Lakši život za osobe s invaliditetom uz Inclusio aplikaciju

Lakši život za osobe s invaliditetom uz Inclusio — aplikaciju iza koje stoji tim iz Srbije

Bojan Martinović sa svojim timom osmislio je aplikaciju koja olakšava svakodnevnicu ljudima sa raznim oblicima invaliditeta, a od njegovog rešenja benefite imaju i objekti od javnog značaja.

Saobraćajna gužva, red na kasi, neregulisan gradski prevoz, radovi na putu i ostale nedaće s kojima se svakodnevno susrećemo, nemerljivo su teže osobama s invaliditetom. Njima su neophodni posebni uslovi — rampe za kolica, signalizacija za slepe i slabovide, te druga pomagala koja im olakšavaju život, a toga u našoj zemlji nema ni upola koliko je potrebno da bi se postigla prava inkluzivnost. Zato naši sugrađani sa određenim telesnim disfunkcijama moraju da se snalaze i unapred znaju na kojim mestima im je omogućena prohodnost, a na kojim ne.

Podstaknut ovim problemima, Bojan Martinović je napravio Inclusio, rešenje koje osobama s invaliditetom olakšava obavljanje dnevnih aktivnosti. U pitanju je sistem koji se sastoji od dve aplikacije —  korisničke koja je namenjena osobama sa invaliditetom i partnerske aplikacije koju koriste klijenti odnosno njihovi zaposleni.

Osnovna funkcionalnost zasniva se na obaveštavanju zaposlenih u objektima na javnim mestima o prisustvu osobe sa invaliditetom u njihovom objektu, kao i specifičnostima pomoći koju treba pružiti. Korisnici imaju uvid u sve lokacije na kojima je Inclusio sistem implementiran, pri čemu mogu najaviti svoj dolazak uz napominjanje svih potrebnih informacija koje je potrebno da zaposleni na lokaciji dobije.

U trenutku kada se nađu ispred samog objekta ili u njemu, korisnici mogu da pozovu pomoć jednim klikom, što će alarmirati zaposlene koji odmah dobijaju informaciju o tipu invaliditeta, načinu ophođenja i specifičnoj pomoći koju treba pružiti, kao i fotografiji korisnika radi lakšeg prepoznavanja. Dovoljno je da osoba sa invaliditetom sačeka pomoć, i bez potrebe za samostalnim prevazilaženjem pristupnih barijera i objašnjavanjem problema, ubrzo će dobiti svu potrebnu asistenciju.

A, kako je Bojan došao na ideju da pokrene sistem Inclusio, te da li altruizam i profitabilan biznis mogu da idu zajendo, ispričao je u intervjuu za Netokraciju.

Preduzetništvo s plemenitim ciljem

Svoj prvi korak u IT industriji, Bojan je načinio upisavši Računarsku gimnaziju u Beogradu, zahvaljujući čijem naprednom programu i ličnom interesovanju za računarske nauke je stekao znanje koje mu je omogućilo da ubrzo po upisu Fakulteta Organizacionih nauka, počne da drži privatne časove iz matematike i programiranja.

Studentski posao, ubrzo je prerasao u prvi preduzetnički poduhvat, a kroz njegovu “školu” prošlo je preko 2.000 studenata. Paralelno s master studijama na Univerzitetu Politecnico di Milano na smeru Computer Science, osnovao je edukativni centar Binary Bioskop, pa je  privatne časove preinačio u snimljene kurseve, koje su studenti mogli da slušaju u grupama, u prostorijama koje je zakupio za te potrebe. Usledila je pandemija, ali posao nije stao:

Usled pandemije, Binary Bioskop postao je e-learning platforma što je i meni umnogome olakšalo upravljanje i omogućilo da se posvetim razvoju svog sledećeg biznisa. Početak ozbiljnog razvoja kompanije “Inclusio doo” koju danas vodim, dogodio se 2021. godine kada sam se u potpunosti vratio iz Italije i započeo svoj startap put.

Svestan činjenice da osnov za razvoj uspešne inovacije leži u prepoznavanju problema i korisničke potrebe za njegovim rešenjem, još 2016. godine kao temu svog diplomskog rada, konceptualizovao je sistem za pomoć osobama sa invaliditetom u pristupu objektima na javnim mestima, kao što su prodavnice, banke, pošte i drugo.

