Koje benefite srpske IT kompanije nude kako bi privukle talente?

Rezultati istraživanja: Koje benefite srpske IT kompanije nude kako bi privukle talente?

Usled prirode zakona ponude i potražnje, talentovani IT profesionalci nalaze se u dobroj pregovaračkoj poziciji budući da su još uvek deficitarni na tržištu. Upravo zato se srpske IT kompanije sve više trude da se prilagode potrebama softver inženjera i da iskomuniciraju zašto su baš one pravo mesto za njihovo zaposlenje.

A koliko su srpski IT poslodavci zaista uspešni u privlačenju talenata? Istraživanje koje je sprovela konsultantska kuća Mercer Marsh Benefits, a u kojem je učestvovala i kompanija Levi9, pokazalo je na koje sve načine srpske IT kompanije ulažu u svoju konkurentnost na tržištu. U većini slučajeva radi se o delikatnom činu ravnoteže između osmišljavanja finansijskih i drugih benefita za novozaposlene i zadržavanju talentovanih ljudi koji su već deo kompanije.

U istraživanju su učestvovale 23 srpske IT kompanije, a 30% njih se može smatrati korporacijama koje broje između 101 i 500 zaposlenih. 

Fleksibilnost se najviše ceni

Hajde da za početak pogledamo fleksibilnost u svetlu onoga što je IT profesionalcima najvažnije – organizacije radnog vremena i izbora lokacije rada. Čak 91% kompanija koje su učestvovale u istraživanju nudi mogućnost rada od kuće kao jedan od stalnih benefita. Bilo bi zanimljivo videti ove brojeve iz perioda pre korone koja je evidentno bila disruption faktor u reorganizaciji.

Ono što će takođe biti interesantno ispratiti u budućnosti, jeste kako će izgledati organizacija rada nakon završetka pandemije, posebno s obzirom na to da mnogi ovakav način rada žele da zadrže i kada se sve(t) vrati u normalu. Mi u Levi9 već sada znamo da težimo Work from anywhere konceptu gde će izbor mesta za rad funkcionisati na osnovu hibridnog modela koji počiva na 3 stuba fleksibilnosti. To praktično znači da će Najneri moći da biraju odakle žele da rade u odnosu na lične preference, kao i u skladu sa timskim i kompanijskim trenucima koji će biti definisani kao oflajn vreme.

Istraživanje pokazuje da srpske IT kompanije sada nude i različite vidove podrške za opremanje kućne kancelarije. U martu 2020. sve IT kompanije, gotovo bez izuzetka, uspele su da se preko noći prebace u novi režim rada, ali kako novo normalno traje mesecima, ovde je posebno važno osetiti puls zaposlenih i omogućiti im da kreiraju sebi što bolje uslove. U Levi9 smo početkom 2021, upravo razumevajući različite okolnosti u kojima Najneri svakodnevno obavljaju posao odlučili da, pored mogućnosti preuzimanja opreme iz kancelarije, ponudimo i budžet za opremanje kućne kancelarije. Tako je svako mogao da u odnosu na stambene i lične afinitete izabere opremu baš za svoju kućnu kancelariju (da, sad je trenutak za kupovinu stolice sa motivima džungle!)

Istraživanje pokazuju ohrabrujući podatak da blizu polovina (48%) srpskih IT kompanija koje podržavaju rad na daljinu već imaju neki vid formalizovane interne dokumentacije kojom uređuju pravila i prava zaposlenih u novom radnom kontekstu.

Osiguranje i medicinska zaštita su u standardnoj ponudi IT kompanija

Istraživanje je pokazalo da IT kompanije mahom pokrivaju privatno zdravstveno osiguranje u potpunosti (85% uzorka), bez participacije zaposlenih, i navode ih u sklopu svojih benefita.

U proseku oko 87% anketiranih srpskih IT kompanija pokriva sve moguće rizike – od nesreća, kratkotrajnih bolesti, putnog osiguranja, trajnog invaliditeta, pa sve do ozbiljnijih bolesti, operacija, životnog osiguranja i medicinske nege.

Sofija Jovanović, Talent Menadžerka u Levi9, kaže kako zaposleni visoko cene privatno zdravstveno osiguranje koje je na neki način postalo deo standardnog paketa ponuda u IT industriji. Iako na zadovoljstvo poslom kao glavni faktori utiču sadržaj posla i radna atmosfera, benefiti utiču na motivaciju više kroz kreiranje osećaja kod zaposlenih da firma brine o njima, da osluškuje, prepoznaje i trudi se da izađe u susret njihovim potrebama, smatra Sofija:

Bitno je prepoznati i specifične potrebe koje nisu obuhvaćene pomenutim kategorijama – na primer, na lokaciji u centru grada zaposlenima veoma znači parking, te se u našoj beogradskoj kancelariji uvek trudimo da obezbedimo parking mesto više. U Novom Sadu Najneri češće koriste bicikle za dolazak na posao, pa je zbog toga obezbeđen parking za bicikle

Kada je reč o penzionom osiguranju, 100% anketiranih kompanija odgovorilo je potvrdno da svi zaposleni stiču pravo na ovaj tip osiguranja odmah pri zaposlenju, što je i u skladu sa Zakonom o radu Republike Srbije. Istraživanje je pokazalo jedan pozitivan trend u ovoj oblasti medicinske nege, a to je da većina anketiranih kompanija na godišnjem nivou revidira ovu vrstu benefita kako bi je unapredili.

