Da li je globalna kriza pogodila i domaću 'game dev' industriju ili je to samo prolazni period?

Da li je globalna kriza pogodila i domaću ‘game dev’ industriju ili je to samo prolazni period?

Prethodnih meseci bili smo svedoci velikih otpuštanja u IT industriji usled globalne krize koja i dalje traje. Ovom talasu otkaza nije ostala imuna ni game dev scena, a mi smo analizirali šta su glavni razlozi za smanjenje broja kadrova u industriji razvoja video igara i da li je ovo samo prolazni krizni period.

Otkako je započela pandemija korona virusa, čini se da nije prošlo mnogo vremena a da je poslovanje u IT i game dev industriji bilo stabilno, bez nekih većih “turbulencija”. Ubrzo nakon pandemije, usledio je rat u Ukrajini koji i dalje traje, a geopolitički potresi na Bliskom istoku samo dodatno produbljuju globalnu krizu.

Sve ovo, značajno je uticalo na svetsku ekonomsku sliku, svedoci smo velike inflacije i činjenice da se mnoge kompanije iz bilo koje industrije teško bore sa novonastalom situacijom. Iako je poslovala stabilno svih ovih godina, game dev industrija u Srbiji definitivno oseća posledice globalne krize, što dokazuju i nedavna otpuštanja u domaćim studijima za razvoj video igara.

U nastavku teksta, imali smo priliku da razgovaramo sa Mihajlom Jovanovićem Džarilom (Fortuna Esports) i Kristinom Janković Obućinom (SGA) sa kojima smo analizirali stanje na domaćoj game dev i Esports sceni i da li će period oporavka brzo doći, a koji će uticati da se ovaj sektor IT industrije što pre vrati na stabilno i zdravo poslovanje.

Esports takođe pogođen, mnogi tmovi pred gašenjem

“Kriza u IT industriji je samo posledica toga da je trenutno novac skup, tj. krediti su skupi, tako da se sva ulaganja odlažu za neka srećnija vremena. IT i generalno sve što spada pod neki R&D dosta zavisi od toga da su vlasnici kapitali spremni na rizik koji svaki razvoj sa sobom nosi. U globalu, manje investicija, manje poslova, manje para, manje se troši na stvari koje nisu neophodne (kao što su video igre)”, započinje Mihajlo razgovor za Netokraciju.

Prema njegovim rečima, gaming je možda i dvostruko pogođen jer je dosta zavisio od spremnosti da se ulaže u nove, rizične projekte (aka igre), a zatim i od spremnosti (i mogućnosti) potrošača (aka gejmera) da plate za njih, dok je trenutno raspoloženje sivo na obe strane. Komentarišući stanje u domaćoj game dev industriji sada za vreme krize, Mihajlo ističe sledeće:

Potencijal game dev industrije se nije promenio, i on je i dalje veoma veliki. Mislim da je naša prednost to što smo kao društvo i zajednica navikli na generalno nepovoljnu situaciju, i da ćemo se lakše prilagoditi i prebroditi trenutnu krizu. Najbitnije je biti realan i fokusirati se na ono što donosi rezultate, a ambiciozne projekte staviti u fioku dok se ne pojavi nova šansa da se oni pokrenu dalje. Najbolje pečurke rastu posle kiše.

Sa druge strane, ako uzmemo sve u obzir, zanimalo nas je i na koji način se Esports industrija (vrednija od filmske i muzičke zajedno) bori sa nastalom krizom i da li je i ona pogođena masovnim otpuštanjima na globalnom niovu. Mihajlo ističe da je Esports globalno veoma pogođen, jer je praktično zavisio od investitora i toga da se na svakih nekoliko godina upumpava nova količina novca, uz obećanje da će se to jednog dana isplatiti.

Štaviše, naš sagovornik čvrsto veruje u dugoročni potencijal esporta, ali nažalost taj dan je još uvek daleko, a investitori nemaju vremena toliko da čekaju. Kako on dodaje, veliki broj pre svega timova je ugašen, ili je pred gašenjem, ili u najbolju ruku smanjuje troškove na sve strane da bi preživeli:

Overwatch League, projekat koji se toliko pompezno najavljivao, i u koji su uloženi milioni dolara se nedavno ugasio i isplatio vlasnike franšiza nazad. Nažalost, celokupan esport ekosistem nije bio postavljen na zdravim osnovama, tako da je bilo neminovno kada će pasti. Neophodno je bilo da se stvari resetuju, kako bismo mogli da probamo opet i nadam se naučimo nešto iz grešaka prošlosti.

Između ostalog, Mihajlo je dodao i to da s obzirom da su oba sektora vezana za svetsku ekonomiju, on ne bi mogao da predviđa kada nas očekuje oporavak. On smatra da je svaka kriza prilika da se nešto nauči i promeni i nada se da će i IT i game dev iskoristiti ovu šansu da se “prepakuju” i spreme za momenat kada sve ponovo krene na bolje.

