Može li pravni sukob između kompanija Apple i Epic Games da promeni AppStore kakav danas poznajemo?

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Može li pravni sukob između kompanija Apple i Epic Games da promeni AppStore kakav danas poznajemo?

U avgustu prošle godine između kompanija Apple i Epic Games izbio je pravni spor u vezi sa naplatom naknada za kupovinu unutar igara. Ovaj sudski proces koji je ove godine pravično dobio Epic games, mogao bi da promeni budućnost funkcionisanja AppStore prodavnice.

Prošla godina u tehnološkom svetu je prema mišljenju mnogih obeležena pravnim “sukobom” između pomenutih kompanija, a čitava ova saga se nije u potpunosti završila i traje zapravo i danas. Podsećanja radi, kulminacija čitave priče izbila je prošle godine kada je Epic Games hteo da izbegne plaćanje naknade od 30% kompaniji Apple za in-app purchase (kupovina unutar igre), pa je Epic napravio zaseban, alternativni sistem naplate.

Čitava ova peripetija kulminirala je izbacivanjem planetarno popularne igre Fortnite sa AppStore prodavnice, a iza ovog naslova stoji upravo Epic Games. Apple je takođe zapretio da će blokirati distribuciju Unreal Engine softvera koji se koristi za izradu igara, a koji je koristila pomenuta game dev kompanija.

U ovom slučaju, Apple je izašao kao gubitnik s obzirom na to da je, na osnovu ovog slučaja, viši sud u SAD presudio u korist Epic Games-a i da će Apple od sada morati developerima da omogući da u okviru svojih aplikacija ili igara stave linkove putem kojih mogu da direktno vrše naplate. Takođe treba pomenuti da je Apple prošle godine, nakon pritiska javnosti, odlučio da smanji naknade za pojedine developere na 15% što je na neki način najavilo korenite promene kada je reč o funkcionisanju naplate putem AppStore prodavnice.

Iako nakon nešto više od godinu dana i dalje nema naznaka kada bi čitav ovaj problem mogao da bude zaključen, tačnije kada će Apple prestati da blokira Epic Games, činjenica je da se baš u ovom trenutku na neki način vodi borba za budućnost AppStore prodavnice. Apple priča jednu, a Epic Games drugu priču, a posledicu trpe ni manje ni više nego krajnji korisnici koji za svoje iOS uređaje i dalje ne mogu da preuzmu Fortnite, koji je iz poznatih razloga i povučen.

Upravo ovu temu u vezi sa funkcionisanjem i poslovanjem AppStore prodavnice u narednom periodu komentarisali smo sa Ivanom Jelićem, autorom podkasta B92 Tehnopolis i direktorom za proizvode i razvoj B92.net.

Rešenja nema ni na vidiku?

Govoreći o tome koliko bi navedena odluka suda za pomenuti spor mogla da utiče na buduće procese naplate developera i koje bi promene mogle da se jave za sve one koji se bave razvojem iOS aplikacija/igara, Ivan kaže da će čitav ovaj problem verovatno imati ozbiljan uticaj, pre svega zato što će otvoriti ovaj ekosistem za druge servise koji nude usluge naplate.

Prema njegovim rečima, iOS je naročito važan u ovom smislu imajući u vidu da je platforma na kojoj se dešava daleko najviše prometa, iako nema dominantnu poziciju po broju korisnika ili uređaja na tržištu. “Developeri će imati slobodu izbora sistema naplate što znači zdraviju konkurenciju, niže provizije, a verovatno i nešto povoljnije cene za potrošače”, istakao je Jelić koji je, između ostalog, prokomentarisao dosadašnju naplatu naknade na AppStore prodavnici od 30% koja je i glavni uzročnik čitavog problema:

Cifra od 30% manje je bitna kada postoji konkurencija. Sa jedne strane, 30% može izgledati puno, a sa druge deveolperi koji nemaju resurse da integrišu neko drugo rešenje ili naprave svoje imaju siguran i dostupan sistem naplate koji je u startu besplatan.

Za nekoga ko pokreće servis ili aplikaciju i nema veliki budžet dostupnost takvog servisa bez početnih troškova može značiti više od “samo” 70% od prihoda. Ne bi trebalo zaboraviti i to da je ovo borba velikih brojeva, najveće uštede imaće oni koji imaju najveći promet, pa iz tod ugla ova odluka može značiti da će umesto jednoj, novac otići drugoj velikoj kompaniji.