Pandemija je stavila zdravlje, fizičko i mentalno, na apsolutno prvi prioritet, pa su kompanije dodatno istraživale različite načine da svojim zaposlenima i njihovim porodicama pruže podršku. Drugo istraživanje, rađeno na US tržištu, pokazuje da blizu polovina kompanija (41%) razmišlja o proširenju paketa podrške tako da obuhvati i negu starijih osoba. Ovakva odluka ne čudi, jer je 10 miliona milenijalsa koji brinu o svojim starijima, što je oko četvrtine od ukupnog broja Amerikanaca iz ove grupe. Postavlja se pitanje da li će se, i kako, srpske IT kompanije pridružiti ovom globalnom trendu u nastajanju.

COVID-19 promenio percepciju o važnosti upravljanja stresom

Stres kao tihi ubica je, nažalost, postao sastavni element svih poslovnih okruženja, ne samo u IT industriji. Jedan od najvažnijih načina efektnog upravljanja stresom je uspostavljanje ravnoteže između poslovnog i privatnog života, kao i posvećivanje sebi, hobijima, ličnom razvoju i fizičkoj aktivnosti. Međutim, tu se mehanizmi borbe sa stresom ne završavaju.

Od anketiranih kompanija, većina nude različita članstva u sportskim klubovima i teretanama (87%), a manji procenat nudi pristup ovakvim programima onlajn.

Istraživanje je pokazalo da tek 11% kompanija ulažu u radionice i aktivnosti za upravljanje stresom, dok samo 8% kompanija obraća pažnju na podršku zaposlenima oko plana zdrave ishrane.

Međutim, pandemija je promenila prioritete poslodavaca i podstaknula ih da se više okrenu dobrobiti i zdravlju svojih zaposlenih. Od 23 anketiranih srpskih IT kompanija, 8 su uveli dodatne benefite usled pandemije. Na grafikonu ispod, možete videti procenat anketiranih kompanija koje trenutno ulažu u, ili će u bliskoj budućnosti razvijati, nove COVID-19 benefite.

Komentarišući rezultate istraživanja, Sofija smatra da novonastala situacija još više ističe neophodnost personalizovanih wellbeing paketa kako bi svaki zaposleni dobio individualno skrojen plan koji mu je zaista i potreban:

Svaki zaposleni bi na kvartalnom nivou trebalo da ima mogućnost odabira benefita koji njemu najviše znače i ispunjavaju njegove potrebe u datom momentu. Pre nekoliko godina smo u Levi9 uveli personalizovane wellbeing pakete nudeći različite aktivnosti koje pomažu uspostavljanje balansa između posla i privatnog života, kao napr. karte za bioskope, ulaznice za događaje i pozorišta, usluge nutricioniste, FitPass članarine…

Raspoloživi dani godišnjeg odmora zavise od više faktora

Prema Zakonu o radu Republike Srbije dužina godišnjeg odmora utvrđuje se tako što se zakonski minimum od 20 radnih dana uvećava po osnovu doprinosa na radu, uslova rada, radnog iskustva, stručne spreme zaposlenog i drugih kriterijuma utvrđenih opštim aktom ili ugovorom o radu. (Da, pročitali ste upravo izvod iz Zakona). A kakvo je stanje u srpskom IT-ju?

Anketirane kompanije pokazale su da se dodatni dani godišnjeg odmora određuju na osnovu sledećih faktora:

Uprkos eksperimentima na inostranom tržištu koji se tiču uvođenja politike koja podrazumeva neograničene dane godišnjeg odmora ili čak četvorodnevnu radnu nedelju, na srpskoj IT sceni još uvek nema nekog značajnijeg pomaka. Ipak, postoje kompanije koje pokazuju veću fleksibilnost kada je reč o kraćem odsustvu sa posla ili privatnim neodložnim obavezama. Pored toga, mnogi HR alati omogućuju lakše upravljanje podacima o zaposlenima i pregled slobodnih dana koje imaju na raspolaganju.

Komunikacija benefita zaposlenima

Kompanije informacije o benefitima najčešće komuniciraju svojim zaposlenima na godišnjem nivou (64%) dok oko trećina anketiranih kompanija to radi dva puta godišnje. Ovakve vrste internih komunikacija su dosta korisne, pogotovo u slučajevima unapređenja benefita ili uvođenja bilo kakvih promena. A izbor kanala za komunikaciju pokazuju koliko je ta tema važna. Glavna sredstva komunikacije u ovom kontekstu su svakako mejl (86%), zatim interni portali (71%), događaji na kojima se okupljaju zaposleni (43%), kao i instant notifikacije (7%).

