Galaksija kup: Srednjoškolci iz Srbije prave hardvere koji menjaju živote!

Galaksija kup: Srednjoškolci iz Srbije prave hardvere koji menjaju živote ljudi!

Pametne naočare za ljude oštećenog sluha, makro programabilna tastatura i daljinski sistem za kontrolu prikupljanja reciklažnog otpada. Upoznajte inovativne projekte učenika koji su osvojili prva tri mesta na ovogodišnjem Galaksija kupu — takmičenju srednjoškolaca elektrotehničkih škola iz cele Srbije.

Kompjuterske nauke i njima srodne oblasti promenile su tadicionalno tržište rada, a kao i svaka revolucija i ova se dogodila nenajavljeno, preko noći. Nastala su nova zanimanja pa je samim time i porasla potreba za stručnim ljudima koji će se njima baviti. Školski sistem u Srbiji, ovu promenu dočekao je nespremno, kako u kadrovskom tako i tehničkom smislu, pa su godinama unazad učionice informatike “patile” od nedostatka adekvatne opreme za uspešno izvođenje nastave iz STEM nauka.

Ipak, entuzijastični pojedinci — nastavnici čija je evangelistička misija širenje znanja i tehničkih veština među mladima koji su još uvek u školskim klupama, revnosno unose promene u nastavni program i ne dozvoljavaju da nastavni sistem u potpunosti zakaže. Barem kada je u pitanju informatika. Kada im se u tome pridruže društveno odgovorne organizacije čija misija nije samo jurnjava za profit, već promocija obrazovanja i nauke, izgradnja zajednice koja će stvarati inovacije, onda dobijamo širok spektar mogućnosti koje će mlade vinuti u svet tehnologije i pomoći im da izgrade zapažene karijere.

Organizacija koja je prepoznala značaj reforme savremenog obrazovanja, svakako jeste Nordeus fondacija, koja već dugi niz godina raznolikim aktivnostima ulaže u STEM obrazovanje učenika u Srbiji. Jedna od pomenutih aktivnosti koju je fondacija podržala jeste  Galaksija kup u organizaciji Zajednice elektrotehničkih škola Srbije (ZETŠS). U pitanju je  takmičenje srednjoškolaca elektrotehničkih škola iz cele zemlje koje već osmu godinu zaredom nagrađuje najbolje inovacije učenika koje, kako kažu, “menjaju živote”.

Ovogodišnje takmičenje održano je u Vršcu 23. i 24. marta, a među organizatorima pored ZETŠS i Noredusa, našao se i Školski Centar “Nikola Tesla.” Akcenat je bio na hardveru, a učenici su svoje projekte na temu “Uređaj primenjiv u svim sferama života” prvo prezentovali publici, a onda i branili pred stručnim žirijem. Žiri je iz velike konkurencije, odabrao najuspešnija rešenja, a kada su se slegli utisci tri najbolje plasirana tima s nama su podelila utiske s takmičenja i predstavila svoje patente.

Pregršt inovacija zadala je žiriju “slatke muke”

Takmičenje je zvanično otvoreno u Školskom Centru “Nikola Tesla” u Vršcu, koji je za ovu priliku pretvoren u Galaksija kup sajam inovacija, u okviru koga su prisutni imali priliku da se upoznaju sa takmičarskim radovima timova iz 15 škola, ali i da vide uređaje i izume nastale u Mejkers labovima srednjih škola širom Srbije kao i izložbu “Spektri” Centra za promociju nauke i Štand Radio Amatera Srbije.

Istog dana, za buduće mlade inovatore različitih uzrasta, organizovane su radionice elektronike. Drugi dan bio je rezervisan za takmičarski deo smotre, prezentovanje radova pred žirijem i proglašenje pobednika.

Kako navode iz Nordeus fondacije, radovi učenika iz Vršca, Čačka, Niša, Zrenjanina, Beograda, Krupnja, Rume, Novog Sada, Leskovca, Bačke Palanke, Užica i Zaječara izazvali su oduševljenje prisutnih gostiju, medija, građana već prvog dana susreta, kako zbog svojih specifičnih namena, inovativnosti, primenjenog znanja tako i zbog onih koji su ih stvarali – srednjoškolaca prepunih entuzijazma, kreativnosti i ideja i njihovih nastavnika-mentora.

