U 2024. očekuje nas još veći rast srpske game dev industrije

Kriza je, ali za srpski gaming nije — u 2024. očekuje nas još veći rast industrije

Uprkos krizi koja je zadesila IT u protekloj godini, čini se da domaći gaming i dalje stoji na čvrstim nogama, održavajući trend rasta. U analizi koja sledi, donosimo vam pregled najupečatljivijih događaja koji su obeležili srpsku game dev industriju u 2023. godini.

Iako je globalna kriza ove godine donekle uzdrmala domaću industriju video igara, game dev scena u Srbiji i dalje beleži rast. I, premda su pojedine kompanije morale da pribegnu otpuštanju zaposlenih, o čemu ste imali priliku da čitate na Netokraciji, rast i potencijal lokalnog game developmenta ostaju na nivou. Za to su u velikoj meri zaslužni talentovani pojedinci, osnivači malih nezavisnih studija, ali i dolazak renomiranih game dev kompanija, što obećava svetlu budućnost za razvoj ove industrije u našoj zemlji i regionu.

Godina za nama nije bila naročito uzbudljiva kad aje u pitanju game dev, ali se desilo nekoliko događaja vrednih pomena. Kada je u pitanju edukacija budućih game developera, naš obrazovni sistem je s ozbiljnošću shvatio značaj ove industrije, te je od ove godine Fakultet za medije i komunikacije uveo nove predmete iz oblasti game dizajna u svoj master program Digitalne umetnosti.

Kada su u pitanju game development i dostignuća domaćih studija, bitno je napomenuti da je novosadski 3Lateral zajedno sa Epic games-om predstavio novi Meta Human animator za vernu animaciju ljudskog lica. Zatim, ipredstavljena je i prva samostalna PC video igra Svarog’s Dream kreatora iz Srbije koja će biti dostupna na platformi Steam, dok je naslov Highwater od domaćeg Demagog studija postala prva srpska video igra za streaming servis Netflix games.

Najzad, kao i svake godine, preneli smo SGA report o domaćoj game dev sceni koji nam je jasno pokazao da su video igre napravljene u Srbiji za prošlu godinu prihodovale 150 miliona evra, dok domaći game dev ekosistem čini 140 kompanija, studija i timova.

A kako stručnjaci iz srpske gejming industrije vide godinu za nama i šta predviđaju za narednu? Razgovarali smo s Kristinom Janković Obućinom (Executive Manager, Serbian Games Association) i Miroslavom Mićevićem (Director of Operations, Ebb Software) koji su mapirali ključne događaje u 2023. godini za domaći gaming, osvrnuli se na krizu i njen uticaj na rast industrije, ali i dali korisne savete malim game dev studijima u početnoj fazi razvoja.

Šta je obeležilo 2023. godinu kada kada je u pitanju srpski gaming?

Kristina: Lako se upadne u zamku da merimo godinu po poslednjih nekoliko meseci. Zato bih ja premotala film sve do januara. Možda najveća promena u odnosu na 2022. je broj, ali i kvalitet i raznovrsnost gaming događaja.

Ako u istoj industriji imate događaje namenjene početnicima, različitim donosiocima odluka, profesionalcima, a i razne formate (konferencije, mitapi, zatvorene radionice, B2B, B2C) to onda svedoči jednom ozbiljnom sazrevanju.

Volela bih da sledeće godine bude još više mesta gde se upoznajemo, delimo znanje, i da svako pokuša da napravi svoju mini-zajednicu, u svom gradu, školi, fakultetu gde se razgovara o gaming-u kao karijeri.

Miroslav: Pohvalio bih SGA na organizaciji prvog zvaničnog učešća na Gamescom-u. Mislim da je to važan korak ka prezentovanju srpske gaming industrije na svetskoj sceni. I svakako, prilika za razne studije da se pokažu na pravi način sa potencijalnim partnerima, investitorima, i slično.

Koji su vam domaći studiji ili igre privukli najveću pažnju ove godine?

