Prve AA video igre i najava Epic Games kampusa: Šta je sve obeležilo srpsku gaming industriju u 2022.

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Prve AA video igre i najava Epic Games kampusa: Šta je sve obeležilo srpsku gaming industriju u 2022.

Kao jedna od stabilnijih grana IT ekosistema u Srbiji, gaming je nastavio da beleži svoj rast i razvoj. Predikcije vezane za lokalni 'game dev' su dobre i za 2023. godinu, a mi vam donosimo pregled najznačajnijih momenata iz ove oblasti koji su obeležili prošlu godinu.

Iz godine u godinu svedoci smo toga da Srbija igra sve značajniju ulogu na globalnoj game dev sceni. I nije to samo fraza koja se ponavlja između redova mnogih tekstova o ovoj industriji, već je reč o činjenicama potkrpljenim dokazima o kojima smo i na Netokraciji ažurno pisali u proteklih 365 dana.

Istini za volju, prostora za napredak i veći rast uvek ima, ali i te kako raduje kada vidite da jedna mala država kao što je Srbija i ljudi koji rade u njenom game dev sektoru, beleže rast prihoda i potrebu za stručnjacima. Sada već prethodna 2022. nam je donela mnogo razloga za radost i nastavak verovanja u razvoj video igara, posebno ako uzmemo u obzir da je Epic Games najavio otvaranje kampusa u Novom Sadu i da smo svedočili lansiranju prvih AA video igara iz Srbije – Scorn i Scars Above.

Bilo je tu i mnogo hakatona i edukativnih programa na temu game dev-a ali i značajnih pomaka kada je reč o veoma zanimljivim igrama za PC i konzole kao što su Highwater i The Cub domaćeg studija Demagog. I mogli bismo ovako da nabrajamo i u narednim paragrafima, ali taj deo posla ćemo ostaviti našim sagovornicima koji su u našem tradicionalnom vodiču sumirali godinu iza nas kada govorimo o game dev industriji.

Kristina Janković Obućina (Executive Manager, Serbian Games Association)

Šta je prema vašem mišljenju obeležilo 2022. godinu kada je u pitanju gaming industrija u Srbiji?

Za razliku od prethodnih godina nije bilo nekih bombastičnih vesti o akvizicijama, novim velikim studijima, ali se dešavalo nešto mnogo važnije, a to je sazrevanje ekosistema. Kao da se sleglo sve što su manji timovi radili prethodnih godina, svo znanje koje su sticali, stvari koje su isprobavali, poznanstva koja su se krčkala.

Najavljeno je i objavljeno više igara nego ikada (ovo su samo neke od njih), više timova nego ranije dobilo je sredstva od različitih fondova. Više ljudi je posećivalo događaje kojih je takođe bilo više nego ikada. Najviše otvorenih pozicija u gejmingu bilo je prošle godine… Sve je proteklo u ovom maniru uvećavanja koje je sada već svima očigledno.

Koji su vam domaći studiji/video igre privukli najveću pažnju ove godine?

Za mene su to definitivno ono što nazivamo indie studiji i timovi. Manje, nezavisne ekipe koje najčešće rade na svom prvom projektu. Neki su već objavili svoje igre, drugi su ih tek najavili. Zanimljivo je da su žanrovi ovih igara dosta raznoliki, što znači da ima puno ideja koje ne jure neke trendove, već su više odraz gejmerskog obrazovanja, senzibiliteta i istorije ljudi koji su u timu.

Ovde bih izdvojila Demagog Studio, tim koji se poigrava transmediom i koji su posle prvog globalnog uspeha igre Golf Club: Wasteland najavili čak dva nova naslova iz istog univerzuma, The Cub i Highwater. Od ovog tima očekujte velike stvari!

Na konferencijama koje sam posećivala, pažnju mi je privukao i jedan izuzetno ambiciozan projekat – igra Cloudburst tima Phobos. Uz adekvatnu podršku, ovo može biti jedna od inovativnijih igara koje su potekle iz ovog regiona.

Ono što je značajno doprinelo razvoju ovoliko novih igara je i demokratizacija alata, poput Unreal Engine okruženja koje je besplatno. U UE-u Euclidean Studios tim razvija svoju prvu RPG avanturu Nazralath: The Fallen World. Ovakvi alati omogućavaju timovima da postignu nivo produkcije koji je do pre nekoliko godina bio rezervisan samo za velike kompanije koje raspolažu ogromnim budžetima. Sada je akcenat, a u stvari i ozbiljan zadatak timova, na inovativnim mehanikama, kvalitetnoj priči i originalnom iskustvu igranja.

