Građani će koristiti e-novac kada im kompanije omoguće lakše plaćanje

Građani će koristiti e-novac kada im kompanije omoguće lakše plaćanje

Sitnim koracima napred, napuštamo keš i menjamo ga njegovom elektronskom verzijom. iPay prva je registrovana institucija e-novca u Srbiji koja pokušava da unovči na novom trendu.

Voleli mi to da čujemo ili ne, keš je i dalje dominantno sredstvo plaćanja u Srbiji. Osećaj papira pod prstima neizostavan je deo poslovanja najvećeg broja domaćih trgovaca, a prihvatanje kartica i digitalnog novca postala je tema za razmišljanje tek u proteklih nekoliko godina.

Međutim, od tada, trend digitalizacije širi se na sve veći deo poslovnog tržišta.

Do pre samo nekoliko godina nismo mogli ni da zamislimo plaćanje taksi vožnje karticama. Danas, vozimo se servisima sličnim Uberu koji automatski prihvataju i obrađuju naše kartice, svodeći iskustvo poručivanja i plaćanja vožnji na svega dva klika.

Ne morate biti raketni naučnik da biste videli smer u kojem se finansijsko tržište kreće. Među kompanijama koje su na lokalu prve prepoznale ovaj trend nalazi se i iPay, domaća kompanija koja se bavi razvojem i implementacijom digitalnih finansijskih rešenja – za plaćanje i naplatu – a koja je osnovana kao direktna posledica usklađivanja propisa Republike Srbije sa propisima Evropske unije u okviru kojeg je donet i Zakon o platnim uslugama.

Banke više nisu jedini pružaoci finansijskih usluga

Novim zakonom, liberalizovano je tržište finansijskih usluga što znači da je i trećim licima (kompanijama) omogućeno osnivanje platnih institucija i institucija elektronskog novca koje mogu da se bave specijalizovanim uslugama (onim kompanijama koje ispune uslove propisane od strane Narodne Banke Srbije).

Samo do nedavno, bavljenje ovim uslugama bilo je rezervisano isključivo za banke.

Stefan Đaković
Sa Markom Petrovićem razgovarali smo o tržištu digitalnih transakcija u Srbiji, dešavanjima na polju platnih kartica i preprekama razvoju e-commerce segmenta.

„iPay prva je registrovana institucija e-novca u Srbiji, što je našem timu omogućilo da izdaje elektronski novac i platne kartice, kao i da vrši prihvat platnih kartica“ – započinje razgovor Marko Petrović, direktor iPay-a koji ne sakriva svoje uzbuđenje zbog sve većeg broja trgovaca koji otvaraju Internet prodavnice i koji se integriši sa domaćim i stranim pružaocima usluga:

Vidimo da je i država napravila velike korake u digitalizaciji, prvenstveno na portalu eUprave i APR-u gde je omogućeno plaćanje karticama. Smatramo da je fantastično to što su uslugu prihvatanja kartica među prvima ponudile Societe Generale i Komercijalna banka koje su iskoračile ka otvorenom bankarstvu. Ovo su odlični signali za sve third-party igrače koji nastoje da svoje rešenje ponude tržištu.

Govoreći o samom procesu registracije, Petrović otkriva za Netokraciju da je proces bio zahtevan, pogotovo zato što je iPay bila prva kompanija koja je aplicirala za ovu licencu. Međutim, stručni tim Narodne Banke Srbije bio je izuzetno edukovan i poučen iskustvom iz okolnih (EU) zemalja. Čitav proces, kako saznajemo, trajao je samo četiri meseca, te je iPay i zvanično registrovan kao institucija elektronskog novca 13. oktobra 2016. godine.

‘Ključ u ruke’ za domaći e-commerce

Ukoliko pitate Marka koji su to glavni proizvodi na kojima iPay danas radi, dobićete odgovor da su to mobilni novčanik i rešenje za trgovce kojima se nudi sveobuhvatno rešenje za plaćanje karticama na njihovom sajtu – bez uključivanja tradicionalnih finansijskih institucija tj. banaka.