Takođe, Bojan se sa problemima koji čine svakodnevicu slepih i slabovidih osoba lično suočava od svoje treće godine, pa je ceo projekat zasnovan na istinskom razumevanju i poistovećivanju s korisnicima kojima se obraća. Uprkos obavezama oko fakulteta, razvoj sistema nastavio je i tokom master studija na FON-u koje je pohađao paralelno sa studijama u Milanu, a kako je izgledao razvoj ideje, opisao je na sledeći način:

Bitno je naglasiti da sam u tom periodu izvršio validaciju problema sa drugim tipovima invaliditeta, zahvaljujući čemu Inclusio danas pomaže osobama sa bilo kojim tipom invaliditeta. Osnovni problem koji postoji jesu barijere koje je neophodno prevazići kako bi se došlo do zaposlenog i kako bi se zatražila pomoć.

Ovde govorimo o velikoj gužvi, problemu prepoznavanja ulaza i lociranja zaposlenog, komunikacionim barijerama, kao i mnogim drugim situacijama u kojima osobe sa invaliditetom često prolaze kroz niz stresnih situacija pre nego što zaposleni u objektu postanu svesni njihovog prisustva.

U pitanju je sistem koji se sastoji od dve aplikacije —  korisničke koja je namenjena osobama sa invaliditetom i partnerske aplikacije koju koriste klijenti odnosno njihovi zaposleni.

Komercijalizacija u svrhu većeg dometa

Odlučivši da komercijalizuje aplikaciju, Bojan je osetio potrebu za proširenjem tima. Zato je pozvao Rastka Damnjanovića —  kolegu i prijatelja —  da postane suosnivač. Dvojica saradnika u tom trenutku su iza sebe imala pune četiri godine iskustva rada na zajedničkim projektima, pa je Bojan imao potpuno poverenje u Rastkov talenat i preduzetnički duh. Ubrzo, timu su se pridružile i druge kolege i saradnici:

Danas, pored nas dvojice, tim čine Luka i Matija Nikolić koji su takođe dugi niz godina sa nama i zaduženi su za infrastrukturu sistema, ‘backend’ razvoj i razvoj partnerske aplikacije, Tu je i Nikola Milošević koji je razvio korisničku aplikaciju za Android i iOS, kao i Tamara Jovanović kao inženjer kvaliteta. Maksim Kostić zaslužan je za korisnički dizajn i iskustvo, Vladimir Novitović za različite operativne zadatke, a od skoro timu se priključila i Maja Zlatanović kao projektni menadžer.

Kako naš sagovornik ističe, neke od ovih pozicija su na part-time režimu kao dopuna timu, ali sveukupno ponosan je na tim i njegovu motivaciju da razvija inovaciju koja ljudima sa invaliditetom olakšava svakodnevnicu. Što se tiče finansija, razvoj prototipa tokom osnovnim i master studija lično je finansirao u smislu pratećih troškova, ali kako kaže, oni nisu bili veliki s obzirom da je sam programirao rešenje. Međutim, razvojem platforme troškovi su rasli, a sa njima i potrebe za dodatnim sredstvima:

Odmah po pokretanju komercijalnog razvoja 2021. godine, primljeni smo u program Raising Starts finansiran od strane Švajcarske Vlade, a ubrzo potom smo osvojili i finansiranje Grada Beograda, kao i program podrške Inovacionog fonda Republike Srbije pod nazivom Mini Grants.

Takođe, pobednici smo takmičenja Startup Shower, dobitnici nagrade na akceleratoru Univerzum, kao i pobednici takmičenja za Najbolju tehnološku inovaciju Republike Srbije. Na ovaj način, prikupili smo sredstva neophodna za razvoj proizvoda, proširenje tima i uspostavljanje prodajnih procesa.

Inclusio tim trenutno iščekuje odobrenje sredstava od programa Katapult, čime bi osigurali održivost tokom sledeće godine, do postizanja breakeven tačke, kao i postavili osnovu za fundraising i širenje na globalno tržište.

Bojan je ponosan na svoj tim i njegovu motivaciju da razvija inovaciju koja ljudima sa invaliditetom olakšava svakodnevnicu. Mozzart

Aplikacija pruža pomoć u realnom svetu

Uzevši u obzir činjenicu da je korisnička aplikacija u potpunosti besplatna osobama sa invaliditetom, biznis model okrenut je ka kompanijama koje žele da svoje objekte učine pristupačnim. Model prihodovanja zasniva se na mesečnoj naknadi u zavisnosti od broja lokacija, a pored licence za korišćenje partnerske aplikacije, klijenti dobijaju edukaciju i podršku za korišćenje sistema, kao i instrukcije za ophođenje sa osobama sa invaliditetom, kao i sinergetske aktivnosti u oblasti marketinga i promocije. Pored navedenog, Bojan ističe brojne benefite koje kompanije dobijaju implementacijom Inclusio sistema:

Na prvom mestu, otvaraju sebi značajan segment tržišta imajući u vidu da osobe sa invaliditetom čine 10% populacije. Kako je u pitanju društveno odgovorna inicijativa, pored direktnog targetiranja, prisutan je i efekat na indirektnu akviziciju novih korisnika, kao i osnaživanjem veza sa postojećim. Pošto će u sklopu nadolazećih regulativa pristupačnost sve više biti obaveza, na ovaj način klijenti pravovremeno obezbeđuju ispunjenje zahteva.

