Početkom meseca, domaću Internet scenu pogodila je jedna neprijatna informacija - portal MojaFirma, koji je u vlasništvu Telenora i koji predstavlja jedan od najuspešnijih 'content marketing' projekata na ovim prostorima, objavio je da prestaje sa ažuriranjem sadržaja. O čemu je tačno reč, probali smo da saznamo.
Lansiran u septembru 2015. godine, portal MojaFirma.rs inicijalno je zamišljen kao content marketing projekat Telenora okrenut SoHo / SMB sektoru sa ciljem da edukuje i informiše preduzetnike u Srbiji (i regionu) o najnovijim poslovnim dešavanjima, ali i da ih zabavi i inspiriše kroz intervjue koji su svakog ponedeljka predstavljali krunu ovog portala.
Za nešto više od dve godine rada, ovaj sajt je izrastao u jedan od najcenjenijih medija koji se bavi preduzetnicima i preduzetništvom u Srbiji, okupivši više od 41.000 fanova na Facebook-u i gotovo 10.000 pretplatnika na newsletter. Od praktičnih saveta, do motivacionih citata – MojaFirma bavila se najnovijim dešavanjima koja su oblikovala preduzetnički put malih i srednjih biznisa sa ovih prostora. U analizi Miloša Aleksića, Digital Account menadžera u agenciji Direct Media i autora na blogu odvratajzing.com, projekat je opisan:
MojaFirma.rs je portal ciljano pravljen za potpuno istu grupaciju (preduzetnike i startapere, prim. aut). Objavljuje odlično upakovane relevantne novosti, zanimljivosti, tutorijale. Još važnije, okuplja rastući broj dokazanih stručnih saradnika i autora.
Međutim, početkom meseca, posetioce sajta dočekalo je obaveštenje u kojem se ističe da od 1. maja tekuće godine sadržaj na portalu više neće biti ažuriran – bez detaljnijeg obaveštenja zašto se sa radom sajta staje. Poprilično šturo obrazloženje, ostavilo je mnoge da se pitaju šta se dešava sa ovim projektom, koji je razlog zbog kojeg se stalo sa produkcijom sadržaja i koja je budućnost MojeFirme, kao i da li je ona uslovljena nedavnom prodajom Telenora češkoj PPF grupi za 2,8 milijardi evra.
Sudbina MojeFirme u ovom trenutku nije poznata
U razgovoru sa urednikom MojeFirme i, složićemo se, glavnom osobom iza ovog sajta, Ivanom Minićem, nismo mogli da saznamo koji je glavni razlog zbog kojeg se stalo sa produkcijom novog sadržaja budući da je projekat vezan ugovorom o poverljivosti. Ipak, evidentno je i vredno pažnje da Telenor nije “digao ruke” od projekta za koji mnogi marketari ističu da je definisao imidž ove kompanije poslednjih godina. Na pitanje da li je inicijalna zamisao portala ispunjena, Minić odgovara:
Zamisao – da, cilj – ne. Zamisao da napravimo portal koji će ljudima zaista pomoći da reše probleme i unaprede svoj mali biznis je postignuta bez daljnjeg. Cilj – da pokušamo da pokažemo da je preduzetništvo legitimna alternativa uobičajenom pristupu kada je traženje posla i građenje karijere u pitanju, je dalek i možda i nedostižan cilj. Ipak, od prvog dana, naša odluka je bila da se borimo da jedno po jedno promenimo.

Minić ne skriva da su mali preduzetnici, oni koji nemaju mogućnosti da za svaki segment poslovanja angažuju stručne konsultante, u startu izabrani kao ciljna grupa budući da su oni ključni za oporavak privrede u svakom društvu:
Mala i srednja preduzeća čine 99,8% u ukupnom broju firmi, zapošljavaju skoro 66% zaposlenih i čine oko 1/3 bruto društvenog proizvoda Srbije. I zato što su često “previše mali” da bi se neko njima bavio i posvetio im pažnju.
Impresivni rezultati i za mnogo naprednija tržišta od našeg
Za MojuFirmu, pak, mali preduzetnici nisu bili niti mali niti nevidljiviji, a rezultate ovog projekta prokomentarisao je i Miloš Aleksić koji je u razgovoru za Netokraciju izjavio da je portal MojaFirma pre dve godine naveo kao odličan primer na temu kako brendovi mogu zaobići ad blocking kvalitetnim sadržajem:
Čini mi se da je svako iz struke morao da pozavidi timu koji je stajao iza projekta neograničenog uobičajenim “kresanjem krila” sa kojim se tako često srećemo. MojaFirma je bila paketić par excellence – sa sve mašnom. Jedna sjajno strateški i zanatski upakovana priča, gde očito nije bilo vremenskih ograničenja i nerazumnih zahteva. Siguran sam da je za rezultat koje je postignut najzaslužnije očigledno poverenje između krajnjeg klijenta i produkcionog tima.
Aleksić napominje da je u očima mnogih ovaj projekat itekako “iskočio” iz postavljenih okvira, budući da je MojaFirma “izgradila sopstveni legitimitet kao značajna online destinacija i time odskočila od svega što se ikada desilo u content marketingu na lokalnoj sceni“, dodavši da je tim stvorio istinsku vrednost za korisnike koja je uz to bila i neraskidivo vezana za brend.
