Akvizicija Nordeusa i uloga 3Laterala u stvaranju svetskih hitova obeležili domaću ‘gaming’ scenu 2021. godine

Akvizicija Nordeusa i uloga 3Laterala u stvaranju svetskih hitova obeležili domaću ‘gaming’ scenu 2021. godine

Kao i prošle godine game dev industrija u Srbiji nastavlja da beleži rast i odlične rezultate, obećavajući vrlo zanimljive godine koje dolaze. Mi smo napravili rezime svega što je obeležilo jednu uspešnu 2021. godinu u ovoj oblasti.

Čitavom zajednicom odjeknula je vest da je Nordeus akviziran od strane Take Two Interactive kompanije koja u svom portfoliu ima neke od najpoznatijih igara današnjice. I reklo bi se da je ova vest možda najupečatljivija za čitavu IT zajednicu, pa samim tim i za gaming sektor. Pored toga, dobili smo neke nove pozitivne i uspešne priče o novim studijima iz Srbije, a rast gejming scene ćemo i sledeće godine aktivno nastaviti da pratimo.

Takođe, bitna vest jeste da novosadski 3Lateral koji je prošle godine akviziran od strane Epic Games-a, ima sve važniju ulogu u izradi globalnih hitova video igara nove generacije. Ove godine su predstavili i Meta Human Creator, alat za kreiranje verne simulacije likova u video igrama, najavivši pored toga i otvaranje kampusa u Novom Sadu, u čije smo prve rendere i mi imali uvid.

O tome na koji način je još izgledala domaća game dev scena i koje su to upečatljive stvari koje su je obeležile u odlazećoj godini, detaljno nam otkrivaju Dunja Funduk, Brand Manager u kompaniji Playrix RS i Marija Ilić, President of the Board u organizaciji SGA.

Šta je prema vašem mišljenju obeležilo 2021. godinu kada je u pitanju game dev industrija u Srbiji?

Marija: Svakako najveća vest ove godine bila je akvizicija Nordeusa i dolazak Take-Two Interactive u naš ekosistem. Ovime se samo nastavio niz spajanja domaćih studija sa najuspešnijim svetskim gejming kompanijama i evidentno je da nas je industrija video igara pozicionirala kao region na koji treba obratiti pažnju.

Ove godine je i zvanično predstavljen MetaHuman Creator našeg člana kompanije 3Lateral, a kasnije je otvoren i Early Access program za kreiranje i korišćenje u Unreal Engine-u Epic Games-a. Dva naša člana, Sozap i Playstudios Europe, izašli su ove godine na NASDAQ berzu, što je od izuzetnog značaja za čitav gejming ekosistem i doprinosi većoj vidljivosti domaćih studija i njihovih igara na globalnom tržištu.

Takođe, evidentni su i napori različitih institucija na temu edukacije i kreiranja specifičnih programa namenjenih industriji kojih je svake godine sve više – u ovom domenu značajno je pomenuti formiranje Nordeus Fondacije, sa početnim kapitalom od tri miliona dolara, a u cilju podrške razvoja obrazovanja. Rast gejming industrije u Srbiji je evidentan, ekosistem se menja prateći sve veći rast iz godine u godinu i pokušaćemo da ga pretvorimo u brojeve u narednom godišnjem izveštaju SGA.

Dunja: Ova godina je bila veoma uspešna za gejming studije na domaćoj gejming sceni: izašlo je nekoliko novih naslova (Going Medieval, Legends of Libra, Scars Above), Nordeus je objavio da se pridružuje Take-Two porodici, Playstudios je izašao na berzu. Rekla bih i da je veoma veliki broj kompanija spreman da uzme učešće u raznim edukativnim programima, formalnim i neformalnim, a sve na inicijativu SGA, što smatram krucijalnim za razvoj lokalne gejming scene.

Koji su vam domaći studiji ali i igre privukli najveću pažnju ove godine?