Razvoj video igara u Srbiji rapidno raste. Šta je još potrebno uraditi sistemski kako bi taj razvoj bio još veći?

Ovo je pitanje koje često dobijamo kao predstavnici asocijacije koja okuplja gejming industriju i klasičan odgovor bi bio: obrazovanje, finansije, podrška države (poreske olakšice, carinske procedure, konačni prestanak dvostrukog oporezivanja sa SAD-om). Međutim, to je sve mnogo lakše reći i nabrojati nego učiniti. Zato bih radije izbrala neke objektivnije stvari, koje možda treba da dođu prve i na koje možemo sami da utičemo.

To je dodatno povezivanje ekosistema, kroz događaje, otvaranje kompanija studentskim posetama, deljenje znanja peer to peer. Inicijativa lokalnih zajednica, da bismo imali više aktivnosti u Nišu, Novom Sadu, Čačku… Bezrezervna podrška pojedincima i timovima koji su na početku. A na kraju, glasno i dobro formulisano traženje podrške od institucija i drugih stejkholdera.

Koje savete biste dali malim game dev studijima koji su još na početku razvoja svojih proizvoda?

Ne zatvarajte se u sebe. Često čujemo za tim koji je “u tajnosti” radio na projektu, i kada su već na samom kraju produkcije, saznaju za velike greške koje su pravili i na samoj igri i u nekom biznis pristupu. Pričajte sa drugima, budite deo zajednice, tražite pomoć. Niko vam neće ukrasti ideju – tržište je dovoljno veliko i gladno kvalitetnih video igara.

Na vreme počnite da mislite o stvarima za koje vam možda deluje da dolaze tek na kraju. Marketing, monetizacija, istraživanje tržišta, traženje izdavača, izlaganje na konferencijama. Sve se ovo radi paralelno sa ideacijom.

Nemojte da vas mrzi da idete na događaje! Ali zaista. Sada ima toliko prilika za različite članove tima, događaji su raznih formata i garantujem da ćete naći neki koji vam je zanimljiv. Plus, tamo upoznajete kolege iz industrije i druge timove. Ako ne zbog konkretnog game dev znanja, onda zbog nekoga kome možete da se iskukate jer će razumeti vaše probleme. To nam svima znači.

Koji su planovi vaše organizacije/kompanije za 2023. godinu, da li spremate nešto novo?

Nastavićemo inerciju koju smo uhvatili u 2022, a to su uglavnom novi formati događaja. Dugometražne akademije, stejkholderska konferencija gejming industrije For The Win! Očekujemo i novo i veće izdanje Unreal Day konferencije koja je ove jeseni premašila sva naša očekivanja. I možda najvažnije, planiramo posetu Srbije na prvom ikada zvaničnom štandu na Gamescom konferenciji u Kelnu!

Uroš Banješević (Osnivač/CCO, Mad Head Games)

Šta je prema vašem mišljenju obeležilo 2022. godinu kada je u pitanju gaming industrija u Srbiji?

Kao i svake godine, mimo individualnih uspeha naših kompanija, uvek bih na prvo mesto stavio generalni rast srpske gaming industrije. Prošle godine je ponovo zabeležen rekordan broj događaja u organizaciji SGA, kao i rekordan broj firmi članica asocijacije – preko 120. U vreme kada smo mi kretali da se bavimo video igrama nisu postojale ni naznake gejminga kao industrije, a sada iz godine u godinu jedva čekamo da vidimo šta će sve od igara da izađe iz kuhinje preko stotinu firmi, potpuno fascinantno.

Koji su vam domaći studiji/video igre privukli najveću pažnju ove godine?

Iz moje perspektive, skorašnji TGA (The Game Awards, slično filmskoj dodeli oskara) je verovatno najbolji reprezent i onoga što je iz srpske industrije privuklo pažnju celog sveta. Bilo je sjajno videti domaću igru Scorn kako se sa svetskim velikanima bori za prestižne nagrade, a nadamo se da je i najava naše avanture Scars Above na istom eventu takođe pozicionirala srpske gejming firme kao ravnopravne sa konkurentima iz celog sveta.

Razvoj video igara u Srbiji rapidno raste. Šta je još potrebno uraditi sistemski kako bi taj razvoj bio još veći?

Kao i svuda u svetu, Srbija sve što ima više talenta, to ima i veću potrebu za talentom. SGA je 2022. godine sproveo rekordni broj mini-akademija, kurseva i svih drugih oblika edukacije, a upravo smo i pred ubacivanjem Game Developmenta kao dela formalnog visokog obrazovanja. Na nama je da sistematski iznedrimo nove kadrove koji ne samo što će jednog dana biti sjajni seniori i ojačati neku od naših firmi, već će stvarati nove startape i donositi svetu nove inovacije sa ovih prostora, kao što smo i mi pre jedne cele decenije.