Kada smo ga pitali da li njegov proizvod ima konkurenciju na tržištu, Bojan nam je odgovorio da postoje izvesna softverska rešenja koja su uglavnom specijalizovana za određeni tip invaliditeta i za cilj imaju olakšavanje samostalnog obavljanja svakodnevnih aktivnosti. Kao primer, naveo je aplikaciju BeMyEyes koja slepim i slabovidim osobama omogućava da tokom realtime video poziva sa volonterima dobiju opis onoga što snime kamerom. Takođe, prema rečima našeg sagovornika, sve više je rešenja koja koriste veštačku inteligenciju:

Smatramo da ovakve aplikacije imaju smisla i da su korisne, međutim one imaju veliku barijeru, a to je da ne mogu pružiti pomoć u realnom svetu kada je potrebno da neko fizički pomogne osobi sa invaliditetom. To je razlog zašto Inclusio više predstavlja komplement nego konkurenciju ovim rešenjima, a upravo direktnim povezivanjem za zaposlenima se Inclusio izdvaja i prevail pomenutu barijeru.

Prvi koraci u širenju posla doneli su 100 korisnika

Prvi korak je načinjen, a Inclusio tim trenutno je u produkciji s velikim klijentom uz pokrivenost cele teritorije Republike Srbije, što traje tek nešto više od mesec dana. U toku je prikupljanje prvih korisnika, kojih već ima preko 100. Pre masovnog lansiranja, Bojan ističe da su obavljena mnogobrojna testiranja i validacije prilikom kojih su prikupili različite povratne informacije, a na osnovu kojih je i sama aplikacija prilagođena:

Veliki izazov u razvoju ovakvog sistema predstavlja činjenica da svaki tip invaliditeta zahteva specifičan korisnički interfejs, a s obzirom da Inclusio pruža pomoć različitim tipovima invaliditeta, ispitivanje korisnika je igralo ključnu ulogu u projektovanju funkcionalnosti kao što su komandovanje tasterima za zvuk, analiza govora i pretvaranje u tekst, kao i mnoge druge. Naravno, još uvek postoji prostor za unapređenjem i naš tim konstantno osluškuje bazu korisnika i prema tome radi na usavršavanju aplikacije.

Zbog svega gorenavedenog, naš sagovornik smatra da je još uvek rano da se govori o rastu i održivosti usled prihoda iz poslovanja. Ali, zahvaljujući pozitivnom iskustvu s jednom bankom i jednim telekomunikacionim operaterom koji ukupno broje preko 200 lokacija, uspešno su uspostavili proces prodaje i integracije sistema. Kako izgleda proces širenja poslovanja za biznis u začetku, Bojan je ukratko opisao:

Ono što smo naučili jeste da uprkos jasno prepoznatoj inicijativi i želji da se Inclusio implementira, u ovako velikim sistemima sam proces može trajati i pola godine, što uz valutu plaćanja može predstavljati izazov sa strane finansijske likvidnosti. Međutim, zahvaljujući podršci kroz grantove obezbedili smo da kijentima možemo odmah ponuditi rešenja na velikom broju lokacija, kao i da kroz pilot projekte možemo pomoći da se oni bolje upoznaju sa samim sistemom.

Na polju unapređenja proizvoda, Inclusio tim planira implementaciju funkcionalnosti zasnovanih na veštačkoj inteligenciji.

Krajnji cilj: Superaplikacija projektovana po potrebama osoba s invaliditetom

Kada je reč o marketingu, Inclusio tim usmeren je kako prema privatnom, tako i prema javnom sektoru. Bilo koja kompanija ili ustanova čiji objekti su često posećeni je podoban klijent, a kanali prodaje zasnivaju se na startap zajednici i kompanijama koje teže saradnji sa njima, kao i kroz PR kampanje, gostovanja i medijska pojavljivanja.

Što se tiče promocije i distribucije prema korisnicima, blisko sarađuju s udruženjima osoba sa invaliditetom, s obzirom da je prilagođena komunikacija ključna u pristupu njihovim članovima. Pored toga, aktivni su i na društvenim mrežama sa ciljem podizanja svesti i obezbeđivanja da što veći broj ljudi sazna za inovativan koncept koji Inclusio predstavlja. A, planove za naredni period, Bojan je predstavio na kraju našeg razgovora:

U narednih godinu dana, u planu je da broj lokacija na kojima je Inclusio implementiran u našoj zemlji dostigne 1000, čime ćemo postići samoodrživost, a takođe i biti široko prepoznati kao rešenje koje olakšava posetu objektima u većini osnovnih kategorija.

