Kako izgleda HR intervju za posao programera u Srbiji?

HR intervju nije samo puka formalnost – a ovako treba da izgleda uspešan razgovor sa kandidatom

Komentari na platformama u okviru kojih kandidati i zaposleni iznose svoja iskustva sa kompanijama kažu sledeće: veliki broj njih ima primedbe na račun intervjua koji vodi HR – neke opravdane, neke ne. Kako, dakle, treba da izgleda jedan uspešan razgovor HR-a sa kandidatom?

„Bilo da je reč o primedbama ili pohvalama na platformama (na račun HR intervjua ili bilo kog drugog intervjua tokom procesa zapošljavanja), rekla bih da svako ima pravo da formira sopstveno mišljenje i daje ocenu spram ličnog kriterijuma i očekivanja„, započinje razgovor Jasna Novović (HR Specialist u kompaniji Holycode).

I zaista, ta lična očekivanja igraju ogromnu ulogu čak i u procesu zapošljavanja, ali čak i uz njih postoje određeni standardi koje mora da sadrži svaki dobar HR intervju. Sa Jasnom i njenom koleginicom Katarinom Živanović (Recruitment Specialist u kompaniji Ubisoft) u Beogradu, u nastavku teksta razgovaramo o tome kako treba da izgleda dobar intervju za posao i demistifikujemo krilaticu učiniti da se kandidat oseća prijatno.

Uspešan HR razgovor znači razmenu relevantnih informacija – i bolje upoznavanje kandidata

„HR razgovor je prilika da bolje upoznam kandidata i steknem sliku o njegovom dosadašnjem iskustvu, ali i o tome kako bi se uklopio u naš tim kroz razgovor o različitim situacijama sa kojima se susretao do sada“, otkriva Katarina na početku razgovora. Na taj način, dodaje ona, utvrđuje se da li je kandidatovo dosadašnje iskustvo kompatibilno sa onim što će raditi i da li će mu projekti i zadaci biti interesantni i pružiti mu dovoljan izazov u nastavku karijere. Naša sagovornica dodaje:

U isto vreme, to je prilika da kandidat upozna i Ubisoft kao kompaniju, dobije informacije o projektima na kojima radimo i da kroz razgovor zaključi da li je to mesto za njega. Tokom svakog razgovora kratko popričamo i na engleskom jeziku, jer na projektima sarađujemo sa kolegama iz drugih Ubisoft studija, a i u beogradskom studiju imamo i kolege koje ne govore srpski jezik.

Takođe, tokom čitavog razgovora se trudim da ostavim prostora kandidatu da postavi pitanja, ali i da ga podstaknem da to uradi. Po mom mišljenju, uspešan HR razgovor je onaj tokom kog smo imali priliku da se upoznamo, razmenimo relevantne informacije i steknemo što kompletniju sliku o drugoj strani.

Jasna dodaje da treba voditi računa da svaki razgovor bude prijatan, kulturan, i mada je potrebno proći i neke uobičajene teme tokom svakog razgovora, u svakom trenutku treba biti i prirodan i spontan, kako bi razmena bila što prijatnija obema stranama. „Lično mi nije presudan senioritet kandidata koji sedi prekoputa mene, poštujem, i jednako mi je važan svaki nivo, profil, tj. osoba pre svega. Na razgovore dolazim pripremljena i nastojim da sa svoje strane kandidatu pružim sve potrebne informacije“, navodi ona.

Kako kandidatu ispravno predstaviti kompaniju i projekte na kojima će raditi?

Kada je reč o predstavljanju kompanije i projekata, iako isprva deluje kao prilično jednostavna stvar, treba naći pravi balans između toga kako detaljno informisati kandidata i pritom voditi računa o poverljivosti tog projekta. Jasna objašnjava:

Svaki HR je ambasador kompanije za koju radi i smatram da je taj susret izuzetno važan jer neretko kandidati upravo kroz HR formiraju sliku o kompaniji i kulturi u okviru iste. On ili ona, svakako, treba da vlada makar bazičnim informacijama, no za sve teme tehničke prirode treba da postoji podrška od strane tehničkog lica – relevantne osobe iz tech-polja.