Jedinstvena prilika za formiranje manjih gaming studija

Sa druge strane, svoje viđenje krize u IT industriji a samim tim i u game dev sektoru, sa nama je podelila Kristina Janković Obućina koja dodaje da na sve ovo gleda kao na prolaznu stvar, jedan sanity check, kao i da ne može baš sve uvek da bude kao u naslovima, ali i da je ovo samo potvrda da smo deo većeg sistema.

Takođe, ona ističe da je najopipljivija posledica doza nesigurnosti koja se svima uvukla u kosti i to je uvek najveći stres – da nastaviš da radiš posao koji zahteva kreativnost, a sa druge strane brineš. Kristina takođe dodaje da su prilike za juniore uvek prve na udaru, pa je zato važno da se iskomunicira da nove prilike i dalje postoje, kako za edukaciju tako i za praksu. Govoreći o svojim stavovima kada je reč o situaciji na domaćoj game dev sceni, naša sagovornica dodaje:

Videli smo da je zajednica jaka, da kolege staju jedne iza drugih i trude se da se oni pogođeni krizom što pre snađu. Osim toga, vidimo da se broj otvorenih pozicija ne smanjuje. Na SGA Poslovi platformi i dalje postoji preko 100 otvorenih pozicija u različitim gradovima i raznim departmanima.

Nedavno smo završili i serijal Shift2Games događaja za studente u Novom Sadu, Beogradu i Nišu gde se ukupno preko 600 studenata interesovalo za karijere u gejmingu. To nam govori da ih kriza nije obeshrabrila, da razumeju da su ovo stvari koje nisu trajne.

Kristina se nadovezuje na to da prednost manje i mlade industrije poput razvoja video igara je da ona ima još mnogo prosora za rast. Prema njenim rečima za sada deluje da je kriza samo okrznula game dev sektor, ali i da treba napomenuti da većina studija i kompanija kod nas radi na originalnim igrama, tako da su najviše pogođeni oni koji pružaju usluge inostranstvu, a takvih je manje.

“Ovo je takođe jedinstvena prilika za formiranje manjih studija koje će da čine iskusni profesionalci. Rezultat njihovog rada će biti nezavisne igre kojih je tržište željno nakon niza godina u kojima dominiraju visokobudžetni projekti”, zaključila je Kristina na kraju.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Office Talks Podcast

Kako doći do investicije za vaš startap?

Gost 195. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Rakčević koji je sa nama podelio svoj preduzetnički put i iskrene savete za sve koji planiraju da osnuju startap u Web3 ili nekom drugom sektoru IT industrije.

Startapi i poslovanje

Kako je Slobodan pobegao iz Beograda na Rtanj gde spaja IT i poljoprivredu?

U podnožju planine Rtanj, zajedno sa svojom porodicom pobegao je od gradske vreve i stresnog života. Tamo uzgajaju lekovito bilje od kojeg proizvode preparate dostupne na portalu Royal Balm.

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki Lupa Technology osigurao investiciju od $1,8 miliona – sledi širenje poslovanja

Lupa Technology je na misiji da značajno unapredi upravljanje podacima u građevinskoj industriji. Ova srpsko-američka platforma, sa sedištem u Njujorku i Beogradu, upravo je zatvorila rundu ulaganja od $1,8 miliona kako bi podstakla svoju ekspanziju.

Propustili ste

Intervju

Pulsar istraživanje: Do sada uloženo €1,7 milijardi u ‘fintech’ startape na Balkanu

Uspešni 'fintech' startapi privlače investicije na balkanski region, što doprinosi ekonomskom rastu. Istraživanje ovog tržišta na Balkanu analizirao je Pavel Korolev, CEO Pulsar VC fonda.

Tehnologija

Heapcon 2024 o tehnološkim inovacijama koje oblikuju budućnost

Heapcon, vodeća međunarodna tehnološka konferencija u Balkanskom regionu, vraća se u Beograd sa još boljim sadržajem iz tech industrije.

Novost

Google Street View automobili ponovo na putevima Srbije

Njihova misija je ažuriranje Google Street View fotografija srpskih gradova, arhitektonskih i prirodnih dobara na Google mapama.

Takmičenje

Predstavljen žiri SoMo Borca: Evo ko će odabrati najbolje digitalne projekte u regionu

Prijave se zatvaraju 25. septembra, a 'early bird' prijave otvorene su do 1. septembra 2024. godine!

Sponzorisano

Endava: Program dualnog obrazovanja stvara IT budućnost Srbije

 Ukoliko nastojimo da razvijamo IT industriju i digitalnu ekonomiju u Srbiji, jedan od temelja za to jeste obrazovanje i dolazak novih mladih talentovanih ljudi. Velike IT kompanije, poput Endave, igraju važnu ulogu u procesu izgradnje i edukacije budućih stručnjaka.

Analiza

Učenike u Srbiji više ne zanima IT: Istina ili medijski spin?

'Đaci neće u programere' odjeknulo je u svim medijima nakon završenog prijemnog za srednje škole i gimnazije. Da li je zaista tako i zbog čega ove godine ima manje upisanih đaka na IT smerove u gimnazijama, pročitajte u analizi koja sledi.