Stari model rada iz kancelarije od 9 do 5 je prevaziđen, hibridni model je realnost - potvrđuju domaće IT kompanije

Stari model rada iz kancelarije od 9 do 5 je prevaziđen, hibridni model je realnost – potvrđuju domaće IT kompanije

Pandemiji je došao kraj, ali rad od kuće je i dalje na snazi. Zato naše sagovornike pitamo da li će zvanični povratak u kancelariju ikada više biti opcija.

Pre tri godine polemisali smo da li je konačno vreme da se, nakon što se epidemija primirila, konačno vratimo u kancelarije. 2023. gotovo sa sigurnošću možemo da tvrdimo sledeće: većina IT kompanija okrenula se hibridnom načinu rada – iako svojim zaposlenima pruža mogućnost da uopšte ne dolazi na posao već da svoje zadatke obavlja odakle god želi.

Produktivnost je ostala na adekvatnom nivou, zaposleni su se u potpunosti navikli na nove režime rada i deluje kao da obavezno vraćanje u kancelarije više nikada neće biti opcija – barem u domaćem IT-ju.

Kako bismo proverili te tvrdnje, kontaktirali smo predstavnike nekoliko tehnoloških kompanija koje posluju na domaćem tržištu. Oni su nam otkrili svoje uvide u industriju.

Trenutna situacija po pitanju načina rada u našoj kompaniji je fleksibilna i zaposleni sami biraju da li će raditi iz kancelarije, remote ili kombinovati oba načina rada. Imamo kolege koji svakodnevno dolaze u kancelariju, neki rade 100% remote, dok većina radi po hibridnom modelu. Odlučili smo se za ovakav pristup jer smatramo da je važno da zaposleni imaju slobodu u organizaciji svog radnog vremena i mogućnost rada sa bilo koje lokacije. U poslednje tri godine smo dokazali da smo uspešni u tome. Nismo primetili probleme u produktivnosti u ovakvom režimu rada.

Što se tiče produktivnosti, pokazalo se da su zaposleni najproduktivniji kada imaju slobodu da svoje radno vreme organizuju onako kako im najviše odgovara i da su produktivni na bilo kojoj lokaciji sa koje rade. Ono što jesmo primetili je to da je onboarding novozaposlenih sporiji, kao i prenošenje kompanijske kulture i neformalno deljenje znanja i mentorisanje. Remote sastanci su fokusiraniji, ali ponekad i manje kreativni jer nema “ćaskanja”, sporednih ideja, slučajnih susreta… Ipak, primetno je u poslednje vreme da se sve više zaposlenih spontano i samoinicijativno vraća u kancelarije. Nakon tri godine rada od kuće, mnogima nedostaje socijalna interakcija i potrebna im je promena okruženja, tako da je evidentno da su kancelarije punije nego pre recimo 6 meseci ili godinu dana.

Hibridni model rada deluje kao realnija bliža budućnost od potpunog povratka u kancelarije, jer će omogućiti zaposlenima da organizuju svoje radno vreme i lokaciju rada prema ličnim potrebama, ali će im takođe pružiti priliku da se druže i komuniciraju sa kolegama uživo.

Kompanija Velsera je pre dve godine uvela hibridni način rada, sto znači da smo u potpunosti fleksibilni po pitanju toga kada i odakle zaposleni obavlja svoj posao. To znači da zaposleni sam odlučuje da li će da radi u potpunosti od kuće, iz kancelarije, ili će da kombinuje dva načina rada. Fleksibilnost se ne odnosi samo na mesto rada već i na vreme, što znači da zaposleni može sam da organizuje početak i kraj svog radnog vremena, dokle god se poštuju core business sati kada je važno da zaposleni bude dostupan za sastanke. Ovo je naročito bitno jer smo istinski globalna kompanija, sa zaposlenima u nekoliko vremenskih zona. Hibridni model rada smo uveli kako bismo zaposlenima omogućili adekvatan balans između poslovnog i privatnog života.

