Helbiz iz Beograda nastoji da promeni način gradskog prevoza

Kompanija Helbiz sa 2,5 miliona korisnika u svetu i razvojnim timom u Beogradu želi da promeni način prevoza u gradovima

U urbanim sredinama prva asocijacija na pomen transporta je zagušenost i preopterećenost saobraćaja. Sa svojim inovativnim pristupom zasnovanim na eko-mobilnosti kompanija Helbiz zajedno sa razvojnim timom u Beogradu želi da unapredi taj segment.

Razvojem tehnoloških rešenja u domenu saobraćaja i održivog transporta, sve više se govori o potpuno novim i jednostavnim rešenjima za brzo kretanje kroz prenaseljene gradove sveta. Zbog odavno automobilima prepunjenih ulica na snagu u razvijenim zemljama stupaju i sve strože ekološke norme koje polako potiskuju tradicionalan auto prevoz iz gradskih jezgara.

Sve to otvorilo je put za ulazak novih igrača koji su vrlo brzo osvojili mnoge korisnike i čija se ekspanzija i dalje dešava. Naravno, reč je o električnim skuterima, biciklama i trotinetima koji su i u Beogradu osvojili trotoare, gotovo preko noći. Korisnici danas mogu da biraju na koji način će da organizuju svoj prevoz, da li će da kupe neki od ovih dvotočkaša ili da ih jednostavno iznajme. Kada je reč o iznajmljivanju, ovaj segment usluge je posebno razvijen u gradovima Evrope, a svoj udeo na tržištu ima i kompanija osnovana u Milanu po imenu Helbiz.

Ova firma nam je posebno zanimljiva jer ima svoj razvojni centar u Beogradu koji radi na tome da aplikaciju ove kompanije neometano koristi preko 2,5 miliona korisnika. Ovo je bila prava prilika da sa Nemanjom Stančićem koji radi kao CTO u ovoj firmi, porazgovaramo o tome šta Helbiz sve nudi korisnicima, kako izgleda njihovo poslovanje i čime se tačno bavi tim u Srbiji.

Kroz aplikaciju do ekološki održivog prevoza električnim skuterom, biciklom ili trotinetom

“Naša kompanija je nastala 2015. godine, ali 2018. je godina kada zvanično krećemo sa prvom operacijom u Milanu. Helbiz želi da gradove prilagodi ljudima i zdravom životu, umesto automobilima i zagađenju”, otkriva nam Nemanja na početku. Prema njegovim rečima, tim se trudi da bude deo zelenije budućnosti i da preuzme odgovornost za njihov uticaj na životnu sredinu i društvo.

Iza čitave ideje, objašnjava naš sagovornik, stoji CEO Slavatore Palelja koji je okupio sjajan tim ljudi širom sveta, koji rade za isti cilj – da omoguće korisnicima da se odvezu od tačke A do tačke B bez ikakvih zagađenja. Objašnjavajući nam više o tome šta ova kompanija tačno nudi krajnim korisnicima, Nemanja kaže sledeće:

Naša misija počinje Helbiz-ovom aplikacijom (iOS i Android) koja na vrlo jednostavan način povezuje korisnika sa željenim vozilom i kroz samo nekoliko koraka mu omogućava da iznajmi svoje vozilo i preveze se na određenu destinaciju.

Naš sagovornik dodaje da su usluge ove kompanije na raspolaganju svima koji imaju njihovu mobilnu aplikaciju, kao i da kroz samo par jednostavnih koraka mogu da koriste vozila poput električnog skutera, bicikla ili trotineta. Korisnik na mapi traži vozilo i, kada dođe do njega, skenira QR kod da bi ga iznajmio. Nakon udobne vožnje parkira vozilo i jednostavnim plaćanjem završava vožnju.

Trenutno, najveće tržište za ovu kompaniju sa sedištem u Njujorku su Italija i SAD, a kada je reč o ovim državama, trenutno su prisutni u najvećim italijanskim gradovima kao što su Milano i Rim, zatim primorskim gradovima kao što su Napulj, Bari i Pescara, ali i u SAD-u, tačnije u   Vašingtonu, Aleksandriji i Majamiju. Ono što smo uspeli da saznamo jeste da bi ovaj servis mogao da bude dostupan i u Srbiji, što nam je Nemanja i objasnio:

Beograd je u planu, ali kada se za to stvore svi uslovi, pre svega odgovarajuće regulative. Sigurnost korisnika nam je veoma važna, pa tako uvek sarađujemo sa gradovima u kojima pratimo njihove lokalne regulative i aplikaciju prilagođavamo sigurnoj vožnji.

