Zašto Facebook grupe postaju dominantna stvar na Facebooku?

Facebook grupe nisu novi forumi, ali sa planovima Zuckerberga one postaju nikad značajnije za korisnike

Na F8 godišnjoj konferenciji Facebook je predstavio nove promene i dizajn koji će umnogome oblikovati korisničko iskustvo u narednom periodu - ističući u prvi plan grupe i događaje. Šta to znači za korisnike?

O novom pravcu u kojem bi Facebook mogao da se kreće u naredom periodu, govorilo se pre nešto više od mesec dana na velikoj godišnjoj konferenciji ove kompanije. Osim što se u velikoj meri govorilo o privatnosti korisnika, Mark Zuckerbeg je zajedno sa svojim saradnicima predstavio sve promene koje korisnici širom sveta mogu očekivati za servise WhatsApp i Messenger.

Međutim, velika pažnja javnosti bila je usmerena upravo ka redizajnu aplikacije i web verzije Facebooka koja sa sobom donosi značajne izmene za grupe, ali i događaje na ovoj mreži – podižući interakciju i iskustvo korisnika na jedan viši nivo.

Ovo je bio povod da se zapitamo zašto su pomenutoj kompaniji grupe sada sastavni deo poslovanja i kako bi ova društvena mreža mogla da izgleda u narednom periodu? Odgovore na ova pitanja potražili smo u razgovoru sa Netokracijinom Miom Biberović (administrator grupe Društveni mediji) i Sandrom Simonović koja radi kao Social Media Marketing frilenser i vodi grupu Nosi me – Carry me.

Stižu li nam novi modeli interakcije sa sadržajem i korisnicima na Facebooku?

Mia: Grupe na Facebooku su već godinama bile zapostavljeno „dete“ Facebooka. Dugo se nije radilo na nadogradnji oko opcija koje one nude, a čini se da je tek nedavno ova društvena mreža shvatila njihov potencijal. One su, zapravo, karika koja nedostaje na ovoj društvenoj mreži.

Dok smo se, s jedne strane, mogli na njoj okupljati oko privatnih veza, povezujući se Facebook profilima i pratiti šta rade razni biznisi koji nas zanimaju ili istaknute osobe, putem stranica, nedostajalo je okupljanje oko različitih interesa, a tu nastupaju Facebook grupe.

One su preuzele ulogu foruma koji su postali pomalo napušteni dolaskom ove društvene mreže, iako nude manje opcija od klasičnih foruma. Recimo, iz mog iskustva, organizacija sadržaja po temama je veoma teška, kao i pretraživost sadržaja, ali uprkos tome, masovnost na ovoj društvenoj mreži bila je ključna da grupe zažive. Facebook tu vidi ogromnu interakciju i kreiranje velike količine vrednog sadržaja za članove grupa. U isto vreme, interakcija se, kao i kvalitet sadržaja, barem se meni tako čini, ponešto smanjila na privatnim profilima i News Feed-u.

Naravno da je Facebook odlučio da iskoristi ovakvu situaciju, te najavio veći naglasak na grupe jer je to ono što je trenutno u fokusu korisnika ove društvene mreže. Jedna od novosti u poslednjih nekoliko meseci jeste i da Facebook stranice mogu otvarati svoje grupe ili im se priključivati, a tu bi se mogla pojaviti nova prilika za monetizaciju. Naime, Facebook u narednim godinama ima u planu na neki način da eliminiše News Feed i usmeri se više na privatno dopisivanje, a pretpostavljam i na grupe.

No, to može biti problematično jer je News Feed izvor informisanja korisnika, a i mesto gde brendovi mogu plasirati svoje kampanje, što je glavni izvor prihoda Facebooka. Kako će to kompenzovati, ostaje da se vidi, a nadam se da Facebook grupe neće trpeti zbog toga.

Takođe, nadam se da Facebook stranice, koje sad mogu lakše koristiti moć grupa, neće tu novostečenu moć zloupotrebiti jer je tu reč o izgradnji zajednice u pravom smislu, ne besramnoj samopromociji. Važno je napomenuti da bi Facebook većim naglaskom na grupe mogao rešiti i deo problema koji se odnosi na moderaciju sadržaja.

To je zaista velika boljka ove društvene mreže, kompleksan problem koji sa sobom povlači pojmove poput dezinformisanja, fake news-a, govora mržnje, ali i cenzure. Ovako je deo te odgovornosti prebačen na administratore grupa koji u njima kroje neka svoja specifična pravila i, ako je reč o pravoj zajednici, moderuju sadržaj u grupama u skladu s njima.

Budućnost Facebook grupa leži u organizovanosti foruma

Sandra: Facebook grupe imaju veliku važnost za poslovne korisnike, jer se u njima govori o životu ili smrti brendova, kompanija i proizvoda. Ne preterujem kad to kažem. U tekstu o „mamećim grupama“ pisala sam o (mikro)uticaju kakav one imaju na odluke koje donose roditelji. Neiskusni ljudi traže pomoć iskusnijih potrošača, ne samo kada su u pitanju osetljive teme poput roditeljstva, već doslovno o svemu što vam može pasti na pamet.

Krećem sa trčanjem? Daj da nađem neku grupu, za savete o trčanju, patikama, ishrani. Razmišljam o dijeti? Hajde da ovaj put probam onu “hrono”, daj vidimo kakve grupe imamo na tu temu. Dijagnoza “hipotireoizam”? Sigurno ima još ljudi sa ovom bolešću, da proverim kakva su im iskustva.

