Tri stvari koje studenti treba da znaju o 'Digitalu' - Netokracija.rs

Tri stvari koje studenti treba da znaju o ‘Digitalu’

Digital marketing je seksi industrija: na svaki naš konkurs javi se barem 80% ljudi bez ikakvog iskustva. To su ili sveži diplomci koji su načuli da je taj digital sada unosna stvar ili ljudi raznih fela koji su počeli da prčkaju po community managementu/AdWordsu. Dakle, dragi studentu pred kraj školovanja, koji se sada pitaš šta ćeš dođavola da radiš posle diplomskog, šta ti ne znaš o digital marketingu, a valjalo bi?

U svojoj karijeri pregledao sam preko 200 testova za praksu ili posao i svestan sam koliko prosečan student nema pojma čime se bavimo. Nisam ni ja bio bolji: kada sam izašao sa faksa, preporučili su mi da se prijavim za copywriter-a. Jedini problem je bio što nisam imao pojma šta je to.

Znam dosta fakultetskih profesora i asistenata koji se trude da obogate svoje kurikulume znanjima iz digitala, ali pošto naša industrija u Srbiji postoji maltene šest godina, znam i koliko im je teško da to postignu.

Šta ti povodom toga možeš da uradiš i šta su osnove koje moraš da znaš?

Digital nije marketing

Prosečan student koji je imao dodira sa marketingom, obično je prošao knjižurinu Filipa Kotlera, ili neki njen derivat uz možda case study vežbe o velikim stranim kompanijama. Kao što ste verovatno već pretpostavili, slabo koristimo poglavlja oko internacionalnog marketing menadžmenta. Oni štreberskiji nastrojeni (evo dižem ruku dok kucam) nadaju se da će bar primeniti 4P.

Međutim, većina digital poslova na tržištu su usko specijalizovani advertising poslovi – samo jednog dela jednog od 4P. Marketing je daleko šira oblast od advertising-a. Osim što sam opravdao moju krvavo zarađenu osmicu iz marketinga na FONu – što je to vama bitno?

Bitno je da znate da u digital zaista možete ući sa bilo kog fakulteta: tačno je da je većina ljudi iz industrije sa menadžerskih fakulteta, ali to je više rezultat usmeravanja njihovih interesovanja i networking-a nego kurikuluma. Među mojim kolegama ima studenata FDU, opšte književnosti, psihologije, računarstva, a bogami i par njih koji su i dalje na studijama. Očekujte mnogo više bavljenja detaljima, mnogo više kreativnih izazova, manje staklenih kancelarija, a više aranžiranja salate da se uklopi uz proizvod nego što zamišljate.

Šta je inbound, šta je creative?

Poslovi koji potpadaju pod digital obično mogu da se svrstaju u jednu od dve struje:

  1. Performance / inbound / media buying / SEO
  2. Advertising / creative / community / social

Kažem “struje” jer ovo nije tehnička podela, već jedan tip ljudi gravitira jednoj, a drugi tip gravitira drugoj opciji. Nije da se bavimo različitim poslovima, ali se firme obično specijalizuju za jedno ili drugo.

Grozno pojednostavljeno, performance marketing pokušava da najefikasnije dovede potencijalne kupce do sajta gde se obično nešto kupuje. Ako ste naleteli na skraćenice SEO, PPC, AdWords – to je to. Ovoj struji gravitiraju tehnički nastrojeni, analitički ljudi. Ovde je sve crno-belo i završi se na cifri koja je velika ili mala. Tako je bar na početku.

Kreativna struja je bliža klasičnom advertising-u, samo na digitalnim kanalima. Uključuje fotografisanje, pravljenje videa, osmišljavanje (ali ne i programiranje) sajtova, pisanje tekstova, statusa i slogana i kreativno osmišljavanje kampanja.

Na početku ćeš morati da počneš u jednoj od ove dve struje. Zato istraži dobro koja je za tebe.

Sve je hustle

Kada sam počinjao da se bavim digitalom, svakog meseca smo pravili novu Fejsbuk video igru preko koje smo nešto delili fanovima, a ja sam naučio dosta o menadžmentu projekata digitalne produkcije. Godinu dana kasnije oglašavanje je postalo presudno, a ja sam naučio koji formati gde najbolje prolaze.