Tim u Beogradu ima veliku odgovornost kad ja reč o razvoju samog servisa koje kompanija nudi. Trenutno imaju 40 zaposlenih, a plan je da se taj broj vremenom poveća.

Da veliki deo vremena posvećuju pažljivom osluškivanju utisaka korisnika i formiranju usluge prema njihovim potrebama, najbolje pokazuje podatak da je Helbiz do sada opslužio oko 26% stanovništva između 18 i 49 godina na njihovim ključnim tržištima. Ovaj uspeh se direktno pripisuje kvalitetnom korisničkom iskustvu koje se bazira na nekim od naprednih tehnologija kao što je veštačka inteligencija i geofencing. Naš sagovornik nam je govorio upravo i o primeni ovih tehnoloških rešenja:

Trudimo se da stalno radimo na razvoju novih funkcionalnosti i da koristimo najsavremenije tehnologije, a sve u cilju da korisnicima omogućimo sigurnu i jednostavnu vožnju. Koristeći geofencing u mogućnosti smo da kontrolisano upravljamo našom flotom u skladu sa zahtevima lokalnih samouprava i propisanim regulativama. Primenjujemo razne virtuelne zone koje kontrolišu podešavanja naših vozila i time smo sigurni da će korisnici voziti propisanom brzinom, u zonama namenjenim za tako nešto, ali i imati sigurnu vožnju.

Posle izlaska na berzu jedan od planova je i kontinuirani rast tima u Beogradu

Nastavivši razgovor, sa Nemanjom smo se dotakli i onog segmenta koji će najviše zanimati većinu čitalaca u Srbiji, a to je razvojni tim Helbiza u Beogradu. Ekipa u prestonici okupila se početkom 2019. godine, postepeno je rastao tim i sada ima preko 40 zaposlenih koji čine spoj ljudi koji se bave programiranjem i rade na razvoju svih novih proizvoda, ali i agenata koji pružaju podršku korisnicima 24/7 i interno Helbiz zaposlenima:

Trudimo se da u srpskoj kancelariji stvorimo okruženje koje je prijatno i motivišuće za kreativni rad. Radimo u industriji koja je relativno nova, koju još treba istražiti i u kojoj ima prostora za kreativna rešenja i razvoj, pa nam to i daje slobodu da budemo otvoreni, da maštamo i prvi na tržištu ponudimo rešenja koja su nastala baš u našoj kancelariji u Srbiji.

Ipak, slobodno možemo reći da je industrija mikromobilnosti brzorastuća i Helbiz je u ranoj fazi ostvarivanja njihovih planova. “Naš fokus su uvek bili korisnici pa to podrazumeva jedan kompletan ekosistem alata, softvera i hardvera koji omogućava transparentnost i efikasnost”, kaže Nemanja za Netokraciju.

Nemanja nam je takođe otkrio da Helbiz radi sa najboljim kompanijama u industriji i prave “custom” rešenja eksluzivno napravljena za kompaniju. Većina prototipa se pravi “in-house” ali kad dođe do produkcije, radi se sa kompanijama koje imaju kapacitete i ekspertize da proizvedu hiljade vozila. Jedna od kompanija sa kojima Helbiz već dugo sarađuje je Segway.

Ono što nam je on takođe rekao jeste i to da se Helbiz oslanja na tri stuba: mobilnost, inovacije i održivost i sve buduće aktivnosti kompanije su i kreirane u skladu sa tim načelima. Samim tim, izgrađena je platforma koja ima različite izvore prihoda, od co-brandinga, oglašavanja, partnerstava, pretplata, što je Helbizu omogućilo da raste i radi na optimizaciji, manje zaviseći od operativnih prihoda.

Kada već govorimo o poslovanju, ono što je velika novost za pomenutu firmu jeste izlazak na berzu o čemu nam je Nemanja više govorio:

Izlazak na berzu podrazumeva novo poglavlje najviše u smislu transparentnosti, formalnosti i formiranja procedura. Ovo će otvoriti vrata novim investicijama, što će omogućiti razvoj još savremenijih stvari i brži rast. Ovo je prva kompanija u industriji mikromobilnosti koja izlazi na berzu, što je vrlo važna stvar.

Očekujemo dobar odgovor gradskih uprava upravo zato što će nam svi podaci biti otvoreni za javnost. Dodatno, zaposleni koji su od početka tu i koji su učestvovali u formiranju Helbiz brenda dobijaju svoje akcije koje i formalno znače da su deo jedne iste porodice i da svi radimo za isti cilj.

