Ime Infostud nastavlja da živi — kroz Centar za zapošljavanje i razvoj karijere

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Ime Infostud nastavlja da živi — kroz Centar za zapošljavanje i razvoj karijere

Jedna od naših najpoznatijih IT kompanija promenila je ime prethodnog meseca u Inspira grupa. Ime Infostud sada je u potpunosti namenjeno sajtovima koji se bave zapošljavanjem i razvojem karijere.

Krajem oktobra saznali smo da nadaleko poznati Infostud menja ime u Inspira grupa. Novi brend zamišljen je kao krovni brend koji će biti fokusiran na razvoj biznisa među kojima su polovniautomobili.com4zida.rsinternet-prodaja-guma.comprodajadelova.rs i autohub.rs, kao i osiguranik.com.

S druge strane, ime Infostud i dalje je tu. Ono nastavlja da živi kroz skup biznisa koji su posvećeni zapošljavanju, a među kojima su popularni sajtovi poslovi.infostud.com, helloworld.rs, hrlab.rs i startuj.com.

Kao jedan od glavnih razloga za rebrendiranje grupe i odvajanje biznisa navodi se pre svega činjenica da je Infostud nastao kao sajt posvećen studentima koji je prerastao u svojevrsnu platformu za oglašavanje poslova. Iako su se grupi tokom godina priključivali i drugi biznisi, što kroz akvizicije, investicije i strateška pripajanja koja su Inspira grupu učinili jednom od najvećih grupacija posvećenih digitalnim biznisima u Srbiji, percepcija je i dalje ostala na nivou Infostud = zapošljavanje.

Branimir Gajić, osnivač i CEO Inspira grupe objavio je autorski tekst upravo na ovu temu, a nas je zanimalo šta se dešava sa biznisima koji ostaju pod imenom Infostud? Šta njihovo dalje unapređivanje znači za tržište rada u Srbiji, ali i za veću transparentnost na tržištu zapošljavanja. Priliku da dobijemo odgovore na ova, ali i mnoga druga pitanja, dobili smo u razgovoru sa Sonjom Ćetković, direktorkom Infostuda i osobom koja je u kompaniji pune dve decenije, zapravo od pokretanja pa sve do danas.

Sonja, u Infostud ste došli pre 20 godina. Kako je tada izgledalo tržište rada i u kako se ono menjalo do danas?

Sonja: Tržište rada se drastično promenilo u proteklih 20 godina — kako sa aspekta odnosa ponude i tražnje, tako i sa aspekta ponašanja i očekivanja poslodavaca i ljudi koji traže posao. Kada je Infostud nastao, nezaposlenost u Srbiji je bila vrlo visoka, na posao se čekalo mesecima, a često i godinama. Kandidati su bili obeshrabreni i često su pristajali na bilo kakav posao, jer im je egzistencija bila ugrožena. HR prakse u kompanijama, ali uopšte i svest poslodavaca o značaju zadovoljstva zaposlenih su bili na vrlo niskom nivou.

Svojim nastankom i razvojem, digitalizovali smo proces zapošljavanja u Srbiji. Oglasi su iz novina prešli na internet, a CV-jevi su prestali da se šalju poštom. Postepeno, vremenom, tržište je postajalo zrelije i edukovanije. Potražnja za radnicima je danas na rekordnom nivou u poslednjih 20 godina, a svi smo svesni da je sve manje raspoloživih kandidata — kako zbog depopulacije stanovništva, tako i zbog činjenica da se stopa zaposlenosti značajno povećala. Deficit kandidata na tržištu, uz rast zrelosti samog tržišta, doveo je do sasvim drugačijeg položaja kandidata.

Danas poslodavci moraju da budu kreativni u tome kako će se predstaviti kandidatima i skrenuti pažnju na sebe. Otvoreniji su nego ikada da čuju kako su njihovi zaposleni, kakve potrebe imaju, kakvo radno mesto žele i vrlo su voljni da kreiraju okruženje u kojem će zaposleni biti zadovoljni i želeti što duže da ostanu. Spremni su na fleksibilnosti o kojima smo ranije na tržištu Srbije mogli samo da sanjamo. Sve u svemu, promene koje su se desile značajno unapređuju pregovaračku moć kandidata i zaposlenih.

Kako je izgledao vaš karijerni put od studentskog posla do rukovodeće pozicije?

