Google ukida 3rd party kolačiće: Kako da se pripremite za to?

Kompanije, želite da preživite ukidanje ‘3rd party’ kolačića? Okrenite se sopstvenim kanalima

Google nas je mnogo puta iznenadio u poslednjih nekoliko godina, ali ne koliko sa poslednjom informacijom da će u narednih 12 do 24 meseci potpuno ukinuti '3rd part cookies' - što će promeniti scenu oglašavanja kakvu je znamo danas. Kako da se pripremimo za to?

Povodom ukidanja 3rd party kolačića napisano je mnogo članaka i sada je već svima potpuno jasno šta se to tačno dešava i da se potpuno menja ne samo landscape oglašavanja kao takvog, nego i ponašanja i funkcionisanja mnogih kompanija.

Generalni zaključak?

Kompanije više neće moći toliko da se uzdaju u 3rd party data, već će morati da crpe ROI iz sopstvenih kanala komunikacije koji će ovog puta morati da budu organizovani. Jednostavno, za 24 meseca silos pristup više neće funkcionisati. Kao jedno od potencijalnih rešenja sve više se nameće CDP (Customer Data Platform) gde zapravo ljudi iz industrije po prvi put kapiraju šta će biti najveća tema MarTech-a u 2020, a mnogi kažu i u 2021. godini.

Upravo o tome želim da pričam u ovom tekstu: koji bi to bili sledeći praktični koraci koje bi kompanije mogle da urade a da sačekaju spremne dan kada će stvarno oslanjanje na 3rd part cookies prestati da postoji.

Šta kompanije moraju da urade?

Kao jedan od prvih koraka, kompanije će konačno morati da se okrenu svojim kanalima i da ih integrišu kako bi mogle da se fokusiraju na 1st party data i da ih objedinjeno posmatraju.

Ako pogledate koliko su aktivne bile kompanije poput Salesforce, Adobe, Oracle, one su uglavnom upravo kupovale druge kompanije čiji je core biznis upravo integracija sistema i podataka. API tržište kao takvo pa samim tim i integracija različitih sistema su obavezne u godinama koje dolaze. Sve više ćete slušati termine kao što su Data lake.

U okviru drugog koraka prilagođavanja, kompanije će morati da postanu aktivnije kada su sopstveni kanali u pitanju, kako bi mogle da te iste podatke dobijaju u dovoljnoj količini i pravovremeno. Drugim rečima, veća pažnja će se obraćati sopstvenim digital touchpoint-ima, a nešto manje kanalima komunikacije koji nisu u kontroli kompanije (čitaj: društvene mreže). Još na WebSummit-u pre dve godine, kompanijama je ukazivano i koliko je bitno da razvijaju svoje kanale komunikacije, a da društvene mreže i druge kanale koriste kao jedan od kanala kojima se dodatno gradi saobraćaj na sopstvenim platformama.

Treći korak je da kompanije konačno mogu da nađu razlog zašto im treba Data čovek, koji će pored znanja Pythona i tzv. crunch-ovanja podataka konačno moći vrlo lako da radi audience segmentation kroz platforme kao što je CDP. Podatke dobijate svaki dan, u velikim količinama i često ne znate šta da radite sa njima, a pozicije kao Data analyist i ona koja pokriva Audience segmentation treba da vam pomognu da lakše organizujete podatke i ono što je najbitnije, da podaci budu ACTIONABLE.

CDP platforme integrisaće sve podatke o vašim korisnicima na jednom mestu

Ukoliko ste kompanija koja već dosta vodi računa o podacima i primeni istih, kao i o sopstvenim kanalima komunikacije, danas ste možda u ovakvoj situaciji i imate:

  • Dobro optimizovan sajt sa mogućnošću prodaje i kroz koji radite lead generation. Ujedno sajt koji ima retention deo, customer care podršku i live chat,
  • Mobilna aplikacija koja omogućava korisničku podršku, ekskluzivni sadržaj, možda loyalty kroz koji je prožet referral programom,
  • Retail, gde se kodovi iz online dela mogu koristiti i offline, i gde dolaskom u objekat čovek pred kasom zna sve o vama jer već na spomen vašeg imena i prezimena ima uvid u to šta vam je potencijalno interesantno.

