Srpski Hyperfacade projektuje fasade uz pomoć veštačke inteligencije

Srpski Hyperfacade pomoću veštačke inteligencije projektuje fasade širom Evrope

Startap iz Pančeva nudi digitalizovana rešenja koja olakšavaju proces fasadnog inženjeringa, spajajući građevinsku i tehnološku industriju. O Hyperfacade startapu i misiji kojom je vođen, razgovarali smo sa osnivačem Nenadom Simićem.

O digitalizaciji sveta u kojem živimo, mediji često izveštavaju u negativnom svetlu. Tako u proteklih par meseci, zahvaljujući ekspanziji ChatGPT-a, možemo naići na naslove koji postavljaju pitanje da li će nas veštačka inteligencija ostaviti bez poslova i ima li razloga za strah od tehnološke distopije.

Iz navedenih razloga, javno mnjenje vesti o razvoju novih tehnologija neretko dočekuje uz skpesu i strah, zanemarujući činjenicu da nam upravo te tehnologije olakšavaju svakodnevni život, umesto nas obavljajući monotone i repetativne zadatke.

A rezultati su vidljivi na svakom koraku. Dovoljno je da prošetate ulicama grada u kojem živite i ugledaćete zdanja koja plene modernim i funkcionalnim eksterijerima, nastalim zahvaljujući digitalizaciji procesa fasadnog inženjeringa. Zgrade tržnih centara West 65 i Beogradu i Dalta Planet u Nišu, kao i zdanje Naučno-tehnološkog parka u Novom Sadu, neki su od primera fasada za čiji je nastanak zaslužan domaći startap Hyperfacade.

Kada i sa kojom misijom je nastao Hyperfacade, koje sve projekte možemo videti kao rezultat digitalizacije fasadnih omotača i zašto inženjeri ne treba da se plaše da će biti zamenjeni kompjuterima, pitanja su na koja nam je odgovorio Nenad Simić, osnivač i direktor pomenutog startapa.

Digitalizacijom do kvalitetnijih fasada budućnosti

Hyperfacade je koncept nastao pre dve godine, kada je Nenad sa svojim saradnicima okupio tim mladih ljudi, iz potpuno različitih branši, ali sa velikom zajedničkom energijom da se inertna i konzervativna građevinska industrija prodrma i unapredi kroz primenu digitalnih tehnologija.

Oni su se opredelili za fasadni inženjering, jer upravo fasadu objekta svi vide, komentarišu i pamte, i kao takva je idealan real-world-showcase za inovacije. Kada je u pitanju misija-vodilja oko koje je tim okupljen, naš sagovornik posebno ističe sledeće:

Startap je za nas pre pitanje vrednosti koje promovišemo, nego forme u kojoj radimo. Progresivna kultura, inovativnost, poznavanje i po nekoliko stranih jezika, i rad u korak sa digitalnom tehnologijom je ono što nas razlikuje od drugih kompanija u građevinskoj industriji.

Uzevši u obzir činjenicu da je u pitanju mlada firma, čije su ideje zasnovane na tehnologijama koje se još uvek razvijaju — kako kod nas, tako i u svetu — interesovalo nas je koji su to izazovi s kojima se tim susreće na putu ostvarenja svoje misije, na šta nam je Nenad odgovorio:

Firma je kao dete. Ne postoji dugme kojim se isključuje briga o detetu. Nema slobodnog dana, jer je apsolutno svaki dan pun novih izazova – tehničkih, operativnih, administrativnih, finansijskih, i možda najviše – međuljudskih.

Ljudski resursi su izazov, ali i rešenje, jer se ovakva misija može ostvariti samo timskim radom.

Startap koji spaja građevinsku i tehnološku industriju, funkcioniše kao interdisciplinarni inkubator, nastao iz fuzije znanja različitih disciplina.

Kako dalje navodi, nalaženje, odabir, obučavanje i uklapanje novih ljudi u tim, koji konstantno raste brže nego što ste planirali, definitivno je bio izazov broj jedan. Stoga, vrlo brzo su shvatili da im je karakter kandidata važniji od njihovog tehničkog znanja jer, kako kaže, znanje se uči, karakter se ne menja.

Nenad svoju kompaniju opisuje kao koncept koji je živ i konstantno evoluira. Premda su ga u početku posmatrali prilično formalno, kao digital twinsavršenu digitalnu repliku fasadnog omotača objekta, koja je u realnom vremenu, putem IoT senzora povezana sa fizički izvedenim omotačem — sada ga doživljavaju na sasvim nov način:

Kao neprekidnu seriju inovacija kojima vremenom unapređujemo ceo proces nastanka i života fasadnog omotača objekta – od inicijalnog dizajna fasadnog sistema, preko izrade kompletne tehničke dokumentacije sa svim neophodnim proračunima (statika, termika, akustika), radioničke dokumentacije za proizvodnju, sve do izvođenja, održavanja i servisiranja.