Pristup i komunikacija treba da budu transparentni, a iz mog ugla to bi značilo da treba dati sve informacije o funkcionisanju kompanije, o radnoj dinamici i kulturi, nekim pravilima i normama koje postoje; treba obezbediti prostor da i kandidat postavi svoja pitanja, i naravno, odgovoriti na ista. Ukoliko u datom trenutku nemamo odgovor na neko pitanje, naknadno treba informisati kandidata – na taj način mu ukazujemo poštovanje i stavljamo do znanja da nam je važan.

Kada je pak reč o poštovanju poverljivosti ugovora, Jasna ističe da njihovo poštovanje ne znači nužno nedovoljno informisanje kandidata o tome šta ga zapravo čeka, a Katarina ističe da je njena taktika u tim situacijama predstavljanje dosadašnjih projekata i konkretnih zadataka koji su rađeni na njima.

A da bi sve navedeno proteklo kako treba, Katarina ističe i značaj pripreme pred svaki razgovor. „U tom procesu meni je ključno to da budem upoznata sa zahtevima pozicije, kako bi pre samog razgovora znala šta želim da ispitam kod kandidata i o čemu ćemo pričati tokom intervjua“, objašnjava ona i dodaje:

Bitno mi je i da budem dobro upoznata sa biografijom kandidata, a volim i da podvučem ključne stvari na koje bih posebno želela da se osvrnem tokom razgovora. Takođe mi je važno da imam osnovnu predstavu o tome čime se kandidat do tada bavio, kao i da sam upoznata sa kompanijama u kojima je prethodno radio. Vreme koje provodim u pripremi za razgovor zavisi od pozicije i od toga koliko je iskusan kandidat kojeg intervjuišem.

Osim toga, dodaje Jasna, treba nastojati i tome da se HR prilagodi sagovorniku, a njen pristup zavisi od toga ko sedi preko puta mene (npr. neko ima manju, neko veću tremu i slično).

Šta onda znači učiniti da se kandidat oseća prijatno?

Uprkos pripremi, razgovor može otići u nepredviđenom smeru, a Jasna otkriva da, uprkos tim izazovima, ona u tom procesu uživa jer može da upozna nove ljude, ostvari nove kontakte, i da ih na kraju dana, datom prilikom za zaposlenje – usreći. „Izazov druge prirode može se ticati eventualnih tehničkih pitanja za koja sebe ne smatram kompetentnom, no malo prostora ostaje za to iz razloga što su tu uvek kolege sa tech-backgroundom, koje mogu da odgovore na sva dodatna pitanja“, dodaje naša sagovornica.

Katarina ističe i da se neretko dešava da tokom razgovora sa druge strane bude osoba koja nije preterano pričljiva i kod koje trema dovede do veće zatvorenosti tokom razgovora, ali tada treba opustiti atmosferu i učiniti da se kandidat oseti prijatno:

Atmosfera u našem studiju je prilično opuštena i čini mi se da kroz neposrednost tokom intervjua to osete i kandidati. Ukoliko primetim da kandidat ima tremu, što se najčešće dešava prilikom intervjuisanja za juniorske pozicije ili prakse, trudim se da ih kroz šalu ili razgovor o nekim opštim temama, kao što su na primer hobiji koje su naveli u CV-ju, opustim i da onda lagano pređemo na konkretnije stvari.

Takođe, bitno mi je da razgovor teče organski, da se kandidat nijednog trenutka ne oseti ispitivano, već da razgovaramo o njegovom dosadašnjem iskustvu i temama koje su bitne za poziciju o kojoj pričamo.

