Zašto Facebook grupe postaju dominantna stvar na Facebooku?

Facebook grupe nisu novi forumi, ali sa planovima Zuckerberga one postaju nikad značajnije za korisnike

Na F8 godišnjoj konferenciji Facebook je predstavio nove promene i dizajn koji će umnogome oblikovati korisničko iskustvo u narednom periodu - ističući u prvi plan grupe i događaje. Šta to znači za korisnike?

O novom pravcu u kojem bi Facebook mogao da se kreće u naredom periodu, govorilo se pre nešto više od mesec dana na velikoj godišnjoj konferenciji ove kompanije. Osim što se u velikoj meri govorilo o privatnosti korisnika, Mark Zuckerbeg je zajedno sa svojim saradnicima predstavio sve promene koje korisnici širom sveta mogu očekivati za servise WhatsApp i Messenger.

Međutim, velika pažnja javnosti bila je usmerena upravo ka redizajnu aplikacije i web verzije Facebooka koja sa sobom donosi značajne izmene za grupe, ali i događaje na ovoj mreži – podižući interakciju i iskustvo korisnika na jedan viši nivo.

Ovo je bio povod da se zapitamo zašto su pomenutoj kompaniji grupe sada sastavni deo poslovanja i kako bi ova društvena mreža mogla da izgleda u narednom periodu? Odgovore na ova pitanja potražili smo u razgovoru sa Netokracijinom Miom Biberović (administrator grupe Društveni mediji) i Sandrom Simonović koja radi kao Social Media Marketing frilenser i vodi grupu Nosi me – Carry me.

Stižu li nam novi modeli interakcije sa sadržajem i korisnicima na Facebooku?

Mia: Grupe na Facebooku su već godinama bile zapostavljeno „dete“ Facebooka. Dugo se nije radilo na nadogradnji oko opcija koje one nude, a čini se da je tek nedavno ova društvena mreža shvatila njihov potencijal. One su, zapravo, karika koja nedostaje na ovoj društvenoj mreži.

Dok smo se, s jedne strane, mogli na njoj okupljati oko privatnih veza, povezujući se Facebook profilima i pratiti šta rade razni biznisi koji nas zanimaju ili istaknute osobe, putem stranica, nedostajalo je okupljanje oko različitih interesa, a tu nastupaju Facebook grupe.

One su preuzele ulogu foruma koji su postali pomalo napušteni dolaskom ove društvene mreže, iako nude manje opcija od klasičnih foruma. Recimo, iz mog iskustva, organizacija sadržaja po temama je veoma teška, kao i pretraživost sadržaja, ali uprkos tome, masovnost na ovoj društvenoj mreži bila je ključna da grupe zažive. Facebook tu vidi ogromnu interakciju i kreiranje velike količine vrednog sadržaja za članove grupa. U isto vreme, interakcija se, kao i kvalitet sadržaja, barem se meni tako čini, ponešto smanjila na privatnim profilima i News Feed-u.

Naravno da je Facebook odlučio da iskoristi ovakvu situaciju, te najavio veći naglasak na grupe jer je to ono što je trenutno u fokusu korisnika ove društvene mreže. Jedna od novosti u poslednjih nekoliko meseci jeste i da Facebook stranice mogu otvarati svoje grupe ili im se priključivati, a tu bi se mogla pojaviti nova prilika za monetizaciju. Naime, Facebook u narednim godinama ima u planu na neki način da eliminiše News Feed i usmeri se više na privatno dopisivanje, a pretpostavljam i na grupe.

No, to može biti problematično jer je News Feed izvor informisanja korisnika, a i mesto gde brendovi mogu plasirati svoje kampanje, što je glavni izvor prihoda Facebooka. Kako će to kompenzovati, ostaje da se vidi, a nadam se da Facebook grupe neće trpeti zbog toga.

Takođe, nadam se da Facebook stranice, koje sad mogu lakše koristiti moć grupa, neće tu novostečenu moć zloupotrebiti jer je tu reč o izgradnji zajednice u pravom smislu, ne besramnoj samopromociji. Važno je napomenuti da bi Facebook većim naglaskom na grupe mogao rešiti i deo problema koji se odnosi na moderaciju sadržaja.