„Sama licenca omogućila nam je da proizvode koje smo zamislili primenimo i u produkciji“, kaže Petrović za Netokraciju, dodajući da je trenutno u fokusu kompanije omasovljenje Internet transakcija putem DinaCard, MasterCard, Maestro i VISA platnih kartica, ali i uvođenje Instant Payment rešenja koje je najavila Narodna Banka Srbije, a koje bi trebalo da omogući momentalnu razmenu novca na relaciji kupac-trgovac:

Trenutno izdajemo i elektronski novac u formi mobilne aplikacije, ali i vačuera, pružajući korisnicima mogućnost da bez posedovanja platne kartice izvrše kupovinu putem Interneta, a sve to zahvaljujući virtualnoj Mastercard kartici koju tom prilikom izdajemo.

Na taj način, iPay je svojim klijentima omogućio da sa jednim pružaocem usluga zaokruže sve svoje potrebe za online plaćanjima, pri čemu Marko ne skriva da je cenovna politika kompanije daleko povoljnija od sličnih rešenja.

Stefan Đaković
iPay u ovom trenutku čini tim od 10 stalno zaposlenih + spoljni saradnici koji se bave razvojem pojedinačnih rešenja.

„Kada uzmete u obzir broj metoda plaćanja, lakoću integracije i fleksibilnost prilikom uspostavljanja poslovnog odnosa, verujemo da je naša ponuda zaista kompletna i povoljna za sve online prodavnice – kako one velike, tako i one male koje na početku ne mogu da priušte velika i skupa rešenja“, dodaje Petrović, ističući da je kompanija u startu ponudila robustno rešenje za široku ciljnu grupu:

U potpunosti smo isključili fiksne naknade (priključenje, održavanje), a zadržali samo naknade po uspešnoj transakciji, izraženu kao procenat od transakcije, bez minimalnog iznosa. To je izuzetna povoljnost, pogotovo za male trgovce i one koji tek razmišljaju o pokretanju e-shopa.

Ovakvo rešenje, povoljnije je za domaće trgovce u odnosu na korišćenje sličnih servisa iz inostranstva, kaže naš sagovornik. Na pitanje Netokracije da li ga brine potencijalni ulazak Srbije u Evropsku uniju i otvaranje tržišta ka inostranim servisima među kojima je i PayPal, Marko ističe da ga takve stvari ne brinu, naglašavajući kompetitivne cene za trgovce i lokalnu podršku – nešto sa čime se PayPal i drugi nikako ne mogu pohvaliti.

A slučajeva sa zadržavanjem novca i blokiranim računima itekako je bilo.

Klijenti iz različitih servisnih industrija – među prvima CAR:GO

Ko su klijenti koji koriste iPay sistem za prihvatanje kartica? Petrović sa ponosom ističe da je sistem već uveliko aktivan, te da je prvi klijent koji je implementirao kompletno rešenje za kartična plaćanja i elektronski novac upravo CAR:GO, domaći odgovor Uberu koji je do prošle godine koristio Braintree kao payment processor, kada je i nastao problem sa zadržavanjem sredstava u visini od preko 15.000 evra.

Stefan Đaković

Komentarišući saradnju između ove dve kompanije, naš sagovornik kaže da je iskustvo sjajno – kako sa strane menadžmenta koji razvija inovativan servis, tako i sa strane korisnika koji su oduševljeni što uslugu poručuju digitalnim putem i što se kompletna naplata odvija u pozadini. Jednom uneti podaci, ostaju u sistemu, a prilikom svake naplate kreira se novi token kojim se garantuje maksimalna sigurnost transakcije.

Iako nije mogao da otkriva druge kompanije koje su trenutno klijenti iPay-a, Marko dodaje da su to korisnici iz uslužnih industrija sa kojima su već odrađeni testovi na velikom broju transakcija, kao i da će kompanija uskoro krenuti u bržu implementaciju rešenja za trgovce sa manjim obimom transakcija.

U pripremi paketi za frilensere i prodaju digitalnih proizvoda

Sezona godišnjih odmora i zvanično je gotova, a nas je zanimalo koji su naredni planovi za iPay? Skaliranje proizvoda, širenje tima, nova tržišta?