Kada su klijenti krenuli da troše dosta novca, postalo je bitno i kako izgleda to što oglašavaju. U tadašnjoj agenciji smo kupili fotoaparat, a ja sam naučio šta je žižna daljina. Sledeće godine neko je prvi put pomenuo influensere, a ja sam odgledao prvi Yasserstainov klip. Narednog proleća, Facebook je dampovao cenu videa, a ja sam na svakom sastanku pričao o četvrtom zidu.

Svake godine dešava se novi trend. Kao kada pištolj opali na Olimpijadi, svi u industriji u tom trenutku startujemo u manje-više totalnom neznanju. Pokušavamo da pravimo analogije sa sličnim projektima, analiziramo i donosimo zaključke, ali ne postoji ustanovljen best practice.

U isto vreme, sat otkucava i ti žuriš da što pre prodaš kampanje koje bi iskoristile trend dok još uvek traje. Ti prodaješ, a još nisi sasvim siguran šta je to, kako radi i koliko dugo će trajati. Tu je ta ogromna prilika i ne postoji niko ko to razume bolje od tebe – snađi se. To snalaženje je hustle i zajedničko je za sve digitalne industrije.

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

E-commerce

Glovo dostavljačima zarada od 500 do 600 evra – strani dostavljači rade u skladu sa zakonom

Direktor kompanije Glovo Srbija u razgovoru sa medijima približio je poslovanje ove kompanije u periodu nakon akvizicije servisa Donesi.

Ekskluzivno

NCR otvorio novu zgradu : 30.000 m² najsavremenijeg tehnološkog kampusa u Beogradu vrednog $100 miliona

Donosimo vam ekskluzivne fotografije novog NCR tehnološkog kampusa koji je danas otvoren u prestonici, a u kojem će uskoro raditi više od 5.000 zaposlenih.

Startapi i poslovanje

Continentalovih četiri godine u Srbiji – direktor Saša Ćoringa o IT zajednici, subvencijama i daljem rastu

Prvi put od dolaska nemačkog Continentala u Novi Sad, razgovaramo o zapošljavanju i prilikama za razvoj visokostručnog kadra, proizvodima na kojima rade domaći inženjeri, kao i o daljim planovima kompanije za razvoj poslovanja u Srbiji.

Propustili ste

Karijere

Loš ‘offboarding’ može imati veoma loše posledice po kompaniju – i zato ne otpisujte bivše zaposlene

Zašto je važno imati dobro ustanovljen 'offboarding' proces kada zaposleni odlaze iz kompanije? Zato što nikada ne znate da li će u nekom trenutku odlučiti da se vrate i kakva će iskustva preneti prijateljima iz industrije.

Gaming

Život i rad Nikole Tesle i Mihajla Pupina oživljeni kroz video igre domaćih studija

Najbolji polaznici besplatnog obrazovnog programa Nordeus fondacije i letnje prakse Crater Training Centra napravili su dve igre o našim slavnim naučnicima i premijerno ih prikazali na izložbi u Muzeju nauke i tehnike.

Gaming

ITC Studio iz Niša je među pionirima razvoja VR igara u Srbiji – a do sada su izdali pet naslova na Steamu

O industriji razvoja igara često pišemo na Netokraciji, ali retko smo imali priliku da predstavimo timove koji se bave razvojem VR igara. ITC Studio iz Niša je upravo takav tim.

E-commerce

Glovo dostavljačima zarada od 500 do 600 evra – strani dostavljači rade u skladu sa zakonom

Direktor kompanije Glovo Srbija u razgovoru sa medijima približio je poslovanje ove kompanije u periodu nakon akvizicije servisa Donesi.

Gaming

Fortuna Esports postaje regionalni predstavnik Trova za Balkan – sledi jačanje zajednice i brojni događaji

Streaming platforma za gejmere Trovo i domaći Fortuna Esports napravili su partnerstvo u sklopu kog ova domaća organizacija postaje predstavnik pomenute platforme za ceo Balkan.

Novost

Studio Kerber pokrenuo Kickstarter kampanju za razvoj svoje društvene igre – cilj je $6.000

Domaći tim koji razvija društvene igre Kerber Games pokrenuo je Kickstarter kampanju za svoju novu igru 'Final Challenge'.