Tri stvari koje studenti treba da znaju o 'Digitalu' - Netokracija.rs

Tri stvari koje studenti treba da znaju o ‘Digitalu’

Digital marketing je seksi industrija: na svaki naš konkurs javi se barem 80% ljudi bez ikakvog iskustva. To su ili sveži diplomci koji su načuli da je taj digital sada unosna stvar ili ljudi raznih fela koji su počeli da prčkaju po community managementu/AdWordsu. Dakle, dragi studentu pred kraj školovanja, koji se sada pitaš šta ćeš dođavola da radiš posle diplomskog, šta ti ne znaš o digital marketingu, a valjalo bi?

U svojoj karijeri pregledao sam preko 200 testova za praksu ili posao i svestan sam koliko prosečan student nema pojma čime se bavimo. Nisam ni ja bio bolji: kada sam izašao sa faksa, preporučili su mi da se prijavim za copywriter-a. Jedini problem je bio što nisam imao pojma šta je to.

Znam dosta fakultetskih profesora i asistenata koji se trude da obogate svoje kurikulume znanjima iz digitala, ali pošto naša industrija u Srbiji postoji maltene šest godina, znam i koliko im je teško da to postignu.

Šta ti povodom toga možeš da uradiš i šta su osnove koje moraš da znaš?

Digital nije marketing

Prosečan student koji je imao dodira sa marketingom, obično je prošao knjižurinu Filipa Kotlera, ili neki njen derivat uz možda case study vežbe o velikim stranim kompanijama. Kao što ste verovatno već pretpostavili, slabo koristimo poglavlja oko internacionalnog marketing menadžmenta. Oni štreberskiji nastrojeni (evo dižem ruku dok kucam) nadaju se da će bar primeniti 4P.

Međutim, većina digital poslova na tržištu su usko specijalizovani advertising poslovi – samo jednog dela jednog od 4P. Marketing je daleko šira oblast od advertising-a. Osim što sam opravdao moju krvavo zarađenu osmicu iz marketinga na FONu – što je to vama bitno?

Bitno je da znate da u digital zaista možete ući sa bilo kog fakulteta: tačno je da je većina ljudi iz industrije sa menadžerskih fakulteta, ali to je više rezultat usmeravanja njihovih interesovanja i networking-a nego kurikuluma. Među mojim kolegama ima studenata FDU, opšte književnosti, psihologije, računarstva, a bogami i par njih koji su i dalje na studijama. Očekujte mnogo više bavljenja detaljima, mnogo više kreativnih izazova, manje staklenih kancelarija, a više aranžiranja salate da se uklopi uz proizvod nego što zamišljate.

Šta je inbound, šta je creative?

Poslovi koji potpadaju pod digital obično mogu da se svrstaju u jednu od dve struje:

  1. Performance / inbound / media buying / SEO
  2. Advertising / creative / community / social

Kažem „struje“ jer ovo nije tehnička podela, već jedan tip ljudi gravitira jednoj, a drugi tip gravitira drugoj opciji. Nije da se bavimo različitim poslovima, ali se firme obično specijalizuju za jedno ili drugo.

Grozno pojednostavljeno, performance marketing pokušava da najefikasnije dovede potencijalne kupce do sajta gde se obično nešto kupuje. Ako ste naleteli na skraćenice SEO, PPC, AdWords – to je to. Ovoj struji gravitiraju tehnički nastrojeni, analitički ljudi. Ovde je sve crno-belo i završi se na cifri koja je velika ili mala. Tako je bar na početku.

Kreativna struja je bliža klasičnom advertising-u, samo na digitalnim kanalima. Uključuje fotografisanje, pravljenje videa, osmišljavanje (ali ne i programiranje) sajtova, pisanje tekstova, statusa i slogana i kreativno osmišljavanje kampanja.

Na početku ćeš morati da počneš u jednoj od ove dve struje. Zato istraži dobro koja je za tebe.

Sve je hustle

Kada sam počinjao da se bavim digitalom, svakog meseca smo pravili novu Fejsbuk video igru preko koje smo nešto delili fanovima, a ja sam naučio dosta o menadžmentu projekata digitalne produkcije. Godinu dana kasnije oglašavanje je postalo presudno, a ja sam naučio koji formati gde najbolje prolaze.

