Kako je mali ‘board game’ studio iz Srbije privukao pažnju na Essen Spiel sajmu?

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Kako je naš mali ‘board game’ studio iz Srbije privukao pažnju na globalnom Essen Spiel sajmu?

Sajam društvenih igara 'Essen Spiel 2021' imao je 93.600 posetilaca i 623 izlagača iz 42 zemlje sveta - ko bi rekao da su društvene igre toliko popularne. Iz ugla Srbije, navikli smo da o tome razgovaramo kao o hobiju male grupe ljudi koji baš i ne razumemo najbolje.

Preko 93.000 posetilaca, fanova društvenih igara i svega što je geeky prodefilovalo je kroz osam hala sajmišta u nemačkom gradu Essen. Iako smo mi konstantno bili zadivljeni brojem ljudi i gužvom, iskusniji posetoci tvrde (što će kasnije i zvanično biti objavljeno) da je ovo najtanja posećenost od kada oni dolaze na sajam, a neki su bili tu i po deseti put. Ono što je bilo primetno jeste da su hale 4 i 8 bile potpuno zatvorene, dok su hale 6 i 7 radile smanjenim kapacitetima.

Za razliku od prethodnih godina gde su bile baš velike gužve, ove godine su i kreatori i izdavači imali više vremena da se posvete jedni drugima i ostvare potencijalne saradnje na osnovu kvalitetnijeg razgovora. To nam je bilo posebno važno s obzirom da smo prvi put bili na sajmu i hteli da što više ljudi vidi Final Challenge igru i čuje za Kerber Games.

Ipak, hale 1, 2 i 3 u kojima su izlagala najznačajnija imena u ovoj industriji, pre svega što se Nemačke tiče, zadržali su stari sjaj i impozantnost sajmova iz prošlosti. Czech Games Edition, Hans im Glück, Kosmos, Pegasus, Goliath, AEG, Iello, Piatnik, Matagot, Gigamic su na svojim ogromnim štandovima animirali veliki broj ljudi odjednom, prikazivali projekte koji su u fokusu i prodavali igre. U nekim trenucima je bilo nemoguće fizički proći pored nekih štandova, jer je gužva bila prevelika.

Osim najpoznatijih svetskih izdavača, predstavili su se i izdavači srednje veličine, koji se tek probijaju na ovom zanimljivom tržištu. Izdavači poput Jumbo Games, Falomir Juego, Bragelonne Games, Blackrock Games, Hydra Games, Lyfestyle Games, Taverna Ludica Games. Tu je bilo još i izdavača iz Belgije, Italije, Francuske i Rusije.

Ovo je bilo izuzetno iskustvo za naš tim. Essen je idealna prilika da naučite mnoge stvari iz domena poslovanja u industriji razvoja društvenih igara.

Još jedan zanimljiv model koji smo primetili je da se više manjih izdavača iz pojedinih zemalja udruži, podeli troškove i na Essen Spiel-u nastupi zajedno, kao grupa izdavača. Odličan primer za to je ekipa iz Norwegian Tabletop Game Publishers Association.

Sajam je idealna prilika za promociju igre, zato je maksimalno treba iskoristiti

Na kraju, ali ne i manje bitno, dolazimo do indie izdavača – malih studija koji dolaze iz raznih država sveta i promovišu svoje igre, projekte koji su na Kickstarteru ili će tek biti pokrenuti kroz neku vrstu crowdfunding-a. Tu je moguće videti prototipove igara u najrazličitijim fazama razvoja, testirati potpuno nove koncepte i zateći sebe kako se držiš za glavu i vičeš kako se ja ovoga nisam setio. Među izdavačima ove veličine bili smo i mi, Kerber Games. Glavni posao koji očekuje malog izdavača se svodi na dve stvari:

  1. Animirati što više ljudi da sedne za tvoj štand i proba igru koju prvi put u životu vidi.
  2. Obaviti što više sastanaka sa potencijalnim partnerima koji će vas spremiti za budućnot i gurnuti vaš biznis korak dalje.

Prvo se postiže nekom forom, mi smo delili flajere, išli okolo i pričali sa ljudima, prodavali brendirane maske i delili stikere sa artom iz naše igre. U zavisnosti od mogućnosti i vrste igre koju promovišu, videli smo razne promotivne pristupe. Cosplay, besplatan alkohol i QR kodovi na svemu što možete da zamislite. Jedna ekipa je svojim QR kodovima pečatirala ljude po čelu. Delile su se brendirane torbe i fascikle, kako bi što više ljudi videlo i zapamtilo baš vaše ime.

Mi smo bili brendirani od glave do pete, a David je dobro procenio da će naše boje iskakati u odnosu na predominantnu crnu, što se i desilo (svi su mislili da nas ima petnaest na sajmu, i ako je bilo samo nas četvoro)!

Osim izdavača, tu su i kompanije koje se bave proizvodnjom igara, proizvodnjom raznih akcesoara za igre, kao i dostavljanjem igara, njihovi zaposleni trče okolo i sklapaju dogovore i sa malim i sa velikim izdavačima. Jako je bitno otvoriti razgovore sa svima njima, kako bi dobili najsvežije procene oko cene proizvodnje i slanja vaše igre.

