Zašto Facebook grupe postaju dominantna stvar na Facebooku?

Facebook grupe nisu novi forumi, ali sa planovima Zuckerberga one postaju nikad značajnije za korisnike

Na F8 godišnjoj konferenciji Facebook je predstavio nove promene i dizajn koji će umnogome oblikovati korisničko iskustvo u narednom periodu - ističući u prvi plan grupe i događaje. Šta to znači za korisnike?

O novom pravcu u kojem bi Facebook mogao da se kreće u naredom periodu, govorilo se pre nešto više od mesec dana na velikoj godišnjoj konferenciji ove kompanije. Osim što se u velikoj meri govorilo o privatnosti korisnika, Mark Zuckerbeg je zajedno sa svojim saradnicima predstavio sve promene koje korisnici širom sveta mogu očekivati za servise WhatsApp i Messenger.

Međutim, velika pažnja javnosti bila je usmerena upravo ka redizajnu aplikacije i web verzije Facebooka koja sa sobom donosi značajne izmene za grupe, ali i događaje na ovoj mreži – podižući interakciju i iskustvo korisnika na jedan viši nivo.

Ovo je bio povod da se zapitamo zašto su pomenutoj kompaniji grupe sada sastavni deo poslovanja i kako bi ova društvena mreža mogla da izgleda u narednom periodu? Odgovore na ova pitanja potražili smo u razgovoru sa Netokracijinom Miom Biberović (administrator grupe Društveni mediji) i Sandrom Simonović koja radi kao Social Media Marketing frilenser i vodi grupu Nosi me – Carry me.

Stižu li nam novi modeli interakcije sa sadržajem i korisnicima na Facebooku?

Mia: Grupe na Facebooku su već godinama bile zapostavljeno „dete“ Facebooka. Dugo se nije radilo na nadogradnji oko opcija koje one nude, a čini se da je tek nedavno ova društvena mreža shvatila njihov potencijal. One su, zapravo, karika koja nedostaje na ovoj društvenoj mreži.

Dok smo se, s jedne strane, mogli na njoj okupljati oko privatnih veza, povezujući se Facebook profilima i pratiti šta rade razni biznisi koji nas zanimaju ili istaknute osobe, putem stranica, nedostajalo je okupljanje oko različitih interesa, a tu nastupaju Facebook grupe.

One su preuzele ulogu foruma koji su postali pomalo napušteni dolaskom ove društvene mreže, iako nude manje opcija od klasičnih foruma. Recimo, iz mog iskustva, organizacija sadržaja po temama je veoma teška, kao i pretraživost sadržaja, ali uprkos tome, masovnost na ovoj društvenoj mreži bila je ključna da grupe zažive. Facebook tu vidi ogromnu interakciju i kreiranje velike količine vrednog sadržaja za članove grupa. U isto vreme, interakcija se, kao i kvalitet sadržaja, barem se meni tako čini, ponešto smanjila na privatnim profilima i News Feed-u.

Naravno da je Facebook odlučio da iskoristi ovakvu situaciju, te najavio veći naglasak na grupe jer je to ono što je trenutno u fokusu korisnika ove društvene mreže. Jedna od novosti u poslednjih nekoliko meseci jeste i da Facebook stranice mogu otvarati svoje grupe ili im se priključivati, a tu bi se mogla pojaviti nova prilika za monetizaciju. Naime, Facebook u narednim godinama ima u planu na neki način da eliminiše News Feed i usmeri se više na privatno dopisivanje, a pretpostavljam i na grupe.

No, to može biti problematično jer je News Feed izvor informisanja korisnika, a i mesto gde brendovi mogu plasirati svoje kampanje, što je glavni izvor prihoda Facebooka. Kako će to kompenzovati, ostaje da se vidi, a nadam se da Facebook grupe neće trpeti zbog toga.

Takođe, nadam se da Facebook stranice, koje sad mogu lakše koristiti moć grupa, neće tu novostečenu moć zloupotrebiti jer je tu reč o izgradnji zajednice u pravom smislu, ne besramnoj samopromociji. Važno je napomenuti da bi Facebook većim naglaskom na grupe mogao rešiti i deo problema koji se odnosi na moderaciju sadržaja.

