Blanka je živela u Moskvi i San Francisku, a sada je u Beogradu otvorila svoj prvi coworking po imenu Haos

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Blanka je živela u Moskvi i San Francisku, a sada je u Beogradu otvorila svoj prvi coworking po imenu Haos

Kako jedan prostor i inicijativa mogu povezati ljude sa različitih strana sveta — a njihovo iskustvo podeliti sa pripadnicima domaće IT zajednice? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u novootvorenom coworking prostoru u Beogradu.

Od početka sukoba u Ukrajini, utočište u Beogradu pronašlo je više desetina hiljada ruskih državljana — mnogi od njih su visokoobrazovani sa impresivnim karijerama u IT-ju. Štaviše, čak i ranije, u vreme pandemije, Beograd je poželeo dobrodošlicu velikom broju stranaca koji su bili u potrazi za promenom — mnogi od njih su ostali i duže.

I dok s jedne strane svi posmatramo kako će se ovaj trend odraziti na domaće IT tržište, ima i onih koji smatraju da se znanja, iskustva i kontakti tih ljudi mogu iskoristiti za dalji razvoj domaće IT i startap zajednice kroz deljenje znanja i kreiranja novih poslovnih poduhvata.

Jedna od tih osoba je i Blanka Šupe.

Za Blanku sam prvi put čuo od zajedničke prijateljice koja je insistirala da se upoznamo. Skrenula mi je pažnju da je Blanka poreklom sa ovih prostora, da je živela i radila u Moskvi i u San Francisku i da ima neke sjajne ideje i inicijative koje je spremna da realizuje upravo u Beogradu.

Povezavši se, brzo smo dogovorili sastanak u novom coworkingu po imenu Haos koji je Blanka renovirala tokom letnjih meseci i koji je nedavno otvorio svoja vrata prvim stanarima — odmah pored čuvenog hotela Moskva, nadomak parka Terazijska terasa, u zgradi u kojoj je donedavno boravila jedna poznata revizorska kuća.

Zakoračivši u prostor, prokomentarisao sam kako je drugačiji i po izgledu i po energiji. Živopisne boje i murali oslikavaju i ulepšavaju 650m2 koji su namenjeni, kako Blanka kaže, kreativcima i talentovanim ljudima koji su u potrazi za mestom za rad, ali i koji su spremni na kreiranje novih poduhvata i sticanje novih poslovnih poznanstava. Drugim rečima, Haos nije za one koji su u potrazi za izolovanim kutkom i koji žele da se sakriju od svih.

U razgovoru za Netokraciju, otkrili smo kako je sasvim slučajno nastao Haos Community Space, koje planove Blanka i njen tim imaju za umrežavanje IT profesionalaca iz različitih važnih centara širom sveta, ali i koji su konkretni planovi za jedan takav poduhvat.

Blanka, reci nam koliko se dugo krećeš u IT industriji, na kojim si pozicijama do sada radila?

Blanka: U IT-u sam više od 11 godina — počela sam 2011. godine kao marketinški saradnik u startapu Talenthouse koji povezuje neke od najvećih svetskih kompanija sa globalnom kreativnom zajednicom. Međutim, vrlo brzo me je angažovao tim za strateške projekte SAP-a. Tamo sam ostvarila prvi susret sa IT industrijom i bliskom saradnjom sa startap zajednicom. Pomagala sam u pokretanju njihovog proizvoda in-memory database — SAP HANA, kao i SAP-ovog programa za podršku startapima.

Vremenom sam shvatila da velike korporacije nisu za mene, pa sam se pridružila manjoj HR tehnološkoj kompaniji Thomsons. Imali su sedište u Londonu, ali je njihova globalna platforma za benefite zaposlenih preseljena u Silicijumsku dolinu, pa su me angažovali da napravim njihov američki i globalni marketinški tim.

Nakon rada u nekoliko startapa, ukazala se prilika da izgradim i svoju kompaniju — Prazely. Razvili smo marketinšku tehnologiju zasnovanu na veštačkoj inteligenciji koja personalizuje poslovne poklone na veliko i prikupili smo blizu milion dolara u pre-seed rundi anđela i VC fondova, uključujući Aleksa Hofmana koji stoji iza Musically (sada Tik-Tok).

Rad na sopstvenom startapu mi je jedno od najvrednijih iskustava koje sam ikada imala, naučila sam toliko mnogo. Nakon toga, u želji da podelim svoje znanje, počela sam da savetujem startape u ranim fazama u domenu marketing strategija, marketinga i podizanja investicije.