Najvažniji prioriteti za srpski HR sektor koji radi u IT-ju

Za kraj, iz istraživanja izdvajam najvažnije prioritete za HR sektor srpske IT industrije. Već na prvi pogled možemo primetiti trend prilagođavanja zaposlenima, kao i prilagođavanje promenama koje nam je donela pandemija.

Talent menadžerka Sofija Jovanović komentariše kako je ključ u holističkom pristupu dobrobiti zaposlenih, koji uzima u obzir različite aspekte kao što su – karijerni, fizički, psihološki, emocionalni, socijalni, finansijski:

Bitnu ulogu igra kontinuirano osluškivanje zaposlenih i razumevanje šta im je zaista važno. Konačno, budući da smo svi različiti dobro je ponuditi više opcija kako bi svako mogao da pronađe dobru kombinaciju za sebe.

Zanimljivo, nedavno su objavljeni rezultati domaćeg istraživanja TalentX, koja je donelo listu top 10 IT kompanija koje nose titulu VRH poslodavac. Odmah iza Microsofta, Nordeusa i Ubisofta koji su zauzeli prva tri mesta, nalazi se i Levi9, na poziciji broj 4.

Ako se pitate šta je to što izdvaja kompanije sa vrha liste, odgovor je, pre svega emocionalna komponenta – poverenje i pozitivne emocije čiji je skor obavezno veći od 70 (na skali do 100). Ekipa koja stoji iza TalentX istraživanja posebno stavlja fokus na ove kategorije – imperativ sigurnosti, hibridni životni stil, pripadanje kao deo identiteta i razvoj kroz uticaj. 

Slično kao sa Maslovljevom teorijom motivacije, kada skinemo higijenske faktore, benefiti mogu da imaju veliki doprinos ovim emocionlanim komponentama. Imajte na umu ovo bilo da ovaj tekst čitate iz cipela kandidata ili poslodavca. 


Kakva su vaša iskustva, šta smatrate da nedostaje srpskoj IT industriji da bi privukla talentovane profesionalce? Ostavite komentar ispod i priključite se diskusiji.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Disney+ je konačno dostupan i kod nas, ali evo šta korisnici u Srbiji ne dobijaju

Od ovog meseca, korisnici iz Srbije i regiona konačno imaju priliku da se pretplate na Disney+ striming platformu, ali uz određena ograničenja.

Startapi i poslovanje

Domaći OTA Sync podigao €250.000 – prva investicija Telekomovog VC fonda

Domaći startap OTA Sync podigao je investiciju u vrednosti od skoro 250.000 evra od strane zajedničkih investitora TS Ventures Fonda, DSI grupe poslovnih anđela i Startup Wise Guys fonda iz Estonije.

Karijere

Bojana Tomić-Brkušanin novi je ‘Chief of Staff’ u web3 kompaniji Polygon

Nakon skoro dve godine provedene u Inicijativi Digitalna Srbija, Bojana Tomić-Brkušanin svoju karijeru nastaviće u oblasti web3 industrije i to na novoj poziciji u kompaniji Polygon čiji je suosnivač Mihailo Bjelić.

Propustili ste

Najava

Solana x Jump Hacker House konferencija o web3 tehnologiji dolazi u Beograd početkom jula

'Solana x Jump Hacker House Beograd', konferencija za softverske inženjere i tehnološke biznise zainteresovane za blockchain i web3 tehnologije biće održana u Beogradu od 02. do 06. jula.

Gaming

Highwater nova je igra srpskog Demagog studija koja ove godine dolazi na konzole i PC

Nakon uspeha video igre 'Golf Club: Wasteland' i najave igre 'The Cub', srpski game dev studio Demagog najavio je svoj novi naslov 'Highwater' koji bi uskoro trebalo da bude dostupan za gejmere širom sveta.

Karijere

Kako započeti karijeru u web3 – saveti programera

Web3 je najbrže rastući ekosistem u Srbiji. Zanimalo nas je kako izgleda karijerni put u ovoj industriji, a to smo otkrili kroz razgovor sa dvojicom web3 programera.

Startapi i poslovanje

Domaći OTA Sync podigao €250.000 – prva investicija Telekomovog VC fonda

Domaći startap OTA Sync podigao je investiciju u vrednosti od skoro 250.000 evra od strane zajedničkih investitora TS Ventures Fonda, DSI grupe poslovnih anđela i Startup Wise Guys fonda iz Estonije.

Tehnologija

Nadomak Barselone zavirili smo u 3 nova električna modela brenda Cupra kojeg vole i auto i tech entuzijasti

U auto industriji Španija nije izgradila ime kakvo je realno mogla da ima. Međutim, nova era traži nove heroje, a ova zemlja na Pirinejima ima važnog igrača koji bi mogao da promeni percepciju države u specifičnom automobilskom svetu.

Novost

Više od $135 miliona investicija za srpske startape u 2021. godini

Prema godišnjem izveštaju Startup Genome, prošla godina bila je najuspešnija ikada za domaći startap ekosistem, a procentualno gledano u njega je uloženo čak 600% više investicija u odnosu na 2020.