To je zaista velika boljka ove društvene mreže, kompleksan problem koji sa sobom povlači pojmove poput dezinformisanja, fake news-a, govora mržnje, ali i cenzure. Ovako je deo te odgovornosti prebačen na administratore grupa koji u njima kroje neka svoja specifična pravila i, ako je reč o pravoj zajednici, moderuju sadržaj u grupama u skladu s njima.

Budućnost Facebook grupa leži u organizovanosti foruma

Sandra: Facebook grupe imaju veliku važnost za poslovne korisnike, jer se u njima govori o životu ili smrti brendova, kompanija i proizvoda. Ne preterujem kad to kažem. U tekstu o „mamećim grupama“ pisala sam o (mikro)uticaju kakav one imaju na odluke koje donose roditelji. Neiskusni ljudi traže pomoć iskusnijih potrošača, ne samo kada su u pitanju osetljive teme poput roditeljstva, već doslovno o svemu što vam može pasti na pamet.

Krećem sa trčanjem? Daj da nađem neku grupu, za savete o trčanju, patikama, ishrani. Razmišljam o dijeti? Hajde da ovaj put probam onu “hrono”, daj vidimo kakve grupe imamo na tu temu. Dijagnoza “hipotireoizam”? Sigurno ima još ljudi sa ovom bolešću, da proverim kakva su im iskustva.

Iz ugla brendova, proizvođača i prodavaca, Facebook grupe su, za sada, nepresušni rudnik zlata. No, samo ako imate dobre „rudare“. U svim iole ozbiljnijim grupama spamovanje i reklamiranje su zabranjeni. Vrlo često potpuno, mada neke grupe dozvoljavaju reklamiranje pod određenim uslovima (možete oglasiti planirana sniženja i popuste, npr.), ili određenim danima (npr. zadnje nedelje u mesecu možete u posebnom postu napisati čime se bavite, te pozvati na kupovinu svojih proizvoda ili usluga). Idealno je da je brend ujedno i osnivač i administrator grupe, ali ni ovo ne garantuje uspeh.

Što se samog Facebooka tiče, on je odavno shvatio da korisnici vole grupe, kao i da grupe imaju veliku interakciju. Zbog toga je ponudio i posebnu aplikaciju, Groups, koja je bila isključivo namenjena čitanju i pisanju po grupama, te pravljenju i moderiranju istih.

Ono što mu se nije dopalo jeste da su brojni korisnici deinstalirali osnovnu aplikaciju i ostavljali samo Groups (i Messenger) – pa je odlučio da je ukine. U aplikaciji za grupe se nisu prikazivale reklame, što je bio jedan od dodatnih razloga da je volite više od osnovne. I dodatni razlog da je ukinu.

Nema, dakle, posebne aplikacije, ali znamo da volite grupe pa ćemo vam pomoći da ih bolje vidite. To je summa summarum onoga što je Facebook obznanio na poslednjoj F8 konferenciji. Lično sam se nadala da će to biti nešto bolje organizovano, te da će poseban tab ličiti na naslovnu stranicu aplikacije Groups, ali čini se da nisu išli toliko daleko u problematiku. Jednostavno su „uglavili“ poseban tab i to je to, za sad.

Iz ugla administratorke nekoliko grupa, smatram da za sada problema ima dosta, ali najvažniji je: nepreglednost. Svi mi nekadašnji forumaši žalimo za klasičnim „forumskim izgledom“: naslov i opis teme, podforumi, „pinovane“ teme kako bi se izbeglo ponavljanje. A ponavljanja ima u nedogled iako postoji pretraga – ali su ljudi mahom lenji, često i bezobrazni, ali neretko i neupućeni u njeno funkcionisanje.

Sigurna sam da će Facebook i dalje razvijati grupe i da će ići u pravcu promocije grupa, promocije u grupama, te promocije članovima grupa. Ništa od toga trenutno nije omogućeno, ali je pitanje trenutka kada ćemo dobiti i te opcije.