‘Ja sam u Haosu’ je i moto novootvorenog coworking prostora. Kako Blanka kaže na početku razgovora, to je fraza koja se najčešće može čuti na ovim prostorima.

Šta je to po čemu je beogradska scena specifična u odnosu na Moskvu i San Francisko, gde si imala priliku da radiš?

Blanka: Najvrednije iz ovog iskustva mi je to što me je život na različitim mestima naučio da budem super fleksibilna i otvorena. Više ne mislite da se svet okreće oko mesta u kome ste odrasli. Naučite da se brže prilagođavate promenama, ali i vidite prilike tamo gde drugi vide izazove.

Međutim, vrednost stečenog iskustva u Silicijumskoj dolini se ne može nikako potceniti. To je Meka za IT, startape i inovacije. Drugačije gledate na preduzetništvo, prikupljanje sredstava i sposobnost da se savladaju čak i najluđe ideje.

Ono što Beograd trenutno čini jedinstvenim, po mom mišljenju, jeste ogroman broj mogućnosti. To me podseća na rast Rusije krajem devedesetih i početkom dvehiljaditih kada je mnogo stranaca i investicija došlo, stvarajući prilike za zemlju. Taj rast je u Rusiji usporen jer vlada nije razumela ni preduzetnike ni inovacije, a ni to kako da ih neguje, ukoliko ih ne poseduje ili kontroliše.

Nadam se da to nikada neće biti slučaj u Srbiji. Ovde imamo toliko talentovanih ljudi i mogućnosti da izgradimo super stvari za region i Evropu, ali i svet. Imamo priliku da obrnemo situaciju, i umesto da stalno čekamo da nešto iz SAD stigne do nas, da zapravo mi donosimo nešto novo tamo.

Još jedna stvar koja je privlačna za nas koji se vraćamo, ali i druge strance koji dolaze u Srbiju je osećaj slobode i atmosfera dobrodošlice.

Kako se rodila ideja za pokretanje Haos Community Space coworking prostora?

Blanka: Čim sam se doselila ovde, pre dve godine, imala sam želju da pokrenem startap akcelerator i/ili i coworking prostor fokusiran baš na startape. Jasno je da tada nije bio pravi trenutak za to, jer sam nedovoljno poznavala lokalnu zajednicu. Međutim, ta ideja me je držala sve do početka ove godine, kada su se stekli uslovi da se to sve ostvari.

Živopisne boje i murali zaštitni su znak Haosa.

Sarađivala sam kao savetnica (a i sada to radim) sa mnogo startapa koji su imali timove u Rusiji ili Ukrajini i kada je počeo rat pomogla sam mnogima da se presele u Srbiju. Moj stan je neko vreme bio neka vrsta coworking/coliving prostora dok su se ljudi snalazili, a onda, kako su se ljudi snalazili, tražili su prostore za rad za stalno. Mnogi su me pitali o mestima za rad, ali i o srpskom startap ekosistemu i zajednici i tada sam shvatila da svi ti cool ljudi koji dolaze ovde neće ostati, osim ako ne osete da mogu da budu deo nečeg većeg. Tada sam uvidela potencijal Srbije da poveže i integriše dve zajednice.

Mnogo organizacija već radi na razvoju domaće startap zajednice, ali u novonastaloj situaciji čini mi se da postoji prostor za još jednog igrača. Shvatila sam da imam jedinstvenu poziciju da izgradim taj most između različitih startap zajednica i stvorim prostor koji će pomoći u podsticanju inovacija i izgradnji ujedinjene zajednice.

Moramo u startu da pitamo i zašto ime Haos?

Blanka: Kao marketing profesionalcu, uvek mi je bilo teško da smislim brendiranje, imena itd. Ali ovo je bilo tako lako. Postoji više razloga zašto sam se zaljubila u ovo ime. Pre svega, to je jedna od najčešćih fraza koje čujem od ljudi u Srbiji — Ja sam u Haosu! 🙂

Drugo, imam osećaj da se ova ideja rodila iz haotične situacije koja postoji u ovom trenutku u svetu i shvatila sam da se često većina neverovatnih, velikih i inovativnih stvari rađa upravo iz haosa. I na kraju, svidelo mi se što zvuči i kao House (kuća, dom).

U sklopu prostora nalazi se i kafić — pored arabike i robuste, domaći kolači i čokoladice upotpunjuju ugođaj.

Možeš li nam bliže predstaviti svoj novi venture?