Takođe, smatramo da se kroz fleksibilne modele rada, gradi jedna kultura poverenja između kompanije i zaposlenog. Kompanija tretira zaposlenog kao odraslog coveka, koji je odgovoran za svoj rad i nije važno koliko sati je neko radio i da li je sedeo za svojim stolom u kancelariji. Ono što je važno jeste krajnji ishod, tj. da posao na kraju bude obavljen kvalitetno i u skladu sa dogovorenim rokovima. Nedavno smo uveli i neograničeno plaćeno odsustvo, kao dodatnu podršku work-life balansu, i smatramo da time dodatno pokazujemo zaposlenima da imamo poverenja u njih.

Što se produktivnosti tiče, ona je ostala na visokom nivou. Naravno, u bilo kojem od ovih modela rada može biti zloupotreba, pa i u ovom, ali moj stav je da politike nikada ne treba graditi oko onih izuzetaka koji bi politiku zloupotrebili već oko većine koja ne bi. Za uspeh ovakvog modela rada je presudno da je kompanijska kultura zdrava, da je komunikacija unutar kompanije efikasna i efektivna i da su odnosi između menadžera i zaposlenih dobri.

U toku pandemije, kada smo bili potpuno remote, pažljivo smo osluškivali potrebe naših zaposlenih i najveći broj zaposlenih je želeo da ima mogućnost da radi iz kancelarije ali i da ima fleksibilnost da radi od kuće kada želi. Zato je hibridni model rada bio najbolje rešenje za nas. Iskreno verujem da su za većinu poslova stari modeli rada iz kancelarije od 9 do 5 prevaziđeni i mi ne planiramo da im se vraćamo u skorijoj budućnosti.

3ap ima kancelarije na tri lokacije, u Cirihu, Beogradu i Kruševcu. Pre korone, jedan od naših benefita je bila mogućnost povremenog fleksibilnog rada. Mi smo bili infrastrukturno pripremljeni za takav način rada tako da nas pandemija nije mnogo poremetila ili promenila način organizacije. Osim što smo postali dodatno fleksibilni.

Vrata naših kancelarija su otvorena, ali smo ostavili na zaposlenima da sami izaberu šta im najviše odgovara. Trenutno smo u hibridnom načinu rada, koji za sada ne planiramo da menjamo. Primetili smo da je potreba za socijalizacijom i samoinicijativnim dolaskom u kancelariju sve veća, kako kod novih tako i kod kolega koji su već duže u 3ap-u, što nam je pokazatelj da smo i u ovim novim vremenima održali timski duh i našu kulturu po kojoj smo i poznati. S obzirom na to da rezultati u timu i na projektima nisu izostali ni u jednom momentu, a kao što sam napomenula, kultura se gradila nesmetano bez obzira na lokaciju na kojoj su se kolege nalaze, odlučili smo da nema potrebe za promenom niti za donošenjem rigidnih pravila.

S obzirom na to da smo ostavili zaposlenima da sami biraju i prave svoj tempo što se tiče načina rada i same lokacije, produktivnost nije ni u jednom momentu opala. Od prošle godine nastavili smo sa redovnim tim bilding aktivnostima, timskim posetama i posećivanjima među gradovima i nastavljamo u tom pravcu. Zbog prednosti decentralizacije, dobili smo nove kolege iz još par gradova, pored Beograda i Kruševca, pa ostavljamo mogućnost da u skorijoj budućnosti otvarimo još jednu mikro kancelariju.

 

U kompaniji trenutno primenjujemo hibridni model rada i nemamo propisanu podelu u pogledu broja remote i dana rada u kancelariji. Zaposleni svakako imaju prostorije kancelarije na raspolaganju da dolaze i rade ili drže sastanke, ali imaju i slobodu da rade od kuće. Odluka je takva jer smo i pre pandemije imali fleksilnost, pa nam nije bilo strano, a tokom pandemije smo dodatno shvatili da su zaposleni najproduktivniji kada imaju slobodu i fleksibilnost da biraju u skladu sa uslovima u svom ličnom životu, kao i preferencama. Sa druge strane, jako nam je važno da se i okupljamo i družimo, što radimo na događajima koje organizujemo isključivo u te svrhe (Flo Friday), a i sami zaposleni se organizuju i izlaze na druženja.