Koje savete biste dali malim game dev studijima koji su još na početku razvoja svojih proizvoda?

Na velikom broju predavanja sam pričao kako mi je reč passion (strast) poprilično izlizana, i kako mi je operativna reč zapravo devotion (posvećenost) – a to je strast kada niko ne gleda.
Postoji beskonačno izvora znanja i na internetu, a kumulativno već i u samoj domaćoj industriji.

Startapi će definitivno neke greške morati da naprave sami da bi shvatili težinu svojih odluka, ali toliko dečijih bolesti se može preventovati posvećenošću onome što radiš, sistematičnom pristupu svemu što vizionarski osmisliš i upoznavanju ljudi i resursa koji te mogu oplemeniti i naučiti pre nego što sam zabrljaš, da nema izgovora da to ne iskoriste.
Koristite znanje koje vam se nudi i kod nas i na celom internetu, pa učite samo na onim svojim greškama na kojim baš morate.

Šta industriju video igara očekuje u toku naredne godine? U kom smeru se razvija tržište?

Pitanje od mnogo miliona dolara 🙂 Kao i većina ostalih industrija, dinamika promena u gejmingu je neverovatna – od reakcija na svetska politička dešavanja koja su i srpsku ali i svetsku scenu prilično izmenila i uzdrmala, do novih tehnologija, upotrebe AI-ja u produkciji, post-covid hibridnih načina rada, izmena algoritama za oglašavanje na mobilnim igrama – sve su to faktori koji će sigurno iznedriti nove trendove, nove žanrove, staviti nova imena na svetsku mapu i verovatno, obrisati neka od starih. Nezahvalno je predviđati bilo šta, sem da će biti uzbudljivo i da će opstajati samo oni koji zaista znaju šta rade, bilo koji tip igara da prave.

Koji su planovi vaše organizacije/kompanije za 2023. godinu, da li spremate nešto novo?

O da! Svake godine smo (Mad Head Games) se trudili da podignemo lestvicu onoga što radimo, a 2023. ne samo da neće biti izuzetak, već će verovatno postaviti nove standarde za sve što dalje radimo. Još od 2021. smo se fokusirali samo na razvoj Core naslova, dalje profilisali u Action Adventure žanru i u tom pravcu nastavljamo jače nego ikad.
Scars Above je najavljen i izlazi već početkom 2023, ali uz to radimo na dve još veće igre, po prvi put kod nas na postojećim IP-jevima, i ne možemo da dočekamo da više toga pokažemo ljudima oko nas. Obećavam sjajne stvari.

Miroslav Mićević (Direktor operacija, Ebb Software)

Šta je prema vašem mišljenju obeležilo 2022. godinu kada je u pitanju gaming industrija u Srbiji?

Razne statistike pokazuju da je industrija igara na globalnom nivou u lagodnom padu u odnosu na pandemijsku godinu, koja je predstavljala veliki boom. Srećom, taj talas i dalje jašemo, pa su stvari svakako bolje nego pre pandemije. Što se tiče industrije u Srbiji, SGA je organizovao odličnu konferenciju For the Win!, koja je bila lepa prilika da se okupe ljudi iz regiona i razmene iskustva. Takođe, drago mi je da se Gamescon vratio nakon pauze. Značajna je i saradnja između Crater-a i Epic Games-a na predstavljanju mogućnosti Unreal Engine-a 5.

Koji su vam domaći studiji/video igre privukli najveću pažnju ove godine?

Projekti Demagog studija su uvek bili interesantni. Siguran sam da The Cub i Highwater neće izneveriti. Velika stvar je i što je Mad Head Games imao predstavljanje igre Scars Above na prošlogodišnjem Gamescomu u Kelnu. Željno iščekujem da probam igru početkom ove godine.

Razvoj video igara u Srbiji rapidno raste. Šta je još potrebno uraditi sistemski kako bi taj razvoj bio još veći?

Potreban nam je sistem za pravljenje talenata. Master 4.0 je veliki iskorak u tom pravcu, ali verujem da je moguće stvari ubaciti u još veću brzinu. Razvoj video igara u Srbiji može postati jedna od važnih industrijskih grana, i to treba svima nama da postane cilj.

Koje savete biste dali malim game dev studijima koji su još na početku razvoja svojih proizvoda?

