Zašto Facebook preti obustavom poslovanja u Evropi i šta to znači za biznise?

Zašto Facebook preti obustavom poslovanja u Evropi i šta to znači za digitalne biznise?

Tehnološka kompanija iz Menlo Parka zapretila je da će zaustaviti i povući svoje poslovanje u Evropi ukoliko se ne povuče odluka regulatorne komisije o zabrani transfera podataka korisnika sa Starog kontinenta ka SAD-u.

Čitava peripetija oko najava da bi Facebook mogao da ostavi svojih 400 miliona korisnika u Evropi bez podrške kako za svoju aplikaciju tako i za Instagram, kulminirala je donošenjem odluke irske Komisije za zaštitu podataka u Dablinu – „DPC“.

Naime, kako prenosi The Guardian, odluka doneta na osnovu sudskog spisa u Dablinu jeste da se Facebooku ograniči, tačnije u potpunosti zaustavi prenos podataka o korisnicima iz Evrope ka Sjedinjenim Američkim Državama. Jedan od razloga za to jeste zabrinutost ove regulatorne komisije o nadzoru nad podacima EU korisnika koji bi u tom slučaju bili transparentni i dostupni vladi SAD-a.

Ivon Kunani, odgovorna za zaštitu podataka u irskom odseku Facebooka ali i generalni saradnik kompanije u ovoj zemlji, navela je tom prilikom da ukoliko dođe do toga da se ova odluka pravosnažno donese i potvrdi, nije jasno kako bi u tim okolnostima kompanija mogla da nastavi da pruža svoje usluge kako u okviru same društvene mreže, ali i Instagrama u Evropskoj uniji.

Štaviše, Facebok je na čitavu ovu priču uzvratio optužbom kojom osporava odluku irskog DPC-a. Kompanija je u izjavi koja je podnesena ove nedelje, iznela nekoliko vrlo ozbiljnih optužbi o irskom povereniku o zaštiti podataka, istakavši u prvi plan nedostatak pravičnosti i očiglednu pristrasnost u izdvajanju i optuživanju Facebooka.

Prema rečima Ivon Kunani, ova društvena mreža je dobila samo tri nedelje da odgovori na pomenutu odluku, što je kako ističu u kompaniji, nedovoljno vremena za reagovanje, dok sa druge strane Facebook nije ni kontaktiran u vezi sa istragom pre izricanja presude o podacima korisnika.

Takođe, Ivon izražava zabrinutost zbog odluke koju donosi „isključivo“ Helen Dikon, irska poverenica za zaštitu podataka:

Činjenica da je jedna osoba odgovorna za ceo proces relevantna je za (Facebook-ovu) zabrinutost, u pogledu neadekvatnosti istražnog postupka i nezavisnosti krajnjeg procesa donošenja odluka.

Ipak, Facebook ne preti povlačenjem iz Evrope tek tako, ako je za verovati portparolu Facebooka, koji dodaje da sudski postupak iznosi dobro poznatu činjenicu da se ova kompanija ali i mnoga druga preduzeća, organizacije i službe oslanjaju na prenos podataka između EU i SAD kako bi upravljali svojim uslugama.

Upravo zato, piše Vice, celokupan Facebook model poslovanja oslanja se na mogućnost jednostavnog i brzog prenosa podataka širom sveta kako bi mogao bolje ciljati korisnike oglasima. Prekidajući taj protok podataka, EU ugrožava Facebook-ov potencijal prihoda, a kako pokazuje ova tužba, to je nešto što kompanija zaista uzima za ozbiljno.

Mogu li brendovi da pokažu da se može živeti bez Facebooka i Instagrama?

Kako bismo nešto detaljnije saznali o mogućim promenama na relaciji Facebook – Evropska unija, kao i da li se ovde radi samo o bezbednosti podatka i kako bi ova novost (ukoliko do nje dođe) mogla da utiče na biznise, razgovarali smo sa Miljom Šijakinjić koja je imala opširan komentar o ovoj situaciji:

Facebook i državni regulatori su primer disfunkcionalne veze koja nikako da se završi. Svaki put kada država pokuša da pooštri regulaciju, Facebook preti da će se povući s tržišta ili ukinuti deo usluga. Najsvežiji primer je iz Australije, gde je početkom meseca Facebook pretio da će ukinuti mogućnost ljudima da dele vesti. Zašto?

Pa, Australija pokušava da natera Facebook i Google da nešto plate medijskim kompanijama kada ljudi dele njihove vesti na njihovim mrežama. Facebook koristi istu strategiju i u ovom slučaju – s tim što je sada retorika još ekstremnija jer su ulozi veći.

Bitno je razumeti i da nisu osporena oba ugovora o prenosu podataka. Privacy shield je osporen, ali Standard Contractual Clauses je i dalje na snazi. Što znači da smo trenutno posmatrači dobre stare predstave za javnost.

