Koje benefite srpske IT kompanije nude kako bi privukle talente?

Rezultati istraživanja: Koje benefite srpske IT kompanije nude kako bi privukle talente?

Usled prirode zakona ponude i potražnje, talentovani IT profesionalci nalaze se u dobroj pregovaračkoj poziciji budući da su još uvek deficitarni na tržištu. Upravo zato se srpske IT kompanije sve više trude da se prilagode potrebama softver inženjera i da iskomuniciraju zašto su baš one pravo mesto za njihovo zaposlenje.

A koliko su srpski IT poslodavci zaista uspešni u privlačenju talenata? Istraživanje koje je sprovela konsultantska kuća Mercer Marsh Benefits, a u kojem je učestvovala i kompanija Levi9, pokazalo je na koje sve načine srpske IT kompanije ulažu u svoju konkurentnost na tržištu. U većini slučajeva radi se o delikatnom činu ravnoteže između osmišljavanja finansijskih i drugih benefita za novozaposlene i zadržavanju talentovanih ljudi koji su već deo kompanije.

U istraživanju su učestvovale 23 srpske IT kompanije, a 30% njih se može smatrati korporacijama koje broje između 101 i 500 zaposlenih. 

Fleksibilnost se najviše ceni

Hajde da za početak pogledamo fleksibilnost u svetlu onoga što je IT profesionalcima najvažnije – organizacije radnog vremena i izbora lokacije rada. Čak 91% kompanija koje su učestvovale u istraživanju nudi mogućnost rada od kuće kao jedan od stalnih benefita. Bilo bi zanimljivo videti ove brojeve iz perioda pre korone koja je evidentno bila disruption faktor u reorganizaciji.

Ono što će takođe biti interesantno ispratiti u budućnosti, jeste kako će izgledati organizacija rada nakon završetka pandemije, posebno s obzirom na to da mnogi ovakav način rada žele da zadrže i kada se sve(t) vrati u normalu. Mi u Levi9 već sada znamo da težimo Work from anywhere konceptu gde će izbor mesta za rad funkcionisati na osnovu hibridnog modela koji počiva na 3 stuba fleksibilnosti. To praktično znači da će Najneri moći da biraju odakle žele da rade u odnosu na lične preference, kao i u skladu sa timskim i kompanijskim trenucima koji će biti definisani kao oflajn vreme.

Istraživanje pokazuje da srpske IT kompanije sada nude i različite vidove podrške za opremanje kućne kancelarije. U martu 2020. sve IT kompanije, gotovo bez izuzetka, uspele su da se preko noći prebace u novi režim rada, ali kako novo normalno traje mesecima, ovde je posebno važno osetiti puls zaposlenih i omogućiti im da kreiraju sebi što bolje uslove. U Levi9 smo početkom 2021, upravo razumevajući različite okolnosti u kojima Najneri svakodnevno obavljaju posao odlučili da, pored mogućnosti preuzimanja opreme iz kancelarije, ponudimo i budžet za opremanje kućne kancelarije. Tako je svako mogao da u odnosu na stambene i lične afinitete izabere opremu baš za svoju kućnu kancelariju (da, sad je trenutak za kupovinu stolice sa motivima džungle!)

Istraživanje pokazuju ohrabrujući podatak da blizu polovina (48%) srpskih IT kompanija koje podržavaju rad na daljinu već imaju neki vid formalizovane interne dokumentacije kojom uređuju pravila i prava zaposlenih u novom radnom kontekstu.

Osiguranje i medicinska zaštita su u standardnoj ponudi IT kompanija

Istraživanje je pokazalo da IT kompanije mahom pokrivaju privatno zdravstveno osiguranje u potpunosti (85% uzorka), bez participacije zaposlenih, i navode ih u sklopu svojih benefita.