To je zaista velika boljka ove društvene mreže, kompleksan problem koji sa sobom povlači pojmove poput dezinformisanja, fake news-a, govora mržnje, ali i cenzure. Ovako je deo te odgovornosti prebačen na administratore grupa koji u njima kroje neka svoja specifična pravila i, ako je reč o pravoj zajednici, moderuju sadržaj u grupama u skladu s njima.

Budućnost Facebook grupa leži u organizovanosti foruma

Sandra: Facebook grupe imaju veliku važnost za poslovne korisnike, jer se u njima govori o životu ili smrti brendova, kompanija i proizvoda. Ne preterujem kad to kažem. U tekstu o „mamećim grupama“ pisala sam o (mikro)uticaju kakav one imaju na odluke koje donose roditelji. Neiskusni ljudi traže pomoć iskusnijih potrošača, ne samo kada su u pitanju osetljive teme poput roditeljstva, već doslovno o svemu što vam može pasti na pamet.

Krećem sa trčanjem? Daj da nađem neku grupu, za savete o trčanju, patikama, ishrani. Razmišljam o dijeti? Hajde da ovaj put probam onu “hrono”, daj vidimo kakve grupe imamo na tu temu. Dijagnoza “hipotireoizam”? Sigurno ima još ljudi sa ovom bolešću, da proverim kakva su im iskustva.

Iz ugla brendova, proizvođača i prodavaca, Facebook grupe su, za sada, nepresušni rudnik zlata. No, samo ako imate dobre „rudare“. U svim iole ozbiljnijim grupama spamovanje i reklamiranje su zabranjeni. Vrlo često potpuno, mada neke grupe dozvoljavaju reklamiranje pod određenim uslovima (možete oglasiti planirana sniženja i popuste, npr.), ili određenim danima (npr. zadnje nedelje u mesecu možete u posebnom postu napisati čime se bavite, te pozvati na kupovinu svojih proizvoda ili usluga). Idealno je da je brend ujedno i osnivač i administrator grupe, ali ni ovo ne garantuje uspeh.

Što se samog Facebooka tiče, on je odavno shvatio da korisnici vole grupe, kao i da grupe imaju veliku interakciju. Zbog toga je ponudio i posebnu aplikaciju, Groups, koja je bila isključivo namenjena čitanju i pisanju po grupama, te pravljenju i moderiranju istih.

Ono što mu se nije dopalo jeste da su brojni korisnici deinstalirali osnovnu aplikaciju i ostavljali samo Groups (i Messenger) – pa je odlučio da je ukine. U aplikaciji za grupe se nisu prikazivale reklame, što je bio jedan od dodatnih razloga da je volite više od osnovne. I dodatni razlog da je ukinu.

Nema, dakle, posebne aplikacije, ali znamo da volite grupe pa ćemo vam pomoći da ih bolje vidite. To je summa summarum onoga što je Facebook obznanio na poslednjoj F8 konferenciji. Lično sam se nadala da će to biti nešto bolje organizovano, te da će poseban tab ličiti na naslovnu stranicu aplikacije Groups, ali čini se da nisu išli toliko daleko u problematiku. Jednostavno su „uglavili“ poseban tab i to je to, za sad.

Iz ugla administratorke nekoliko grupa, smatram da za sada problema ima dosta, ali najvažniji je: nepreglednost. Svi mi nekadašnji forumaši žalimo za klasičnim „forumskim izgledom“: naslov i opis teme, podforumi, „pinovane“ teme kako bi se izbeglo ponavljanje. A ponavljanja ima u nedogled iako postoji pretraga – ali su ljudi mahom lenji, često i bezobrazni, ali neretko i neupućeni u njeno funkcionisanje.

Sigurna sam da će Facebook i dalje razvijati grupe i da će ići u pravcu promocije grupa, promocije u grupama, te promocije članovima grupa. Ništa od toga trenutno nije omogućeno, ali je pitanje trenutka kada ćemo dobiti i te opcije.

Budućnost Facebook grupa optimistično vidim u onoj poznatoj organizovanosti foruma i potajno se nadam da neko u ovoj kompaniji zaista i vodi grupe, a ne da planira njihove funkcionalnosti napamet. Budućnost korporativnog prisustva na Facebooku je definitivno u grupama – samo je pitanje da li ste i vi njihovi članovi.