Marija: Najveću pažnju je definitivno privukla igra “Going Medieval”, dugoočekivani naslov našeg člana Foxy Voxel iz Novog Sada. Igra je još uvek u Early Access fazi, dobija izuzetno pozitivne ocene i verujem da ima potencijal da postane veliki naslov. Takođe, Sozap iz Niša je objavio novu igru: Legends of Libra. Ova multiplejer RPG fantasy igra puna je izazova inspirisanih Indiana Jones i Tomb Rider filmovima, dok Tower Defense mode zahteva od igrača pažljivo taktiziranje kroz sve brojnije i jače talase neprijateljskih jedinica.

Ne mogu da ne pomenem objavljivanje već dobro poznate postapokaliptične avanture “Golf Club: Wasteland” na digitalnim prodavnicama za PS4, Xbox One i Nintendo Switch. Ova indie mobilna igra tima Demagog Studio poznata je kao naslov koji objedinjuje umetnički i filozofski ugao kroz kritiku modernog društva i čiji je svaki detalj pažljivo razvijen, uključujući i jedinstveni soundtrack.

Dunja: Nema mnogo igara koje su ove godine izazvale veću pažnju (rekla bih čak i svetske javnosti) od igre Going Medieval, kompanije Foxy Voxel. Tome u prilog govori i ogromna popularnost igre na wishlist-u Steam-a u nedeljama pre objavljivanja. Možda netipično, ali izdvojila bih i društvenu igru Final Challenge kompanije Kerber games, koja je u poslednjem kvartalu ove godine pokrenula Kickstarter kampanju kako bi prikupili neophodna finansijska sredstava za izdavanje ove igre i njenu finalnu realizaciju.

Razvoj igara u Srbiji beleži snažan rast. Šta je još potrebno uraditi sistemski kako bi taj razvoj bio veći?

Marija: Sa jedne strane veoma važna tema je obrazovanje, gde se već nekoliko godina unazad dešavaju razne inicijative koje dolaze direktno iz privrede ili kroz organizacije kao što je naša. Ovo je oblast koja zahteva dugoročna ulaganja i potrebno je još puno truda i vremena kako bi se stvari suštinski izmenile.

Druga kritična tačka je zakonodavstvno koje je nepogodno za gejming industriju. Ovde spada i nefleksibilna poreska politika, ali i razne pravne i birokratske prepreke sa kojima se suočavaju domaći studiji. I na kraju, neophodno nam je prisustvo VC fondova i mogućnost ozbiljnijeg finansiranja – za sada većina investicija koja se dogodila, a kojih je veoma malo, dolazi iz državnih fondova ili od anđela investitora.

Dunja: Organizovati jači i bolji sistem edukacije, koji bi prvenstveno bio prilagođen potrebama studija u Srbiji. Studiji ne rastu dovoljno brzo da isprate i podrže rast tržišta i mislim da ćemo u ovom odgovoru svi biti jednoglasni – potrebna nam je pomoć u razvoju kvalitetnih kadrova. Čini se da je značajan pomak napravljen pokretanjem programa Master 4.0, čiji prvi polaznici trenutno rade prakse u gejming kompanijama, kao i velikim brojem edukativnih programa pod pokroviteljstvom SGA i Nordeus Hub-a.

Koje savete biste dali malim gaming studijima koji su još na početku razvoja svojih proizvoda?

Marija: Stvaranje gejming studija je veoma teško. Zahteva puno vremena, truda, odricanja, donosi mnogo stresa, ali i neverovatnu radost kada se vaša igra konačno objavi. Sve i da u potpunosti znate šta radite, što uglavnom nije slučaj, ta stvar jednostavno traje – a industrija oko vas se menja. Konstantno i rapidno.

Ono što je danas trend, verovatno neće biti za šest meseci jer će ga zameniti nešto novo. Zato smatram da je najvažniji savet za studije na početku – nemojte se zaglaviti u prevelikom projektu. Odaberite igru koju možete kreirati za šest do devet meseci i što pre je pokažite korisnicima.

