Šta za domaće korisnike znači Google-Huawei situacija?

Šta za domaće korisnike znači Google-Huawei situacija?

Veliku cenu trgovinskog rata između Sjedinjenih Američkih Država i Kine moraće da plati kompanija Huawei sa kojom Google ovih dana prekida saradnju. Otkrivamo šta to znači za korisnike uređaja ove kineske kompanije.

Početkom godine u medijima smo imali priliku da čitamo o početku carinskog sukoba dve najveće ekonomske sile koji se vremenom proširio na različite sektore i kompanije. Priča je eskalirala do te mere da su poslednjim dešavanjima obuhvaćene tehnološke kompanije Google i Huawei – tvorac Android operativnog sistema i proizvođač popularnih pametnih telefona.

Sa razvojem najnovije tehnologije i podizanjem kvaliteta svojih proizvoda (pogotovo mobilnih telefona), Huawei nastoji da u potpunosti preovlada smartphone tržištem i pretekne brendove koji su već godinama dominantni na tom polju. Međutim, nakon poslednjih vesti koje stižu iz SAD, taj cilj će biti nešto teže ostvariti.

U žižu javnosti ovih dana dospela je vest da je Google odlučio da prestane sa licenciranjem Android operativnog sistema za Huawei, dok su same sankcije došle nakon odluke predsednika Donalda Trampa da se kineska kompanija stavi na crnu listu za trgovinu. Jedan od razloga za ovu odluku jeste i velika sumnja vlade SAD-a da se mrežna i druga hardverska oprema kineske kompanije zloupotrebljava za špijuniranje, što do sada nije dokazano iako već godinama postoje slične indicije.

Licenca za Android OS produžena u narednih 90 dana

Ukoliko se na kraju ne pronađe rešenje, Google će morati da obustavi gotovo sve poslove sa kineskom kompanijom. Ti poslovi tiču se transfera i podrške oko hardvera, softvera i pratećih servisa. Pomenuta odluka svakako bi mogla imati snowball efekat na poslovanje azijske kompanije, ali ključno pitanje tiče se pre svega korisnika Huawei pametnih telefona koji sa jedne strane ne znaju šta će se desiti sa njihovim uređajima, ali i koji se pitaju da li su ti uređaji sada sigurni.

Iako je prvobitno bilo najavljeno da bi pametni telefoni ove kompanije mogli da ostanu bez najnovijih ažuriranja i sistemskih poboljšanja za Android OS, samim tim i pristupa servisima kao što su Google Play, YouTube ili Gmail – iz kineske kompanije juče su izdali saopštenje u kom jasno navode sledeće stavove:

Naša kompanija je razvila održiv doprinos rasta i razvoja Androida širom sveta. Kao jedni od najznačajnijih globalnih partnera ovog operativnog sistema, mi smo radili blisko sa njihovom open-source platformom kako bismo razvili ekosistem koji je doneo benefite kako za korisnike, tako i za samu industriju.

Huawei će nastaviti sa pružanjem podrške i bezbednosnim ažuriranjima na svim postojećim uređajima. Nastavićemo takođe da razvijamo bezbedan softverski ekosistem sa ciljem da ponudimo najbolje moguće iskustvo za korisnike širom sveta.

The Straits Times
Google je juče ipak produžio licencu za narednih 90 dana, što znači da će korisnici i dalje neometano moći da koriste sve servise kompanije iz SAD-a.

Ono što je posebno zanimljivo u ovom slučaju jeste i informacija da se Huawei za ovakav scenario priprema već šest godina unazad. Ako ništa, gotovo je sigurno da postoji plan B. Sa druge strane, ne treba zaboraviti ni činjenicu da je kineska kompanija jedan od najvećih provajdera i proizvođača mrežne opreme, podrazumevajući i razvoj 5G tehnologije što je čini jednim od najvećih konkurenata na ovom polju u svetu.

Da li Google ugrožava svoju reputaciju?

Neminovno je da Huawei u ovom segmentu želi da bude vodeći igrač, a nove sankcije Google-a samo će uzburkati poslovanje i ambiciozne planove giganta. Kada već govorimo o ovoj temi, treba podsetiti i da je Srbija još ranije potpisala Memorandum o razumevaju sa kompanijom o izgradnji infrastrukture za pametne gradove – Beograd, Novi Sad i Niš. Ono što ostaje da se vidi jeste da li će naša zemlja postati kolateralna šteta u nadmetanju dve svetske sile i ostati bez ranije ugovorenih projekata.

Ovo je ipak tema za neku drugu analizu, a ono što nas zanima jeste kako domaći korisnici gledaju na novonastalu situaciju i šta to znači za prodaju Huawei pametnih telefona u Srbiji?

Dušan Reves (stručnjak za društvene mreže)

Kada je korisničko iskustvo u pitanju, najgori utisak ostavlja zapravo Google, s obzirom na to da su kompanija – a ne interesna grupa ili alat lobista. Android sam po sebi je besplatan i to se neće promeniti. EMUI je sam po sebi drugačiji, pa tu nema bojazni za update. Takođe, svako ko već koristi Google pristao je na njihove uslove pa je to dvosmerna obaveza za sve i ukoliko kompanija tu nešto otkaže – u problemu je zbog tužbi.

Ne verujem da će ovo eskalirati dalje, jer je Huawei u poslednjih tri godine prodao skoro 450 miliona uređaja, što je priličan udarac za Google u smislu reklama, statistike, ciljnih grupa, ako bi tu bazu izgubili.

