Kako da podignete svest u svojoj kompaniji o važnosti GDPR?

Kako da podignete svest u svojoj kompaniji o važnosti GDPR?

Sa približavanjem datuma (25. maj 2018. godine) kada počinje primena Opšte uredbe EU o zaštiti podataka (EU General Data Protection Regulation – GDPR) raste potreba domaćih kompanija da se blagovremeno i na što efikasniji način pripreme za primenu ovog propisa kroz edukaciju i implementaciju novina koje donosi GDPR.

Primena GDPR-a na domaće kompanije već je objašnjenja u jednom od prethodnih članaka. Kako je potrebno da organizacije prilagode svoj pristup poslovanju u segmentu zaštite podataka, neophodno je poći od pojedinca – kroz podizanje svesti o značaju primene pravila u cilju zaštite podatka i motivisati ga da sprovede neophodne promene u tom pravcu. Vremena za pripremu primene novih pravila sve je manje, zbog čega je neophodno što pre započeti sa edukacijom zaposlenih, a kako bi tranzicija i prihvatanje novih pravila bili što efikasniji.

Da li su zaposleni upoznati sa GDPR?

Kako bi se sagledala situacija o nivou informisanosti zaposlenih u kompaniji o značaju i svrsishodnosti GDPR, potrebno je inicirati razgovore unutar kompanije na ovu temu. Bez obzira na oblast poslovanja kompanije, može se pretpostaviti da su zaposleni u različitoj meri upoznati sa GDPR, zbog čega je neophodno napraviti inicijalni presek stanja koji će poslužiti za planiranje narednih koraka u vezi obuke i edukacije zaposlenih. Može se očekivati da će jedan broj zaposlenih tom prilikom prvi put čuti za postojanje ovog propisa, te će ovakav korak ujedno omogućiti da pojedinci dobiju prvu informaciju o postojanju i potrebi implementacije GDPR.

Razgovor sa ključnim osobama u organizaciji

Podizanje nivoa svesti o značaju i primeni GDPR potrebno je započeti na nivou višeg i srednjeg menadžmenta kompanije, jer im se uz prenošenje informacija o primeni novih pravila i propisa, istovremeno predočava potreba za edukacijom zaposlenih i adaptaciji postojećih poslovnih procesa. Osim toga, ideje, planovi i aktivnosti koje se odnose na ovako važnu temu najlakše će se realizovati ukoliko postoji podrška i pomoć osoba na visokim menadžerskim pozicijama. Primena GDPR podrazumeva pristup koji se odnosi na skoro sve zaposlene, zbog čega je neophodno obezbediti sinhronizovano delovanje svih sektora i nivoa poslovanja u organizaciji.

Organizacija internih obuka i sastanaka

Lični kontakti sa zaposlenima najbolji su način da se podigne nivo informisanosti u kompaniji. U saradnji sa srednjim i višim menadžmentom, potrebno je pripremiti interne i eksterne obuke i sastanke, na kojima će se zaposlenima preneti sve informacije neophodne za uspešnu GDPR impelementaciju. Tom prilikom neophodno je omogućiti dvosmernu komunikaciju, kako bi se zaposleni motivisali da aktivno učestvuju u celom procesu, a istvremeno bili u prilici da otklone eventualne nedoumice.

Staviti zaposlenima do znanja da GDPR nije samo IT

Iako je mnogima Internet prva asocijacija na zaštitu podataka, GDPR utiče na poslovanje i kompanija čije usluge nisu direktno vezane za IT oblast. Svedoci smo sve veće primene informatičke tehnologije, uz pomoć koje se u velikim količinama prikupljaju i obrađuju lični podaci od strane velikoj broja sektora unutar samo jedne firme. Bez obzira da li se kompanija bavi proizvodnjom nameštaja, prodajom sportske opreme ili pružanjem turističkih usluga, potrebno je u razgovore uključiti odgovorne osobe iz svih organizacionih jedinica, kako bi se zajednički utvrdilo koji poslovni procesi mora da se prilagode GDPR uredbi. Posebnu pažnju potrebno je posvetiti sledećim sektorima:

