Kako da podignete svest u svojoj kompaniji o važnosti GDPR?

Kako da podignete svest u svojoj kompaniji o važnosti GDPR?

Sa približavanjem datuma (25. maj 2018. godine) kada počinje primena Opšte uredbe EU o zaštiti podataka (EU General Data Protection Regulation – GDPR) raste potreba domaćih kompanija da se blagovremeno i na što efikasniji način pripreme za primenu ovog propisa kroz edukaciju i implementaciju novina koje donosi GDPR.

Primena GDPR-a na domaće kompanije već je objašnjenja u jednom od prethodnih članaka. Kako je potrebno da organizacije prilagode svoj pristup poslovanju u segmentu zaštite podataka, neophodno je poći od pojedinca – kroz podizanje svesti o značaju primene pravila u cilju zaštite podatka i motivisati ga da sprovede neophodne promene u tom pravcu. Vremena za pripremu primene novih pravila sve je manje, zbog čega je neophodno što pre započeti sa edukacijom zaposlenih, a kako bi tranzicija i prihvatanje novih pravila bili što efikasniji.

Da li su zaposleni upoznati sa GDPR?

Kako bi se sagledala situacija o nivou informisanosti zaposlenih u kompaniji o značaju i svrsishodnosti GDPR, potrebno je inicirati razgovore unutar kompanije na ovu temu. Bez obzira na oblast poslovanja kompanije, može se pretpostaviti da su zaposleni u različitoj meri upoznati sa GDPR, zbog čega je neophodno napraviti inicijalni presek stanja koji će poslužiti za planiranje narednih koraka u vezi obuke i edukacije zaposlenih. Može se očekivati da će jedan broj zaposlenih tom prilikom prvi put čuti za postojanje ovog propisa, te će ovakav korak ujedno omogućiti da pojedinci dobiju prvu informaciju o postojanju i potrebi implementacije GDPR.

Razgovor sa ključnim osobama u organizaciji

Podizanje nivoa svesti o značaju i primeni GDPR potrebno je započeti na nivou višeg i srednjeg menadžmenta kompanije, jer im se uz prenošenje informacija o primeni novih pravila i propisa, istovremeno predočava potreba za edukacijom zaposlenih i adaptaciji postojećih poslovnih procesa. Osim toga, ideje, planovi i aktivnosti koje se odnose na ovako važnu temu najlakše će se realizovati ukoliko postoji podrška i pomoć osoba na visokim menadžerskim pozicijama. Primena GDPR podrazumeva pristup koji se odnosi na skoro sve zaposlene, zbog čega je neophodno obezbediti sinhronizovano delovanje svih sektora i nivoa poslovanja u organizaciji.

Organizacija internih obuka i sastanaka

Lični kontakti sa zaposlenima najbolji su način da se podigne nivo informisanosti u kompaniji. U saradnji sa srednjim i višim menadžmentom, potrebno je pripremiti interne i eksterne obuke i sastanke, na kojima će se zaposlenima preneti sve informacije neophodne za uspešnu GDPR impelementaciju. Tom prilikom neophodno je omogućiti dvosmernu komunikaciju, kako bi se zaposleni motivisali da aktivno učestvuju u celom procesu, a istvremeno bili u prilici da otklone eventualne nedoumice.

Staviti zaposlenima do znanja da GDPR nije samo IT

Iako je mnogima Internet prva asocijacija na zaštitu podataka, GDPR utiče na poslovanje i kompanija čije usluge nisu direktno vezane za IT oblast. Svedoci smo sve veće primene informatičke tehnologije, uz pomoć koje se u velikim količinama prikupljaju i obrađuju lični podaci od strane velikoj broja sektora unutar samo jedne firme. Bez obzira da li se kompanija bavi proizvodnjom nameštaja, prodajom sportske opreme ili pružanjem turističkih usluga, potrebno je u razgovore uključiti odgovorne osobe iz svih organizacionih jedinica, kako bi se zajednički utvrdilo koji poslovni procesi mora da se prilagode GDPR uredbi. Posebnu pažnju potrebno je posvetiti sledećim sektorima:

  • IT
  • opšti i pravni poslovi
  • marketing
  • finansije
  • nabavka/prodaja
  • ljudski resursi

Neka kazne budu preventiva, a ne posledica

Mentalitet ovog podneblja ponekad dovodi do situacije da se ozbiljnost trenutka razume tek nakon što dođe do negativnih posledica. Nemojte dozvoliti da dođete u ovakvu situaciju, već saradnicima stavite do znanja da nepoštovanje GDPR može dovesti do veoma visokih kazni, koje mogu dostići i do 20 miliona evra u EU, odnosno 4% globalnog godišnjeg obrta. Ukoliko se zaposleni edukuju na vreme i organizacija pravovremeno pripremi za primenu nove uredbe, neće biti razloga za brigu o eventualnim sankcijama, što ujedno može biti dodatni motiv za efikasnu realizaciju procesa prilagođavanja.

