Građani će koristiti e-novac kada im kompanije omoguće lakše plaćanje

Sitnim koracima napred, napuštamo keš i menjamo ga njegovom elektronskom verzijom. iPay prva je registrovana institucija e-novca u Srbiji koja pokušava da unovči na novom trendu.

Voleli mi to da čujemo ili ne, keš je i dalje dominantno sredstvo plaćanja u Srbiji. Osećaj papira pod prstima neizostavan je deo poslovanja najvećeg broja domaćih trgovaca, a prihvatanje kartica i digitalnog novca postala je tema za razmišljanje tek u proteklih nekoliko godina.

Međutim, od tada, trend digitalizacije širi se na sve veći deo poslovnog tržišta.

Do pre samo nekoliko godina nismo mogli ni da zamislimo plaćanje taksi vožnje karticama. Danas, vozimo se servisima sličnim Uberu koji automatski prihvataju i obrađuju naše kartice, svodeći iskustvo poručivanja i plaćanja vožnji na svega dva klika.

Ne morate biti raketni naučnik da biste videli smer u kojem se finansijsko tržište kreće. Među kompanijama koje su na lokalu prve prepoznale ovaj trend nalazi se i iPay, domaća kompanija koja se bavi razvojem i implementacijom digitalnih finansijskih rešenja – za plaćanje i naplatu – a koja je osnovana kao direktna posledica usklađivanja propisa Republike Srbije sa propisima Evropske unije u okviru kojeg je donet i Zakon o platnim uslugama.

Banke više nisu jedini pružaoci finansijskih usluga

Novim zakonom, liberalizovano je tržište finansijskih usluga što znači da je i trećim licima (kompanijama) omogućeno osnivanje platnih institucija i institucija elektronskog novca koje mogu da se bave specijalizovanim uslugama (onim kompanijama koje ispune uslove propisane od strane Narodne Banke Srbije).

Samo do nedavno, bavljenje ovim uslugama bilo je rezervisano isključivo za banke.

Stefan Đaković
Sa Markom Petrovićem razgovarali smo o tržištu digitalnih transakcija u Srbiji, dešavanjima na polju platnih kartica i preprekama razvoju e-commerce segmenta.

„iPay prva je registrovana institucija e-novca u Srbiji, što je našem timu omogućilo da izdaje elektronski novac i platne kartice, kao i da vrši prihvat platnih kartica“ – započinje razgovor Marko Petrović, direktor iPay-a koji ne sakriva svoje uzbuđenje zbog sve većeg broja trgovaca koji otvaraju Internet prodavnice i koji se integriši sa domaćim i stranim pružaocima usluga:

Vidimo da je i država napravila velike korake u digitalizaciji, prvenstveno na portalu eUprave i APR-u gde je omogućeno plaćanje karticama. Smatramo da je fantastično to što su uslugu prihvatanja kartica među prvima ponudile Societe Generale i Komercijalna banka koje su iskoračile ka otvorenom bankarstvu. Ovo su odlični signali za sve third-party igrače koji nastoje da svoje rešenje ponude tržištu.

Govoreći o samom procesu registracije, Petrović otkriva za Netokraciju da je proces bio zahtevan, pogotovo zato što je iPay bila prva kompanija koja je aplicirala za ovu licencu. Međutim, stručni tim Narodne Banke Srbije bio je izuzetno edukovan i poučen iskustvom iz okolnih (EU) zemalja. Čitav proces, kako saznajemo, trajao je samo četiri meseca, te je iPay i zvanično registrovan kao institucija elektronskog novca 13. oktobra 2016. godine.

‘Ključ u ruke’ za domaći e-commerce

Ukoliko pitate Marka koji su to glavni proizvodi na kojima iPay danas radi, dobićete odgovor da su to mobilni novčanik i rešenje za trgovce kojima se nudi sveobuhvatno rešenje za plaćanje karticama na njihovom sajtu – bez uključivanja tradicionalnih finansijskih institucija tj. banaka.

