Zašto Facebook grupe postaju dominantna stvar na Facebooku?

Facebook grupe nisu novi forumi, ali sa planovima Zuckerberga one postaju nikad značajnije za korisnike

Na F8 godišnjoj konferenciji Facebook je predstavio nove promene i dizajn koji će umnogome oblikovati korisničko iskustvo u narednom periodu - ističući u prvi plan grupe i događaje. Šta to znači za korisnike?

O novom pravcu u kojem bi Facebook mogao da se kreće u naredom periodu, govorilo se pre nešto više od mesec dana na velikoj godišnjoj konferenciji ove kompanije. Osim što se u velikoj meri govorilo o privatnosti korisnika, Mark Zuckerbeg je zajedno sa svojim saradnicima predstavio sve promene koje korisnici širom sveta mogu očekivati za servise WhatsApp i Messenger.

Međutim, velika pažnja javnosti bila je usmerena upravo ka redizajnu aplikacije i web verzije Facebooka koja sa sobom donosi značajne izmene za grupe, ali i događaje na ovoj mreži – podižući interakciju i iskustvo korisnika na jedan viši nivo.

Ovo je bio povod da se zapitamo zašto su pomenutoj kompaniji grupe sada sastavni deo poslovanja i kako bi ova društvena mreža mogla da izgleda u narednom periodu? Odgovore na ova pitanja potražili smo u razgovoru sa Netokracijinom Miom Biberović (administrator grupe Društveni mediji) i Sandrom Simonović koja radi kao Social Media Marketing frilenser i vodi grupu Nosi me – Carry me.

Stižu li nam novi modeli interakcije sa sadržajem i korisnicima na Facebooku?

Mia: Grupe na Facebooku su već godinama bile zapostavljeno „dete“ Facebooka. Dugo se nije radilo na nadogradnji oko opcija koje one nude, a čini se da je tek nedavno ova društvena mreža shvatila njihov potencijal. One su, zapravo, karika koja nedostaje na ovoj društvenoj mreži.

Dok smo se, s jedne strane, mogli na njoj okupljati oko privatnih veza, povezujući se Facebook profilima i pratiti šta rade razni biznisi koji nas zanimaju ili istaknute osobe, putem stranica, nedostajalo je okupljanje oko različitih interesa, a tu nastupaju Facebook grupe.

One su preuzele ulogu foruma koji su postali pomalo napušteni dolaskom ove društvene mreže, iako nude manje opcija od klasičnih foruma. Recimo, iz mog iskustva, organizacija sadržaja po temama je veoma teška, kao i pretraživost sadržaja, ali uprkos tome, masovnost na ovoj društvenoj mreži bila je ključna da grupe zažive. Facebook tu vidi ogromnu interakciju i kreiranje velike količine vrednog sadržaja za članove grupa. U isto vreme, interakcija se, kao i kvalitet sadržaja, barem se meni tako čini, ponešto smanjila na privatnim profilima i News Feed-u.

Naravno da je Facebook odlučio da iskoristi ovakvu situaciju, te najavio veći naglasak na grupe jer je to ono što je trenutno u fokusu korisnika ove društvene mreže. Jedna od novosti u poslednjih nekoliko meseci jeste i da Facebook stranice mogu otvarati svoje grupe ili im se priključivati, a tu bi se mogla pojaviti nova prilika za monetizaciju. Naime, Facebook u narednim godinama ima u planu na neki način da eliminiše News Feed i usmeri se više na privatno dopisivanje, a pretpostavljam i na grupe.

No, to može biti problematično jer je News Feed izvor informisanja korisnika, a i mesto gde brendovi mogu plasirati svoje kampanje, što je glavni izvor prihoda Facebooka. Kako će to kompenzovati, ostaje da se vidi, a nadam se da Facebook grupe neće trpeti zbog toga.

Takođe, nadam se da Facebook stranice, koje sad mogu lakše koristiti moć grupa, neće tu novostečenu moć zloupotrebiti jer je tu reč o izgradnji zajednice u pravom smislu, ne besramnoj samopromociji. Važno je napomenuti da bi Facebook većim naglaskom na grupe mogao rešiti i deo problema koji se odnosi na moderaciju sadržaja.

To je zaista velika boljka ove društvene mreže, kompleksan problem koji sa sobom povlači pojmove poput dezinformisanja, fake news-a, govora mržnje, ali i cenzure. Ovako je deo te odgovornosti prebačen na administratore grupa koji u njima kroje neka svoja specifična pravila i, ako je reč o pravoj zajednici, moderuju sadržaj u grupama u skladu s njima.

Budućnost Facebook grupa leži u organizovanosti foruma

Sandra: Facebook grupe imaju veliku važnost za poslovne korisnike, jer se u njima govori o životu ili smrti brendova, kompanija i proizvoda. Ne preterujem kad to kažem. U tekstu o „mamećim grupama“ pisala sam o (mikro)uticaju kakav one imaju na odluke koje donose roditelji. Neiskusni ljudi traže pomoć iskusnijih potrošača, ne samo kada su u pitanju osetljive teme poput roditeljstva, već doslovno o svemu što vam može pasti na pamet.

