EU izglasala novi Zakon o digitalnim uslugama (DSA)

Još veća odgovornost za tehnološke kompanije – EU izglasala novi Zakon o digitalnim uslugama (DSA)

Što je kompanija veća, biće veća i odgovornost. One sa najmanje 45 miliona korisnika u EU, što je slučaj sa kompanijama Google i Meta, suočiće se sa najvećom kontrolom.

Evropska Unija je na plenarnoj sednici, održanoj 5. jula, izglasala Zakon o digitalnim uslugama (DSA) kojim će tehnološke kompanije biti u obavezi da preuzmu veću odgovornost za sadržaj koji se pojavljuje na njihovim platformama.

Velika većina – 539 glasova za, 54 protiv i 30 uzdržanih, donela je odluku da će online platforme poput društvenih mreža i online trgovina morati da preduzmu dodatne mere u cilju zaštite korisnika od nelegalnog sadržaja i robe, navodi portal Nova.rs.

Nove obaveze uključuju brže uklanjanje nelegalnog sadržaja i robe, objašnjavanje korisnicima i istraživačima kako funkcionišu njihovi algoritmi, preduzimanje strožih mera protiv širenja dezinformacija i suzbijanje sadržaja „koji ima negativne efekte na osnovna ljudska prava”. Kompanije će se suočiti sa kaznama do šest odsto godišnjeg prometa za nepoštovanje propisa. Tim povodom, predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen izjavila je:

DSA će unaprediti pravila za sve onlajn usluge u EU. Vodimo se principom da ono što je nelegalno van mreže, treba da bude nelegalno i na mreži. Što su platforme veće, veća je i njihova odgovornost.

Ono što je bitno naglasiti jeste da DSA ne treba mešati sa DMA ili Zakonom o digitalnim tržištima, koji je dogovoren u martu. Premda akta utiču na svet tehnologije, DMA se fokusira na stvaranje jednakih tržišnih uslova za sve tehnološke kompanije, dok se DSA bavi načinom na koji kompanije kontrolišu sadržaj na svojim platformama. DSA će, za razliku od prethodna dva akta, verovatno imati neposredniji uticaj na korisnike interneta.

Uprkos tome što velike kompanije Meta i Google već neko vreme lobiraju kako bi ublažili zahteve DSA – posebno one koji se odnose na ciljano oglašavanje i predaju podataka spoljnim istraživačima, ovaj akt će, kao i DMA, praviti razliku između tehnoloških kompanija različitih veličina. To znači, da što je kompanija veća, biće veća i odgovornost. One sa najmanje 45 miliona korisnika u EU, što je slučaj s gore navedenim tehnološkim gigantima, suočiće se sa najvećom kontrolom.

Evo šta sve donosi novi Zakon o digitalnim uslugama

  • Zabranjeno je ciljano oglašavanje zasnovano na religiji, seksualnoj orijentaciji ili etničkoj pripadnosti pojedinca. Ni maloletna lica ne mogu biti predmet ciljanog oglašavanja.
  • Velike online platforme, kao što je Facebook, moraće da rad svojih algoritama za preporuke učine transparentnim za korisnike. Na primer, to su algoritmi koji se koriste za sortiranje sadržaja na feedu ili predlaganje filmova i serija na Netflixu.
  • Korisnicima takođe treba omogućiti sistem preporuka koji nije zasnovan na profilisanju. U slučaju društvene mreže Instagram, na primer, to bi značilo uvođenje hronološkog feeda.
  • Velikim kompanijama biće zabranjena „manipulacija platformama koje utiču na demokratske procese i bezbednost”.
  • Online platforme će, uz jasno objašnjenje, biti u obavezi da uklanjaju nezakonit sadržaj i obezbede korisnicima mogućnost žalbe.
  • Najveće online platforme biće u obavezi da obezbede ključne podatke istraživačima kako bi „pružili bolji uvid u to kakvi sve rizici na mreži postoje“.
  • Online prodavnice moraće da čuvaju osnovne informacije o trgovcima na svojoj platformi kako bi pojedinci koji prodaju ilegalnu robu ili usluge bili lakše locirani.
  • „Tamni obrasci“ – zbunjujući ili obmanjujući korisnički interfejs dizajniran da usmeri korisnike da donesu određene odluke koje štete njihovoj privatnosti – biće zabranjeni.