Molimo vas da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli da vidite ovaj sadržaj

U subotu, u svečanoj sali Hotela Srbija u Vršcu timovi su prezentovali svoje originalne projekte, a žiri je imao težak zadatak da izabere najbolje među proizvodima različitih namena — dekorativni mikrosvet, patike koje pomažu kretanje osobama sa invaliditetom, pomagala za slepe, pametne bašte, sistem za testiranje refleksa vozača početnika, multifunkcionalne meteorološke stanice, uređaji za merenje otkucaja srca, i mnogi drugi.

Odluka nije bila jednostavna i nakon opsežnog razmatranja, žiri je doneo konačnu odluku proglasivši tri najuspešnija tima srednjoškolaca predvođenih nastavnicima-mentorima.

Pobednički projekat olakšava život ljudima oštećenog sluha

Prvo mesto osvojio je projekat Vision One – dodatak za naočare koji transformiše obične naočare u pametan uređaj, projekat učenika četvrtog razreda Elektrotehničke škole “Mija Stanimirović” iz Niša, Nikole Ranđelovića i Luke Rakića, a uz pomoć njihove mentorke Ivane Miladinović. Ovaj tim je i prošle godine zauzeo visokoplasirano drugo mesto, prema rečima jednog od članova, Luke Rakića, ove godine su se prijavili s namerom da naprave još bolji projekat!

Kako dalje navodi, priprema je počela krajem novembra, a na projektu su aktivno radili sve do samog takmičenja. A, da bi došli na ideju, bilo je potrebno da identifikuju problem, a onda i da osmisle rešenje za taj problem:

Hteli smo da projekat služi ljudima sa oštećenim sluhom, ali da ga istovremeno može koristiti bilo ko. Nakon odluke da radimo na pametnim naočarama sa Speech-To-Text funkcijom koja omogućava ljudima sa oštećenim sluhom da “čuju svojim vidom”, tražili smo delove koji bi nam omogućili realizaciju ovog projekta. Na samom kraju, kada smo se odlučili za delove, napravili smo nacrt šeme, naručili delove i počeli da radimo na mobilnoj aplikaciji, CAD dizajnu i na samom fizičkom uređaju.

Prvo mesto osvojio je projekat Vision One – dodatak za naočare koji transformiše obične naočare u pametan uređaj.

Njegov saborac, Nikola Ranđelović, ističe da ono što čini Vision One izuzetnim jeste to što je kompletno Open Source, ali i to što nije fiksiran uređaj, već dodatak koji se može staviti na bilo koje naočare i pretvoriti ih u pametne:

Vision One koristi Arduino Pro Micro razvojnu ploču za obradu zahteva sa mobilne aplikacije, bluetooth modul za komunikaciju sa aplikacijom, LCD displej koji omogućava prikaz sadržaja, bateriju od 650mAh za napajanje samog uređaja, USB Tip-C modul za punjenje baterije, klizni prekidač za paljenje i gašenje uređaja i programabilni macro taster. Prateća aplikacija je pisana u Flutter Framework-u.

Što se tiče primene, uređaj može biti zamena za pametan sat zbog toga što prikazuje osnovne informacije poput trenutnog vremena, ili medija koji se trenutno reprodukuje na mobilnom telefonu, bez potrebe za ikakvom fizičkom interakcijom.

Sem toga, imamo i AI Asistenta, odnosno ChatGPT integraciju koja odgovara na bilo koje glasovno pitanje koje postavite kada pokrenete AI Asistent režim. I naravno, na samom kraju imamo i Speech-To-Text funkciju koja konvertuje govor u tekst u realnom vremenu, prikazujući “titlove” u pravom životu.

Sve što je Nikola naveo, može biti izuzetno korisno ljudima čiji je sluh oštećen, baš iz razloga što im omogućava da na ekranu vide šta neko govori. Međutim, on ističe i da njihov projekat  još uvek nije patent, iz razloga što je Open Source. Ono po čemu smatra da se njihov projekat izdvaja od ostalih, svakako jeste ta otvorenost koda i prezentacija koju su pripremili za takmičenje. Takođe, utisak mu je da su unikatan dizajn i primenjivost uređaja imali uticaj na finalnu odluku žirija.

