nama, što je nemoguće samo kroz skeč, pa da nakon toga i apliciraju. Naš HR tim sada ima pune ruke posla i zakazuju po minimum dva-tri intervjua dnevno.

Za kraj, da li ste zadovoljni svime što ste postigli? Zašto je za vas bilo bitno da se razlikujete od drugih?

Milana: Počevši od same ideje da uradimo nešto skroz drugačije, koju smo posle uobličili da želimo da predstavimo kroz video zapise, zatim do toga da jedna od tema mora biti razgovor za posao, do toga da radimo sa Milošem i, nakon snimanja i plasiranja sadržaja, komunikacija sa ciljnom grupom i praćenje rezultata – uživali smo u svakom segmentu kampanje. Da li bismo preporučili i drugima – apsolutno.

Nije jednostavno izaći iz zone komfora jer se uvek pitamo da li je vredno rizika i često preovlada ona sigurica. Ali kao i u svemu, i ovde važi pravilo – tek kad izađemo iz te sigurne zone dešavaju se sjajne stvari.

Mi se polako pripremamo za 2022. godinu i na umu već imamo neke kampanje koje će opet biti drugačije od već viđenog. A da li će biti još skečeva, pa sigurni smo da hoće ali to nam definitivno neće biti jedina marketinška strategija. Za nas nije bilo najvažnije da se razlikujemo od 99% IT tržišta jer je to u mnogim segmentima nemoguće, ono što nam je bilo važno jeste da prikažemo da imamo drugačiji pristup, ali ne samo u marketingu.

Drugačiji pristup prema ljudima, sve gledamo kroz prizmu da u svakoj sekundi uživamo u onome što radimo – dajemo maksimum na projektima, u saradnji sa klijentima, na svakom razgovoru za posao sa potencijalnim zaposlenima, a isto tako dajemo maksimum kad su u pitanju odnosi sa našom ekipom, zezamo se i uživamo u tome.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Disney+ je konačno dostupan i kod nas, ali evo šta korisnici u Srbiji ne dobijaju

Od ovog meseca, korisnici iz Srbije i regiona konačno imaju priliku da se pretplate na Disney+ striming platformu, ali uz određena ograničenja.

Startapi i poslovanje

Domaći OTA Sync podigao €250.000 – prva investicija Telekomovog VC fonda

Domaći startap OTA Sync podigao je investiciju u vrednosti od skoro 250.000 evra od strane zajedničkih investitora TS Ventures Fonda, DSI grupe poslovnih anđela i Startup Wise Guys fonda iz Estonije.

Karijere

Nakon 15 godina u medijima Ivan Jelić karijeru nastavlja u kompaniji Sourcefabric

Posle 15 godina rada na domaćem medijskom tržištu kao deo web tima B92, Ivan Jelić nastaviće svoju karijeru u kompaniji Sourcefabric. U intervjuu sa njim otkrivamo kako se odlučio da svoje nove profesionalne korake gradi u firmi koja razvija softver za medije.

Propustili ste

Najava

Solana x Jump Hacker House konferencija o web3 tehnologiji dolazi u Beograd početkom jula

'Solana x Jump Hacker House Beograd', konferencija za softverske inženjere i tehnološke biznise zainteresovane za blockchain i web3 tehnologije biće održana u Beogradu od 02. do 06. jula.

Gaming

Highwater nova je igra srpskog Demagog studija koja ove godine dolazi na konzole i PC

Nakon uspeha video igre 'Golf Club: Wasteland' i najave igre 'The Cub', srpski game dev studio Demagog najavio je svoj novi naslov 'Highwater' koji bi uskoro trebalo da bude dostupan za gejmere širom sveta.

Karijere

Kako započeti karijeru u web3 – saveti programera

Web3 je najbrže rastući ekosistem u Srbiji. Zanimalo nas je kako izgleda karijerni put u ovoj industriji, a to smo otkrili kroz razgovor sa dvojicom web3 programera.

Startapi i poslovanje

Domaći OTA Sync podigao €250.000 – prva investicija Telekomovog VC fonda

Domaći startap OTA Sync podigao je investiciju u vrednosti od skoro 250.000 evra od strane zajedničkih investitora TS Ventures Fonda, DSI grupe poslovnih anđela i Startup Wise Guys fonda iz Estonije.

Tehnologija

Nadomak Barselone zavirili smo u 3 nova električna modela brenda Cupra kojeg vole i auto i tech entuzijasti

U auto industriji Španija nije izgradila ime kakvo je realno mogla da ima. Međutim, nova era traži nove heroje, a ova zemlja na Pirinejima ima važnog igrača koji bi mogao da promeni percepciju države u specifičnom automobilskom svetu.

Novost

Više od $135 miliona investicija za srpske startape u 2021. godini

Prema godišnjem izveštaju Startup Genome, prošla godina bila je najuspešnija ikada za domaći startap ekosistem, a procentualno gledano u njega je uloženo čak 600% više investicija u odnosu na 2020.