Kompanija Meta, u ovom slučaju Instagram i Facebook, planiraju da korisnicima omoguće da kreiraju, prikazuju i prodaju NFT sadržaj u okviru svojih sistema. Štaviše, i Twitter je odlučio da počne sa prikazivanjem NFT-a što nas može uvesti u jednu novu eru društvenih mreža.
Potezi i odluke najpopularnijih i najrasprostranjenijih mreža koje smo malopre pomenuli samo će širom otvoriti vrata za dalju popularizaciju i omasovljenje korišćenja ali i trgovanja sa non-fungible tokenima (NFT), koji običnim korisnicima koji na ovaj vid digitalne svojine i umetnosti gledaju kao nešto imaginarno i možda neshvatljivo.
Sa druge strane, NFT doživljava svoju renesansu na platformama kao što su Opensea, ali i one druge u okviru samih kripto menjačnica, kao što je recimo Binance. Sve je više umetnika i ljudi koji su spremni da se upuste u ovaj vid digitalne umetnosti i samim tim sebi, ali i drugima otvore prostor za zaradu koja se zasniva upravo na kupovini i daljem trgovanju sa pomenutim tokenima.
I dok smo se ove nedelje upoznali sa jednim takvim primerom iz Srbije, iz SAD-a dolazi zvanična vest da bi Meta, u okviru koje su Facebook i Instagram u narednom periodu mogla da putem svojih mreža omogući korišćenje NFT sadržaja za sve korisnike. Ukoliko kompanija pokrene svoje planove, nema sumnje da bi to bila najveća promocija i opšta podrška za NFT do sada na globalnom nivou, pomažući tako da se ovaj vid trgovine i svojine dalje popularizuje u digitalnom svetu.
Kako prenosi The Verge, planovi za integraciju NFT-a su za sada i dalje u ranoj fazi i postoji opcija da se u međuvremenu promene. Na osnovu pojedinih izvora do kojih je došao Financial Times, u Facebooku i Instagramu su već formirani timovi koji rade na tome da se omoguće funkcije korisnicima da prikažu i postave NFT-ove kao svoje profilne slike. Sa druge strane, isti tim bi trebalo da bude zadužen za razvoj prototipa koji će omogućiti da se pravi NFT sadržaj.
Uz Metu i Twitter prati trendove
Drugi izvori, pak, pokazuju da u Meti planiraju i pokretanje čitavog tržišta za korisnike koji bi tako mogli da kupuju i prodaju NFT sadržaj putem pomenutih društvenih mreža. Međutim, koliko su tačno ovi planovi i ideje daleko od finalne realizacije, za sada nije moguće tačno reći.
Ali ako se uzme u obzir ogromna ekspanzija NFT tržišta i zainteresovanost šefa Instagrama za isti, onda i ne čudi da je u dogledom periodu moguće učiniti ove tokene dostupnijim široj publici. Zapravo, i sam Mark Zakenberg je rekao da bi najavljeni Metaverzum morao da podrži “vlasništvo nad digitalnim sadržajem (svojinom), odnosno NFT”.
gm!
You asked (a lot), so we made it. Now rolling out in Labs: NFT Profile Pictures on iOS pic.twitter.com/HFyspS4cQW
— Twitter Blue (@TwitterBlue) January 20, 2022
Pomenuti tokeni, a samim tim i web3 tehnologija (na kojoj se baziraju), dobiće podršku i od Twitter-a, čiji tim radi na razvoju rešenja koje bi omogućilo prikazivanje ovog sadržaja baziranog na blockchain tehnologiji, dok je sa druge strane Reddit lansirao sopstvenu kolekciju NFT avatara za korisnike.
Iako NFT sadržaj sa jedne strane nailazi na kritiku javnosti zbog njihove promenjive vrednosti (cene rastu i padaju velikom brzinom) i nedostatka sigurnosti (često mogu biti ukradeni, uprkos tvrdnjama nekih da garantuju vlasništvo), ova imovina će postati značajnija ako postojeći tehnološki giganti odluče da ih podrže. Uprkos tvrdnjama da NFT definiše decentralizovane oblike vlasništva, njihov legitimitet počiva na priznanju od postojećih online platformi.
Ako Twitter ili Instagram dozvoljavaju bilo kome da kopira i nalepi određeni NFT sadržaj, dolazimo do problema porekla vlasništva, tačnije ko zaista poseduje određeni png, gif, jpg ili drugi fajl. Ipak, ako kompanije počnu da primenjuju vlasnička prava o tome na koji način označavaju NFT, onda bi oni mogli da postanu legitimna digitalna imovina (barem na tim platformama).
Za Metu, prihvatanje NFT-a bi takođe moglo da joj pomogne da ostvari veći uticaj na ono što je kompanija označila kao metaverzum – koncept međusobno povezanih virtuelnih svetova, sličan obećanjima o VR univerzumima iz 1990-ih godina i ranije. To bi potencijalno moglo da poveća vrednost i značaj NFT-a. Kao i za sve do sada, ostaje nam da sačekamo neki naredni period kako bismo se i sami uverili kako navedeni planovi funkcionišu zapravo u praksi.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!