Na domaćem IT tržištu raste potreba za HR i drugim netehničkim rolama

Na domaćem IT tržištu raste potreba za HR kadrom i drugim netehničkim rolama

U poslednje vreme učinilo nam se da se povećala potražnja za HR pozicijama u IT industriji. Analiziramo da li je to zaista tako i, ukoliko jeste, šta je doprinelo rastu ove netehničke role u IT kompanijama.

Za razliku od prethodnih godina, u tehnološkog industriji je zaista sve više firmi u kojima se povećala potražnja za novi zaposlenim HR-ovima. Mnogo je razloga koji na to utiču, a samo jedan od njih je i konstantni rast IT industrije koja zahteva sve veći broj programera i stručnjaka a za čije je regrutovanje zadužen upravo HR kadar.

I nije samo to uloga ove pozicije, ima tu još mnogo odgovornosti poput održavanja zdrave kompanijske kulture i zadovoljstva zaposlenih, pa je otuda i logično da sa rastom same industrije dolazi i do upražnjenih i neizostavnih HR pozicija. Upravo o tome, kao i o promenama na samom tržištu rada, razgovaramo sa Marijom Vasić koja radi kao HR menadžer u kompaniji Seven Bridges Genomics.

Za programere znamo, ali šta HR menadžeri očekuju od kompanija?

Već na samom početku Marija objašnjava da se u ovom trenutku zaista može primetiti povećana potreba za HR ekspertizom u tehnološkoj industriji u Srbiji, kao i da se naročito uočava povećana potreba za tehničkim regruterima, što je posledica velike dinamičnosti tržišta.

Prema njenim rečima, dovoljno je otvoriti sajtove za oglašavanje i videti broj otvorenih tehnoloških pozicija u odnosu na sve druge. Međutim, kako dodaje naša sagovornica, iako definitivno dominira potreba za regruterima, ne može se zanemariti ni povećana potražnja za ostalim HR profilima, naročito za HR menadžerom i HR Business Partner-om.

“Moje mišljenje je da potreba za nešto sofisticiranijim HR-om prirodno dolazi sa rastom i sazrevanjem tehnoloških kompanija u Srbiji. Mnoge veoma uspešne kompanije su počele kao startapovi i retko u toj fazi svog razvoja imaju potrebu za velikom HR ekspertizom. Zbog ubrzanog rasta, među prvim HR rolama koje zapošljavaju najčešće su regruteri”, ističe naša sagovornica, dodajući sledeće:

Međutim, kako se dalje razvijaju i sazrevaju, ove kompanije osećaju sve veću potrebu za uređenijim “people related” procesima i tada počinje potraga za HR Menadžerima i HR Business Partner-ima, koji te procese treba da uspostave i da pomognu menadžerima i zaposlenima da ih koriste na pravi način.

Visoko konkurentno high tech tržiste takođe diktira i povećanu potrebu za Employer Branding stručnjacima, kako bi se kompanije što bolje pozicionirale kao poslodavci i lakše privlačile željenje kadrove. Iako je taj profil kombinacija HR i marketing profila, i dalje se najčešće zapošljava u okviru HR-a.

Kao činjenica stoji i da stalno govorimo o tome šta programeri očekuju od kompanija, ali se retko postavlja pitanje šta od poslodavaca očekuju HR-ovi – i zato smo Mariju pitali baš ovo. Ona ističe da zaposleni na ovoj poziciji takođe očekuju platu i benefite koji su u skladu sa njihovom rolom i ekspertizom. Kako kaže, kada je ta osnovna potreba zadovoljena, traže radno mesto gde vladaju zdravi međuljudski odnosi i dobra kompanijska kultura, mesto gde mogu da nastave da uče i da se razvijaju, gde mogu da doprinesu svojim znanjem i iskustvom i gde se njihov glas čuje:

U tom smislu, ne vidim neku preteranu razliku u očekivanjima. Zapravo, mislim da su ovo želje i potrebe većine ljudi na tržištu rada. Za mene lično je takođe značajno da radim za kompaniju koja svoje ljude smatra za najdragoceniji “resurs” i samim tim je spremna da investira u njih i njihovo zadovoljstvo. U takvoj kompaniji posao HR je zaista nešto predivno.

HR-ovi treba da obrate pažnju i na druge role u kompanijama

Sa druge strane, kroz razgovor sa našom sagovornicom, dotakli smo se i pitanje da li će nastaviti da raste potreba za non-technical rolama u IT kompanijama, kao i na koji način će nastaviti da se menja taj segment? Marija kaže da će se to svakako desiti, dodajući da osim rola koje je već navela, sve više se prepoznaje potreba za rolama koje će se ciljano baviti employee experience-om.