Kada je pandemija krenula, produktivnost je znatno skočila, što je bilo razumljivo jer su ljudi bili zatvoreni i svoju energiju su posvetili radu. Kasnije je taj nivo hiper-produktivnosti morao da se nekako prirodno smanjuje zbog vraćanja ravnoteže odnosa posao-privatni život. Naša kompanija je formalno usvojila hibridni model i on se pokazuje kao najbolje rešenje jer je rezultat da je opšta produktivnost odlična upravo zato što ljudi imaju svoju slobodu da se organizuju i samim tim postižu bolje rezultate nego da ih primoravamo da u određenim satima i danima moraju biti u kancelariji. Dodatno bih istakla da mi ne merimo produktivnost per se i na način da brojimo sate i obavljene zadatke, već se fokusiramo i gledamo ukupno funkcionisanje timova i zadovoljstvo ljudi.

Povratak u kancelariju u smislu svakodnevnog odlaska i boravka određeni broj sati svakako nismo praktikovali ni pre pandemije, a sada naročito smatramo da nema smisla primoravati ljude na to. Mi ohrabrujemo i savetujemo zaposlene da se okupljaju povremeno u kancelariji, da se s vremena na vreme potrude da i timske i sastanke 1:1 održe uživo jer smatramo da je povezivanje uživo važno. Svakako, opet je logično da to ne zahtevamo, već im dajemo slobodu da se dogovore kada i kako će to uraditi u skladu sa svojim vremenom i obavezama. Naše je uverenje da primoravanje daje samo kontra efekat, a ne željene rezultate.

 

Kada smo odlučivali kakav ćemo pristup imati, bilo nam je važno da dobro razumemo kakve su potrebe i specifičnosti našeg biznisa i kakvi modeli rada otvaraju prilike ili prave rizike, zatim kakve su potrebe naših ljudi. Pokušali smo da nađemo balans između ta dva i iz toga je i nastao naš pristup. Trenutno radimo po hibridnom principu rada. U praksi to znači da smo ponedeljkom, utorkom i sredom svi u kancelariji a četvrtkom i petkom naši ljudi biraju da li rade od kuće ili u kancelariji. U realnosti ipak većina ljudi dolazi u kancelariju. Petak je dan i koji važi za dan bez sastanaka, tako da je to dobra prilika za rad na zadacima i projektima koji zahtevaju fokus.

Jedna od naših najvećih snaga u Nordeusu jeste naša kultura, a ona se najbolje može iskomunicirati kroz međusobni kontakt i zajedništvo. Uzmimo nove zaposlene za primer. Od 2020. godine pridružilo nam se preko 100 novih zaposlenih i želimo njima da damo priliku da iskuse našu kulture iz prve ruke, a ne postoji bolji način nego kroz vreme provedeno sa nama. Atmosfera među našim zaposlenima je nešto čime se veoma ponosimo, a to ne možete da iskusite u potpunosti kroz ekrane.

Pored toga, razvoj igara je kreativno izazovan zadatak, a uspećemo da kreiramo zabavni sadržaj za naše igrače ukoliko zajedno radimo u istom prostoru kroz saradnju, društvenu interakciju i timski rad. Rad od kuće ima svoje prednosti kao što su vreme za fokusirani rad, dodatna fleksibilnost kao i rad sa drugih lokacija. Upravo iz tog razloga, bitno nam je da pratimo trendove i verujemo da nam hibridni način rada omogućava da postignemo fleksibilnost i slobodu izbora za naše zaposlene. Mi zaista verujemo u to da visok nivo engagement-a upravo kreira tu atmosferu, a da se ona prenosi i na rezultate koje pravimo, ukoliko se naši ljudi dobro osećaju na radnom mestu. Ono što čini našu kulturu su naši ljudi i sveukupno iskustvo koje imamo kada smo zajedno.