Privodeći razgovor kraju, Jasna ističe i da  je sjajna stvar raditi u HR kolektivu gde svako od kolega ima neki svoj, za nijansu drugačiji pristup, a da njen staje u business-cassual frazu. „Nikako ne bih rekla da je učiniti da se kandidat oseća prijatno samo jedna floskula. Od izuzetne je važnosti kako se oseća čovek prekoputa vas (ovo važi za svaku vrstu razgovora), najviše pravog sadržaja uspevamo da razmenimo, i jedni sa drugima podelimo upravo onda kada se osećamo prijatno“, zaključuje ona.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Sasomange od letos zabeležio 100.000 registrovanih korisnika u pohodu na udeo u domaćem ‘classifieds’ tržištu

Sredinom godine na tržište Srbije stigao je novi oglasnik koji tehnologijom i dizajnom želi da se bori za svoj deo 'classifieds' kolača. Zanimalo nas je kako je čitava priča zamišljena i šta to novo Sasomange.rs pruža domaćim kupcima i trgovcima.

Analiza

Vodeća udruženja frilensera predstavljaju dalje korake ukoliko nadležni organi ne odgovore na njihove zahteve

Sa predstavnicima Udruženja radnika na internetu i Udruženja frilensera i preduzetnika razgovarali smo o narednim koracima kada je reč o pregovorima sa nadležnim organima zbog najavljenog oporezivanja frilensera.

Kolumna

Filtriranje interneta u Srbiji donosi ozbiljne posledice i nepoznatu korist

Filtriranje interneta je u Srbiji uvedeno radi navodnog sprečavanja dalje štete po republički budžet i ekonomiju i uz zanemarivanje brojnih aspekata koji ovaj opasan presedan nosi sa sobom. U tekstu analiziramo zašto je ta odluka besmislena i do kakvih posledica može dovesti.

Propustili ste

Gaming

Facebookov ‘cloud gaming’ ponudiće oglašivačima nove mogućnosti za reklamu

'Cloud' gejming je termin koji je u ovoj dinamičnoj godini isplivao na površinu i zainteresovao mnoge. Iako mu je potrebno još vremena da pokaže svoj pun potencijal, velike kompanije polažu ogromnu nadu u ovu oblast. Nakon kompanija Google i Apple, svoj 'cloud' gejming servis predstavio je i Facebook.

Društvene mreže

1.000.000 pregleda kasnije i domaći Extreme Intimo srušio je Instagram svojim humanim gestom

Ovih dana niste mogli da ne primetite video koji je šerovan širom Instagrama: kampanju #stvarnoželim brenda Extreme Intimo koji je za svako deljenje videa poklanjao novčana sredstva za porodilišta širom Srbije. Više o tome razgovaramo sa predstavnicima ove kompanije.

Internet marketing

TikTok kampanja ‘Teži Ravnoteži’ za 10 dana ima više od 700.000 pregleda – i interesuje tinejdžere širom Balkana

U okviru nacionalne kampanje 'Teži ravnoteži' pokrenut je i TikTok kanal sa ciljem edukacije đaka i studenata na temu zdravih životnih stilova. U nastavku teksta organizatori nam detaljnije otkrivaju o čemu je reč.

Office Talks Podcast

Država ćuti na zahteve frilensera (gost Miran Pogačar)

23. epizodu Office Talks podkasta obeležila je aktuelna tema oporezivanja frilensera. Naš gost bio je Miran Pogačar, predsednik novoosnovanog Udruženja radnika na Internetu.

Startapi i poslovanje

Nakon pritiska javnosti Apple konačno smanjuje App Store naknadu na 15% – ali samo za pojedine developere

Kao deo novog programa za mala preduzeća kompanija Apple najavila je smanjenje stope provizije u App Store prodavnici za 15% - što predstavlja jednu od najznačajnijih promena u procesu u kojem iOS developeri zarađuju na svojim igrama i aplikacijama za Apple uređaje.

Društvene mreže

Snap Inc. imenovao predstavnika za Srbiju – u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti saopštio je da je i kompanija Snap Inc. imenovala svog predstavnika za Republiku Srbiju.