Kristina: Hajde da se ne rasplinem i da probam da izaberem samo jednu stvar, a to bi bio beogradski Demagog Studio. Zašto? Mislim da sve rade kako treba, ako pričamo o kreativnom radu, spajanju nečeg ličnog i originalnog i nečeg što je za globalnu publiku, ali u pravoj meri.

Posle uspešne mobilne igre Golfclub: Wasteland, rešili su da prošire isti univerzum, i izdali prvu srpsku iggru na Netflixu, Highwater, a uskoro očekujemo još jedan core projekat (za PC i konzole) The Cub. A da ne govorim što sva muzika iz igara obitava samostalno kroz projekat Radio Nostalgia from Mars — što bi se reklo, kreativni powerhouse.

Miroslav: Euclidean Studios sa igrom Nazralath. Ekipa je sjajna i rade na vrlo uzbudljivom projektu, koji je već okupio fanove spremne da se upuste u istraživanje mračnih predela sveta koji stvaraju. Takođe, studio Emotion Spark radi na interesantnoj igri Rue Valley. To je igra sa snažnim narativom, utemeljenim u psihologiji, upakovana u predivni umetnički stil.

Kako da postojeći razvoj bude još veći, i da li je kriza uticala na njegovo usporavanje?

Kristina: Zavisi kako računamo rast. Ako se radi o broju objavljenih igara, otkazi to neće usporiti. Ako merimo po broju zaposlenih generalno u industriji, nadam se da će u narednim mesecima malo da se stabulizuje situacija i da ove stvari neće uticati na interesovanje ljudi da uđu u industriju.

Sistemski, dve stvari se ponavljaju svake godine i kroz svaki intervju, a to su finansije i obrazovanje. Kao i kod događaja, što raznovrsnije prilike imamo za finansiranje igara i timova, ali i obrazovanje to ćemo lakše moći da ubrzamo razvoj industrije.

Gaming dovoljno dugo postoji u razvijenijim državama da možemo da vidimo šta funkcioniše kao vid podrške. To su akceleratori, fondovi koji su tu specifično za razvoj gejming timova, poslovna mentorska podrška. U kontekstu obrazovanja, treba nam još programa na fakultetima (i državnim i privatnim), ali i više kvalitetnih obuka i kurseva.

Miroslav: S obzirom na globalnu krizu, teško je reći šta bi to sistematski moglo da se radi na lokalu. Svakako će doći do desaturacije ponude na svetskom tržištu. To će potencijalno omogućiti nekim novim idejama da zasijaju.

Koje savete biste dali malim game dev studijima, na početku razvoja svojih proizvoda?

Kristina: Odmah razmišljajte o građenju community-ja i promovisanju projekta. Na vreme donesite odluku da li ćete tražiti izdavača, ili ćete sami izdati igru. Uložite vreme u učenje gejm dizajna (nije dovoljno samo igrati igre). Ne pravite igru u vakumu, niko vam neće ukrasti ideju, ideja ima na pretek.

Onoga čega nema je kvalitetne izvedbe igre, a to možete samo vi. Ne plašite se da odustajete od stvari, ako se kroz testiranje pokaže da nešto nije igrivo. Igra na prvom mestu mora da bude zabavna (ne vama, nego vašim željenim igračima), a tek kasnije da bude pametna, pomera granice itd. Ne izmišljajte “toplu vodu”.

Tržište je presurovo za to. U postojeće mehanike i principe utisnite svoje lično iskustvo sveta — tako smo dobili Limbo, Firewatch, Unravel — sve su ovo primeri igara koje po obimu i svemu drugom potpuno mogu da dođe iz Srbije.

Miroslav: Budite kreativni. Nemojte da koristite postojeće žanrovske paterne. Razmišljajte na sulude načine, jer jedino tako ćete imati šansu da napravite nešto jedinstveno i uzbudljivo, što će privući igrače. Menjajte paradigme i budite idealisti.

Koji su planovi vaše organizacije/kompanije za 2024. godinu, da li spremate nešto novo?