Kako naša sagovornica ocenjuje, kompanije su odavno prepoznale koliko je važno imati u vidu korisničko iskustvo kada se razvija određeni proizvod, a sada i HR sve više uviđa koliko je važan employee-centric pristup prilikom kreiranja HR procesa. “Svetska pandemija i nagli prelazak na rad od kuće, koji je očigledno tu da ostane, dodatno su učvrstili potrebu za rolom koja će se baviti povezivanjem ljudi i očuvanjem kompanijske kulture u ovakvim uslovima”, smatra Marija i objašnjava:

Dodala bih i sve veću potrebu za ekspertima u oblasti nagrađivanja zaposlenih. Ovi profili odavno postoje u tradicionalnijim industrijama, a u tehnološkim kompanijma u Srbiji su još uvek u povoju. Ove role se pre svega bave internom evaluacijom pozicija, analiziranjem tržišta u oblasti plata i benefita, kako bi se obezbedila interna pravičnost i eksterna konkurentnost u oblasti nagrađivanja zaposlenih.

Pred sam kraj, Marija je istakla i neke od saveta za kompanije koje su u potrazi za HR kadrovima i koje profile stručnjaka bi trebalo da zaposle, dodavši da svaka kompanija mora da ima jasnu viziju i strategiju poslovanja, pa tek na osnovu toga može da definiše koje tehničke i netehničke role će joj biti potrebne u bližoj i daljoj budućnosti. Upravo zato, kaže ona, je nezahvalno davati savete bez poznavanja ovih parametara:

Neki dosta uopšten savet bi bio da osim HR-a, obrate pažnju i na role u finansijama, business development-u, prodaji, marketingu jer su ovo oblasti koje sve više dobijaju na značaju kako se kompanija razvija i kako se njeno poslovanje usložnjava.

“Što se tiče osobina i veština, to prevashodno zavisi od vrste role. Za HR role je svakako važna empatija, komunikacija, fleksibilnost, kreativnost u rešavanju problema, proaktivnost ali i mnoge druge veštine i osobine u zavisnosti od pozicije”, zaključila je Marija na kraju.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Srpsko-švajcarski Strong Network podigao €5,1 investicije – širi se na Evropu i SAD

Strong Network, srpsko-švajcarski startap dobio je investiciju vrednu 5,1 miliona evra kako bi ubrzao svoje širenje na teritorije Evrope i SAD-a. Rundu investiranja predvodio je OpenOcean zajedno sa Wingman Ventures fondom.

Startapi i poslovanje

Decentralizovane autonomne organizacije (DAO) – izazovi i perspektive

Džon Lenon je u pesmi 'Power to the people' sumirao koncept slobode i omogućavanja građanima da odlučuju o političkim i društvenim prilikama. Ove ideje stare su koliko i prve teorije o uređenju društva.

Startapi i poslovanje

B-Fresh: Nakon pobede na Generator ZERO konkursu, krećemo sa aktivnom prodajom!

Domaći startap ekosistem možda ne obiluje sa previše uspešnih agrotech rešenja. Ipak, Generator Zero konkurs OTP banke predstavio nam je talentovane timove iz oblasti ekologije i poljoprivrede. Pobedu na ovom takmičenju odneo je tim B-Fresh sa proizvodom za produženje roka trajanja voća i povrća.

Gaming

Novo poglavlje Tetrisa piše se u Beogradu i Tel Avivu – razvijaće ga Playstudios

Kompanija Playstudios kupila je krajem prošle godine prava za razvoj Tetris franšize na mobilnim platformama. Dalji razvoj ovog legendarnog naslova poveren je timu Playstudios Europe iz Beograda na kome će zajedno raditi sa kolegama iz Playstudios Israel u Tel Avivu.

Office Talks Podcast

Zašto Elon Musk kupuje Twitter?

Twitter - hoće li ostati kakvog ga znamo ili sa akvizicijom Elona Muska dolazi neka nova era? O kupovini ove društvene mreže razgovaramo u 95. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Londonski Qudo sa osnivačem iz Srbije uzeo investiciju od $3,5 miliona – razmišlja se o razvojnom centru u Beogradu

Questionardo, firma koja razvija platformu Qudo za agilno ispitivanje potrošača i preciznu digitalnu aktivaciju vođenu podacima, nedavno je dobila i investiciju od 3,5 miliona dolara. Jedan od osnivača ovog startapa dolazi iz Srbije i sa njim razgovaramo o daljem poslovanju i razvoju proizvoda.