Pitali smo Telenor koja je budućnost MojaFirma.rs
U razgovoru sa Ivanom Stojanovićem, direktorom Biznis marketinga i prodaje u Telenoru, pokušali smo da saznamo zašto se stalo sa produkcijom sadržaja na portalu MojaFirma, kao i da li je ova odluka uslovljena nedavnom prodajom Telenora u Srbiji, kao što mnogi spekulišu:
Kada smo pre tri godine razmišljali o načinima podrške malim i srednjim preduzećima u Srbiji shvatili smo da ne postoji jedno centralno mesto – baza znanja i informacija koja bi značajno olakšala svakodnevni rad preduzetnika. Upravo sa lansiranjem portala MojaFirma.rs pružili smo mogućnost privrednicima da više vremena i resursa posvete razvoju poslovanja, a manje papirologiji, što je dalje nekako organski dovelo do sazrevanja i rasta samog tržišta.
Nakon tri godine došlo je vreme za novu fazu podrške, zbog čega smo i ažuriranje sadržaja na sajtu stavili na hold. Razmišljamo o sledećim koracima, odnosno kako da unapredimo poslovnu strategiju za mala i srednja preduzeća, čime ćemo pomoći dalji razvoj.
Odgovarajući na pitanje kako Telenor gleda na rezultate koje je MojaFirma ostvarila unutar ciljne grupe, Stojanović odgovara da je ovaj portal “jedan od onih sjajnih projekata zahvaljujući kojem smo imali mogućnost da pružimo konkretnu pomoć poslovnoj zajednici, ali i da istovremeno i sami naučimo dosta od ekipe okupljene oko sajta”. On zaključuje:
Odličan sadržaj koji je pronalazio i kreirao Ivan Minić sa svojim timom, stručnjaci koji su odgovarali na konkretne upite, onlajn zajednica koja se organski okupila oko MojaFirma.rs, dali su nam mogućnost da imamo bolji uvid u to kako tržište diše, čime ćemo moći da pružimo još bolju podršku koristeći naše resurse i ekspertizu.
MojaFirma otvorila je mnoga vrata preduzetnicima koji ne žele da se portal ugasi
Konkretniji odgovori, nažalost, i ovoga puta su izostali. Međutim, ukoliko je ovo samo trenutna pauza i ukoliko se u nekom trenutku nastavi sa produkcijom sadržaja, logično pitanje koje se nameće jeste kako će publika reagovati na prekid tj. na ponovno pokretanje? Aleksić komentariše:
Kratkoročno ne bi trebalo da “pati” za svakodnevnim posetama, kojih svakako neće biti u istom broju ukoliko je u hibernaciji. Velika prednost je i to što na našem webu u ovoj niši ne postoji niti jedan resurs približnog kvaliteta i obima. Verujem i da poverenje i navika neće nestati tek tako, jer će postojeći materijal i dalje privlačiti posete i pružati vrednost. Ono što može da se desi je da, ukoliko hibernacija potraje predugo, neki drugi projekat pokuša da napadne nebranjenu teritoriju.
Za kraj, iako je sudbina portala u ovom trenutku neizvesna, upitali smo same preduzetnike šta za njih predstavlja MojaFirma i kako im je rad tima iza ovog sajta pomogao u njihovom nastupu. Sanja Milosavljević, osnivač ručno rađene paste Moje Gnezdo, zaključuje:
U šali mi je jedan vlasnik radnje u kojoj se prodaju testenine Moje Gnezdo rekao: “Mala, vidim postala si poznata, objavili su priču o tebi na portalu MojaFirma!”
Tekst na portalu MojaFirma je kao neki virtuelni B2B i B2C sastanak na kojem ne morate da se pojavite na vreme. Kako Ivan to odlično radi, kroz razgovor izvuče najbolje iz vas pa tako dobijate šansu da se dobro predstavite vašim budućim kupcima i klijentima.
Sa druge strane, svi smo učili o prodaji, marketingu, zakonima ili pravilnicima i skidali korisne obrasce koje bismo inače tražili na više strana, gubeći dragoceno vreme u odvajanju onoga što je istinski bitno od nebitnog. Mislim da je u deceniji preduzetništva apsurdno gasiti jedan ovakav portal. Smisao MojeFirme bila je i biće da probudi i razvije preduzetničku kulturu konkretnim primerima priča preduzetnika, ali i interesantnim tekstovima o preprekama i poteškoćama ali i dobrim stranama preduzetništva.
Kakva budućnost čeka MojuFirmu? U ovom trenutku, dosta je spekulacija, ali konkretnih odgovora nažalost – nema. Mislim da govorimo u ime svih vernih čitalaca kada kažemo da je MojaFirma daleko više od jednog projekta, jedne kompanije.
MojaFirma je zajednica, sigurna luka, tračak nade da preduzetništvo nije samo još jedna atraktivna reč u vokabularu CSR menadžera, već put na koji krećemo uz jednu veliku podršku koja je iznedrila novu generaciju preduzetnika – podršku koja je našem društvu objasnila da je prihvatljivo slediti svoju strast i od toga napraviti uspešan biznis.
Kakvo je vaše mišljenje po pitanju prestanka ažuriranja sadržaja na portalu MojaFirma.rs? Javite nam se u komentarima, želimo da čujemo i vaše mišljenje.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!