Sonja: Bila sam prvi zaposleni na sajtu za zapošljavanje i to je bio moj studentski posao. Mislila sam da je to samo privremeni posao! Od samog starta vukao me je veliki drive i dobra energija. Bili smo na samom početku, mogli smo da razvijamo sve što smo poželeli, tržište je bilo gladno svega, posebno u online biznisu. Moj ulazak u menadžment vode počeo je dosta neformalno, jer sam, kao neko ko je znao najviše u biznisu, uglavnom ja bila ta koja je organizovala i unapređivala procese.

Kako je tim rastao, rasli su i izazovi. Učila sam svakog dana. Učim i danas. Nije prošla ni jedna godina koja je ličila na prethodnu. Razvijalo se tržište, biznis, tim, procesi. Razvijala sam se i ja. Grešila sam, ali i učila iz grešaka. Mislim da sam na ovoj poziciji danas zato što sam uvek usmerena na to šta može bolje, zato što me drive još uvek nije napustio, ali iznad svega, zato što sam bila uvek spremna da se menjam, da sagledam šta ne radim dobro, kako treba da se unapredim kako bih unapredila svoj tim i biznis.

Koji su, prema vašem mišljenju, ključni momenti koji su definisali put čitave kompanije u proteklih 20 godina?

Sonja: Vizija se razvijala kroz godine. Bilo je, naravno, i lutanja i promašenih projekata, ali smo iz svega toga učili, a kockice su se slagale. Danas je jasno da Inspira grupa ima digitalne biznise koji pomažu ljudima u donošenju važnih životnih odluka (zapošljavanje i karijera, nekretnine, osiguranje, automobili) i da ima aktivan pristup zajednici i društvu, inicirajući i učestvujući u nizu projekata koji unapređuju privredni ambijent, ali i društvo u celini.

Smatram da je jedan od prvih važnih momenata bila odluka o diverzifikaciji prihoda i rizika, kupovinom sajta polovniautomobili.com 2008. godine. Važna je bila i odluka o prodaji manjinskog udela Daily Mail-u, a potom preuzimanje tog udela od strane kompanije Alma Media, jer je donela mnogo međunarodnih kontakata, znanja, iskustava i prilika, a zadržali smo svoju nezavisnost i pravo da gradimo biznis kako mi smatramo da treba.

Jedna od najvećih svakako i najznačajnijih odluka je bila odluka o decentralizaciji svih biznisa, davanje pune autonomijie direktorima biznisa i definisanje uloge centrale kompanije u podršku, produženju ruku i servis biznisima umesto centralističkog nametanja sistema koji bi nas učinio tromim i nefleksibilnim. Ima naravno tu još mnogo važnih odluka, ali prioritet je uvek bio opšti pristup gledanja na biznis kao na maraton, a ne sprint, ali i briga o tome da ostanemo dosledni sebi i svojim vrednostima.

Kako je došlo do reorganizacije i rebrendinga? Šta to znači Infostud, a šta za ostale kompanije u okviru Inspira grupe?

Sonja: Formiranje novog krovnog brenda Inspira grupa bio je prilično logičan i neophodan korak. Infostud grupa (sada Inspira) izrasla je iz svog najstarijeg biznisa koji se bavi zapošljavanjem, ali koliko god da je kompanija porasla i proširila oblasti delovanja, Infostud je u javnosti ostao sinonim za zapošljavanje. Tako su Poslovi Infostud gradili godinama jednu percepciju o Infostudu, a krovna kompanija neki drugi identitet imena Infostud.

Brend je postao nedovoljno jasan, a mnogo više koristi za kompaniju ima u tome da ime prepusti svom najjačem biznisu, jer osim benefita za taj biznis, kompanija novim imenom dobija priliku da gradi jasan i čist identitet, neopterećen nekim percepcijama javnosti iz prethodnog perioda.

Infostud je sada grupa portala koja predstavlja centar rešenja za tržište rada.

Koje to kompanije ostaju u sklopu Infostuda?

Sonja: Pa, da krenem redom: Prvo, tu je naš najveći portal poslovi.infostud.com usmeren na pružanje podrške ljudima svih profesija u procesu zapošljavanja i građenja karijere, kroz veliki broj oglasa za posao, informacija o poslodavcima i saveta koji im mogu pomoći da uspešnije biraju i grade svoje karijerne korake.

Dalje, tu je helloworld.rs namenjen ljudima iz IT struke, koji osim velikog broja prilika za zaposlenje, nudi veliki broj informacija o poslodavcima uključujući utiske zaposlenih o kompanijama, kao i obilje korisnih informacija iz IT domena.