Verovatnoća da tržište neće prihvatiti vašu igru onako kako ste planirali je velika, pa je samim tim važno da tu informaciju imate što ranije, kako ne biste išli u pogrešnom smeru. Pričajte sa ljudima iz industrije, idite na događaje, učite iz tuđih iskustava i iznad svega budite uporni.

U kom smeru se prema vašem mišljenju razvija tržište, kako globalno, tako i lokalno?

Marija: Pre nekoliko dana je Google u saradnji sa NewZoo objavio izveštaj industrije za 2021. godinu. U 2020. desio se rast tržišta za 23.1% u odnosu na prethodnu godinu – što je ujedno i najveći rast u prethodnih deset godina. Međutim, predviđa se da će se u 2021. dogoditi pad, prvi put u istoriji.

U 2020. godini oko 20% gejming tržišta sastojalo se od novih ili igrača povratnika, dok su 80% činili veterani koji su svakako igrali pre 2020. Većinu prošlogodišnjeg rasta napravili su upravo veterani, koji su igrali više zahvaljujući većoj količini slobodnog vremena koju nam je donela pandemija.

Ono što je zanimljivo, najveća promena se zapravo desila u načinu na koji su igrači angažovani u i oko igara, kao i to da koriste igre i za druženje, pored igranja. Mislim da je to glavni pokazatelj da je igračima potrebna nova vrednost – kako kroz fuziju žanrova u samim igrama, tako i kroz kreiranje novih, personalizovanijih iskustava tokom igranja.

Jedan od koraka ka transformaciji kompletnog iskustva je i pretplatnički model kroz koji je omogućeno kontinuirano pružanje vrednosti kroz otključavanje sadržaja. Lokalna industrija je deo globalne scene, tako da svakako očekujem da će se kretati u istom smeru.

Dunja: Tržište je u ovom kontekstu nemoguće razdvojiti, pošto je ono i za lokalne kompanije zapravo globalno. Vrednost industrije je sredinom ove godine procenjena na 300 milijardi dolara (Accenture), a prognoze su da će do 2026. gotovo udvostručiti vrednost. Veruje se da će AR i VR doneti značajan rast industriji, dok sa druge strane giganti kakav je Netflix ulaze na tržište casual igara i planiraju rad na projektima sa izuzetno širokom ciljnom grupom.

Koji su planovi vaše organizacije/kompanije za 2022. godinu, da li spremate nešto novo?

Marija: U periodu rada SGA od osnivanja do danas bili smo fokusirani na kreiranje vrednosti za naše članove. U narednoj godini nam je u fokusu uvećanje tih vrednosti i rast same Asocijacije, kao i njeno međunarodno prisustvo. Uradili smo istraživanje među članovima i identifikovali nekoliko interesnih oblasti, zato će nam u narednoj godini, između ostalog, programski fokus biti na tim oblastima.

Neka interesovanja se odnose na timove u svim fazama, dok su neke oblasti specifične u odnosu na fazu razvoja u kojoj se tim trenutno nalazi. Ideja je da kroz različite aktivnosti pokrijemo interesovanja bez obzira da li govorimo o mladom timu koji tek počinje, ili o zreloj kompaniji.

Imaćemo program “Playing Narratives Vol.2”, kao nastavak nedavno završenog programa koji je ove godine izazvao veliko interesovanje i dobio fenomalne kritike. Takođe, nastavljamo i sa “Shift 2 Games” inicijativom – u okviru koje organizujemo aktivnosti sa ciljem orijentacije ka gejmingu i promene karijere za različite profile. Od novih inicijativa u planu su regionalni Game Funding Bootcamp, kao i programske celine koje će se odnositi na Game Design, Production Pipeline i Biz Dev.

Pored sada već tradicionalnog godišnjeg izveštaja, četvrtog po redu, posebno mi je zadovoljstvo da najavim da za početak aprila pripremamo i prvu SGA dvodnevnu konferenciju. Uživo! Iako nisam otkrila ni polovinu planiranog, obećavamo pun kalendar aktivnosti za narednu godinu.