Kada je reč o proizvodima, startap trenutno razvija virtuelne projektante fasada. Iako, prema Nenadovim rečima, korišćenje programskih jezika i veštačke inteligencije za, automatizaciju procesa projektovanja, kod mnogih njegovih kolega izaziva strah, on tvrdi da nema razloga za brigu. Razlog tome je što uloga ovih virtuelnih inženjera nije da zamene onog pravog, od krvi i mesa:

Oni će biti neprocenjiva pomoć u obavljanju svih dosadnih, repetitivnih zadataka, koji su sastavni deo procesa projektovanja i na kojima ljudi gube vreme, ali i greše, za razliku od mašina.

Ovo će ljudskim projektantima omogućiti da se više posvete rešavanju kompleksnijih problema, i da, time, u simbiozi sa svojim virtuelnim kolegama stvaraju kvalitetnije fasade budućnosti.

Dakle, serija koju trenutno razvijaju analogna je ljudskoj junior inženjerskoj poziciji, a s njenim postepenim uključivanjem u kompanijski workflow otpočeće tokom predstojeće godine.

Primena VR tehnologije u procesu projektovanja fasadnog omotača na rekonstrukciji kongresnog centra.

Potpuni fokus na klijente i njihove potrebe

Nenad i njegov tim su pokrenuli biznis uz pomoć ličnih sredstava, a uz sve rizike koje to nosi, kompanija je morala u vrlo kratkom roku da postane profitabilna. Zato novac koji sada ulažu u digitalne inovacije dolazi iz sredstava koje HyperFacade stvara vršeći svoju osnovnu uslugu, a to je vrhunsko projektovanje fasada. Iako do sada nisu konkurisali za investicije u razvoj, osnivač ističe da bi one svakako dodatno ubrzale stvari.

Potom smo se dotakli biznisa, te pitali Nenada kako je izgledao razvoj kompanije od osnivanja do danas, koliko je porastao broj zaposlenih i klijenata i da li je zadovoljan trenutnom dinamikom rasta. On nam je odgovorio:

Razvoj je eksponencijalan. Prve godine smo imali petoro zaposlenih, druge godine desetoro. U treću godinu smo ušli sa dvadesetoro stalno zaposlenih. U prvoj godini smo imali jednog klijenta, u drugoj tri, i broj klijenata je lagano porastao.

Prihodi takođe prate ovu krivu, kao i troškovi, naravno. U početku smo najviše investirali u hardware i software, sada sve više počinjemo da investiramo u edukaciju i usavršavanje naših ljudi. Ne zanima nas uspeh preko noći, jer biznis nije sprint. Biznis je maraton.

Prema njegovim daljim navodima, biznis model je jednostavan – B2B sa potpunim fokusom na klijente i njihove potrebe. Tehnički deo firme čine timovi, koji se formiraju tako da na najbolji način odgovore konkretnim potrebama specifičnih klijenata, što je posebno bitno jer:

Vremenom naši posvećeni timovi stiču njihovo poverenje i bivaju sve više uključeni ne samo u inicijalno ugovorene obaveze, već i u razvoj i unapređenje rada i procesa rada klijenata.

Ilustracija sa HyperFacade prezentacije na 4th Innovative Glazing Global Summit u Berlinu 2022. godine.

Startap koji spaja građevinsku i tehnološku industriju, funkcioniše kao interdisciplinarni inkubator koji iz fuzije znanja različitih disciplina proizvodi dodatnu vrednost. Strukturu zaposlenih, naš sagovornik je opisao na sledeći način:

Zaposleni su uglavnom diplomirani inženjeri arhitekture, građevine i mašinstva, ali i programeri, koji po struci nemaju nikakvih dodirnih tačaka sa građevinom. Većina članova tima mlađa je od 30 godina, a većina team leader-a su devojke.

Što se tiče administrativnog dela firme, on je krajnje optimizovan i sveden na minimum, a njegov zadatak je da obezbeđuje uslove za maksimalnu funkcionalnost. Nenad i njegovi saradnici posebno su ponosni na činjenicu da nemaju marketinški tim, te da su do sada 0 evra uložili u marketing.

Uvek su dobrodošli mladi ljudi velikih ideja

Iako mlada kompanija, Hyperfacade potpisuje brojne projekte velikih razmera, i to od samog početka svog poslovanja. Ipak, domaći projekti, kao što su Delta Planet u Nišu, West 65 Shopping Mall u Beogradu i BioSense u Novom Sadu.

Prema Nenadovim rečima, desili su se u pravom trenutku razvoja kao savršeni poligoni za implementaciju svega onoga što su on i njegov tim vremenom ugrađivali u proces rada i inovacije. Nadalje, on nam je objasnio koje su sve tehnologije primenjivane na navedenim projektima:

Na ovim projektima smo počeli sa primenom 3D parametarskog projektovanja fasada, automatizacije procesa, VR-a i AR-a. Ovo nam je omogućilo da prilikom izmena projekta, koje se dešavaju stalno, ne budemo primorani da ceo objekat crtamo ili modelujemo ponovo, već se parametarski povezana geometrija sama prilagođava promenama, kroz sve osnove, preseke, izglede, detalje, sve do radioničkih crteža.

