Tri stvari koje studenti treba da znaju o 'Digitalu' - Netokracija.rs

Tri stvari koje studenti treba da znaju o ‘Digitalu’

Digital marketing je seksi industrija: na svaki naš konkurs javi se barem 80% ljudi bez ikakvog iskustva. To su ili sveži diplomci koji su načuli da je taj digital sada unosna stvar ili ljudi raznih fela koji su počeli da prčkaju po community managementu/AdWordsu. Dakle, dragi studentu pred kraj školovanja, koji se sada pitaš šta ćeš dođavola da radiš posle diplomskog, šta ti ne znaš o digital marketingu, a valjalo bi?

U svojoj karijeri pregledao sam preko 200 testova za praksu ili posao i svestan sam koliko prosečan student nema pojma čime se bavimo. Nisam ni ja bio bolji: kada sam izašao sa faksa, preporučili su mi da se prijavim za copywriter-a. Jedini problem je bio što nisam imao pojma šta je to.

Znam dosta fakultetskih profesora i asistenata koji se trude da obogate svoje kurikulume znanjima iz digitala, ali pošto naša industrija u Srbiji postoji maltene šest godina, znam i koliko im je teško da to postignu.

Šta ti povodom toga možeš da uradiš i šta su osnove koje moraš da znaš?

Digital nije marketing

Prosečan student koji je imao dodira sa marketingom, obično je prošao knjižurinu Filipa Kotlera, ili neki njen derivat uz možda case study vežbe o velikim stranim kompanijama. Kao što ste verovatno već pretpostavili, slabo koristimo poglavlja oko internacionalnog marketing menadžmenta. Oni štreberskiji nastrojeni (evo dižem ruku dok kucam) nadaju se da će bar primeniti 4P.

Međutim, većina digital poslova na tržištu su usko specijalizovani advertising poslovi – samo jednog dela jednog od 4P. Marketing je daleko šira oblast od advertising-a. Osim što sam opravdao moju krvavo zarađenu osmicu iz marketinga na FONu – što je to vama bitno?

Bitno je da znate da u digital zaista možete ući sa bilo kog fakulteta: tačno je da je većina ljudi iz industrije sa menadžerskih fakulteta, ali to je više rezultat usmeravanja njihovih interesovanja i networking-a nego kurikuluma. Među mojim kolegama ima studenata FDU, opšte književnosti, psihologije, računarstva, a bogami i par njih koji su i dalje na studijama. Očekujte mnogo više bavljenja detaljima, mnogo više kreativnih izazova, manje staklenih kancelarija, a više aranžiranja salate da se uklopi uz proizvod nego što zamišljate.

Šta je inbound, šta je creative?

Poslovi koji potpadaju pod digital obično mogu da se svrstaju u jednu od dve struje:

  1. Performance / inbound / media buying / SEO
  2. Advertising / creative / community / social

Kažem “struje” jer ovo nije tehnička podela, već jedan tip ljudi gravitira jednoj, a drugi tip gravitira drugoj opciji. Nije da se bavimo različitim poslovima, ali se firme obično specijalizuju za jedno ili drugo.

Grozno pojednostavljeno, performance marketing pokušava da najefikasnije dovede potencijalne kupce do sajta gde se obično nešto kupuje. Ako ste naleteli na skraćenice SEO, PPC, AdWords – to je to. Ovoj struji gravitiraju tehnički nastrojeni, analitički ljudi. Ovde je sve crno-belo i završi se na cifri koja je velika ili mala. Tako je bar na početku.

Kreativna struja je bliža klasičnom advertising-u, samo na digitalnim kanalima. Uključuje fotografisanje, pravljenje videa, osmišljavanje (ali ne i programiranje) sajtova, pisanje tekstova, statusa i slogana i kreativno osmišljavanje kampanja.

Na početku ćeš morati da počneš u jednoj od ove dve struje. Zato istraži dobro koja je za tebe.

Sve je hustle

Kada sam počinjao da se bavim digitalom, svakog meseca smo pravili novu Fejsbuk video igru preko koje smo nešto delili fanovima, a ja sam naučio dosta o menadžmentu projekata digitalne produkcije. Godinu dana kasnije oglašavanje je postalo presudno, a ja sam naučio koji formati gde najbolje prolaze.

Kada su klijenti krenuli da troše dosta novca, postalo je bitno i kako izgleda to što oglašavaju. U tadašnjoj agenciji smo kupili fotoaparat, a ja sam naučio šta je žižna daljina. Sledeće godine neko je prvi put pomenuo influensere, a ja sam odgledao prvi Yasserstainov klip. Narednog proleća, Facebook je dampovao cenu videa, a ja sam na svakom sastanku pričao o četvrtom zidu.

Svake godine dešava se novi trend. Kao kada pištolj opali na Olimpijadi, svi u industriji u tom trenutku startujemo u manje-više totalnom neznanju. Pokušavamo da pravimo analogije sa sličnim projektima, analiziramo i donosimo zaključke, ali ne postoji ustanovljen best practice.

U isto vreme, sat otkucava i ti žuriš da što pre prodaš kampanje koje bi iskoristile trend dok još uvek traje. Ti prodaješ, a još nisi sasvim siguran šta je to, kako radi i koliko dugo će trajati. Tu je ta ogromna prilika i ne postoji niko ko to razume bolje od tebe – snađi se. To snalaženje je hustle i zajedničko je za sve digitalne industrije.

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Propustili ste

Novost

Lansiran ecommerce4all – nova platforma za podršku razvoja e-trgovine

Mnogi poslovni podaci i informacije vezane za poslovanja e-trgovine od danas su zvanično dostupni na prvoj regionalnoj platformi za e-trgovinu pod nazivom 'E-commerce for all – ecommerce4all.eu' koja je već sada dostupna u Srbiji.

Intervju

Kako su srednja škola i prvi iPhone usmerili Vladimira ka karijeri ‘mobile software’ arhitekte

Dolazak u IT industriju može da krene iz više životnih pravaca. Međutim, kada se još u školskom periodu interesujete za računare i rad na njima, velika je verovatnoća da će buduća karijera biti vezana za tehnologiju. Svoju priču u dolazak u svet IT-ja i kompaniju Levi9, otkriva nam Vladimir Pavlović koji je Mobile Software arhitekta.

Startapi i poslovanje

Britanski Paysend najavio otvaranje kancelarije u Beogradu nakon $125 miliona investicije

Još jedna inostrana kompanija koja je prepoznala domaći tehnološki talenat.

Office Talks Podcast

Šta traže ruske IT firme u Beogradu?

Tri meseca od početka sukoba u Ukrajini vidimo veliki broj IT firmi i programera koji su odabrali upravo Beograd za svoju novu bazu. Kako ove promene na tržištu utiču na lokalni kadar i da li dolazi do skoka cene programera? O ovim temama razgovaramo u 96. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpsko-švajcarski Strong Network podigao €5,1 investicije – širi se na Evropu i SAD

Strong Network, srpsko-švajcarski startap dobio je investiciju vrednu 5,1 miliona evra kako bi ubrzao svoje širenje na teritorije Evrope i SAD-a. Rundu investiranja predvodio je OpenOcean zajedno sa Wingman Ventures fondom.

Startapi i poslovanje

Decentralizovane autonomne organizacije (DAO) – izazovi i perspektive

Džon Lenon je u pesmi 'Power to the people' sumirao koncept slobode i omogućavanja građanima da odlučuju o političkim i društvenim prilikama. Ove ideje stare su koliko i prve teorije o uređenju društva.