Ono što je meni zanimljivo je da se ovde ne radi samo o bezbednosti podataka. Jea, bezbednost podataka je super, posebno u svetu gde internacionalna politika pomalo podseća na zaoštravanje odnosa za vreme Hladnog rata. Ipak, postoji bar još jedan razlog zbog kog Evropski regulatori žele Data centre na teritoriji Evrope. Porezi. Trenutno mapa data centara izgleda ovako.

Digital se ipak adaptira brzo na promene

Ako naterate Facebook da sve svoje data centre prebaci na tlo Evrope, prihodi od oporezivanja će se uvećati. S obzirom da se senka recesije nadvija nad svetom, nije loše da uleti neki dinar evro.

S druge strane, treba data centre premestiti, osnovati, voditi, pa još plaćati i porez državi. Deluje kao trošak koji bi Facebook radije zaobišao. Ipak, ako poredimo taj trošak vs 25% ukupnih prihoda koje Facebook zarađuje u Evropi, deluje kao da će „Zucc“ ipak popustiti.

Ako se apokaliptični scenario ipak desi i Facebook se povuče iz Evrope, bar više nećemo morati da strahujemo od postova koje šeruju naše mame i tetke. Što se tiče biznisa, globalni brendovi su već pokazali da je moguće živeti bez Facebooka i Instagrama – The Coca-Cola Company je obustavila komunikaciju na Facebooku i Instagramu još u martu.

Priču brenda je moguće ispričati i na drugim kanalima, poput YouTube, a proizvod prodati Google oglašavanjem. Mali biznisi bi bili više na udaru, posebno oni koji se oslanjaju na FB oglašavanje kako bi prodali proizvod.

Ipak, najbolja stvar kod digitala je što se adaptira jako brzo, tako da rupa na tržištu ne bi dugo bila nepopunjena. Ljudi žele da koriste društvene mreže. Biznisi žele da dođu do njih. Nešto bi zamenilo Facebook i Instagram relativno brzo. To se već desilo u Rusiji – sa vKontaket i Kini sa WeChat.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Regruteri nam otkrivaju koje su trenutno najtraženije pozicije u IT-ju

Kako bismo saznali koji kadrovi su trenutno najpotrebniji domaćoj tehnološkoj industriji kontaktirali smo predstavnike agencija FatCat Coders, ManpowerGroup i Omnes Group. U nastavku teksta slede njihova iskustva.

Startapi i poslovanje

Poreska uprava poziva građane da prijave svoje inostrane prilive – posebno ističu programere i influensere

Poreska uprava Republike Srbije poziva sva fizička lica koja su propustila da podnesu poreske prijave priliva iz inostranstva, da to samoinicijativno urade kako bi izbegli prekršajnu odgovornost.

Kultura 2.0

Stiže nam nova Vlada – koliko će se ona baviti digitalizacijom i IT industrijom u Srbiji?

Mnogo je toga urađeno u protekle četiri godine, mahom zbog kontinuiteta prethodne Vlade sa kojim se one pre nje i ne mogu baš pohvaliti. Analiziramo koje su to stvari koje bi se mogle naći u novom ekspozeu, a koje se tiču digitalizacije i IT industrije u Srbiji.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Pobednici OTP Generator konkursa Zanateria i Your Pet World otkrivaju dalje svoje poslovne planove

Pre nešto više od nedelju dana završen je još jedan Generator Gamechanger konkurs, ovaj put u 'online' izdanju. Žiri je i ove godine izabrao najbolje digitalne projekte, a njihove priče vam otkrivamo u nastavku.

Internet marketing

Budućnost digitalnog marketinga se ‘kladi’ na mlade ljude – i zato pazite kako birate praktikante

Da li zaista mladima više nije toliko sexy raditi u marketing agencijama ili situacija nije toliko tragična kakvom je predstavljaju?

Startapi i poslovanje

Kanadski startap Autoklose sa kancelarijama u Beogradu akviziran od strane kompanije VanillaSoft

Autoklose nastaviće svoje poslovanje kao deo kompanije VanillaSoft, jedne od vodećih 'sales engagement' tehnoloških kompanija na svetu.

Startapi i poslovanje

LearnUpon sa kancelarijama u Beogradu osigurao $56 miliona investicije

LearnUpon, kompanija koja u Beogradu zapošljava preko 40 developera, osigurala je manjinsku investiciju od 56 miliona dolara od kompanije za globalni rast Summit Partners.

Gaming

Gejming studio Miracle Dojo ušao u svet gejmifikacije likova igrom PopStar Adventure – glavni junak je Željko Joksimović

Miracle Dojo, beogradski gejming studio, uspešno je objavio svoju drugu video igru - PopStar Adventure. Ovaj poduhvat realizovan je u saradnji sa producentom i pevačem Željkom Joksimovićem, o čemu smo razgovarali sa osnivačem ovog studija. 

Kultura 2.0

Spotify imenovao Httpool kao ekskluzivnog zastupnika za oglasna rešenja na Balkanu

Ova agencija biće na raspolaganju brendovima iz Srbije, Hrvatske, Slovenije, Severne Makedonije, Crne Gore, Albanije i BiH koji žele da se oglašavaju na platformi Spotify.