Učešće na Galaksija kupu kao ključna tačka u daljoj karijeri

Nastavnicu Ivanu, mentorku pobedničkog tima, pitali smo koliko je za učenike bitno da učestvuju u ovakvim nadmetanjima kako bi se pripremili za karijerne izazove koji ih očekuju u budućnosti, na šta nam je ona odgovorila potvrdno jer je upravo ovo bila prilika da svako od prijavljenih učenika prepozna problem u svojoj okolini i ponudi njegovo tehnološko rešenje, ili jednostavno da pronađe oblast kojoj može da doprinese:

Učešće na takvom takmičenju, osim stručnih znanja i veština, zahteva promenu načina razmišljanja, gde je za početak potrebno izgraditi samopouzdanje za isprobavanje novih i različitih rešenja.

Učenici uče da su inovacije ključni resurs za savremeno društvo i njegova potreba, da su promene ono što oblikuje svet, i ono najvažnije, da svoje ideje mogu da učine stvarnim. Mogućnost da projekte predstave u okruženju sebi ravnih, gde mogu da razmenjuju ideje i diskutuju, pred žirijem i publikom iz akademskog i privrednog života, gde mogu biti prepoznati i angažovani, za njih je neprocenljivo iskustvo.

Pobednički tim čine učenici četvrtog razreda Elektrotehničke škole “Mija Stanimirović” iz Niša, Nikola Ranđelović i Luka Rakić, a uz pomoć njihove mentorke Ivane Miladinović.

Prema Ivaninom mišljenju, “živimo u društvu koje se zasniva na znanju, u vremenu ogromnog tehnološkog porasta”. Stoga, ona smatra da izgradnja takvog društva zahteva negovanje kreativnosti, mogućnost identifikacije talenata i novih ideja i njihovu transformaciju u stvarnost:

S tog stanovišta, ako takmičenje znači novu priliku gde mladi ljudi mogu da ispolje svoje inovativne ideje, onda mislim da ovakvih takmičenja nema dovoljno i priželjkujem da ih bude više.

Na osnovu svega navedenog, ona je sigurna da će Nikoli i Luki ovo biti ključna tačka u karijeri i odskočna daska za postizanje većih uspeha. Kako kaže, naučili su dve bitne lekcije za profesionalni razvoj  — da postave sebi ciljeve i da rade na njihovom ostvarivanju, što je i te kako važna životna veština.

Nastavnik-mentor ima ulogu da prepozna natprosečne učenike

Drugo mesto otišlo je u ruke Nikole Bojinovića i njegovog mentora, nastavnika Novice Gutović iz Elektrotehničke škole “Mihajlo Pupin” iz Novog Sada za projekat Macro KeyPad (makro programibilna tastatura), koji služi kako bi se ubrzao rad na računaru i povećala produktivnost korisnika.

Elektrotehnička škola “Mihajlo Pupin” ove godine je na Galaksija kupu imala čak pet učeničkih inovacija, pa nas je interesovalo po čemu se nastavni program izdvaja od ostalih škola u Srbji kada je u pitanju izvođenje časova iz informatike, te šta inspiriše decu na tehnološku inovativnost. Na to pitanje, odgovorio nam je Nikolin mentor, Novica:

Uspešan nastup ETŠ “Mihajlo Pupin” – Novi Sad na ovogodišnjem “Galaksija kupu” je bio zastupljen sa pet radova u takmičarskom i jednim u revijalnom delu, jer po pravilima takmičenja ograničen je broj radova po školi za takmičenje. Pokrenuta je inicijativa od mene kao mentora preko Uprave naše škole, a i u direktnom razgovoru sa Organizatorom da se Pravilnik ovog takmičenja izmeni, kako bi školama gde postoji takva mogućnost, bilo omogućeno da prijave više radova za takmičenje.

Škole u Srbiji imaju iste nastavne planove i programe za pojedine obrazovne profile i predmete koje oni obuhvataju. Kod nas se realizacijom nastave za različite obrazovne profile (na primer, elektrotehničar informacionih tehnologija, elektrotehničar računara, elektrotehničar multimedije, elektrotehničar procesnog upravljanja, tehničar mehatronike) u okviru raznih predmeta koje oni obuhvataju, prepoznaju učenici koji imaju viši stepen znanja i interesovanja.