Project Lead Milica Božović sa svojom prvom izvedenom fasadom, tržni centar Delta Planet u Nišu.

U datom trenutku, timovi kompanije rade na 12 projekata, a Nenad je naročito ponosan jer su angažovani na izradi kompletnog projekta rekonstrukcije fasadnog omotača Sava centra, gde obavljaju i funkciju projektantskog nadzora. Što se tiče projekata u inostranstvu, osnivač kompanije nije želeo da otkrije previše detalja:

Svi naši aktivni projekti u inostranstvu se nalaze ili u fazi projektovanja, ili su usred konstrukcije, i vrlo rado ćemo o njima pričati nekom sledećom prilikom, kada budemo u mogućnosti da javno podelimo više informacija.

Za kraj, pitali smo Nenada koji su njihovi planovi za narednu godinu kada je reč o novim projektima, ali i o širenju biznisa. Takođe, interesovlo nas je da li se povećanjem obima posla, povećava i potražnja za novim zaposlenima. On nam je odgovorio sledeće:

Imamo ugovore sa nekoliko najvećih proizvođača fasada iz EU i UK i podržavamo ih tokom čitavog procesa projektovanja i izvođenja fasada širom sveta. Broj projekata na kojima smo angažovani konstantno raste i naravno da smo stalno otvoreni za zapošljavanje.

Najzad, posebno je istakao da će njegova kompanija uvek biti otvorena za saradnju sa izuzetnim mladim ljudima, koji imaju pokretačku snagu da učestvuju u stvaranju nečeg velikog, da menjaju izgled sveta i da ga modernizuju, čineći ga otvorenim za inovacije.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Karijere

Kako je AI revolucija promenila IT tržište rada: Osam novih zanimanja u fokusu Fenix HR istraživanja

S ciljem da kompanijama pruži sveobuhvatniji uvid u tržište rada, kompanija Fenix HR i ove godine sprovodi istraživanje koje će im pomoći u donošenju strateških odluka o zapošljavanju i zadržavanju talenata.

Startapi i poslovanje

ICT Hub: Osmislite najbolje rešenje za inovacije u pravosuđu i osvojite vredne nagrade

ICT Hub je lansirao novi projekat 'Inovacije u Pravosuđu' koji ima za cilj da unapredi pristup pravdi za osetljive i marginalizovane grupe u Srbiji kroz razvoj inovativnih digitalnih alata.

Intervju

Trusted Advisor uz pomoć inovativnog softvera unapređuje procese regrutacije

Trusted Advisor je prva agencija u Srbiji koja nudi relokaciju inženjera iz IT-ja u Evropu i SAD i prva agencija koja se bavi ljudskim resursima na strateški način, koristeći pravu metodologiju projektnog menadžmenta.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

ICT Hub: Osmislite najbolje rešenje za inovacije u pravosuđu i osvojite vredne nagrade

ICT Hub je lansirao novi projekat 'Inovacije u Pravosuđu' koji ima za cilj da unapredi pristup pravdi za osetljive i marginalizovane grupe u Srbiji kroz razvoj inovativnih digitalnih alata.

Intervju

Trusted Advisor uz pomoć inovativnog softvera unapređuje procese regrutacije

Trusted Advisor je prva agencija u Srbiji koja nudi relokaciju inženjera iz IT-ja u Evropu i SAD i prva agencija koja se bavi ljudskim resursima na strateški način, koristeći pravu metodologiju projektnog menadžmenta.

Startapi i poslovanje

Hipokratija: Izaberi lekara uz preko 6.000 recenzija pacijenata iz Srbije

Na platformi Hipokratija, pacijenti ostavljaju iskrene recenzije o medicinskim uslugama širom Srbije kako bi pomogli drugim ljudima u odabiru pravog lekara.

Office Talks Podcast

Više rada a manje povišica za programere

U novoj epizodi Office Talks podkasta razgovarali smo o stanju na IT tržištu koje je i dalje uzdrmano otkazima i smanjenom broju zapošljavanja stručnih kadrova.

Digitalni mediji

Social Serbia 2024: Ljudi u Srbiji se plaše AI alata i manje veruju influenserima!

Kakvo je stanje u digitalu, koje platforme koristimo, kome verujemo i šta se u navikama korisnika promenilo u poslednjih godinu dana – pitanja su na koja odgovara upravo objavljeno istraživanje Social Serbia 2024.

Karijere

Na koji ćeš faks? Poseti Metaverse sajam obrazovanja koji je okupio 128.000 studenata

Predstavljamo vam virtuelni 3D sajam obrazovanja zasnovan na Metaverse tehnologiji, koji mladima u Srbiji i regionu značajno olakšava potragu za idealnim izborom fakulteta i budućim zaposlenjem!