EU izglasala novi Zakon o digitalnim uslugama (DSA)

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Još veća odgovornost za tehnološke kompanije – EU izglasala novi Zakon o digitalnim uslugama (DSA)

Što je kompanija veća, biće veća i odgovornost. One sa najmanje 45 miliona korisnika u EU, što je slučaj sa kompanijama Google i Meta, suočiće se sa najvećom kontrolom.

Evropska Unija je na plenarnoj sednici, održanoj 5. jula, izglasala Zakon o digitalnim uslugama (DSA) kojim će tehnološke kompanije biti u obavezi da preuzmu veću odgovornost za sadržaj koji se pojavljuje na njihovim platformama.

Velika većina – 539 glasova za, 54 protiv i 30 uzdržanih, donela je odluku da će online platforme poput društvenih mreža i online trgovina morati da preduzmu dodatne mere u cilju zaštite korisnika od nelegalnog sadržaja i robe, navodi portal Nova.rs.

Nove obaveze uključuju brže uklanjanje nelegalnog sadržaja i robe, objašnjavanje korisnicima i istraživačima kako funkcionišu njihovi algoritmi, preduzimanje strožih mera protiv širenja dezinformacija i suzbijanje sadržaja „koji ima negativne efekte na osnovna ljudska prava”. Kompanije će se suočiti sa kaznama do šest odsto godišnjeg prometa za nepoštovanje propisa. Tim povodom, predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen izjavila je:

DSA će unaprediti pravila za sve onlajn usluge u EU. Vodimo se principom da ono što je nelegalno van mreže, treba da bude nelegalno i na mreži. Što su platforme veće, veća je i njihova odgovornost.

Ono što je bitno naglasiti jeste da DSA ne treba mešati sa DMA ili Zakonom o digitalnim tržištima, koji je dogovoren u martu. Premda akta utiču na svet tehnologije, DMA se fokusira na stvaranje jednakih tržišnih uslova za sve tehnološke kompanije, dok se DSA bavi načinom na koji kompanije kontrolišu sadržaj na svojim platformama. DSA će, za razliku od prethodna dva akta, verovatno imati neposredniji uticaj na korisnike interneta.

Uprkos tome što velike kompanije Meta i Google već neko vreme lobiraju kako bi ublažili zahteve DSA – posebno one koji se odnose na ciljano oglašavanje i predaju podataka spoljnim istraživačima, ovaj akt će, kao i DMA, praviti razliku između tehnoloških kompanija različitih veličina. To znači, da što je kompanija veća, biće veća i odgovornost. One sa najmanje 45 miliona korisnika u EU, što je slučaj s gore navedenim tehnološkim gigantima, suočiće se sa najvećom kontrolom.

Evo šta sve donosi novi Zakon o digitalnim uslugama

  • Zabranjeno je ciljano oglašavanje zasnovano na religiji, seksualnoj orijentaciji ili etničkoj pripadnosti pojedinca. Ni maloletna lica ne mogu biti predmet ciljanog oglašavanja.
  • Velike online platforme, kao što je Facebook, moraće da rad svojih algoritama za preporuke učine transparentnim za korisnike. Na primer, to su algoritmi koji se koriste za sortiranje sadržaja na feedu ili predlaganje filmova i serija na Netflixu.
  • Korisnicima takođe treba omogućiti sistem preporuka koji nije zasnovan na profilisanju. U slučaju društvene mreže Instagram, na primer, to bi značilo uvođenje hronološkog feeda.
  • Velikim kompanijama biće zabranjena „manipulacija platformama koje utiču na demokratske procese i bezbednost”.
  • Online platforme će, uz jasno objašnjenje, biti u obavezi da uklanjaju nezakonit sadržaj i obezbede korisnicima mogućnost žalbe.
  • Najveće online platforme biće u obavezi da obezbede ključne podatke istraživačima kako bi „pružili bolji uvid u to kakvi sve rizici na mreži postoje“.
  • Online prodavnice moraće da čuvaju osnovne informacije o trgovcima na svojoj platformi kako bi pojedinci koji prodaju ilegalnu robu ili usluge bili lakše locirani.
  • „Tamni obrasci“ – zbunjujući ili obmanjujući korisnički interfejs dizajniran da usmeri korisnike da donesu određene odluke koje štete njihovoj privatnosti – biće zabranjeni.