Krećem sa trčanjem? Daj da nađem neku grupu, za savete o trčanju, patikama, ishrani. Razmišljam o dijeti? Hajde da ovaj put probam onu “hrono”, daj vidimo kakve grupe imamo na tu temu. Dijagnoza “hipotireoizam”? Sigurno ima još ljudi sa ovom bolešću, da proverim kakva su im iskustva.

Iz ugla brendova, proizvođača i prodavaca, Facebook grupe su, za sada, nepresušni rudnik zlata. No, samo ako imate dobre „rudare“. U svim iole ozbiljnijim grupama spamovanje i reklamiranje su zabranjeni. Vrlo često potpuno, mada neke grupe dozvoljavaju reklamiranje pod određenim uslovima (možete oglasiti planirana sniženja i popuste, npr.), ili određenim danima (npr. zadnje nedelje u mesecu možete u posebnom postu napisati čime se bavite, te pozvati na kupovinu svojih proizvoda ili usluga). Idealno je da je brend ujedno i osnivač i administrator grupe, ali ni ovo ne garantuje uspeh.

Što se samog Facebooka tiče, on je odavno shvatio da korisnici vole grupe, kao i da grupe imaju veliku interakciju. Zbog toga je ponudio i posebnu aplikaciju, Groups, koja je bila isključivo namenjena čitanju i pisanju po grupama, te pravljenju i moderiranju istih.

Ono što mu se nije dopalo jeste da su brojni korisnici deinstalirali osnovnu aplikaciju i ostavljali samo Groups (i Messenger) – pa je odlučio da je ukine. U aplikaciji za grupe se nisu prikazivale reklame, što je bio jedan od dodatnih razloga da je volite više od osnovne. I dodatni razlog da je ukinu.

Nema, dakle, posebne aplikacije, ali znamo da volite grupe pa ćemo vam pomoći da ih bolje vidite. To je summa summarum onoga što je Facebook obznanio na poslednjoj F8 konferenciji. Lično sam se nadala da će to biti nešto bolje organizovano, te da će poseban tab ličiti na naslovnu stranicu aplikacije Groups, ali čini se da nisu išli toliko daleko u problematiku. Jednostavno su „uglavili“ poseban tab i to je to, za sad.

Iz ugla administratorke nekoliko grupa, smatram da za sada problema ima dosta, ali najvažniji je: nepreglednost. Svi mi nekadašnji forumaši žalimo za klasičnim „forumskim izgledom“: naslov i opis teme, podforumi, „pinovane“ teme kako bi se izbeglo ponavljanje. A ponavljanja ima u nedogled iako postoji pretraga – ali su ljudi mahom lenji, često i bezobrazni, ali neretko i neupućeni u njeno funkcionisanje.

Sigurna sam da će Facebook i dalje razvijati grupe i da će ići u pravcu promocije grupa, promocije u grupama, te promocije članovima grupa. Ništa od toga trenutno nije omogućeno, ali je pitanje trenutka kada ćemo dobiti i te opcije.

Budućnost Facebook grupa optimistično vidim u onoj poznatoj organizovanosti foruma i potajno se nadam da neko u ovoj kompaniji zaista i vodi grupe, a ne da planira njihove funkcionalnosti napamet. Budućnost korporativnog prisustva na Facebooku je definitivno u grupama – samo je pitanje da li ste i vi njihovi članovi.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Kultura 2.0

Kuda ide muzički biznis u regionu i Srbiji – otkrivaju nam Rasta, Severina i Relja (Bassivity)

Muzika je odavno postala unosan biznis, a rastu ove industrije doprinose novi trendovi poput tehnologije produkcije pesama i spotova, streaming servisi ali i YouTube. Da li i naš region polako ulazi u moderni svet muzičkog biznisa?

Internet marketing

Zašto Dejv Birs kaže da kreativnost nije bogom dan talenat već stvar koju svako može da nauči?

Ovogodišnji Webiz Networking Night ugostiće nagrađivanog britanskog autora i govornika Dejva Birsa. Sa Dejvom razgovaram o tome kako nekonvencionalne stvari prodati šefu.

Netokracija

Kako do uspešnog Employer Branding ekosistema?

Marketari i HR menadžeri, spremite se – početkom oktobra vraća se Netokracijina Employer Branding konferencija! Kada 3. oktobra završite sa poslom pridružite nam se u ICT Hub-u gde ćemo govoriti o razvoju Employer Branding ekosistema u kompanijama. Čekamo vas!

Internet marketing

Kako su brendovi odigrali marketinšku utakmicu tokom Svetskog prvenstva u Kini?

Sa sportske strane svetsko prvenstvo u košarci želimo da zaboravimo što pre, ali sa marketinške strane priča je drugačija jer su brendovi ovaj put bili veoma aktivni. Ipak, da li su u potpunosti iskoristili 'hype' takmičenja u Kini?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Karijere

Kako se zaposliti u kompaniji Facebook? Nenad Božidarević deli svoja iskustva

Nakon četiri godine na poziciji front-end inženjera, najpre sa Facebook, a potom i sa Instagram strane, Nenad Božidarević prelazi u Oculus, gde nakon godinu dana postaje menadžer, a za Netokraciju otkriva da li je Menlo Park zaista raj za domaće programere.