Osim prodaje i testiranja igara, primetili smo da postoji veliki broj pojedinaca koji dolazi na sajam sa ciljem da predstavi svoje prototipe velikim izdavačima i da samim tim pokuša da proda svoju ideju. Neki izdavači su nam priznali da tokom godine dobiju i preko 4.000 raznih ideja za igre, od kojih dobar deo stigne na Essen Spiel.

Trudili smo se da privučemo pažnju što većeg broja posetilaca na sajmu, posebno kroz zanimljiv štand i simulaciju igranja Final Challenge-a.

Što se organizacije samog događaja tiče, sve je klasično nemački. Putokazi su svuda, sve je logično, uređeno i čisto. U Nemačkoj već neko vreme važi sistem sertifikata za vakcinaciju koji pokažeš, staviš masku i put ti je slobodan. Za naše uslove ipak, prevoz, smeštaj, kotizacija za učešće pa i sam život u Nemačkoj jesu poprilično skupi.

Nakon Essena shvatite kako se od malog izdavača, postaje veći

Ipak, zbog prilika za saradnju koje su omogućene, blizine i pristupačnosti relevantnih igrača iz industrije društvenih igara pa i količine korisnika sa kojima možete da testirate svoju igru ili igre, mišljenja smo da se odlazak na Essen i pored cene višestruko isplati!

Nakon sajma stekli smo novo iskustvo i uvid u industriju – videli kako izgledaju štandovi velikih i malih “igrača”, šta im je slično a šta različito. Uspeli da sagledamo sajam u celini iz različitih uglova: kao ljubitelji društvenih igara imali smo priliku da uživamo u atmosferi sajma i u proigravanju igara koje još nisu dostupne širem tržištu.

Sa druge strane, kao kreatori smo imali priliku da se inspirišemo gomilom uzornih primera vizuelnih rešenja, novih mehanika, rasklopa kutija, kartica i minijatura uživo na jednom mestu; kao preduzetnici da ostvarimo kontakt sa relevantnim izdavačima, distributerima i proizvođačima u cilju potencijalne saradnje. Kao ljudi, da steknemo nova poznanstva, čujemo tuđa mišljenja i razmenimo iskustva.

To nam je pomoglo da, na kraju, pozicioniramo sami sebe u tom mikrokosmosu. Da lakše zamislimo gde je tu Kerber Games u bližoj i daljoj budućnosti. Kako se od malog izdavača postaje veći i kako se od jednostavnije igre ide ka narednom, kompleksnijem, projektu.


U pisanju ovog teksta doprineo je i učestovao David Bilobrk, CEO studija Kerber Games


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Šta posle godine u kojoj se mehur izduvao?

Tema za ovaj, poslednji članak u godini, došla je prirodno. Svakodnevno me prati u razgovorima s kolegama, startapima, investitorima, u sadržajima koje svakodnevno čitam ili slušam.

Novost

NBS: Dodeljene prve dozvole za kripto-menjačnice u Srbiji

Narodna banka Srbije (NBS) je 16. decembra izdala dozvole dvema domaćim kripto-menjačnicama. Šta to sve podrazumeva pitali smo Aleksandra Matanovića, osnivača kompanije (menjačnice) ECD, jedne od dobitnica dozvole.

Office Talks Podcast

Događaji koji su obeležili domaći IT u 2022.

Još jedna intenzivna i turbulentna godina u lokalnoj i globalnoj IT industriji polako ostaje iza nas. U 124. epizodi Office Talks podkasta tradicionalno prelazimo najznačajnije momente iz IT ekosistema u prethodnih 365 dana.

Propustili ste

Office Talks Podcast

DevRel – Kako se grade dobri odnosi sa programerima?

Gosti 126. epizode Office Talks podkasta bili su Nenad Vitorović (Tenderly) i Lav Leon Hudak (MVP Workshop) koji su nam govorili o značaju dobrih odnosa sa programerima, ali i o kvalitetnoj zajednici i sadržaju usmerenim ka programerima, a koji sve više dolaze do izražaja.

Novost

Shift Miami: Infobipova konferencija posvećena developerima stiže u Ameriku

Ovo je prvi korak ka internacionalizaciji jedne od najvećih evropskih konferencija posvećenih developerima koja se već 10 godina održava u Hrvatskoj.

Startapi i poslovanje

Degordian akvizirao Shopycode – srpsku agenciju za e-commerce razvoj

Internacionalna digital-first agencija Degordian akvizirala je Shopycode, srpsku programersku kompaniju specijalizovanu za e-commerce.

Istraživanje

Predstavljamo rezultate ankete o platama dizajnera digitalnih proizvoda i usluga u Srbiji

Prva anketa ovog tipa sprovedena je na uzorku od oko 700 učesnika. Podaci pokazuju da je 71% dizajnera ušlo na tržište u poslednjih 8 godina, dok je 57% ušlo u poslednjih 6 godina.

Društvene mreže

OnlyFans: Kako su poznate ličnosti normalizovale ‘online’ prostituciju?

U ovoj kolumni, otkrivam vam zašto 'girl power' na internetu nije izraz feminističke borbe i zašto se 'online' prodaja vlastite intime ne razlikuje od prostitucije.

Kultura 2.0

Beckoning je animirani film Save Živkovića – Epic Games i 3Lateral bili deo projekta

Kreiranje dugometražnih animiranih filmova je oduvek bilo nedostižno malim timovima kreativaca pre svega zbog produkcijskih ograničenja, ali zahvaljujući novim tehnologijama situacija se znatno promenila.