Pored dodatnog rada u sklopu redovne nastave, Novia ističe da se njegovi učenici angažuju u vannastavnim aktivnostima preko rada postojećih sekcija, kakve su “Arduino” (mikrokontroleri), “Pi Lab” (mikroračunari), energetska elektronika i pretvarači i druge.

Drugo mesto otišlo je u ruke Nikole Bojinovića i njegovog mentora, nastavnika Novice Gutovića iz Elektrotehničke škole “Mihajlo Pupin” iz Novog Sada.

Dakle, radi se o raznim oblastima (vezanih za informatiku i računare) koji su predmet njihovog interesovanja zavisno od pojedinca, a iz domena koji obuhvataju: računarski hardver i softver, (web) programiranje, mikrokontrolere, mikroračunare, elektroniku, energetiku, automatiku, procesno upravljanje i ostale oblasti. U svemu tome, nastavlja Novica, nastavnik ima posebnu ulogu:

Nastavnik-mentor ima ulogu da prepozna one učenike sa natprosečnim sposobnostima i individualno ili grupno radi na njihovom usavršavanju, a u toku realizacije projekata da usmeri, savetuje, daje tehničku podršku i kontroliše tok realizacije projekta. Postoji kontinuitet rada prethodnih godina, jer pored aktivnosti nastavnik mentor-učenik, izražena je i aktivnost učenik mentor-učenik, a to se pokazalo izuzetno podsticajno za učenike u radu sekcija.

Kako je ciklus školovanja četiri godine, a učenici se sekciji “Arduino” ponekad priključe u prvoj, više u drugoj, a uglavnom u trećoj godini, stariji učenici su mentori mlađima i imaju bitnu ulogu u transferu prethodno stečenih znanja. Gledano za sekciju “Arduino”, ideje za projekte koje učenici svojim aktivnostima realizuju, dolaze kako od samih učenika, tako i od mene kao mentora.

U oba slučaja pokretačka snaga je mislim pre svega radoznalost učenika za istraživanje nečeg novog. Zatim, tu je svakako i želja za promenama, pa tako se najviše sa njihove strane modifikuje inicijalno postavljeni projektni zadatak.

Najzad, prisutna je i težnja kako bi se tehnička rešenja primenila na što efikasniji način u što kraćem vremenskom roku u toku realizacije projekta, pa je zato Novičin savet učenicima u svakodnevnom radu “da budu bolji od sebe samih u odnosu na prethodni dan, ne da se porede sa drugima, a rezultati za uloženi rad će svakako doći kad tad”.

Drugoplasirani izum: Makro programabilna tastatura

Koliko dugo je trajala priprema za takmičenje, kako se rodila ideja za razvojem Macro Keypad – makro programabilne tastature, kao i koje su tehnološke karakteristike ovog proizvoda, opisao nam je drugoplasirani Nikola. Prema njegovim rečima, priprema je trajala dugo, skoro tri meseca, jer su dosta vremena izgubili čekajući neophodnu opremu iz Kine:

Nakon što smo prikupili sve delove i sastavili, nastupio je softverski deo koji je trajao najveći deo pripreme. Napravljen je i Firmware i Desktop Aplikacija. Ideja je nastala tako što sam video na internetu sličan uređaj, odmah sam shvatio o čemu se radi i koja mu je svrha, tačno je pokrio sve moje tadašnje probleme u radu na računaru.

Shvatio sam da bi mi dobro došao takav neki uređaj, a pošto se dosta bavim elektronikom i programiranjem, shvatio sam da bih i sam mogao da napravim sličan, čak i bolji. Odmah su počele razne ideje da mi padaju na pamet i postavio sam sebi jasan cilj, odmah sam započeo projekat i nakon nekoliko meseci sam ga i realizovao.

Drugoplasirani projekat jeste Macro KeyPad (makro programibilna tastatura), koji služi kako bi se ubrzao rad na računaru i povećala produktivnost korisnika.