Naš sagovornik dodaje da će Apple velikim igračima verovatno ponuditi još bolje uslove, što je i do sada bila praksa koja je proviziju spuštala do 15%, a što se manjih developera tiče, on smatra da će Apple izvesno još jače igrati na kartu dostupnosti, sigurnosti, lakoće korišćenja i male početne investicije.

Osvrnuvši se na kraju na trenutni spor između dve kompanije koji bi mogao umnogome da oblikuje funkcionisanje i reputaciju AppStore prodavnice, Ivan dodaje da ne vidi drugi način za suštinsku promenu situacije od otvaranja iOS-a za alternative ekosisteme aplikacija i servisa, bilo da se radi o drugim prodavnicama ili webu kao platformi.

“Takođe ne vidim da će se to skorije desiti, Apple nema nikakav podsticaj da to učini, bilo pravni ili tržišni. Drugim rečima, konkurencija od prvog iPhone-a ne uspeva bitno da utiče na rast koji Apple pravi iz pozicije koja po trenutnim definicijama nije dominantna na tržištu”, zaključio je naš sagovornik na kraju.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Analiza

Da li je krah FTX-a ‘smrtni udarac’ za kripto ekosistem?

Dok se Web2 bavi akvizicijom Twittera, sa druge stranice svedoci smo jedne od najvećih kriza koje su pogodile Web3. U velikoj analizi otkrivamo kako će se propast druge najveće kripto menjačnice odraziti na čitavu industriju.

Upoznajte poslodavce

Zašto je Smallpdf uveo 16 nedelja plaćenog odsustva za novopočene tate?

Da li ste nekada čuli za termin 'paternity leave' i da li znate šta on tačno podrazumeva? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Ivom Marinković iz kompanije Smallpdf koja je ovaj benefit nedavno omogućila svojim zaposlenima.

Web 3.0

Prevara, laži i romansa na radnom mestu: Šta znamo o SBF i propasti FTX-a?

Kripto kriza se neumoljivo nastavlja, a mi vam donosimo najnovije vesti o FTX kolapsu i potencijalnim posledicama koje on može ostaviti na svetsku ekonomiju.

Propustili ste

Karijere

Microsoft i LinkedIn objavili online kurseve digitalnih veština za 10 miliona ljudi koji traže posao

Kompanija Microsoft ima plan da u saradnji s LinkedIn-om do 2025. godine obezbedi obuke i kurseve za 10 miliona ljudi i na taj način im omogući da steknu veštine i sertifikate koji će im pomoći u pronalaženju poslova.

Intervju

Razgovori sa seniorima: Kako je Tamara od studija psihologije došla do seniorske pozicije u ‘game dev’ industriji

Igranje modernih video igara uvek je u meni izazivalo dozu interesovanja o tome kako zapravo nastaju ovako veliki projekti. Do sada smo imali priliku da često pišemo o tome, pa i nastavljamo u tom smeru kroz razgovor sa Tamarom Perić koja je Lead Game Designer u regionalnoj kompaniji Mad Head Games.

Sponzorisano

Razvoj samouslužnih bankarskih alata kao odgovor na promene navika klijenata?

Korisnici bankarskih usluga sve više zahtevaju samostalnost u radu, bez obaveze odlaska u ekspozituru. Tendencije idu ka tome da će ekspozitura ostati dominantan kanal za nešto kompleksnije bankarske proizvode, kao i mesto gde će klijenti pretežno vršiti konsultacije sa bankarskim službenikom.

Office Talks Podcast

Kako od nule napraviti mobilnu aplikaciju za vaš proizvod? (Smallpdf)

U 120. epizodi Office Talks podkasta imali smo priliku da ugostimo Željka Ilića i Ivana Milisavljevića iz kompanije Smallpdf. Sa njima smo razgovarali o proizvodima, radu na mobilnim aplikacijama i kompanijskoj kulturi.

Tehnologija

DaFED #58: Kako na efikasan način podići performanse i optimizovati web sajt

Oslobodite vaše kalendare, jer je 58. DaFED događaj zakazan za četvrtak 8. decembra s početkokm od 18 časova, u Amfiteatru centralne zgrade Univerziteta u Novom Sadu.

Upoznajte poslodavce

Kako je Ananas postao startap unutar korporacije i okupio internacionalni tim sa iskustvom iz Amazona i Gugla?

Kako izgleda razvoj jednog od najambicioznijih e-commerce projekata u regionu? Koliko ljudi radi na developmentu i kako su oni organizovani? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Belom Klašnjom, CTO kompanije Ananas koja stoji iza istoimene web prodavnice.