„Sama licenca omogućila nam je da proizvode koje smo zamislili primenimo i u produkciji“, kaže Petrović za Netokraciju, dodajući da je trenutno u fokusu kompanije omasovljenje Internet transakcija putem DinaCard, MasterCard, Maestro i VISA platnih kartica, ali i uvođenje Instant Payment rešenja koje je najavila Narodna Banka Srbije, a koje bi trebalo da omogući momentalnu razmenu novca na relaciji kupac-trgovac:

Trenutno izdajemo i elektronski novac u formi mobilne aplikacije, ali i vačuera, pružajući korisnicima mogućnost da bez posedovanja platne kartice izvrše kupovinu putem Interneta, a sve to zahvaljujući virtualnoj Mastercard kartici koju tom prilikom izdajemo.

Na taj način, iPay je svojim klijentima omogućio da sa jednim pružaocem usluga zaokruže sve svoje potrebe za online plaćanjima, pri čemu Marko ne skriva da je cenovna politika kompanije daleko povoljnija od sličnih rešenja.

Stefan Đaković
iPay u ovom trenutku čini tim od 10 stalno zaposlenih + spoljni saradnici koji se bave razvojem pojedinačnih rešenja.

„Kada uzmete u obzir broj metoda plaćanja, lakoću integracije i fleksibilnost prilikom uspostavljanja poslovnog odnosa, verujemo da je naša ponuda zaista kompletna i povoljna za sve online prodavnice – kako one velike, tako i one male koje na početku ne mogu da priušte velika i skupa rešenja“, dodaje Petrović, ističući da je kompanija u startu ponudila robustno rešenje za široku ciljnu grupu:

U potpunosti smo isključili fiksne naknade (priključenje, održavanje), a zadržali samo naknade po uspešnoj transakciji, izraženu kao procenat od transakcije, bez minimalnog iznosa. To je izuzetna povoljnost, pogotovo za male trgovce i one koji tek razmišljaju o pokretanju e-shopa.

Ovakvo rešenje, povoljnije je za domaće trgovce u odnosu na korišćenje sličnih servisa iz inostranstva, kaže naš sagovornik. Na pitanje Netokracije da li ga brine potencijalni ulazak Srbije u Evropsku uniju i otvaranje tržišta ka inostranim servisima među kojima je i PayPal, Marko ističe da ga takve stvari ne brinu, naglašavajući kompetitivne cene za trgovce i lokalnu podršku – nešto sa čime se PayPal i drugi nikako ne mogu pohvaliti.

A slučajeva sa zadržavanjem novca i blokiranim računima itekako je bilo.

Klijenti iz različitih servisnih industrija – među prvima CAR:GO

Ko su klijenti koji koriste iPay sistem za prihvatanje kartica? Petrović sa ponosom ističe da je sistem već uveliko aktivan, te da je prvi klijent koji je implementirao kompletno rešenje za kartična plaćanja i elektronski novac upravo CAR:GO, domaći odgovor Uberu koji je do prošle godine koristio Braintree kao payment processor, kada je i nastao problem sa zadržavanjem sredstava u visini od preko 15.000 evra.

Stefan Đaković

Komentarišući saradnju između ove dve kompanije, naš sagovornik kaže da je iskustvo sjajno – kako sa strane menadžmenta koji razvija inovativan servis, tako i sa strane korisnika koji su oduševljeni što uslugu poručuju digitalnim putem i što se kompletna naplata odvija u pozadini. Jednom uneti podaci, ostaju u sistemu, a prilikom svake naplate kreira se novi token kojim se garantuje maksimalna sigurnost transakcije.

Iako nije mogao da otkriva druge kompanije koje su trenutno klijenti iPay-a, Marko dodaje da su to korisnici iz uslužnih industrija sa kojima su već odrađeni testovi na velikom broju transakcija, kao i da će kompanija uskoro krenuti u bržu implementaciju rešenja za trgovce sa manjim obimom transakcija.

U pripremi paketi za frilensere i prodaju digitalnih proizvoda

Sezona godišnjih odmora i zvanično je gotova, a nas je zanimalo koji su naredni planovi za iPay? Skaliranje proizvoda, širenje tima, nova tržišta?