Privođeći razgovor kraju, Stančić je, govoreći o budućnosti eko mobilnosti i prevoza na ovaj način rekao da očekuje kako bi mikromobilnost u nekom narednom periodu mogla da bude dosta popularnija u manje razvijenim zemljama, a razlog za to je prema rečima našeg sagovornika jednostavan. “Ne postoji povoljniji način da se slobodno krećete. Kako industrija raste, cena po vožnji će postajati manja, s obzirom na to da će se javljati drugi izvori finansiranja. Jedina stvar koja će se razlikovati od grada do grada je tip vozila kao i način funkcionisanja (free-floating ili station-based model)”, kaže Nemanja.

Govoreći konkretno o planovima kompanije ali i tima u Beogradu, Nemanja nam je otkrio da je plan nastavak rada na usavršavanju postojećih proizvoda, ali i na razvoju novih koji će, kao i do sada, primenjivati najsavremenije tehnologije.

“Plan je i da tim u Beogradu konstantno raste, uvek nam je drago da dobijemo svežu perspektivu, nove poglede na stvari koje već radimo i naravno pojačanje kako bismo uspeli da u opuštenoj i kreativnoj atmosferi radimo na razvoju novih stvari”, zaključio je Nemanja na kraju.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Šta rade zaposleni dok HR menadžeri spavaju? Kritikuju LGBT zajednicu i leče decu SMS porukama

Koliko ste upoznati sa kulturom ćutanja, skretanja pogleda i sleganja ramena koja je nikad prisutnija u domaćoj IT zajednici?

E-commerce

Deltin ‘Ananas’ unaprediće domaći e-commerce ne investicijom od €100 miliona, već brigom o korisnicima. Može li on to?

Kompanija Delta Holding najavila je da nakon 30 godina poslovanja u različitim oblastima u 2021. godini ulazi u e-commerce. Analiziram kako bi novi biznis mogao da izgleda i na čemu se mora zasnivati kako bi se takmičio sa konkurencijom.

Kultura 2.0

Sirenin krug poverenja: Zašto founderi toliko često biraju nepotizam?

Nepotizam je neiskren način da se ljudima veruje. Pogotovo u poslu.

Propustili ste

Office Talks Podcast

Prevara od 70 miliona dolara – ko je kriv?

U 36. epizodi Netokracijinog Office Talks podcasta ugostili smo novinara BIRN-a, Aleksandra Đorđevića, sa kojim smo razgovarali o Internet prevarama. Reč je o nepostojećim sajtovima za kupovinu kriptovaluta i berzama, te call centrima koji su nedavno dospeli u žižu javnosti.

Kultura 2.0

Oporezivanje digitalne imovine u Srbiji: Koje obaveze imaju fizička i pravna lica?

Do decembra 2020. godine poreski propisi nisu izričito prepoznavali digitalnu imovinu i to je vodilo nepovoljnom poreskom tretmanu transakcija koje uključuju digitalnu imovinu, ali i pravnoj nesigurnosti o tome kako se digitalna imovina oporezuje. U tekstu objašnjavamo kako sada stoje stvari po tom pitanju.

Startapi i poslovanje

Američko-srpska podcast platforma Sounder.fm osigurala novu investiciju od $2.15 miliona

Nakon prošlogodišnje investicije od 1,8 miliona dolara, ova platforma za hostovanje i laku pretragu podcasta, audio knjiga i newscasta, prikupila je još 2,15 miliona dolara.

Startapi i poslovanje

NBS: U 2020. godini Srbija izvezla €1,37 milijardi ICT usluga

Sporiji rast nego u 2019. godini mogao bi biti opravdan aktuelnom pandemijom.

Novost

Program ‘Tačka povratka’ objavio vodič za lakši povratak Srba iz dijaspore u domovinu

Program za povezivanje sa srpskom dijasporom 'Tačka povratka' objavio je besplatan online 'Vodič za povratnike', namenjen građanima u dijaspori, bilo da su se već odlučili da se vrate u Srbiju, tek razmišljaju o povratku, ili ih zanimaju prilike za poslovnu saradnju.

Kultura 2.0

Platforma net.kabinet predstavlja interdisciplinarni kurs ‘Epidemija’ za srednjoškolce

Fondacija Petlja, Inicijativa 'Digitalna Srbija' i UNICEF predstavili su kurs "Epidemija" koji povezuje znanja o fenomenu epidemije iz ugla biologije, hemije, matematike i informatike. Kurs se sastoji iz tekstova, ilustracija, kvizova, a narator je glumac Miloš Biković.