Kristina: Planiramo da se dodatno fokusiramo na programe i inicijative za koje se pokazalo da su potrebne i korisne i da imaju uticaj. A to su SGA Empowers, ForTheWin, Playing Narratives, Shift2Games, Unreal Day i mnoge druge. Nadamo se da su ovo do sada već poznata imena vašim čitaocima i da se u još većem broju vidimo na svima njima naredne godine!

Miroslav: Spremamo nešto novo, nešto drugačije, izuzetno uzbudljivo. Da se nadovežem na prethodni odgovor – razmišljamo suludo.


Tekstu je doprinela i koleginica Anastasija Uspenski


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Vega IT ulaže €1.000.000 u osnivanje novog startapa Thrivea

Kao nastavak globalnog širenja poslovanja, kompanija Vega IT najavila je novi poslovni poduhvat. Ovog puta, rade na razvoju inovativnog HR SaaS rešenja pod imenom Thrivea.

Startapi i poslovanje

Anygo je novi servis za deljenje vozila u Beogradu putem aplikacije – čija se mreža širi

Na ulicama glavnog grada pojavili su se mali gradski Hyundai automobili sa natpisom 'Anygo car sharing'. Prestonica je konačno dobila jedan ovakav servis, a mi vam u intervjuu sa osnivačem startapa 'Anygo' otkrivamo kako on funkcioniše i na koji način je nastao.

Novost

Sve što treba da znate o aplikaciji Agencije za privredne registre

APR je uveo aplikaciju za sastavljanje i podnošenje finansijskih izveštaja za 2023. godinu, u skladu sa Zakonom o računovodstvu. Za vas smo izdvojili najvažnije pojedinosti vezane za njeno korišćenje.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Novi GapMinder Fond II s kapitalom od €80 miliona targetira i srpske startape!

GapMinder Ventures, VC fond koji je dosad primarno ulagao u tehnološke kompanije iz Rumunije, pokreće GapMinder Fond II, investicioni paket od 80 miliona evra koji će biti alociran i na širem istočnoevropskom regionu, pa tako i Srbiji i Hrvatskoj.

Tehnologija

SEO Spam: Kako su AI generisani advokati pokušali da prevare Netokraciju?

Razvojem veštačke inteligencije cyber kriminalci postaju sve veštiji, a napadi sve maliciozniji. Donosimo vam priču o tome kako smo uspeli da raskrinkamo jedan takav pokušaj ucene.

Office Talks Podcast

Da li će Bitcoin doći do $100.000?

Dolazak Bitcoin ETF-a izazvao je pažnju mnogih u Web3 svetu. Upravo o ovoj temi ali i o stanju na tržištu kriptovaluta, razgovarali smo u novoj epizodi podkasta sa Aleksandrom Matanovićem, direktorom i osnivačem kripto menjačnice ECD.rs.

Mobilno

Uživo praćenje prevoza u Beogradu od danas na Google mapama!

Google je u okviru svoje aplikacije mapa na pametnim telefonima omogućio praćenje javnog prevoza u realnom vremenu za našu prestonicu.

Digitalni mediji

Vladimir Kovač: Iz zajednice se regrutuje radna snaga, zato kompanije treba da budu deo događaja

Zrenjaninski hotel Vojvodina tradicionalno će krajem aprila ugostiti još jednu DigiTalk konferenciju i edukaciju posvećenu e-trgovini. O važnosti održavanja ovakvih događaja za kreativnu, digitalnu i IT zajednicu, razgovaramo sa jednim od osnivača i organizatora konferencije.

Intervju

Bosch inženjerski centar u Srbiji zapošljava IT stručnjake koji razvijaju rešenja za auto industriju

Ubrzani razvoj 'automotive' industrije i okretanje u smeru sve veće integracije digitalnih rešenja, otvorile su jedno sasvim novo poglavlje za tehnološke i IT kompanije. Jedan od lidera u razvoju digitalnih rešenja za auto industriju je i kompanija Bosch, čiji IT sektor u Srbiji zapošljava više od 400 stručnjaka.