Povodom ove tačke zakona, direktorka Evropske potrošačke organizacije, Ursula Pačl, posebno je naglasila:

Potreban je jedan klik da dopustimo kompaniji Google da prikuplja podatke koje hoće i veoma dugačak proces kako bi se to isto kompaniji onemogućilo. Uz sve to, veliki broj opcija su nejasne i obmanjujuće. Kada registrujete nalog, dizajn i postavke usmeravaju korisnika prema podešavanjima koja podstiču praćenje.

  • Velike platforme moraće da uvedu nove strategije za suočavanje sa dezinformacijama tokom kriza, što je odredba inspirisana nedavnom invazijom na Ukrajinu.
  • Najzad, zakon podrazumeva suzbijanje deepfake slika i video zapisa koji su izmanipulisani pomoću softvera.

Zakon o digitalnim uslugama odnosi se samo na građane EU, ali će se njegov efekat sigurno osetiti i u drugim delovima sveta.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Startap Stomatopoda iz Srbije transformiše restorane u SAD — uz pomoć AI softvera!

Njihovo 'flagship' rešenje jeste SaaS proizvod aTavloa koji uz pomoć veštačke inteligencije analizira korisničko iskustvo čime omogućava ugostiteljima da budu uslužniji i efikasniji. U tekstu koji sledi, saznajte kako!

Intervju

Neubase olakšava online otvaranje firme u SAD-u za nerezidente uz prilagođene cene

Kompanija Neubase bavi se osnivanjem LLC preduzeća u SAD-u za nerezidente, sa posebnim fokusom na preduzetnike sa Balkana. Mi smo imali priliku da u velikom intervjuu razgovaramo sa osnivačima ove kompanije.

Office Talks Podcast

Da li je novi Hladni rat u toku?

Šta se dešava u odnosu SAD-a i Kine i da li se Rusija meša u izbore u Americi? Samo su neka od pitanja na koja smo dali odgovor u 187. epizodi Office Talks podkasta!

Propustili ste

Internet marketing

AdEx 2023: Na digitalno oglašavanje u Srbiji potrošeno je €106,6 miliona

U sklopu Digital Day konferencije koju organizuje IABSerbia tradicionalno su predstavljeni rezultati AdEx istraživanja za 2023. godinu.

Sponzorisano

NextSilicon razvija moćni čip za mnoge industrije i zapošljava nove IT stručnjake u Srbiji

Današnji svet počiva na hardverskim i softverskim sistemima i sigurno je da će budućnost modernog društva nastaviti da se bazira na sofisticiranim čipovima koji će pokretati globalnu industriju. Jedno od takvih rešenja razvija se i u Srbiji, tačnije u kompaniji NextSilicon.

Novost

Druga ETH Belgrade konferencija: Srbija ponovo centar okupljanja Web3 zajednice

Nakon velikog uspeha prve konferencije održane 2023. godine, druga po redu konferencija ETH Belgrade će se održati od 3. do 5. juna 2024.

Startapi i poslovanje

TS Ventures uložio u Reputeo i Mindsmiths — vodeće regionalne AI startape

Srpski investicioni fond Telekom Ventures podržao je domaći Reputeo i hrvatski Mindsmiths, prepoznavši njihov potencijal za globalni rast na polju veštačke inteligencije.

Najava

Empple Festival ove godine odgovara na najvažnija pitanja employer brandinga

Četvrti po redu Empple Festival, koji okuplja stručnjake iz employer branding-a, TA-a, internih komunikacija i HR-a održaće se 3. i 4. oktobra u Madlenianumu.

Office Talks Podcast

Randevu.tech: Put od ETF-a do Berlina sa CEO-om Aleksandrom Orlićem

Gost 189. epizode Office Talks podkasta bio je Aleksandar Orlić, CEO i jedan od suosnivača startapa Randevu.tech. Sa njim razgovaramo o njegovoj karijeri u IT industriji ali i o tome koji proizvod tačno razvija pomenuti startap i za koje tržište.