Kada su klijenti krenuli da troše dosta novca, postalo je bitno i kako izgleda to što oglašavaju. U tadašnjoj agenciji smo kupili fotoaparat, a ja sam naučio šta je žižna daljina. Sledeće godine neko je prvi put pomenuo influensere, a ja sam odgledao prvi Yasserstainov klip. Narednog proleća, Facebook je dampovao cenu videa, a ja sam na svakom sastanku pričao o četvrtom zidu.

Svake godine dešava se novi trend. Kao kada pištolj opali na Olimpijadi, svi u industriji u tom trenutku startujemo u manje-više totalnom neznanju. Pokušavamo da pravimo analogije sa sličnim projektima, analiziramo i donosimo zaključke, ali ne postoji ustanovljen best practice.

U isto vreme, sat otkucava i ti žuriš da što pre prodaš kampanje koje bi iskoristile trend dok još uvek traje. Ti prodaješ, a još nisi sasvim siguran šta je to, kako radi i koliko dugo će trajati. Tu je ta ogromna prilika i ne postoji niko ko to razume bolje od tebe – snađi se. To snalaženje je hustle i zajedničko je za sve digitalne industrije.

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Gde je nestala besplatna poštarina i da li će AliExpress ikada vratiti ‘Free Shipping’ za Srbiju?

Pisanja medija s početka meseca o tome da AliExpress izbacuje 'free shipping' određenih proizvoda unelo je paniku među mnogima koji kupuju u ovoj online prodavnici. Mi smo analizirali šta je uzrok ovoj promeni i da li uskoro možemo očekivati da se stvari vrate u normalu.

Kultura 2.0

Kako ste danas?

Pre nekoliko godina jedan lanac privatnih zdravstvenih ustanova preplavio je Beograd bilbordima sa ovim pitanjem. I nikome ko je video nije bilo svejedno. 'Struka' se obrušila na kampanju, a suštinski ni tada ni danas nije bilo jasno koji je tačno problem sa tim što je komunicirano.

Propustili ste

Gaming

Kako predstaviti vašu igru publici kada su svi događaji otkazani – je li spas u pitchevima na daljinu?

Svetska zdravstvena kriza sa jedne strane doprinela je popularizaciji video igara, ali je druge strane uskratila šansu mnogim gejming studijima da izlažu svoje projekte pred publikom na konferencijama i događajima koji su u potpunosti otkazani.

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

Tehnologija

Šta nam donose srpski AppStore i Apple Pay? (gost Ivan Jelić)

Moglo bi se reći da je ova godina za korisnike Apple uređaja u Srbiji konačno donela lepe stvari poput srpskog App Store-a, ali i drugih servisa ove kompanije. U novoj epizodi Netokracijinog podcasta govorili smo upravo o tome, ali i šta ova 'tech' kompanija sprema od novina za čitav svet.

Kultura 2.0

Serbian Bookers: Turizam je i dalje u lošem stanju, ali izdavači računaju na domaće turiste

Kako su se domaći digitalni iznajmljivači snašli tokom pandemije i kakva su im očekivanja za naredni period? Istraživanje platforme Serbian-Bookers ima odgovor.

Intervju

Kako je pandemija uticala na globalno tržište digitalnih usluga i koje pouke se mogu izvući

Ceo svet se preko noći promenio izbijanjem COVID-19 pandemije, a ovaj virus uticao je na sve segmente poslovanja, posebno na globalno tržište IT usluga. Ono je moralo da se prilagodi novonastaloj situaciji i zaposlenima u ovom sektoru nametne potpuno novi izazov - izgradnju internih resursa u cilju što boljeg odgovora na krizu.

Kultura 2.0

Da li i dalje čitamo stripove ili će ovaj kulturološki fenomen ostati u senci digitalizacije?

Ako želiš pobediti, ne smeš izgubiti! Da li i vi često citirate omiljene junake iz stripova, poput čuvenog Alana Forda i jesu li stripovi i dalje deo pop-kulture koji rado konzumirate? Oni su, zapravo, kult koji se ne da tako lako izgubiti u zaboravu, a mi smo analizirali da li će ove male, crtane knjižice i dalje nalaziti put do korisnika - čak i u vreme digitalizacije pisanog i crtanog sadržaja.