Iz ugla brendova, proizvođača i prodavaca, Facebook grupe su, za sada, nepresušni rudnik zlata. No, samo ako imate dobre „rudare“. U svim iole ozbiljnijim grupama spamovanje i reklamiranje su zabranjeni. Vrlo često potpuno, mada neke grupe dozvoljavaju reklamiranje pod određenim uslovima (možete oglasiti planirana sniženja i popuste, npr.), ili određenim danima (npr. zadnje nedelje u mesecu možete u posebnom postu napisati čime se bavite, te pozvati na kupovinu svojih proizvoda ili usluga). Idealno je da je brend ujedno i osnivač i administrator grupe, ali ni ovo ne garantuje uspeh.

Što se samog Facebooka tiče, on je odavno shvatio da korisnici vole grupe, kao i da grupe imaju veliku interakciju. Zbog toga je ponudio i posebnu aplikaciju, Groups, koja je bila isključivo namenjena čitanju i pisanju po grupama, te pravljenju i moderiranju istih.

Ono što mu se nije dopalo jeste da su brojni korisnici deinstalirali osnovnu aplikaciju i ostavljali samo Groups (i Messenger) – pa je odlučio da je ukine. U aplikaciji za grupe se nisu prikazivale reklame, što je bio jedan od dodatnih razloga da je volite više od osnovne. I dodatni razlog da je ukinu.

Nema, dakle, posebne aplikacije, ali znamo da volite grupe pa ćemo vam pomoći da ih bolje vidite. To je summa summarum onoga što je Facebook obznanio na poslednjoj F8 konferenciji. Lično sam se nadala da će to biti nešto bolje organizovano, te da će poseban tab ličiti na naslovnu stranicu aplikacije Groups, ali čini se da nisu išli toliko daleko u problematiku. Jednostavno su „uglavili“ poseban tab i to je to, za sad.

Iz ugla administratorke nekoliko grupa, smatram da za sada problema ima dosta, ali najvažniji je: nepreglednost. Svi mi nekadašnji forumaši žalimo za klasičnim „forumskim izgledom“: naslov i opis teme, podforumi, „pinovane“ teme kako bi se izbeglo ponavljanje. A ponavljanja ima u nedogled iako postoji pretraga – ali su ljudi mahom lenji, često i bezobrazni, ali neretko i neupućeni u njeno funkcionisanje.

Sigurna sam da će Facebook i dalje razvijati grupe i da će ići u pravcu promocije grupa, promocije u grupama, te promocije članovima grupa. Ništa od toga trenutno nije omogućeno, ali je pitanje trenutka kada ćemo dobiti i te opcije.

Budućnost Facebook grupa optimistično vidim u onoj poznatoj organizovanosti foruma i potajno se nadam da neko u ovoj kompaniji zaista i vodi grupe, a ne da planira njihove funkcionalnosti napamet. Budućnost korporativnog prisustva na Facebooku je definitivno u grupama – samo je pitanje da li ste i vi njihovi članovi.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Kako paušalci mogu pristupiti svom eSandučetu i poreskom rešenju za 2020. godinu?

Januar 2020. za preduzetnike paušalce doneo je još jednu novost – rešenje o porezu direktno u njihovo eSanduče. Međutim, sudeći po reakcijama preduzetnika, taj proces nije jednostavan kao što izgleda. O tome šta vam je sve potrebno kako biste pristupili rešenju o prispelim obavezama analiziramo u nastavku teksta.

Kultura 2.0

Da li je vaša AliExpress porudžbina bezbedna od korona virusa?

Sve oči svetske javnosti okrenute su ka Kini koja se, u ovom trenutku, bori sa širenjem smrtonosnog korona virusa. I dok čekamo da saznamo da li postoji rešenje za ovaj ozbiljan globalni zdravstveni problem, zapitali smo se - da li virus koji je par hiljada kilometara daleko može da se prenese i robom sa AliExpress-a?

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

Propustili ste

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

Tehnologija

Zašto je AI za nas i dalje kao tinejdžerski seks?

U misiji da demistifikujemo AI i konačno isteramo na čistac realne probleme i obesmislimo sav taj AI 'hype' organizujemo prvi internacionalni Brain Summit. Do tada, koje predrasude u vezi veštačke inteligencije vi imate?

Startapi i poslovanje

Beogradski Workpuls analizira efikasnost zaposlenih za preko 1.000 klijenata širom sveta

U trenutku kada se u mnogim kompanijama javlja dodatna potreba za optimizacijom radnih procesa i povećanjem efikasnosti, nameće se i potreba za savremenim alatima koji im u tome mogu pomoći. Jedan od njih je i Workpuls.

Startapi i poslovanje

Oh Monday poslaće vam svakog ponedeljka spisak ‘remote’ poslova u inostranim kompanijama

Usvajanje novih zakonskih odluka o paušalnom oporezivanju podiglo je ogromnu prašinu u IT zajednici. I dok jedni polako počinju da se prilagođavaju, drugi razmišljaju da li postoji način da ostanu u Srbiji a da rade za inostranu kompaniju - u čemu im može pomoći domaći projekat Oh Monday - nedeljni pregled poslova 'na daljinu' direktno u inbox.

Mobilno

Bus Plus aplikacija konačno dostupna i za iOS uređaje

Posle dugo čekanja i najavljivanja, za korisnike mobilnih uređaja kompanije Apple konačno je dostupna Bus Plus aplikacija - koja će im omogućiti bolje i jednostavnije praćenje gradskog prevoza u Beogradu.

E-commerce

U borbi za domaće trgovce srpski Shopen izaziva WooCommerce i Shopify

Niste programer, ne umete da dizajnirate, a želite da kreirate web prodavnicu? Platforma Shopen.com bi vam mogla pomoći.