Ono što Google može da ograniči jesu YouTube, Gmail, Google Maps, jer sve druge aplikacije nisu njihove. Smatram da je sam potez kompanije, koji su načinili pod pritiskom, poslovno neodrživ po njih. U Kini bi gotovo sigurno izgubili korisničku bazu, Rusija je skoro kompletno Yandex, još da izgube Huawei bazu u Evropi i SAD-u, baš bi naškodili sebi.

Ukoliko stanje ostane ovakvo, za nas korisnike ne bi trebalo ništa da se menja, sve usluge će raditi kako treba. Ako se stvari još pogoršaju, to je već nešto na šta mi korisnici ne možemo da utičemo, ali verujem da će Huawei imati adekvatan odgovor.

Dušan Tončić (bankar)

Sebe smatram jednim nestandardnim korisnikom Huawei uređaja, ali sam se pre mesec dana odlučio za ovaj brend zbog velikog napretka. Moram da napomenem da čitava situacija nije nimalo prijatna, u kojoj je moguće ostati bez novih verzija operativnog sistema, naročito kada se radi o bezbednosti korisnika.

Sinoć sam video neke najave da Huawei planira da izbaci svoj OS, mada se to sigurno neće odnositi na već prodate telefone. Sve u svemu, mislim da će sledeći telefon ipak biti iPhone (što nema mnogo veze sa ovom krizom, već sa kompatibilnošću iOS-a, na primer povezivanje na audio uređaj u automobilu, Android daje samo bazične opcije dok iOS dozvoljava korišćenje većine programa).

Spekulacija je mnogo, a konkretnog rešenja za ovu krizu i dalje nema. Ono što je bar za sada sigurno jeste da će Google ipak produžiti licencu kineskoj kompaniji za narednih 90 dana. Ukoliko se i nakon tog perioda značajnije promene ne dese, činjenica je da će i jedna i druga strana prisiljeno ispaštati na tržištu, a sve to zbog politike.

Ostavi komentar

  1. Jole Maksimović

    Jole Maksimović

    1. 6. 2019. u 15:12 Odgovori

    Google nema nikakvog izbora nego da poštuje predsedničke dekrete. Google je samo primoran da ukida pristup Huaweiju, onaj ko misli da je u pitanju nekakav “potez kompanije” nema pojma o čemu se zapravo radi.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

E-commerce

Gde je nestala besplatna poštarina i da li će AliExpress ikada vratiti ‘Free Shipping’ za Srbiju?

Pisanja medija s početka meseca o tome da AliExpress izbacuje 'free shipping' određenih proizvoda unelo je paniku među mnogima koji kupuju u ovoj online prodavnici. Mi smo analizirali šta je uzrok ovoj promeni i da li uskoro možemo očekivati da se stvari vrate u normalu.

Startapi i poslovanje

3Lateral kupio parcelu u Novom Sadu vrednu €7,7 miliona evra – da li je na pomolu izgradnja njihovog kampusa?

3Lateral kupio je plac u Novom Sadu od skoro 6.500 m2, a koji je plaćen više od 7,7 miliona evra. Znači li to da ova kompanija planira gradnju kampusa?

Kultura 2.0

Kako ste danas?

Pre nekoliko godina jedan lanac privatnih zdravstvenih ustanova preplavio je Beograd bilbordima sa ovim pitanjem. I nikome ko je video nije bilo svejedno. 'Struka' se obrušila na kampanju, a suštinski ni tada ni danas nije bilo jasno koji je tačno problem sa tim što je komunicirano.

Propustili ste

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

Tehnologija

App Store i Apple Pay su konačno stigli u Srbiju, a WWDC je bio pravi spektakl (gost Ivan Jelić)

Moglo bi se reći da je ova godina za korisnike Apple uređaja u Srbiji konačno donela lepe stvari poput srpskog App Store-a, ali i drugih servisa ove kompanije. U novoj epizodi Netokracijinog podcasta govorili smo upravo o tome, ali i šta ova 'tech' kompanija sprema od novina za čitav svet.

Kultura 2.0

Serbian Bookers: Turizam je i dalje u lošem stanju, ali izdavači računaju na domaće turiste

Kako su se domaći digitalni iznajmljivači snašli tokom pandemije i kakva su im očekivanja za naredni period? Istraživanje platforme Serbian-Bookers ima odgovor.

Intervju

Kako je pandemija uticala na globalno tržište digitalnih usluga i koje pouke se mogu izvući

Ceo svet se preko noći promenio izbijanjem COVID-19 pandemije, a ovaj virus uticao je na sve segmente poslovanja, posebno na globalno tržište IT usluga. Ono je moralo da se prilagodi novonastaloj situaciji i zaposlenima u ovom sektoru nametne potpuno novi izazov - izgradnju internih resursa u cilju što boljeg odgovora na krizu.

Kultura 2.0

Da li i dalje čitamo stripove ili će ovaj kulturološki fenomen ostati u senci digitalizacije?

Ako želiš pobediti, ne smeš izgubiti! Da li i vi često citirate omiljene junake iz stripova, poput čuvenog Alana Forda i jesu li stripovi i dalje deo pop-kulture koji rado konzumirate? Oni su, zapravo, kult koji se ne da tako lako izgubiti u zaboravu, a mi smo analizirali da li će ove male, crtane knjižice i dalje nalaziti put do korisnika - čak i u vreme digitalizacije pisanog i crtanog sadržaja.

Startapi i poslovanje

Kako je beogradski Intelisale porastao za vreme pandemije i prilagodio svoj posao trenutnim potrebama klijenata?

Vratite se koji mesec unazad i zapitajte se - koliko ste svoje poslovanje morali da prilagodite zahtevima klijenata čiji su biznisi bili direktno ili indirektno pogođeni pandemijom COVID-19?