Ostavi komentar

  1. Gordana Čujic

    Gordana Čujic

    27. 5. 2020. u 23:08 Odgovori

    Neko me lažno prijavio iz zavisti i fb mi je blokirao i nalog i grupe,grupa je aktivna ali nema ni administratore ni moderatore a ja kao kreator nisam u grupi!Kako je vratiti?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

E-prime povećao proizvodnju električnih bicikala i proširio proizvodni pogon – sledi dalji izvoz u EU

Priču kompanije E-prime pratimo gotovo od samog početka njihovog poslovanja, od pre nešto više od dve godine kada smo prvu put uradili intervju o ovim e-biciklima. U međuvremenu, kompanija je znatno porasla, zaposlila nove ljude, proširila proizvodnju i počela da izvozi svoje proizvode, a to je bio dovoljan razlog da se sa osnivačima opet nađemo na kafi i popričamo o novitetima.

Gaming

Kako je RUR od lokalne ekipe iz igraonice postao uticajni regionalni gejming medij

Već dvadeset godina organizacija RUR bavi se popularizacijom video igara u Srbiji. Njeni osnivači u velikom intervjuu za Netokraciju otkrivaju kako je RUR postao jedna od najvažnijih esports baza u našoj zemlji i šta novo spremaju ljubiteljima gejminga.

Mobilno

Izabrali smo za vas 40 najboljih telefona u ovom trenutku – od €250 do preko €1.000

Da li se i vi često zbunite kada planirate da kupite novi mobilni telefon, posebno sada kada je tržište prezasićeno raznim modelima? Ponuda mobilnih telefona nije nikada bila bogatija za sve ciljne grupe korisnika. Mi smo se potrudili da vam te ponude detaljnije približimo kroz cenovne kategorije najinteresantnijih modela za kupovinu.

Propustili ste

Intervju

Nova zakonska regulativa omogućava lakše dobijanje boravišne vize za strance koji žele da postanu deo srpskog IT sektora

Vlada Srbije početkom godine donela je Uredbu kojom se definišu osnovi boravka stranaca koji se često nazivaju i Startup, Talent i Investor vize, a koja zapravo predstavlja kriterijume za određivanje kategorija stranaca kojima se privremeni boravak u Srbiji može odobriti nezavisno od osnova za odobrenje privremenog boravka. O tome šta to znači za domaći IT sektor, otkrivamo u tekstu koji sledi.

Startapi i poslovanje

Dev Shopper Lazara Stojkovića pomoći će vam da pronađete tim vrhunskih developera

Pandemija korona virusa bila je inicijalna kapisla Lazaru Stojkoviću da u svoj startap portfolio doda još jedan projekat pod nazivom 'Dev Shopper' - servis za brže nalaženje partnerske firme za softverske projekte.

Netokracija

Generacije razdvojene galaksijom

Tokom vikenda IT zajednicu zahvatila je vest da su pojedine kompanije povukle svoju podršku za realizaciju filma o prvom srpskom računaru Galaksija.

Gaming

Državni fakulteti u Beogradu i Kragujevcu dobijaju gejming programe na master studijama

U okviru projekta Master 4.0 studenti master studija nekih od državnih fakulteta uskoro će moći da biraju dva nova programa koji će povezati svet tehnologije i svet umetnosti. Sredstva za realizaciju dobili su beogradski Univerzitet umetnosti u saradnji sa Matematičkim fakultetom i fakulteti Univerziteta u Kragujevcu, koji su nosioci programa.

Kolumna

Digitalizacija obrazovnog sektora je vreme u kome uče i studenti i profesori

Tokom avgusta i septembra celokupan nastavni i nenastavni kadar visokoškolskih ustanova u Srbiji imao je priliku da unapredi svoja znanja i veštine na polju online nastave - uz pomoć kompanije Microsoft i trening centra Semos Education.

Startapi i poslovanje

Novogradnja osvaja Beograd, a City Expert širi marketing tim kako bi odgovorio na potrebe industrije

Sa Igorom Jovićem iz beogradskog City Experta razgovaram o tržištu nekretnina u Srbiji u vreme globalne pandemije, novim projektima poput specijalizovanog oglašavanja za novogradnju, te razlozima zašto ovaj tim intenzivno širi svoj marketing sektor.