Petrović naglašava da kompanija u ovom trenutku zapošljava 10 stalno zaposlenih, plus nekoliko spoljnih saradnika sa kojima sarađuju na razvoju iWallet aplikacije. Nove pozicije svakako jesu planirane do kraja godine, ali fokus kompanije prvenstveno je na omasovljavanju online plaćanja kod domaćih trgovaca kroz edukaciju o otvaranju Internet prodavnica i integraciji sa sistemima plaćanja – bilo putem kartica, e-novcem ili putem Instant Payment servisa koji je Narodna Banka Srbije najavila za Q4 2018. godine.

Za kraj, naš sagovornik kaže da iPay polako privodi kraju nekoliko rešenja i paketa za frilensere, kao i za kupovinu i prodaju digitalnih proizvoda iz Srbije.

Više o tome, u narednom razgovoru.

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Vlada najavila kraj angažovanju paušalaca na puno radno vreme – kompanijama koje ih zaposle slede olakšice od 70%

Angažovanje preduzetnika za poslove koji bi suštinski trebalo da spadaju u domen klasičnog radnog odnosa predmet je upravo predstavljenih izmena Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Izmene stupaju na snagu 1. januara 2020. godine.

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Kultura 2.0

Za 600 dinara mesečno UčiSlobodno.com pomoći će vašem osnovcu da savlada matematiku i fiziku

'E-learning' za osnovce u Srbiji ne postoji? Onda niste čuli za platformu Uči Slobodno.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Nike, IBM i McDonald’s koriste srpski Vacation Tracker kako bi pratili godišnje odmore svojih zaposlenih

Praćenje godišnjih odmora, bolovanja i slobodnih dana u kompanijama sa velikim brojem zaposlenih često ume da bude komplikovan i zamoran proces. Rešenje ovog izazova u vidu digitalnog servisa Vacation Tracker ponudio je razvojni tim kompanije Cloud Horizon u Srbiji.

Kultura 2.0

Za 600 dinara mesečno UčiSlobodno.com pomoći će vašem osnovcu da savlada matematiku i fiziku

'E-learning' za osnovce u Srbiji ne postoji? Onda niste čuli za platformu Uči Slobodno.

Gaming

Kako je tim beogradskog Ubisofta razvijao ‘Ghost Recon Breakpoint’ – za milione ljudi širom sveta

'Ghost Recon Breakpoint' je nova igra kompanije Ubisoft koja je u globalnoj 'gaming' zajednici već prikupila veliki broj pozitivnih reakcija igrača širom planete. U razgovoru sa jednim od članova tima koji je radio na razvoju ove igre otkrivamo kako je proces tekao 'iza kulisa'.

Startapi i poslovanje

Osnovano udruženje ‘Novi Taksi’ čiju će aplikaciju napraviti kompanija CarGo – nazire li se rešenje spora?

Kompanija CarGo Technologies i predsednik novoformiranog udruženja 'Novi taksi' potpisali su danas memorandum kojim se ova tehnološka kompanija obavezala da će napraviti aplikaciju za novu taksi firmu u Srbiji.

Tehnologija

Kosta Andrić: Vreme novih poslovnih modela za domaće kompanije nije nešto što se čeka – već je tu

Koji su to alternativni biznis modeli koji će kompanije koje posluju na domaćem tržištu učiniti relevantnim u budućnosti? Da li su one uopšte spremne na taj korak? Odgovore nam daje Kosta Andrić, Managing Partner organizacije ICT Hub, koja i ove godine 22. oktobra organizuje Corporate Innovation Conference.

E-commerce

Aplikacija 60seconds omogućava vam da kupujete u omiljenim prodavnicama – po cenama koje sami odredite

Ako bismo vam rekli da određeni proizvod možete kupiti 'online' po ceni koju sami dogovorite sa brendom mislili biste da vas lažemo, zar ne? Ipak, aplikacija 60seconds nudi upravo tu mogućnost, a o čemu se zapravo radi i kako ona funkcioniše, razgovarali smo sa suosnivačem ovog servisa.