Pored kategorije banaka i telekomunikacionih operatera u kojima je moguće ukljućivanje još kompanija, fokusirani smo na pokrivanje kategorije maloprodaja, apoteka, zdravstvenih ustanova, ugostiteljskih objekata, kao i centara za socijalni rad i ekspozitura pošte i drugih.

Na polju unapređenja proizvoda, Inclusio tim planira implementaciju funkcionalnosti zasnovanih na veštačkoj inteligenciji, poput prepoznavanja proizvoda u prodavnici ili objekata prilikom kretanja, prepoznavanja i generisanja govora, komandovanja glasom i drugih funkcionalnosti koje mogu olakšati korisnicima upotrebu aplikacije, ne samo za poziv pomoći, već i prilikom kretanja i komunikacije.

Jednom rečju, vizija tima je da Inclusio postane superapp namenjem osobama sa invaliditetom koji je projektovan prema njihovim potrebama.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Vega IT ulaže €1.000.000 u osnivanje novog startapa Thrivea

Kao nastavak globalnog širenja poslovanja, kompanija Vega IT najavila je novi poslovni poduhvat. Ovog puta, rade na razvoju inovativnog HR SaaS rešenja pod imenom Thrivea.

Startapi i poslovanje

Anygo je novi servis za deljenje vozila u Beogradu putem aplikacije – čija se mreža širi

Na ulicama glavnog grada pojavili su se mali gradski Hyundai automobili sa natpisom 'Anygo car sharing'. Prestonica je konačno dobila jedan ovakav servis, a mi vam u intervjuu sa osnivačem startapa 'Anygo' otkrivamo kako on funkcioniše i na koji način je nastao.

Novost

Sve što treba da znate o aplikaciji Agencije za privredne registre

APR je uveo aplikaciju za sastavljanje i podnošenje finansijskih izveštaja za 2023. godinu, u skladu sa Zakonom o računovodstvu. Za vas smo izdvojili najvažnije pojedinosti vezane za njeno korišćenje.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Novi GapMinder Fond II s kapitalom od €80 miliona targetira i srpske startape!

GapMinder Ventures, VC fond koji je dosad primarno ulagao u tehnološke kompanije iz Rumunije, pokreće GapMinder Fond II, investicioni paket od 80 miliona evra koji će biti alociran i na širem istočnoevropskom regionu, pa tako i Srbiji i Hrvatskoj.

Tehnologija

SEO Spam: Kako su AI generisani advokati pokušali da prevare Netokraciju?

Razvojem veštačke inteligencije cyber kriminalci postaju sve veštiji, a napadi sve maliciozniji. Donosimo vam priču o tome kako smo uspeli da raskrinkamo jedan takav pokušaj ucene.

Office Talks Podcast

Da li će Bitcoin doći do $100.000?

Dolazak Bitcoin ETF-a izazvao je pažnju mnogih u Web3 svetu. Upravo o ovoj temi ali i o stanju na tržištu kriptovaluta, razgovarali smo u novoj epizodi podkasta sa Aleksandrom Matanovićem, direktorom i osnivačem kripto menjačnice ECD.rs.

Mobilno

Uživo praćenje prevoza u Beogradu od danas na Google mapama!

Google je u okviru svoje aplikacije mapa na pametnim telefonima omogućio praćenje javnog prevoza u realnom vremenu za našu prestonicu.

Digitalni mediji

Vladimir Kovač: Iz zajednice se regrutuje radna snaga, zato kompanije treba da budu deo događaja

Zrenjaninski hotel Vojvodina tradicionalno će krajem aprila ugostiti još jednu DigiTalk konferenciju i edukaciju posvećenu e-trgovini. O važnosti održavanja ovakvih događaja za kreativnu, digitalnu i IT zajednicu, razgovaramo sa jednim od osnivača i organizatora konferencije.

Sponzorisano

Bosch inženjerski centar u Srbiji zapošljava IT stručnjake koji razvijaju rešenja za auto industriju

Ubrzani razvoj 'automotive' industrije i okretanje u smeru sve veće integracije digitalnih rešenja, otvorile su jedno sasvim novo poglavlje za tehnološke i IT kompanije. Jedan od lidera u razvoju digitalnih rešenja za auto industriju je i kompanija Bosch, čiji IT sektor u Srbiji zapošljava više od 400 stručnjaka.