Blanka: Mi smo zajednica i coworking prostor namenjen startapima, preduzetnicima i IT talentima. Naš cilj je da stvorimo privlačan prostor i ujedinimo ljude sa globalnim načinom razmišljanja koji rade ili grade cool stvari, i da to uradimo povezujući se sa svim onima koji u Srbiji već rade na ovim temama. Verujemo da ako spojite mnogo kreativnih i talentovanih ljudi i obezbedite im inspirativno mesto za rad — desiće se neverovatne stvari. Dakle, nismo pogodni za nekoga ko samo želi da se sakrije u posebnoj kancelariji ili iza pregrade na stolu.

Imamo pedantan proces selekcije. Svi naši potencijalni članovi moraju podneti prijavu i proći kroz proces intervjua. Ne radimo ovo samo da bismo obezbedili kvalitet, već i da bismo povezali ljude. Moj tim i ja znamo svakog člana, šta radi, kroz koje izazove prolazi i u čemu može da pomogne. To znači da možemo da povezujemo i spajamo ljude na osnovu njihovih interesovanja i trenutnih potreba.

Trenutno već radimo mnogo na povezivanju naših članova unutar zajednice, ali i globalno. Od random-coffee kanala na Slack-u i okupljanja članova, pa sve do mentorskih sesija. Planiramo da uvedemo još stvari u narednim nedeljama. Naš veliki fokus je da stvorimo što više prilika za umrežavanje i upoznavanje ljudi i van naših planiranih događaja — da mi zapalimo tu početnu iskru, a da posle samostalno nastavi i raste.

Drugim delom prostora dominiraju klasični stolovi, sa nekoliko odvojenih soba za sastanke.

Koliko kvadrata i kancelarija ima novi coworking i ko su korisnici koje želite da privučete?

Blanka: Na raspolaganju imamo 650m2 i oko 100 mesta, iako sada imamo više članova. Zaista želimo da negujemo raznolikost i privučemo različite ljude. Većina naših članova su startap timovi iz SaaS i b2b oblasti, ali imamo i nekoliko b2c timova u prostoru. Industrije su uglavnom fintech, edtech, HR tech i e-commerce. Takođe imamo ljude iz kreativnih oblasti kao što su grafički dizajneri, fotografi i e-commerce eksperti. Raznolikost je nešto što mnogo cenimo.

Trenutno imamo mnogo doseljenika iz Rusije, ali i ljude iz SAD-a, UK-a i drugih zemalja. Imamo i dobar balans sa lokalnim ljudima, mada izgleda da smo za sada dominantno privukli Srbe koji su se nedavno vratili ili imaju iskustva u radu sa međunarodnim timovima.

Koje aktivnosti i događaje Haos Community Space ima u planu i na koji način planirate da gradite zajednicu oko vašeg novog prostora?

Blanka: Imamo nekoliko vrsta događaja koji su prilagođeni različitim potrebama zajednice.

Počeli smo sa mnoštvom društvenih događaja za naše članove — happy hours, predstavljanja članova, degustacije vina, pa čak i večeri društvenih igara. Kladili smo se da će ljudi početi da prave svoje manje događaje i upravo se to i dogodilo. Jedna od ključnih stvari svake zajednice jeste da članovi zauzmu aktivno učešće u samoj organizaciji događaja.

Nije održivo ukoliko pozivate ljude na organizovane događaje samo jednom mesečno, to mora da bude češće i u različitim formatima — da se ljudi osećaju udobno da se uključe kad god žele i preskoče kada ne žele.

U narednom periodu želimo i da kreiramo obiman program profesionalnih događaja. Od umrežavanja, preko organizovanja tematskih događaja u vezi sa upravljanjem proizvodima, izlaskom na tržište i marketingom za startape, pa sve do predstavljanja potencijalnih investitora i tako dalje.

Koja je tvoja dugoročna vizija za Haos? Da li imaš jasnu viziju gde želiš da vidiš ovaj community space u narednim godinama?

Blanka: Nadam se da možemo doprineti da Srbija dođe na svetsku mapu inovacija, pored Berlina i Tel Aviva. Mislim da Srbija ima sve što je neophodno da bude poznata kao startap centar, a ne samo kao IT outsourcing. Takođe, verujem da ovaj priliv Rusa i, generalno, novih ljudi iz drugih zemalja može Srbiji dati podsticaj i prednost koja joj je potrebna.

Udobne sofe upotpunjuju zajednički deo gde se stanari tj. korisnici najčešće okupljaju kako bi napravili predah od posla ili diskutovali o novim poduhvatima.

Imam velike planove za Haos Community Space — pored događaja sa međunarodnim govornicima, volela bih da pokrenemo mentorski program, akcelerator, pa možda čak i fond za startape u ranoj fazi.