U proseku oko 87% anketiranih srpskih IT kompanija pokriva sve moguće rizike – od nesreća, kratkotrajnih bolesti, putnog osiguranja, trajnog invaliditeta, pa sve do ozbiljnijih bolesti, operacija, životnog osiguranja i medicinske nege.

Sofija Jovanović, Talent Menadžerka u Levi9, kaže kako zaposleni visoko cene privatno zdravstveno osiguranje koje je na neki način postalo deo standardnog paketa ponuda u IT industriji. Iako na zadovoljstvo poslom kao glavni faktori utiču sadržaj posla i radna atmosfera, benefiti utiču na motivaciju više kroz kreiranje osećaja kod zaposlenih da firma brine o njima, da osluškuje, prepoznaje i trudi se da izađe u susret njihovim potrebama, smatra Sofija:

Bitno je prepoznati i specifične potrebe koje nisu obuhvaćene pomenutim kategorijama – na primer, na lokaciji u centru grada zaposlenima veoma znači parking, te se u našoj beogradskoj kancelariji uvek trudimo da obezbedimo parking mesto više. U Novom Sadu Najneri češće koriste bicikle za dolazak na posao, pa je zbog toga obezbeđen parking za bicikle

Kada je reč o penzionom osiguranju, 100% anketiranih kompanija odgovorilo je potvrdno da svi zaposleni stiču pravo na ovaj tip osiguranja odmah pri zaposlenju, što je i u skladu sa Zakonom o radu Republike Srbije. Istraživanje je pokazalo jedan pozitivan trend u ovoj oblasti medicinske nege, a to je da većina anketiranih kompanija na godišnjem nivou revidira ovu vrstu benefita kako bi je unapredili.

Pandemija je stavila zdravlje, fizičko i mentalno, na apsolutno prvi prioritet, pa su kompanije dodatno istraživale različite načine da svojim zaposlenima i njihovim porodicama pruže podršku. Drugo istraživanje, rađeno na US tržištu, pokazuje da blizu polovina kompanija (41%) razmišlja o proširenju paketa podrške tako da obuhvati i negu starijih osoba. Ovakva odluka ne čudi, jer je 10 miliona milenijalsa koji brinu o svojim starijima, što je oko četvrtine od ukupnog broja Amerikanaca iz ove grupe. Postavlja se pitanje da li će se, i kako, srpske IT kompanije pridružiti ovom globalnom trendu u nastajanju.

COVID-19 promenio percepciju o važnosti upravljanja stresom

Stres kao tihi ubica je, nažalost, postao sastavni element svih poslovnih okruženja, ne samo u IT industriji. Jedan od najvažnijih načina efektnog upravljanja stresom je uspostavljanje ravnoteže između poslovnog i privatnog života, kao i posvećivanje sebi, hobijima, ličnom razvoju i fizičkoj aktivnosti. Međutim, tu se mehanizmi borbe sa stresom ne završavaju.

Od anketiranih kompanija, većina nude različita članstva u sportskim klubovima i teretanama (87%), a manji procenat nudi pristup ovakvim programima onlajn.

Istraživanje je pokazalo da tek 11% kompanija ulažu u radionice i aktivnosti za upravljanje stresom, dok samo 8% kompanija obraća pažnju na podršku zaposlenima oko plana zdrave ishrane.

Međutim, pandemija je promenila prioritete poslodavaca i podstaknula ih da se više okrenu dobrobiti i zdravlju svojih zaposlenih. Od 23 anketiranih srpskih IT kompanija, 8 su uveli dodatne benefite usled pandemije. Na grafikonu ispod, možete videti procenat anketiranih kompanija koje trenutno ulažu u, ili će u bliskoj budućnosti razvijati, nove COVID-19 benefite.