Pratite GDPR aktuelnosti i IAB aktivnosti

Srbija kao zemlja kandidat za pristup EU, ima obavezu da uskladi svoje zakonodavstvo, uključujući i GDPR regulativu, sa pravnim tekovinama EU. Upravo iz tog razloga, Radna grupa Ministarstva pravde pripremila je Nacrt Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, čije se usvajanje očekuje u prvoj polovini 2018. godine.

Uporedo sa procesom usvajanja Zakona, IAB Srbija nastavlja sa nizom aktivnosti, koje imaju za cilj podizanje svesti u domaćim kompanijama o potrebi implementacije GDPR propisa i edukaciji stručne javnosti. U narednom periodu možete očekivati nastavak serijala GDPR tekstova koje će IAB Srbija objavljivati u saradnji sa Netokracijom.

Autor teksta:
Miloš Jevtić
Član Legal & Policy Komiteta IAB Serbia
Media House, Digital Account Manager

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

E-commerce

Gde je nestala besplatna poštarina i da li će AliExpress ikada vratiti ‘Free Shipping’ za Srbiju?

Pisanja medija s početka meseca o tome da AliExpress izbacuje 'free shipping' određenih proizvoda unelo je paniku među mnogima koji kupuju u ovoj online prodavnici. Mi smo analizirali šta je uzrok ovoj promeni i da li uskoro možemo očekivati da se stvari vrate u normalu.

Startapi i poslovanje

3Lateral kupio parcelu u Novom Sadu vrednu €7,7 miliona evra – da li je na pomolu izgradnja njihovog kampusa?

3Lateral kupio je plac u Novom Sadu od skoro 6.500 m2, a koji je plaćen više od 7,7 miliona evra. Znači li to da ova kompanija planira gradnju kampusa?

Gaming

Ovi momci su vicešampioni eEuro 2020 i profesionalni PES igrači u Srbiji

Većina muške populacije je u školskim danima provodila vreme igrajući čuveni PES sa svojim drugarima. Još tada se znalo ko je glavni u kraju, ko ima talenta za ovu igru i ko 'puni mreže' protivnicima. Upravo taj 'PES talenat', Marko Roksić Roksa i Stefan Slavković Kepa podigli su na profesionalni nivo igranja ove igre, napravivši sjajne individualne i reprezentativne rezultate na svetskom nivou.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Upoznajte Stefana Feješa, najmlađeg programera koji radi u GitHubu i jedinog koji dolazi iz Srbije

Stefan Feješ ima 20 godina, fakultet bi trebalo da završi 2022. godine, a već je kreirao šesti najbrže rastući 'open source' projekat u 2018. godini, govorio na nekim od najpoznatijih 'tech' konferencija širom sveta, a prošlog meseca postao je i najmlađi član GitHub tima.

Kultura 2.0

Kako ste danas?

Pre nekoliko godina jedan lanac privatnih zdravstvenih ustanova preplavio je Beograd bilbordima sa ovim pitanjem. I nikome ko je video nije bilo svejedno. 'Struka' se obrušila na kampanju, a suštinski ni tada ni danas nije bilo jasno koji je tačno problem sa tim što je komunicirano.

Startapi i poslovanje

ICT Hub Venture investirao u beogradski startap Trickest sa ciljem da se podrži razvoj rešenja u oblasti ‘cyber’ bezbednosti

ICT Hub Venture, investicioni fond sa sedištem u Beogradu koji ulaže u startape u ranoj fazi razvoja, investirao je u Trickest, beogradski startap koji se bavi 'cyber' bezbednošću. Cilj je da se podrži razvoj 'cloud-based' platforme koja će omogućiti dinamično testiranje radi pronalaska slabih tačaka i ranjivosti svakog sistema.

Gaming

Kako sam sa C# prešao na C++ i zašto to ne bih uspeo bez mentora?

Industrija video igara definitivno napreduje - kako na svetskoj tako i na domaćoj sceni. Ono što doprinosi njenoj ekspanziji je prisustvo raznih besplatnih 'subscription' ili 'premium game engine'-a, među kojima se najčešće nailazi na rešenja koja koriste C# ili C++. Ovo je moja priča kako sam sa prvog programskog jezika prešao na drugi.

Startapi i poslovanje

Payoneer potvrdio: Kartice su ponovo aktivne za sve korisnike

Kompanija Payoneer upravo je potvrdila da su njihove Prepaid Mastercard kartice ponovo aktivne nakon što je prošle nedelje 'fintech' kompanija Wirecard, njihov provajder, proglasila bankrot.

E-commerce

Gde je nestala besplatna poštarina i da li će AliExpress ikada vratiti ‘Free Shipping’ za Srbiju?

Pisanja medija s početka meseca o tome da AliExpress izbacuje 'free shipping' određenih proizvoda unelo je paniku među mnogima koji kupuju u ovoj online prodavnici. Mi smo analizirali šta je uzrok ovoj promeni i da li uskoro možemo očekivati da se stvari vrate u normalu.