Pre svega je potrebno da se osvesti preduzetnička pozicija u kojoj se nalaze. Dakle, sama ideja kao proizvod mašte nikad nije dovoljna. Važno je da se promisli do kraja, da se razmisli o svim koracima egzekucije iste. Potom, razmisliti o biznis perspektivi: ko je ciljna grupa koja bi igrala igru, kako doći do njih, kako komunicirati igru i gde, koje platforme ciljati, i još mnogo drugih pitanja. Imati 500 napisanih stranica o svetu i setingu je vrlo daleko od bilo čega.

Šta industriju video igara očekuje u toku naredne godine? U kom smeru se razvija tržište?

Očekujem bolju 2023. godinu za svetsku industriju igara. Pre svega, problemi sa nabavkom konzola će se rešiti, te će konzole nove generacije završiti u rukama većeg broja igrača. Očekuju se izlasci dugo očekivanih AAA naslova, koji su dobili nove datume izlaska, između ostalog, i zbog bolje prognoze situacije sa nabavkom za sledeću godinu. Takođe, recesija verovatno neće pogoditi industriju, s obzirom da će igračima biti jeftinije da kod kuće seku mačevima i grade gradove, nego da izlaze napolje. Sve u svemu, predviđam svetlu budućnost.

Koji su planovi vaše organizacije/kompanije za 2023. godinu, da li spremate nešto novo?

Radimo restruktuiranje studija, kako bismo bili spremni za nove izazove. Želimo da ojačamo tim sa talentovanim ljudima koji su spremni da se uhvate u koštac sa novim tehnologijama. Paralelno sa tim, već duboko smo za radnim stolom, bavimo se poslom inovatora, i smišljamo neke nove stvari. Veliki zadatak je pred nama, jer planiramo da napravimo još veći iskorak u odnosu na Scorn, po pitanju kvaliteta i obima sledeće igre. Jako se radujemo svemu što je pred nama.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

DocsCube iz Srbije efikasno automatizuje dokumentacije za mala i srednja preduzeća

O tome kako je njihov proizvod postao treći proizvod dana na ProductHunt-u i šta im je taj uspeh doneo, razgovarali smo sa suosnivačem DocsCube startapa.

Startapi i poslovanje

Šta posle godine u kojoj se mehur izduvao?

Tema za ovaj, poslednji članak u godini, došla je prirodno. Svakodnevno me prati u razgovorima s kolegama, startapima, investitorima, u sadržajima koje svakodnevno čitam ili slušam.

Novost

NBS: Dodeljene prve dozvole za kripto-menjačnice u Srbiji

Narodna banka Srbije (NBS) je 16. decembra izdala dozvole dvema domaćim kripto-menjačnicama. Šta to sve podrazumeva pitali smo Aleksandra Matanovića, osnivača kompanije (menjačnice) ECD, jedne od dobitnica dozvole.

Propustili ste

Office Talks Podcast

DevRel – Kako se grade dobri odnosi sa programerima?

Gosti 126. epizode Office Talks podkasta bili su Nenad Vitorović (Tenderly) i Lav Leon Hudak (MVP Workshop) koji su nam govorili o značaju dobrih odnosa sa programerima, ali i o kvalitetnoj zajednici i sadržaju usmerenim ka programerima, a koji sve više dolaze do izražaja.

Developer Experience

Shift Miami: Infobipova konferencija posvećena developerima stiže u Ameriku

Ovo je prvi korak ka internacionalizaciji jedne od najvećih evropskih konferencija posvećenih developerima koja se već 10 godina održava u Hrvatskoj.

Startapi i poslovanje

Degordian akvizirao Shopycode – srpsku agenciju za e-commerce razvoj

Internacionalna digital-first agencija Degordian akvizirala je Shopycode, srpsku programersku kompaniju specijalizovanu za e-commerce.

Istraživanje

Predstavljamo rezultate ankete o platama dizajnera digitalnih proizvoda i usluga u Srbiji

Prva anketa ovog tipa sprovedena je na uzorku od oko 700 učesnika. Podaci pokazuju da je 71% dizajnera ušlo na tržište u poslednjih 8 godina, dok je 57% ušlo u poslednjih 6 godina.

Društvene mreže

OnlyFans: Kako su poznate ličnosti normalizovale ‘online’ prostituciju?

U ovoj kolumni, otkrivam vam zašto 'girl power' na internetu nije izraz feminističke borbe i zašto se 'online' prodaja vlastite intime ne razlikuje od prostitucije.

Kultura 2.0

Beckoning je animirani film Save Živkovića – Epic Games i 3Lateral bili deo projekta

Kreiranje dugometražnih animiranih filmova je oduvek bilo nedostižno malim timovima kreativaca pre svega zbog produkcijskih ograničenja, ali zahvaljujući novim tehnologijama situacija se znatno promenila.