Gigmetar istraživanje o gig radnicama u toku pandemije

Žene imaju jednaku sposobnost ‘preživljavanja’ na online platformama, ali slabije ulaze u ovu oblast

Predstavljamo vam rezultate specijalnog izdanja Gigmetar istraživanja koje pokazuje kako su se gig radnice adaptirale na nove uslove rada koje je donela pandemija.

Pandemija je, navodi se u ovom istraživanju Centra za javne politike, uticala na tražnju za profesijama na globalnom tržištu platformskog rada ali nisu sva zanimanja iskusila efekte pandemije na isti način.

“Na početku krize se tako značajno smanjila potražnja u oblasti kreativnih usluga i multimedija kao i prodaje i marketinga, a porasla u sektoru razvoja softvera”, navodi se u Gigmetru posvećenom analiziranju statusa gig radnica tokom pandemije koronavirusa, a mi vam u nastavku predstavljamo glavne zaključke do kojih su došli istraživači.

Koje je promene donela pandemija?

Kako se navodi u istraživanju, u oktobru 2020. po prvi put je broj profesija u kojima dominiraju žene jednak broju profesija u kojima dominiraju muškarci. Te oblasti su pisanje i prevođenje, unos podataka i administrativnih usluga i profesionalne usluge. “To je mala, ali značajna promena u odnosu na pred COVID-19 vreme, kada su žene dominirale samo u oblasti pisanja i prevođenja”, ističu istraživači.

Ipak, oktobarski Gigmetar ukazuje na širenje jaza u traženoj ceni rada između muškaraca i žena tokom pandemije – žene su u oktobru u proseku tražile za 23,6% nižu cenu radnog sata u odnosu na muškarce.

Osim toga, novina je i da na tržištu gig rada dominiraju radnice sa prethodnim iskustvom dok je značajno manji procenat novopridošlih žena u svim zanimanjima pa se, kako kažu, može zaključiti da je ulazak na ovo tržište rada otežan. Oni dodaju i sledeće:

Kada je reč o ženama koje su utvrdile svoju poziciju u radu na platformama, podaci pokazuju da one ostaju u profesijama koje su manje tražene, a sporo osvajaju one koje su konkurentne kao na primer razvoj softvera. Iako se primećuje da se u vreme COVID-19 povećao procenat žena koje su zakoračile u oblast razvoja softvera i tehnologije, to ne treba da zavara – ovo povećanje je i dalje manje nego ono koje se odnosi na novopridošle muškarce u ovoj profesiji.

Žene bile znatno manje zastupljene u zanimanjima koja su bolje plaćena i za kojima postoji veća potražnja

Može se izdvojiti pet glavnih zaključaka do kojih su došli istraživači, koje prenosimo u celosti:

Očigledno je došlo do znatnog smanjenja učešća i muškaraca i žena u profesijama koje su ispitanici inicijalno naveli kao primarne, što se približno dogodilo u 5-6 mesecu istraživanja (u aprilu-maju 2020). Moglo bi se zaključiti da su okolnosti nametnute pandemijom uticale na rad na globalnim onlajn platformama iako (još) ne postoje čvrsti dokazi koji bi potkrepili ovaj zaključak.

Bez obzira čemu se promene mogu pripisati, sektor profesionalnih usluga je verovatno najozbiljnije pogođen. I ovaj zaključak bi, doduše, trebalo uzeti sa rezervom, s obzirom na srazmerno mali broj profesionalaca u ovom sektoru koji su učestvovali u istraživanju.

Bez ikakve sumnje oblast kreativnih usluga i multimedije je najmanje pogođena profesija. Na drugom mestu je profesija pisanja i prevođenja u kojoj je kriva otpornosti takođe relativno visoka. Ponovo se ne može jednoznačno objasniti ovaj rezultat.

Rezultati takođe sugerišu da ne postoje značajne rodne razlike u pogledu preživljavanja u izabranim profesijama. Ipak, ono što može biti dragocena informacija i faktor u predviđanju budućeg razvoja je očigledna vitalnost profesija u kojima žene ili dominiraju ili ih ima dosta. Stoga nije nemoguće da će u doglednoj budućnosti profesije u kojima dominiraju žene na onlajn platformama biti otpornije na izazove rada pogođenog pandemijom. Ipak, u ovom preseku, profesije koje pokazuju otpornost su i one tzv. “muške” kao što je oblast kreativnih usluga i multimedije kao i one dominantno ženske kao što je oblast pisanja i prevođenja.

Ono što je takođe postalo vidljivo tokom pandemije je da su žene bile znatno manje zastupljene u zanimanjima koja su bolje plaćena i za kojima postoji veća potražnja. To je bio slučaj i pre COVID-19, a pandemija je ovaj trend samo ubrzala zahvaljujući naglom povećanju tražnje za “muškim” profesijama. ćeg razvoja je očigledna vitalnost profesija u kojima žene ili dominiraju ili ih ima dosta. Stoga nije nemoguće da će u doglednoj budućnosti profesije u kojima dominiraju žene na onlajn platformama biti otpornije na izazove rada pogođenog pandemijom.


Kompletno istraživanje možete pogledati na sajtu Centra za istraživanje javnih politika.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

Netokracija

Predstavljamo vam ‘Employer Branding Belgrade’ – online konferenciju koja otkriva nova pravila u IT industriji

Pravila za regrutovanje top talenta u IT-ju su se promenila… I zato organizujemo Employer Branding Belgrade - besplatni online događaj koji će pokušati da odgovori na pitanje šta zaposleni u tehnološkoj industriji danas traže kod svog poslodavca!

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.