Komentarišući rezultate istraživanja, Sofija smatra da novonastala situacija još više ističe neophodnost personalizovanih wellbeing paketa kako bi svaki zaposleni dobio individualno skrojen plan koji mu je zaista i potreban:

Svaki zaposleni bi na kvartalnom nivou trebalo da ima mogućnost odabira benefita koji njemu najviše znače i ispunjavaju njegove potrebe u datom momentu. Pre nekoliko godina smo u Levi9 uveli personalizovane wellbeing pakete nudeći različite aktivnosti koje pomažu uspostavljanje balansa između posla i privatnog života, kao napr. karte za bioskope, ulaznice za događaje i pozorišta, usluge nutricioniste, FitPass članarine…

Raspoloživi dani godišnjeg odmora zavise od više faktora

Prema Zakonu o radu Republike Srbije dužina godišnjeg odmora utvrđuje se tako što se zakonski minimum od 20 radnih dana uvećava po osnovu doprinosa na radu, uslova rada, radnog iskustva, stručne spreme zaposlenog i drugih kriterijuma utvrđenih opštim aktom ili ugovorom o radu. (Da, pročitali ste upravo izvod iz Zakona). A kakvo je stanje u srpskom IT-ju?

Anketirane kompanije pokazale su da se dodatni dani godišnjeg odmora određuju na osnovu sledećih faktora:

Uprkos eksperimentima na inostranom tržištu koji se tiču uvođenja politike koja podrazumeva neograničene dane godišnjeg odmora ili čak četvorodnevnu radnu nedelju, na srpskoj IT sceni još uvek nema nekog značajnijeg pomaka. Ipak, postoje kompanije koje pokazuju veću fleksibilnost kada je reč o kraćem odsustvu sa posla ili privatnim neodložnim obavezama. Pored toga, mnogi HR alati omogućuju lakše upravljanje podacima o zaposlenima i pregled slobodnih dana koje imaju na raspolaganju.

Komunikacija benefita zaposlenima

Kompanije informacije o benefitima najčešće komuniciraju svojim zaposlenima na godišnjem nivou (64%) dok oko trećina anketiranih kompanija to radi dva puta godišnje. Ovakve vrste internih komunikacija su dosta korisne, pogotovo u slučajevima unapređenja benefita ili uvođenja bilo kakvih promena. A izbor kanala za komunikaciju pokazuju koliko je ta tema važna. Glavna sredstva komunikacije u ovom kontekstu su svakako mejl (86%), zatim interni portali (71%), događaji na kojima se okupljaju zaposleni (43%), kao i instant notifikacije (7%).

Najvažniji prioriteti za srpski HR sektor koji radi u IT-ju

Za kraj, iz istraživanja izdvajam najvažnije prioritete za HR sektor srpske IT industrije. Već na prvi pogled možemo primetiti trend prilagođavanja zaposlenima, kao i prilagođavanje promenama koje nam je donela pandemija.

Talent menadžerka Sofija Jovanović komentariše kako je ključ u holističkom pristupu dobrobiti zaposlenih, koji uzima u obzir različite aspekte kao što su – karijerni, fizički, psihološki, emocionalni, socijalni, finansijski:

Bitnu ulogu igra kontinuirano osluškivanje zaposlenih i razumevanje šta im je zaista važno. Konačno, budući da smo svi različiti dobro je ponuditi više opcija kako bi svako mogao da pronađe dobru kombinaciju za sebe.

Zanimljivo, nedavno su objavljeni rezultati domaćeg istraživanja TalentX, koja je donelo listu top 10 IT kompanija koje nose titulu VRH poslodavac. Odmah iza Microsofta, Nordeusa i Ubisofta koji su zauzeli prva tri mesta, nalazi se i Levi9, na poziciji broj 4.

Ako se pitate šta je to što izdvaja kompanije sa vrha liste, odgovor je, pre svega emocionalna komponenta – poverenje i pozitivne emocije čiji je skor obavezno veći od 70 (na skali do 100). Ekipa koja stoji iza TalentX istraživanja posebno stavlja fokus na ove kategorije – imperativ sigurnosti, hibridni životni stil, pripadanje kao deo identiteta i razvoj kroz uticaj. 