Startuj.com je tu da pomogne mladima da uđu na tržište rada i steknu svoja prva radna iskustva kroz prakse, honorarne ili redovne ugovorne angažmane. Hrlab.rs je namenjen poslodavcima i objedinjuje široku paletu usluga iz domena regrutacije kroz sve naše kanale, usluge iz domena selekcije i brendiranja poslodavaca.

U okviru porodice, tu su i dve investicije u koje smo ušli pre nekoliko godina.

Prva je Krojačeva škola koja nudi veliki broj online kurseva iz svih domena za fizička lica, ali od ove godine ima i prvu LMS B2B platformu na srpskom jeziku, kroz koju kompanije mogu upravljati učenjem i razvojem svojih zaposlenih — kako kroz preko 100 kurseva koje nudi sama platforma, tako i kroz kreiranje sopstvenih kurseva i kroz admin panel koji sadrži sve statistike i izveštaje potrebne HR-u.

Druga je benefiti.rs – platforma koja omogućava kompanijama da ponudi svojim zaposlenima personalizovane benefite, one koje oni zaista žele, dodeljujući budžet svakom zaposlenom, a zaposleni biraju benefite (primarno usmerene na zdravlje, razvoj, wellbeing i porodicu) koje pružaju vendori ulistani na platformu.

Kako je izgledao razvoj i rast ovih kompanija u proteklom periodu? Da li beležite veću posećenost nego 2021. godine?

Sonja: Svi naši sajtovi, od momenta nastanka do današnjeg dana, iz godine u godinu beleže rastuće brojeve po pitanju posećenosti. Samo u odnosu na prošlu godinu, koja nam je bila rekordno visoka, rast posete na poslovi.infostud.com iznosi oko 18%, rast od 75% na Helloworld-u i 55% na Startuj.

Iako broj kandidata raste, ponuda poslova je mnogo veća, naročito u poslednje dve godine, tako da zapravo govorimo o postojanju deficita kandidata na tržištu rada Srbije, u svim oblastima rada.

Kako ocenjujete dinamiku zapošljavanja u post-COVID periodu?

Sonja: Od marta 2021. godine beležimo konstantan i izuzetno velik rast ponuda za zapošljavanje. Rekla bih da su se do sada svi sektori oporavili dovoljno da su počeli da beleže rast i da zapošljavaju, čak i oni koji su u prvoj godini pandemije pretrpeli najveću štetu, a to su svakako bili ugostiteljstvo i turizam.

Ako govorimo o nedostatku radne snage na tržištu van IT sektora, on je najviše počeo da se oseća 2018. i 2019. godine. COVID je usporio stvari, ali rast ponude poslova u poslednje skoro dve godine je nadmašio i naše najoptimističnije projekcije i sada, kako sam i ranije pomenula, imamo deficit na tržištu rada u Srbiji i to najveći u poslednjih 20 godina.

Kako Infostud gleda na proces digitalizacije, a samim tim i demokratizacije procesa zapošljavanja?

Sonja: Kompanije su pre nekih 5 godina počele mnogo više da rade, kako na unapređenju uslova rada za zaposlene, tako i na svojoj reputaciji i brendu poslodavca. Ovaj trend korespondira sa trendom rastućeg manjka kandidata, pa možemo zaključiti da je svest mnogih poslodavaca počela da se menja jer su osetili da moraju da rade drugačije nego pre kako bi zadržali svoje zaposlene i privlačili nove. Izlazi se u susret potrebama zaposlenih, stvara se pritisak na rast zarada, ali i na povećanje svih drugih uslova rada koji su bitni ljudima.

Mislim da je to sjajno, jer pozitivno utiče na položaj radnika, ali i na zdravije društvo u celini. Društvene mreže su stvorile navike da ljudi javno izražavaju svoje mišljenje. Servis za recenzije korisnika na Helloworld-u je u početku nailazio na negativan stav poslodavaca, ali smo bili dosledni svom cilju, tako da su oni vremenom navikli, a oni najprogresivniji poslodavci shvatili da su recenzije zapravo najefikasniji employer branding alat koji imaju na raspolaganju — i to besplatan.

Transparentnost tržišta je naš cilj jer podstiče sve aktere na njemu da budu bolji, što pozitivno utiče na razvoj čitavog tržišta. I zaposleni i kompanije imaju pravo da izraze svoje stavove, ostave recenziju ili odgovore na nju, tako da svako ima pravo glasa, što mislim da je sasvim fer.