Budućnost Facebook grupa optimistično vidim u onoj poznatoj organizovanosti foruma i potajno se nadam da neko u ovoj kompaniji zaista i vodi grupe, a ne da planira njihove funkcionalnosti napamet. Budućnost korporativnog prisustva na Facebooku je definitivno u grupama – samo je pitanje da li ste i vi njihovi članovi.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

E-commerce

Internet kupovina u Srbiji raste – novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije odgovoriće nam kako i koliko

Zorana Milidrag u razgovoru za Netokraciju otkriva kako je nastala prva eCommerce Asocijacija u Srbiji, koji su ciljevi udruženja i zašto je za dalji i brži rast potrebno okupiti sve ključne igrače na tržištu.

Analiza

Od nepoznate reči do najjačeg IT sektora: Kako se Blockchain razvijao u Srbiji?

Kada su u maju ove godine objavljeni rezultati Startap Genome istraživanja, mnogi od nas ostali su začuđeni nad činjenicom da se Srbija našla u top 5 zemalja po broju blockchain developera na svetu. U ovom tekstu vraćamo se u prošlost, kada je ta zajednica bila tek na začetku sa ciljem da odgovorimo na pitanje - kako je do toga došlo?

Intervju

Kome biste poverili budućnost vaše kompanije ako ona zahteva kompletan preobražaj poslovanja?

Koliko smo puta do sada slušali o ubrzanoj digitalizaciji koja zahvata skoro svaki segment naših života? Zašto ta praksa nije dobra i kako pravilno i postepeno pristupiti transformaciji privrednog sektora, otkriva nam direktor inovacija kompanije TeleGroup.

Propustili ste

Analiza

Od nepoznate reči do najjačeg IT sektora: Kako se Blockchain razvijao u Srbiji?

Kada su u maju ove godine objavljeni rezultati Startap Genome istraživanja, mnogi od nas ostali su začuđeni nad činjenicom da se Srbija našla u top 5 zemalja po broju blockchain developera na svetu. U ovom tekstu vraćamo se u prošlost, kada je ta zajednica bila tek na začetku sa ciljem da odgovorimo na pitanje - kako je do toga došlo?

Tehnologija

Od 1. bitkoin ATM-a u Beogradu do 20.000 korisnika – kako je ECD.rs popularizovao kriptovalute u Srbiji?

Od pojavljivanja bitkoina 2009. godine plaćanje kriptovalutama brzo se raširilo širom sveta, a vrednost digitalnog novca rapidno je rasla. Međutim, da li je inicijalni 'hype' rudarenja prošao, kako stoje stvari sa Srbijom na tržištu kriptovaluta i koja je njihova budućnost?

Tehnologija

Otvoren MarTech Challenge – regionalno takmičenje za marketing startape

Tehnološki startapi koji se bave primenom novih tehnologija u marketingu i komunikacijama u oblastima poput oglašavanja, veštačke inteligencije, mašinskog učenja, medija, društvenih mreža i slično pozvani su da se priključe takmičenju.

Karijere

Čime se bavi IT admin i da li je on zadužen za baš sve tehničke probleme u kompaniji?

IT administratori imaju multifunkcionalne zadatke radeći na održavanju sistema, mrežnih infrastruktura i sajber bezbednosti. Kako u realnim uslovima izgleda baviti se ovom profesijom?

Internet marketing

Nagrade možda nisu merilo uspeha, ali nisu loše ukoliko ste agencija koja želi da bira klijente

Kako Ovation BBDO gleda na nagrade iz prethodnog perioda i da li su one rezultovale povećanjem obima posla? Na pitanja Netokracije odgovara Nikola Parun, Head of PR & Digital u ovoj beogradskoj agenciji.

Startapi i poslovanje

BioSense lansirao PARSEC program poslovne akceleracije – ukupna vrednost fonda €2,5 miliona

Kako bi startapima i drugim malim i srednjim preduzećima omogućili pristup neophodnom kapitalu, znanju, tržištima i tehnologiji, evropski projekat PARSEC nudi biznis akceleraciju za tehnološke proizvode i inovacije iz tri sektora: prehrana, energija i životna sredina.