2021. godine smo se vratili u kancelarije prilagođavajući se trenutnoj situaciji. Kultura nam je izuzetno važna i u ovom trenutku verujemo da ćemo uvek primarno raditi iz kancelarije uz opcije fleksibilnosti, jer tako održavamo našu kulturu živom. Nordeus je uvek bila kompanija koja je okrenuta svojim ljudima. Prilagođavanje novim načinima rada je oduvek bilo prisutno, ali ono što želimo da održimo je da nastavimo da slušamo zaposlene i zatim kreiramo iskustva i benefite prema njihovim potrebama. Uzmimo za primer neograničeni godišnji odmor koji se pokazao kao jedan od najcenjenijih fleksibilnih benefita, ili No Meeting Friday. Trudimo se da na najbolji mogući način brinemo o zaposlenima i da im pružimo puno poverenje. To je moguće samo zato što zapošljavamo najbolji talenat na globalnom tržištu i ljude koji žive naše vrednosti, i koji su uzbuđeni zbog mogućnosti rada na izazovnim projektima i proizvodima koje igraju milioni ljudi širom sveta.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Tehnologija

Neuralink moždani čip: Revolucija u medicini ili senzacionalizam?

Čip pod nazivom 'Telepatija' uspešno je ugrađen u ljudski mozak, saopštila je kompanija Elona Maska. Analizirali smo da li je reč o velikom naučnom dostignuću, ili tek eksperimentu u testnoj fazi.

Startapi i poslovanje

Vega IT ulaže €1.000.000 u osnivanje novog startapa Thrivea

Kao nastavak globalnog širenja poslovanja, kompanija Vega IT najavila je novi poslovni poduhvat. Ovog puta, rade na razvoju inovativnog HR SaaS rešenja pod imenom Thrivea.

Startapi i poslovanje

Anygo je novi servis za deljenje vozila u Beogradu putem aplikacije – čija se mreža širi

Na ulicama glavnog grada pojavili su se mali gradski Hyundai automobili sa natpisom 'Anygo car sharing'. Prestonica je konačno dobila jedan ovakav servis, a mi vam u intervjuu sa osnivačem startapa 'Anygo' otkrivamo kako on funkcioniše i na koji način je nastao.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Novi GapMinder Fond II s kapitalom od €80 miliona targetira i srpske startape!

GapMinder Ventures, VC fond koji je dosad primarno ulagao u tehnološke kompanije iz Rumunije, pokreće GapMinder Fond II, investicioni paket od 80 miliona evra koji će biti alociran i na širem istočnoevropskom regionu, pa tako i Srbiji i Hrvatskoj.

Tehnologija

SEO Spam: Kako su AI generisani advokati pokušali da prevare Netokraciju?

Razvojem veštačke inteligencije cyber kriminalci postaju sve veštiji, a napadi sve maliciozniji. Donosimo vam priču o tome kako smo uspeli da raskrinkamo jedan takav pokušaj ucene.

Office Talks Podcast

Da li će Bitcoin doći do $100.000?

Dolazak Bitcoin ETF-a izazvao je pažnju mnogih u Web3 svetu. Upravo o ovoj temi ali i o stanju na tržištu kriptovaluta, razgovarali smo u novoj epizodi podkasta sa Aleksandrom Matanovićem, direktorom i osnivačem kripto menjačnice ECD.rs.

Mobilno

Uživo praćenje prevoza u Beogradu od danas na Google mapama!

Google je u okviru svoje aplikacije mapa na pametnim telefonima omogućio praćenje javnog prevoza u realnom vremenu za našu prestonicu.

Digitalni mediji

Vladimir Kovač: Iz zajednice se regrutuje radna snaga, zato kompanije treba da budu deo događaja

Zrenjaninski hotel Vojvodina tradicionalno će krajem aprila ugostiti još jednu DigiTalk konferenciju i edukaciju posvećenu e-trgovini. O važnosti održavanja ovakvih događaja za kreativnu, digitalnu i IT zajednicu, razgovaramo sa jednim od osnivača i organizatora konferencije.

Intervju

Bosch inženjerski centar u Srbiji zapošljava IT stručnjake koji razvijaju rešenja za auto industriju

Ubrzani razvoj 'automotive' industrije i okretanje u smeru sve veće integracije digitalnih rešenja, otvorile su jedno sasvim novo poglavlje za tehnološke i IT kompanije. Jedan od lidera u razvoju digitalnih rešenja za auto industriju je i kompanija Bosch, čiji IT sektor u Srbiji zapošljava više od 400 stručnjaka.