Kako naš sagovornik objašnjava nadalje, projekat se sastoji iz tri glavna dela — mikrokontroler (“mozak uređaja”), tasteri (svičevi) i RGB diode:

Prvi deo čini glavni sklop celog uređaja, a to je RP2040 WaveShare Zero modul na kom se nalazi RP2040 mikrokontroler koji služi kako bi zadavao instrukcije računaru u zavisnosti koji taster pritisnemo. Drugi deo su sami tasteri, odnosno u ovom slučaju plavi tacticle swicth-evi, često su viđeni u mehaničkim tastaturama. Izabrao sam ih jer daju na estetici, a pre svega i dobru funkcionalnost.

Zahtevaju veću silu za pritisak, gde ne može doći do “slučajnog pritiska tastera” i daju jasan zvuk klika, da znamo da smo pritisnuli taster. Imaju i mogućnost stavljanja “kapice” (Keycap) na sam taster odnosno svič, da bi lepše izgledalo i bilo lakše za pritisnuti ga. Treći deo su adresabilne RGB diode koje se nalaze na zadnjoj strani uređaja, služe prvobitno za estetiku uređaja jer daju lepo pozadinsko osvetljenje, a opet daju i na funkcionalnosti.

Naime, pozadinsko osvetljenje nam vizualno govori na kom smo “sloju” (layer). Pomoću Desktop Aplikacije možemo da odredimo tačnu boju koju želimo da nam svetli za određeni sloj. Slojevi odnosno layer-i nam softverski omogućavaju povećanje broja tastera, svaki taster pojedinačno ima određenu funkciju u zavisnosti na kom se sloju nalazimo. Koliko ima slojeva, toliko pojedinačan taster ima funkcija. U našem slučaju ima 3 sloja, dakle 12 tastera * 3 sloja = 36 funkcija.

Inače, proizvod je namenjen skoro svim ljudima koji se bave poslovima vezanim za računar. a kako Nikola navodi, nebitno da li je neko programer ili nije, ukoliko radi na računaru može mu svakako pomoći:

Svakodnevno korišćenje istih aplikacija zahteva uključivanje istih, te kako bismo smanjili taj isti zamorni postupak pri otvaranju programa, možemo dodeliti određenim tasterima te funkcije. Samo jednim klikom možemo to postići, uz minimalno trošenje vremena.

On na kraju dodaje da isto tako razni programi sadrže mnogo prečica (shortcuts) u svom radnom okruženju i da ih ne bismo sve pamtili, a isto tako su i nezgodni za pritisnuti, odnosno izvršiti na tastaturi, pomoću njegovog uređaja se sve to može rešiti.

Treće mesto osvojio je “zeleni” projekat

Treće mesto zauzeo je Stefan Korica, sa nastavnikom Milanom Njegomirom iz Školskog centra “Nikola Tesla” iz Vršca sa projektom daljinskog sistema za kontrolu prikupljanja reciklažnog otpada. U pitanju je sistem koji služi za detekciju nivoa napunjenosti kontejnera — posuda za prikupljanje otpada. Napunjenost se meri ultrazvučnim senzorima, kojima se računa distanca između vrha kontejnera i prve prepreke (odnosno otpada).

Treće mesto zauzeo je Stefan Korica, sa nastavnikom Milanom Njegomirom iz Školskog centra “Nikola Tesla” iz Vršca sa projektom daljinskog sistema za kontrolu prikupljanja reciklažnog otpada.

A, kako to sve funkcioniše, objasnio nam je tvorac ovog za ekologiju važnog projekta:

Glavna funkcionalnost ovog proizvoda je mogućnost konstantnog praćenja nivoa napunjenosti kontejnera, preko ultrazvučnog senzora. Podatak o napunjenosti se preko interneta šalje na računarsku i mobilnu Android aplikaciju, a kada je preostali kapacitet kontejnera manji od zadate granice, kontejner postaje nedostupan za korisnike do pražnjenja.

Najveća prednost ovog projekta je što se njime povećava efikasnost rada komunalnih služba kod pražnjenja kontejnera, čime oni ostaju čisti, uredni, bez viška smeća koje se nalazi pored njih i uvek su dostupni korisnicima.