Petrović naglašava da kompanija u ovom trenutku zapošljava 10 stalno zaposlenih, plus nekoliko spoljnih saradnika sa kojima sarađuju na razvoju iWallet aplikacije. Nove pozicije svakako jesu planirane do kraja godine, ali fokus kompanije prvenstveno je na omasovljavanju online plaćanja kod domaćih trgovaca kroz edukaciju o otvaranju Internet prodavnica i integraciji sa sistemima plaćanja – bilo putem kartica, e-novcem ili putem Instant Payment servisa koji je Narodna Banka Srbije najavila za Q4 2018. godine.

Za kraj, naš sagovornik kaže da iPay polako privodi kraju nekoliko rešenja i paketa za frilensere, kao i za kupovinu i prodaju digitalnih proizvoda iz Srbije.

Više o tome, u narednom razgovoru.

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

SEO i pretraga

Kako izvršiti migraciju jednog od najvećih oglasnika u Srbiji – iz SEO ugla

Sajt nekretnine.rs mesečno poseti i do 590.000 korisnika. Njegove posetioce nedavno je dočekao novi izled sajta, a evo kako je tekao proces migracije.

Internet marketing

Influenseri nekad i sad – priča o ljubavi, prohibiciji i prostituciji

Sve je krenulo tako nevino. Ljudi počnu da se bave nečim iz ljubavi, u slobodno vreme, ugledajući se na druge. Ljubavi prema tom nečemu ili ljubavi prema pažnji koju dobijaju zbog toga. Nevino i iskreno. Dobro, možda ne baš potpuno iskreno, ali...

Digitalni mediji

Zašto je YouTube Rewind 2018. najomraženiji video – ikada?

Pre nešto manje od mesec dana YouTube je objavio godišnji pregled najpopularnijih klipova, mimova i jutjubera za 2018. godinu - ali taj video postao je za kratko vreme jedan od najomraženijih sa čak 14 miliona dislajkova.

Propustili ste

Karijere

Kako smo spustili fluktuaciju tehničkog kadra ispod 10%

Dok čitava domaća IT industrija raste, manjak kvalifikovanog kadra i česta fluktuacija zaposlenih ostaju među glavnim problemima sa kojima se menadžment suočava. Kako edukovati novi kadar, a u isto vreme zadržati top talenat u svojim redovima?

Tehnologija

Srbija postaje deo ruskog tehnološkog projekta ‘Tačka ključanja’ – o čemu je zapravo reč?

Beograd bi mogao da bude prvi inostrani grad u kojem će biti sproveden ruski projekat 'Tačka ključanja' koji podrazumeva multidisciplinarno povezivanje, rad i razmenu ideja iz oblasti nauke, inžejnerstva, obrazovanja i digitalnih tehnologija.

Gaming

Mihajlo Jovanović-Džaril: Nema daljeg razvoja regionalnog esporta dok se timovi ne izgrade u prepoznatljive brendove

Četvrta sezona popularne regionalne esport lige EBL u organizaciji Fortune esports startuje 28. januara. U razgovoru sa direktorom ove organizacije otkrivamo više detalja o predstojećoj sezoni i koje su to promene na esport sceni Balkana.

Startapi i poslovanje

Zašto srpske kompanije ne izlažu na CES-u?

Consumer Electronics Show (CES), najveći sajam potrošačke elektronike u Las Vegasu, završen je prošle nedelje - opet bez nastupa srpskih kompanija. U razgovoru sa preduzetnicima analiziramo razloge ovog trenda.

Intervju

Četiri pitanja o digitalnoj transformaciji malih i srednjih preduzeća

Mogu li se male i srednje kompanije nositi sa promenama koje sa sobom nosi digitalizacija poslovanja?

SEO i pretraga

Kako izvršiti migraciju jednog od najvećih oglasnika u Srbiji – iz SEO ugla

Sajt nekretnine.rs mesečno poseti i do 590.000 korisnika. Njegove posetioce nedavno je dočekao novi izled sajta, a evo kako je tekao proces migracije.