Slično kao sa Maslovljevom teorijom motivacije, kada skinemo higijenske faktore, benefiti mogu da imaju veliki doprinos ovim emocionlanim komponentama. Imajte na umu ovo bilo da ovaj tekst čitate iz cipela kandidata ili poslodavca. 


Kakva su vaša iskustva, šta smatrate da nedostaje srpskoj IT industriji da bi privukla talentovane profesionalce? Ostavite komentar ispod i priključite se diskusiji.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

9 razloga zašto žene ne (p)ostaju preduzetnice

Čula sam više puta da žene preduzetnice njihove kolege muškarci doživljavaju 'neozbiljno' i 'da se ne bave pravim biznisima'. Zašto postoji takva reputacija, i da li je zaista tako? 

Gaming

$12,7 milijardi vredna je akvizicija Zynge od strane Take-Two Interactive čiji je Nordeus ključan deo

Take Two Interactive, jedna od najvećih kompanija u globalnoj game dev industriji, najavila je akviziciju kompanije Zynga za 12,7 milijardi dolara. Na ovaj način pomenuti gigant bi mogao da proširi svoj već bogati portfolio firmi u sklopu kog se nalazi i srpski Nordeus.

Startapi i poslovanje

Novi Zakon o inovacionoj delatnosti bitan je za osnivače startapa – ali i za investitore

Startap kao pojam po prvi put je prepoznat jednim zakonom Republike Srbije. O pravnom okviru za dalji razvoj srpskog startap sistema razgovaramo sa direktorom Inicijative „Digitalna Srbija“.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Novi Zakon o inovacionoj delatnosti bitan je za osnivače startapa – ali i za investitore

Startap kao pojam po prvi put je prepoznat jednim zakonom Republike Srbije. O pravnom okviru za dalji razvoj srpskog startap sistema razgovaramo sa direktorom Inicijative „Digitalna Srbija“.

Kultura 2.0

Roditelji, Snapchat nije samo aplikacija za filtere – vodite računa koje opcije su uključene vašoj deci

Ako imate dete uzrasta osnovne škole, velika je verovatnoća da ima instaliran Snapchat u telefonu (ako poseduje telefon) i da skuplja 'vatrice' sa drugarima. Ipak, morate preduzeti određene korake da ih zaštitite.

Startapi i poslovanje

Američki Rho sa novih $75 miliona zaposlio više od 30 ljudi u Beogradu i najavio novo širenje

Njujorški 'fintech' nedavno je zatvorio Series B investiciju, a kompanija je od letos prisutna u srpskoj prestonici gde aktivno radi na razvoju lokalnog tima. Cilj je zaposliti top talenat, pri čemu iz kompanije kažu da nude plate u rangu globalnih razvojnih centara i druge benefite.

Gaming

Boško Đorđević je pozorišni reditelj koji stoji iza najvećeg regionalnog sajma video igara GamesCon

Ako pomislite na igranje video igara, prosto je nemoguće a da vam jedna od asocijacija ne bude GamesCon. Ovo je jedan od najvećih domaćih i regionalnih događaja posvećen gejming industriji, a sa njegovim osnivačem imali smo priliku da popričamo.

Office Talks Podcast

Gde je Novak Đoković pogrešio?

Tenzije u vezi čitave situacije oko Novaka Đokovića se ne smiruju. Prvu epizodu u novoj godini otvaramo pričom o tome zašto je ova tema podelila Srbiju i svet, gde je zakazao krizni PR i da li ga je u početku uopšte i bilo, ali i koji su nam najdraži mimovi.

Startapi i poslovanje

Quantox akvizirao beogradski Bstorm – stiže pojačanje iz ‘mobile dev’ i startap redova

Trideset novih kolega pridružuje se Quantox-u. Iz kompanije najavljuju i dve nove akvizicije u toku 2022. godine.