Još prošle jeseni, kompanija sa sedištem u Kaliforniji najavila je AMP (Accelerated Mobile Pages) — 'open source' projekat čiji je zadatak da promenom prikazivanja sadržaja ubrza učitavanje web stranica na mobilnim uređajima. Sada, Google polako kreće u širenje svog projekta koji je već aktuelan na mnogobrojnim Android i iOS uređajima.
Pomenuti projekat koji prati slične napore uložene od strane kompanija Facebook i Apple, trebalo bi znatno da ubrza učitavanje sadržaja na webu (i do četiri puta brže), dok bi sa druge strane potrošnja podataka bila smanjena za čak 10 puta u odnosu na tradicionalne web stranice. Tako je nakon četvoromesečnog perioda testiranja, uključujući saradnju sa pojedinim medijima u SAD-u, AMP već počeo da se pojavljuje u okviru rezultata pretrage na Googleu.
Ukoliko korisnik započne sa pretragom određenog tekstualnog sadržaja, uvideće da se AMP rezultati nalaze tačno ispod “Top stories” sekcije na stranici rezultata pretrage koji se lako može prepoznati zahvaljujući zelenoj ikonici u obliku munje. Kako piše The Verge, jednim dodirom na ekran, članak se učitava gotovo istovremeno, a kako bi pregled sadržaja ostalih izdavača bio što jednostavniji – potrebno je samo pomeriti prst sa desne na levu stranu, nakon čega se prozori menjaju poput slajdova.
Naime, funkcija je dostupna ukoliko korisnik poseti google.com adresu koristeći pretraživač na mobilnom telefonu, dok se sa druge strane očekuje da AMP u skorije vreme postane sastavni deo rezultata pretrage na Google aplikaciji za iOS i Android operativne sisteme. Povodom ove vesti, oglasio se i Dejvid Besbris, potpredsednik odeljenja za inženjering pri Googleu, koji je tom prilikom istakao:
Naš cilj jeste da proces učitavanja sadržaja učinimo što bržim, što bi pored korisnika, znatno koristilo i velikom broju izdavača.
Uspeva li Google u svojoj nameri?
Nema sumnje da će ovaj potez sa druge stane biti i od velike pomoći pomenutoj kompaniji koja najveći deo svog profita stvara zahvaljujući web oglašavanju, ali se ipak suočava sa velikim pretnjama koje se ogledaju u sve većoj migraciji sadržaja na Facebook. Za Google, AMP je svakako rezultat proistekao iz napora kompanije da se očuvaju neki od najbitnijih elemenata današnjeg weba kao što su otvorenost, rast i profitabilnost.
Spend more time reading news, less time waiting for pages to load. #AMPproject https://t.co/ku5I7Q399f pic.twitter.com/O5lTG3Galy
— Google (@google) February 24, 2016
Takođe, Besbris dodaje i da uloženi trudi do sada daje lepe rezultate, te da su stotine oglašivača već upoznate sa AMP-om, te su spremni na njegovo korišćenje. Izazov kompanije jeste da se što više približi, pa čak i pretekne konkurenciju, iz tih razloga Google je zahvaljujući svom novom projektu obezbedio izadavčima pojedine funkcije koje nisu dostupne čak ni na Instant Articles-u iz Facebook-a – kao što je između ostalog bolja i detaljnija kontrola nad dizajnom njihovih stranica.
Ipak, kao što uvek biva kod novih proizvoda tehnoloških kompanija, bilo da je reč o softveru ili hardveru, moramo biti strpljivi, sačekati neko vreme i sami se uverimo u kvalitet novog servisa – za čije će “pravo testiranje” biti zaduženi izdavači i korisnici koji provode vreme na Internetu čitajući različite članke.