Povodom ove tačke zakona, direktorka Evropske potrošačke organizacije, Ursula Pačl, posebno je naglasila:

Potreban je jedan klik da dopustimo kompaniji Google da prikuplja podatke koje hoće i veoma dugačak proces kako bi se to isto kompaniji onemogućilo. Uz sve to, veliki broj opcija su nejasne i obmanjujuće. Kada registrujete nalog, dizajn i postavke usmeravaju korisnika prema podešavanjima koja podstiču praćenje.

  • Velike platforme moraće da uvedu nove strategije za suočavanje sa dezinformacijama tokom kriza, što je odredba inspirisana nedavnom invazijom na Ukrajinu.
  • Najzad, zakon podrazumeva suzbijanje deepfake slika i video zapisa koji su izmanipulisani pomoću softvera.

Zakon o digitalnim uslugama odnosi se samo na građane EU, ali će se njegov efekat sigurno osetiti i u drugim delovima sveta.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Quiet Quitting: Kako je TikTok trend pokrenuo revoluciju na radnom mestu?

Ukoliko ste aktivni na TikTok-u, sigurno vam nije promakao trend o 'tihom otkazu' koji u proteklom periodu preplavljuje svačiji #fyp na ovoj društvenoj mreži.

Gaming

FDU pokrenuo Game Art katedru ― šta to znači za srpsku gejming industriju?

Fakultet dramskih umetnosti, koji je član superklastera Creative Tech Serbia, ove godine prvi put je upisao studente na novi studijski program: Vizuelni efekti, animacija i gejm art. Sve o novom studijskom programu i mogućnostima koje pruža, pročitajte u našem tekstu.

Sponzorisano

Veljko je više od deset godina Java programer u Mozzartu – otkriva nam izazove IT odeljenja u ‘gambling’ industriji

Ukoliko se baviš programiranjem i tragaš za novim profesionalnim izazovima, kako ti se čini mogućnost da razvijaš vlastiti proizvod i da možeš da vidiš svoj kod u produkciji u rekordno kratkom roku?

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Patrik Kolins: Ako govorimo o izgradnji startap ekosistema, Srbija je na sjajnom putu

Iskusni mentor u radu sa startapima analizirao je srpski ekosistem i dao korisne savete domaćim osnivačima čiji su tehnološki startapi spremni za osvajanje svetskog tržišta.

Kultura 2.0

Može li veštačka inteligencija ubiti kreativnost?

Kada je Jason Allen, inače dizajner video igara, pobedio na Takmičenju likovne umetnosti Državnog sajma Kolorado u kategoriji Digital Arts/Digitally-Manipulated Photography sa delom 'Théâtre D’opéra Spatial', koje je nastalo uz pomoć najpopularnijeg programa veštačke inteligencije Midjourney, povela se polemika o tome šta je umetnost danas, kakva je njena budućnost i da li to ona zapravo 'umire pred našim očima'?

Tehnologija

Brnabić: Izvoz srpske IT industrije preko €2,5 milijardi u 2022. godini

Predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić rekla je da će izvoz IT industrije ove godine premašiti 2,5 milijarde evra, od čega će suficit biti preko 1,5 milijarde evra, a da je u proteklih godinu dana svako drugo novo radno mesto bilo u IT sektoru.

Startapi i poslovanje

500 Emerging Europe: Novih €70 miliona za lokalne startape sa globalnim ambicijama

Istanbulski ogranak poznatog VC fonda 500 startups saopštio je da se sa novim fondom još više fokusira na države Centralne i Istočne Evrope, među kojima je i Srbija.

Intervju

Stvaranje i edukacija novih talenata moraju biti u fokusu domaćih ‘game dev’ kompanija

Ulazak u 'game dev' svet često može da krene od različitih interesovanja. Svoju priču o tome kako više od jedne decenije radi u IT industriji i sada u gaming sektoru iako se za to nije stručno edukovao, otkriva nam Dušan Jovanović, Studio Production Manager kompanije Ubisoft u Beogradu.

Tehnologija

Search On 22: SEO relevantniji nego ikada pre

U nameri da privuče generaciju Z, Google je na 'Search On 22' događaju predstavio novitete u pretrazi, koji su rezultat dugogodišnjeg razvijanja AI tehnologija.