  • IT
  • opšti i pravni poslovi
  • marketing
  • finansije
  • nabavka/prodaja
  • ljudski resursi

Neka kazne budu preventiva, a ne posledica

Mentalitet ovog podneblja ponekad dovodi do situacije da se ozbiljnost trenutka razume tek nakon što dođe do negativnih posledica. Nemojte dozvoliti da dođete u ovakvu situaciju, već saradnicima stavite do znanja da nepoštovanje GDPR može dovesti do veoma visokih kazni, koje mogu dostići i do 20 miliona evra u EU, odnosno 4% globalnog godišnjeg obrta. Ukoliko se zaposleni edukuju na vreme i organizacija pravovremeno pripremi za primenu nove uredbe, neće biti razloga za brigu o eventualnim sankcijama, što ujedno može biti dodatni motiv za efikasnu realizaciju procesa prilagođavanja.

Pratite GDPR aktuelnosti i IAB aktivnosti

Srbija kao zemlja kandidat za pristup EU, ima obavezu da uskladi svoje zakonodavstvo, uključujući i GDPR regulativu, sa pravnim tekovinama EU. Upravo iz tog razloga, Radna grupa Ministarstva pravde pripremila je Nacrt Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, čije se usvajanje očekuje u prvoj polovini 2018. godine.

Uporedo sa procesom usvajanja Zakona, IAB Srbija nastavlja sa nizom aktivnosti, koje imaju za cilj podizanje svesti u domaćim kompanijama o potrebi implementacije GDPR propisa i edukaciji stručne javnosti. U narednom periodu možete očekivati nastavak serijala GDPR tekstova koje će IAB Srbija objavljivati u saradnji sa Netokracijom.

Autor teksta:
Miloš Jevtić
Član Legal & Policy Komiteta IAB Serbia
Media House, Digital Account Manager

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Digitalni mediji

Valjda niste zaboravili na TikTok jer ova aplikacija upravo menja način na koji konzumiramo digitalni sadržaj

Aplikacija TikTok otklanja iluziju o tome kako je bilo koji korisnik društvenih mreža tu da odlučuje i aktivno bira – to umesto njega u potpunosti radi aplikacija. Znači li to da dolazi novo doba za društvene mreže?

Propustili ste

Netokracija

Kako da unapredite korisničko iskustvo svojih klijenata? Saznajte na ‘Customer Experience’ konferenciji!

Bavite se korisničkim iskustvom ili podrškom, marketingom, IT-jem ili vas jednostavno zanima digitalna transformacija? Netokracijina Customer Experience konferencija u Zagrebu je pravo mesto za vas!

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Startapi i poslovanje

U kojoj meri sarađuju domaće kompanije i startapi?

Uoči predstojeće Webiz edukacije u Novom Sadu, razgovaramo sa učesnicima panela o saradnji kompanija i startapa. Kako taj odnos izgleda danas i može li se unaprediti?

Mobilno

Societe Generale Srbija i Mastercard lansirali mCard – uslugu plaćanja mobilnim telefonom na POS terminalima

Societe Generale Srbija lansirala je u petak mCard - uslugu koja omogućava beskontaktno plaćanje pametnim telefonom na svim POS terminalima u zemlji i inostranstvu gde se prihvataju Mastercard beskontaktne platne kartice.

Startapi i poslovanje

Vukan Simić (FishingBooker): Svaki dan na posao dolazi 80 ljudi koji veruju u ono što stvaramo – to je naš najveći uspeh

Sa Vukanom Simićem razgovarali smo o putu koji je prošao FishingBooker, jedan od najpoznatijih domaćih startapa i servis koji se bavi rezervacijom pecaroških tura svuda u svetu.

Internet marketing

Proglašeni dobitnici IAB MIXX 2019. nagrada – Grand Prix otišao u ruke Ovation BBDO

Na devetom po redu Digital Day konferenciji pod sloganom How do you trust, dodeljena su Mixx Awards priznanja za najbolje digitalne kampanje realizovane prethodne godine u Srbiji.