Takođe, sistem omogućava da korisnik otvori i zatvori kontejner pokretima ruke, bez dodirivanja istog. Kada u kontejneru više nema mesta, on se zaključava i nije ga moguće otvoriti sem uz pomoć posebne beskontaktne kartice koju imaju radnici gradske čistoće radi pražnjenja kontejnera.

Takmičenje i njegov uticaj na Stefanovu karijeru, nastavnik Milan komentarisao je na sledeći način:

Svaka ideja koju učenik iznese i razmišlja kako da je sprovede, bez obzira da li je video od nekoga ili je sam smislio je bitna za podsticanje stvaralačkog duha. Bitno je da učenik sam traži rešenje, da razmišlja o njemu. Cilj ovog takmičenja je da učenici nauče da svoju ideju sprovedu do kraja, odnosno da prođu čitav proces, od smišljanja ideje, realizacije iste, do testiranja gotovog proizvoda.

Najzad, prema Milanovim rečima, da bi se ovaj rad plasirao kao gotov proizvod treba još dosta da se radi kako na tehničkom delu tako i na marketingu. Stefan je sada pred završnom maturom i upisom na fakultet i od njega zavisi da li će ovo da proba da izgura do kraja.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Kolumna

Po čemu srpski Zakon o digitalnoj imovini podseća na Azarov transfer iz Čelsija u Real?

Advokati Ilija Rilaković i dr Minja Đokić u zajedničkoj kolumni razjasnili su (ne)mogućnost plaćanja usluga stranih kompanija kripto valutom!

Intervju

Kompanija Proximus u Srbiji zapošljava IT stručnjake i gradi inženjering timove

Proximus je došao na tržište Srbije još 2017. godine kada je preko svoje kompanije BICS postao vlasnik Telesigna. Ovom akvizicijom, Proximus počinje da zapošljava prve Market Development specijaliste, čime mladi talenti stiču mogućnost brzog učenja i razvoja u internacionalnom okruženju.

Office Talks Podcast

LinkedIn za šahiste broji 10.000 korisnika

Gošća 188. epizode Office Talks podkasta bila je Lena Miladinović, osnivačica OutpostChess platforme namenjene umrežavanju svih ljubitelja šaha — kako profesionalaca, tako i entuzijasta.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

DSI investirao u Veli — kripto platformu za finansijske savetnike

Najnovija investicija DSI mreže poslovnih anđela otišla je startapu Veli, iza kojeg stoje Stevan Radonjanin i Marko Selaković. Ova platforma omogućava profesionalcima da investiraju u kriptovalute za svoje klijente i upravljaju njihovim portfeljima.

Office Talks Podcast

Trickest: Etičko hakovanje i ofanzivni cybersecurity

U 190. epizodi Office Talks podkasta razgovarali smo sa Nenadom Zarićem i Mihailom Tomićem, osnivačima startapa Trickest, koji su nam govorili o njegovom nastanku, cybersecurity industriji i etičkom hakovanju.

Startapi i poslovanje

Američki Autodesk akvizirao je novosadski Wonder Dynamics!

Wonder Dynamics akviziran je od strane američkog giganta za 3D animaciju, koji je ovaj potez objavio u jučerašnjem saopštenju na svom zvaničnom sajtu.

Internet marketing

AdEx 2023: Na digitalno oglašavanje u Srbiji potrošeno je €106,6 miliona

U sklopu Digital Day konferencije koju organizuje IABSerbia tradicionalno su predstavljeni rezultati AdEx istraživanja za 2023. godinu.

Intervju

NextSilicon razvija moćni čip za mnoge industrije i zapošljava nove IT stručnjake u Srbiji

Današnji svet počiva na hardverskim i softverskim sistemima i sigurno je da će budućnost modernog društva nastaviti da se bazira na sofisticiranim čipovima koji će pokretati globalnu industriju. Jedno od takvih rešenja razvija se i u Srbiji, tačnije u kompaniji NextSilicon.

Web 3.0

Druga ETH Belgrade konferencija: Srbija ponovo centar okupljanja Web3 zajednice

Nakon velikog uspeha prve konferencije održane 2023. godine, druga po redu konferencija ETH Belgrade će se održati od 3. do 5. juna 2024.