Za kraj, u kom pravcu će se Infostud razvijati u budućnosti i da li korisnici mogu da očekuju još neke novine u narednom periodu?

Sonja: Ideja nam nikada ne manjka i novina će svakako biti. One će najviše biti usmerene ka tome da zaokružimo rešenja tako da pokrivaju što više povezanih potreba naših ciljnih grupa kako bismo im bili što korisniji partneri — korisnicima (kandidatima) u razvoju karijere, a poslodavcima u efikasnom zapošljavanju i građenju uspešnih timova.

Iznad svega, nastavićemo da iniciramo i podržavamo sve aktivnosti i projekte koji čine našu zemlju boljim mestom za rad. A tu nam je inspiracija nepresušna.


Intervju je urađen u saradnji sa kompanijom Infostud.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Upoznajte poslodavce

Zašto je Smallpdf uveo 16 nedelja plaćenog odsustva za novopočene tate?

Da li ste nekada čuli za termin 'paternity leave' i da li znate šta on tačno podrazumeva? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Ivom Marinković iz kompanije Smallpdf koja je ovaj benefit nedavno omogućila svojim zaposlenima.

Analiza

Da li je krah FTX-a ‘smrtni udarac’ za kripto ekosistem?

Dok se Web2 bavi akvizicijom Twittera, sa druge stranice svedoci smo jedne od najvećih kriza koje su pogodile Web3. U velikoj analizi otkrivamo kako će se propast druge najveće kripto menjačnice odraziti na čitavu industriju.

Novost

Prevara, laži i romansa na radnom mestu: Šta znamo o SBF i propasti FTX-a?

Kripto kriza se neumoljivo nastavlja, a mi vam donosimo najnovije vesti o FTX kolapsu i potencijalnim posledicama koje on može ostaviti na svetsku ekonomiju.

Propustili ste

Karijere

Microsoft i LinkedIn objavili online kurseve digitalnih veština za 10 miliona ljudi koji traže posao

Kompanija Microsoft ima plan da u saradnji s LinkedIn-om do 2025. godine obezbedi obuke i kurseve za 10 miliona ljudi i na taj način im omogući da steknu veštine i sertifikate koji će im pomoći u pronalaženju poslova.

Intervju

Razgovori sa seniorima: Kako je Tamara od studija psihologije došla do seniorske pozicije u ‘game dev’ industriji

Igranje modernih video igara uvek je u meni izazivalo dozu interesovanja o tome kako zapravo nastaju ovako veliki projekti. Do sada smo imali priliku da često pišemo o tome, pa i nastavljamo u tom smeru kroz razgovor sa Tamarom Perić koja je Lead Game Designer u regionalnoj kompaniji Mad Head Games.

Sponzorisano

Razvoj samouslužnih bankarskih alata kao odgovor na promene navika klijenata?

Korisnici bankarskih usluga sve više zahtevaju samostalnost u radu, bez obaveze odlaska u ekspozituru. Tendencije idu ka tome da će ekspozitura ostati dominantan kanal za nešto kompleksnije bankarske proizvode, kao i mesto gde će klijenti pretežno vršiti konsultacije sa bankarskim službenikom.

Office Talks Podcast

Kako od nule napraviti mobilnu aplikaciju za vaš proizvod? (Smallpdf)

U 120. epizodi Office Talks podkasta imali smo priliku da ugostimo Željka Ilića i Ivana Milisavljevića iz kompanije Smallpdf. Sa njima smo razgovarali o proizvodima, radu na mobilnim aplikacijama i kompanijskoj kulturi.

Tehnologija

DaFED #58: Kako na efikasan način podići performanse i optimizovati web sajt

Oslobodite vaše kalendare, jer je 58. DaFED događaj zakazan za četvrtak 8. decembra s početkokm od 18 časova, u Amfiteatru centralne zgrade Univerziteta u Novom Sadu.

Upoznajte poslodavce

Kako je Ananas postao startap unutar korporacije i okupio internacionalni tim sa iskustvom iz Amazona i Gugla?

Kako izgleda razvoj jednog od najambicioznijih e-commerce projekata u regionu? Koliko ljudi radi na developmentu i kako su oni organizovani? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Belom Klašnjom, CTO kompanije Ananas koja stoji iza istoimene web prodavnice.