Ipak, smatram našu misiju mnogo većom od samog Haosa. Volela bih da ujedinim različite delove postojećeg ekosistema kako bismo zajedno radili na ostvarenju jedinstvenog cilja, i učinimo domaći ekosistem otvorenijim za strance nego što je sad, jer je to jedna od glavnih karakteristika startap centara širom sveta.

U dugoročnom smislu, imam želju da se proširimo na region, pa možda čak i globalno, zato što verujem da su članovi naše zajednice veoma mobilni, žive u različitim zemljama ili često putuju. Zato bih volela da članovima Haos postane dobro poznat dom u kome znaju da uvek mogu pronaći i sresti ljude iz industrije sa kojima dele vrednosti i razmišljanja.

Koji su planovi za Haos Community Space do kraja 2022. godine?

Blanka: Pošto smo na trenutnoj lokaciji popunjeni, već planiramo da otvorimo još jednu lokaciju u Beogradu, a zatim sledeće godine u Novom Sadu.

Ipak, moj fokus je trenutno na tome da dodatno ojačamo zajednicu koju smo već okupili, dovođenjem međunarodnih mentora i pričama o uspehu. Spremamo nekoliko zaista sjajnih događaja do kraja godine.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Upoznajte poslodavce

Zašto je Smallpdf uveo 16 nedelja plaćenog odsustva za novopočene tate?

Da li ste nekada čuli za termin 'paternity leave' i da li znate šta on tačno podrazumeva? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Ivom Marinković iz kompanije Smallpdf koja je ovaj benefit nedavno omogućila svojim zaposlenima.

Analiza

Da li je krah FTX-a ‘smrtni udarac’ za kripto ekosistem?

Dok se Web2 bavi akvizicijom Twittera, sa druge stranice svedoci smo jedne od najvećih kriza koje su pogodile Web3. U velikoj analizi otkrivamo kako će se propast druge najveće kripto menjačnice odraziti na čitavu industriju.

Novost

Prevara, laži i romansa na radnom mestu: Šta znamo o SBF i propasti FTX-a?

Kripto kriza se neumoljivo nastavlja, a mi vam donosimo najnovije vesti o FTX kolapsu i potencijalnim posledicama koje on može ostaviti na svetsku ekonomiju.

Propustili ste

Karijere

Microsoft i LinkedIn objavili online kurseve digitalnih veština za 10 miliona ljudi koji traže posao

Kompanija Microsoft ima plan da u saradnji s LinkedIn-om do 2025. godine obezbedi obuke i kurseve za 10 miliona ljudi i na taj način im omogući da steknu veštine i sertifikate koji će im pomoći u pronalaženju poslova.

Intervju

Razgovori sa seniorima: Kako je Tamara od studija psihologije došla do seniorske pozicije u ‘game dev’ industriji

Igranje modernih video igara uvek je u meni izazivalo dozu interesovanja o tome kako zapravo nastaju ovako veliki projekti. Do sada smo imali priliku da često pišemo o tome, pa i nastavljamo u tom smeru kroz razgovor sa Tamarom Perić koja je Lead Game Designer u regionalnoj kompaniji Mad Head Games.

Sponzorisano

Razvoj samouslužnih bankarskih alata kao odgovor na promene navika klijenata?

Korisnici bankarskih usluga sve više zahtevaju samostalnost u radu, bez obaveze odlaska u ekspozituru. Tendencije idu ka tome da će ekspozitura ostati dominantan kanal za nešto kompleksnije bankarske proizvode, kao i mesto gde će klijenti pretežno vršiti konsultacije sa bankarskim službenikom.

Office Talks Podcast

Kako od nule napraviti mobilnu aplikaciju za vaš proizvod? (Smallpdf)

U 120. epizodi Office Talks podkasta imali smo priliku da ugostimo Željka Ilića i Ivana Milisavljevića iz kompanije Smallpdf. Sa njima smo razgovarali o proizvodima, radu na mobilnim aplikacijama i kompanijskoj kulturi.

Tehnologija

DaFED #58: Kako na efikasan način podići performanse i optimizovati web sajt

Oslobodite vaše kalendare, jer je 58. DaFED događaj zakazan za četvrtak 8. decembra s početkokm od 18 časova, u Amfiteatru centralne zgrade Univerziteta u Novom Sadu.

Upoznajte poslodavce

Kako je Ananas postao startap unutar korporacije i okupio internacionalni tim sa iskustvom iz Amazona i Gugla?

Kako izgleda razvoj jednog od najambicioznijih e-commerce projekata u regionu? Koliko ljudi radi na developmentu i kako su oni organizovani? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Belom Klašnjom, CTO kompanije Ananas koja stoji iza istoimene web prodavnice.