Dunja: Nastavljamo rad na postojećim i novim projektima u Playrix grupaciji, a o kojima ne smem mnogo da pričam. Nadam se da ćemo tokom iduće godine moći da lansiramo i jedinstven program praksi na kojem trenutno radimo, a za koji se nadamo da će značajno pomoći domaćem ekosistemu. Naročito ćemo se posvetiti CSR-u i ponoviti nekoliko uspešnih projekata realizovanih u tekućoj godini.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Srpski HTEC Group podigao $140 miliona za dalje širenje kompanije

Srpska IT kompanija koja radi na razvoju softverskih rešenja HTEC Group, a koja ima sedište u SAD-u, saopštila je da je obezbedila 140 miliona dolara od investicione kompanije Brighton Park Capital u ugovoru o vlasničkom kapitalu kako bi ubrzala svoju globalnu ekspanziju.

Karijere

Jovan Krička živi i radi u Amsterdamu i otkriva šta čeka programere koji žele da nastave karijeru u Holandiji

Kako funkcioniše IT industrija u Holandiji i šta može da ponudi domaćim developerima?

Gaming

$12,7 milijardi vredna je akvizicija Zynge od strane Take-Two Interactive čiji je Nordeus ključan deo

Take Two Interactive, jedna od najvećih kompanija u globalnoj game dev industriji, najavila je akviziciju kompanije Zynga za 12,7 milijardi dolara. Na ovaj način pomenuti gigant bi mogao da proširi svoj već bogati portfolio firmi u sklopu kog se nalazi i srpski Nordeus.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Kako voditi korisničku podršku ako se vaš tim sastoji od samo nekoliko ljudi?

Iako ste mali tim, veoma je bitno obratiti pažnju na 'feedback' koji vam daju korisnici i postarati se da ste zaista tu za njih. Zato je segment korisničke podrške ponekada presudan.

Tehnologija

Srpski HTEC Group podigao $140 miliona za dalje širenje kompanije

Srpska IT kompanija koja radi na razvoju softverskih rešenja HTEC Group, a koja ima sedište u SAD-u, saopštila je da je obezbedila 140 miliona dolara od investicione kompanije Brighton Park Capital u ugovoru o vlasničkom kapitalu kako bi ubrzala svoju globalnu ekspanziju.

Intervju

Symphony organizuje interne tehničke zajednice za razmenu znanja – a uskoro i eksternu konferenciju ‘TechNote’

Ova kompanija je za svoje zaposlene organizovala tehničke zajednice čiji je cilj podela znanja i iskustva među članovima tima (QA, DevOps i Front-End community), a to je preraslo i u eksternu konferenciju 'TechNote' koja startuje od marta.

Tehnologija

Šta je to ‘bear market’ i kako se povezuje sa drastičnim padom kriptovaluta?

U prethodnim danima Bitcoin je doživeo nagli pad vrednosti, spustivši se na ispod 35.000 dolara. Štaviše, kompletno 'crypto' tržište je u padu, smanjujući vrednost gotovo svih kriptovaluta. Šta je uzrok ovom problemu i koji uticaj u svemu tome ima termin 'bear market'?

Office Talks Podcast

Prvi superklasteri u Srbiji i osvrt na Web3

Sa Aleksandrom Popović i Pavlom Batutom razgovarali smo o tome kako se zainteresovani startapi, predstavnici akademske zajednice i privrede mogu ujediniti u prve srpske superklastere.

Kultura 2.0

Inviggo svojim zaposlenima nudi stalnu podršku psihoterapeuta i time demistifikuje psihoterapiju

Kompanija Inviggo svojim zaposlenima omogućila je opciju da, ukoliko žele, mogu imati redovne razgovore sa psihoterapeutom. O tome, ali i značaju mentalnog zdravlja, razgovaramo sa direktorkom ove kompanije.