CDP je tu zapravo da integriše sve podatke na jednom mestu. Drugim rečima, dobijete ono o čemu mnoge kompanije razmišljaju – 360 view korisnika koji obuhvata sve kanale koje vaša kompanija ima i gde je korisnik imao kontakt sa vama.

To bi dalje značilo da neko ko jako dobro poznaje audience segmente može vrlo lako da napravi određene ciljne grupe, pre svega na osnovu ponašanja korisnika:

  • Lista ljudi koji su posetili vaš sajt a nisu posetili e-commerce deo,
  • Lista ljudi koji su posetili vaš sajt, instalirali mobilnu aplikaciju i aktivni su, a nisu kupili,
  • Lista ljudi koji su posetili vaš sajt, posetili e-commerce i posetili specifičnu kategoriju proizvoda,
  • Lista ljudi koji su posetili vašu offline prodavnicu, instalirali aplikaciju, a nisu kupili itd.

Mogućnosti su neograničene i kompanije vrlo lako mogu da se prebacuju iz segmenta u segment i samim tim da analiziraju ponašanje potrošača i ROI, ali i da definišu strategiju ulaganja u one grupe ljudi gde je to najisplativije. I to nije sve.

Sve te liste obogaćene podacima možete usisati u neke od advertajzing platformi i ciljati upravo ljude sa tih lista, ali ne samo njih nego i slične njima. Zvuči kao da ste upravo od vaših first party data podataka zapravo napravili 3rd party.

CDP platforme uglavnom imaju integracije sa velikim brojem advertajzing platformi – Facebook, Google, itd. I, najbolji deo, CDP se oslanja i na vašu 1-na-1 komunikaciju i tako segmentirane liste će vam reći koji vaš kanal komunikacije najbolje radi u određenim segmentima. Pa tako:

  • Lista ljudi koji su posetili vaš sajt, a nisu posetili ecommerce deo, evidentno je putem CDP kompanija može videti da email komunikacije nije efikasna i da korisnici više vole telefon, tj direktan kontakt.
  • Lista ljudi koji su posetili vaš sajt, posetili ecommerce i posetili specifičnu kategoriju proizvoda – ovoj grup ljudi najviše odgovaraju mailovi.

Rezultati kompanija koje su usvojile ove principe pokazuju unapređenje conversion rate-ova i optimalnije korišćenje budžeta onog trenutka kada se fokus stavi na first party data tj. na sopstvene kanale a opet koriste prateću tehnologiju kao što je CDP. Kao jedan od partnera u Ellecta Digital, imao sam priliku da među prvima radimo na razvijanju CDP platforme za inostranog partnera.

Tada smo samo mogli da naslutimo koje sve mogućnosti i kakve sve vrste benefita ovakve platforme donose kompanijama, na kratkom i dužem roku – dok sada to znamo u praksi. Danas je tržište naprednije, zahtevi kompanija su sve veći kao i zahtevi potrošača, a platforme kao što su CDP su dodatno pogurane potezima velikih kompanija kao što je Google, i sada je više nego ikada jasno zašto treba da se oslonite na vaše kanale prodaje i podatke koji leže u njima.


Ostavi komentar

  1. Crni Sesir

    Crni Sesir

    2. 3. 2020. u 22:52 Odgovori

    Firefox, Privacy Possum, Privacy Badges i uBlock Origin. To je moj setup, kao i setup koji namestam svakome koga znam, kao i koji stalno propagiram. Ako neciji prihod zavisi od pracenja mog ponasanja, onda ima pogresan poslovni model.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

Netokracija

Predstavljamo vam ‘Employer Branding Belgrade’ – online konferenciju koja otkriva nova pravila u IT industriji

Pravila za regrutovanje top talenta u IT-ju su se promenila… I zato organizujemo Employer Branding Belgrade - besplatni online događaj koji će pokušati da odgovori na pitanje šta zaposleni u tehnološkoj industriji danas traže kod svog poslodavca!

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.