Dve decenije razvoja inovativnih rešenja za bankarsku i avio industriju krunisane su novim identitetom. Domaća kompanija enjoy.ing postala je CREATEQ, a Netokracija ekskluzivno saznaje kakve promene novo poglavlje ove kompanije donosi sa sobom.
Domaća kompanija enjoy.ing koja posluje u sklopu švajcarske NSM Engineering Grupe predstavila je novo ime i novi brend. Ova, ali i druge kompanije koje posluju u sklopu grupe, pa čak i sama grupa, odnedavno su CREATEQ – novi brend čije ime reflektuje spoj kreativnosti i tehnologije.
O tome zašto su se rebrendirali, kako je izgledalo poslovanje ove kompanije na lokalnom tržištu u proteklim godinama, ali i o planovima za budući rast i razvoj, razgovarali smo sa direktorom CREATEQ-a na nivou grupe, Oliverom Marjanovićem.
Kompanija enjoy.ing na srpskom tržištu posluje od 2004. godine. Svedoci ste gotovo svih trendova koji su zahvatili domaću IT industriju – kako gledate na ubrzani rast poslednjih godina?
Oliver: Kompanija enjoy.ing i druge kompanije koje posluju u sklopu naše grupe po imenu NSM Engineering AG prisutne su na tržištu skoro 20 godina – to nam je omogućilo da dočekamo i ispratimo gotovo sve značajne trendove. Ono što trenutno primećujem jeste sveopšti rat za talente (programere i drugi IT kadar) koji je posledica ulaska novih igrača na lokalno tržište. Tu bih prvenstveno istakao američke IT kompanije koje se takmiče sa visokim platama, dodatno ubrzavajući deformaciju tržišta u pogledu primanja i ukupnih beneficija.
S druge strane, naša kompanija je bila i ostala jedan od predvodnika i pionira u ovom sektoru. Nakon pandemije stvari su se dodatno ubrzale i razvile, a činjenica da toliko dugo gradimo našu kulturu samo nam je pomogla da se brže i lakše prilagodimo novim zahtevima tržišta.
Iz kojih industrija dolaze vaši klijenti, na kojim tržištima najčešće poslujete? Šta tačno podrazumeva 360-stepeni usluga?
Oliver: Pokrivamo zaista različite industrije među kojima su fintech, elektronsko bankarstvo, pa čak i avijacija gde se ističemo kao jedni od lidera u Srbiji, nudeći sjajno mesto za rad i priliku za profesionalni razvoj. Naši klijenti su kompanije iz Švajcarske, Velike Britanije i Nemačke i one rade i razvijaju se sa nama već dugi niz godina.
Za nas je specifično to što klijentu pomažemo od samog starta, možemo analizirati biznis ideju, raditi na njenom razvoju, implementaciji i naposletku učestvovati na njenom daljem unapređenju i usavršavanju. Taj pristup od 360-stepeni je zapravo sposobnost da sagledamo izazov iz svih uglova kako bismo pronašli najefikasnije rešenje. Ovaj model rada nije samo tehničke prirode, već se odnosi i na ljude. Oko ljudi se zapravo sve i vrti.
Bitno nam je da se uspostavi odnos u kojem se vrednuje kvalitet, dobra komunikacija i ono najbitnije – poverenje. Ovo važi za naše zaposlene, ali i za klijente. Dešava se da odbijemo saradnju sa potencijalnim klijentom jer mislimo da naši ljudi ne bi bili zadovoljni radom na tom projektu. Razmišljamo dugoročno i zadovoljstvo zaposlenih nam je prioritet.
Takođe, u našoj kompaniji se ulaže veliki trud u mlade ljude. Neko bi rekao da je to riskantna investicija, naročito sada kada ljudi lako prelaze iz jedne firme u drugu, ali mi želimo da vidimo kako neko napreduje unutar CREATEQ-a. Znanje je nešto u šta vredi ulagati, a zadovoljstvo je obostrano.
Koliko trenutno ljudi enjoy.ing zapošljava u Srbiji? S obzirom na to da ste deo NSM Grupe iz Švajcarske, na kojim sve još lokacijama kompanija posluje i pod kojim to brendovima?
Oliver: Trenutno imamo oko 250 zaposlenih u Srbiji sa kancelarijama u Beogradu, Nišu i Kragujevcu. Pored ovoga, poslujemo iz Jašija u Rumuniji, a nedavno i iz Kišinjeva u Moldaviji. Veliko mi je zadovoljstvo da ekskluzivno sa Netokracijom podelim i naš najnoviji dodatak – upravo smo osnovali i uspostavili nove operacije u Kazablanki (Maroko), a sve kompanije u našoj Grupi ove godine objedinjuju se pod potpuno novi brend po imenu CREATEQ. Veliko je zadovoljstvo raditi u jednoj kompaniji 11 godina i posmatrati kako se razvija, napreduje i osvaja nova tržišta.

Kako ste došli na ideju za rebrendiranje i šta ime novog brenda CREATEQ predstavlja?
Oliver: Imali smo dva razloga da se predstavimo pod novim imenom. S jedne strane želeli smo da sve lokacije i sestrinske kompanije žive i budu vidljive pod jednim brendom. S druge strane, želeli smo da svojim novim imenom izrazimo ono za šta se zalažemo – veoma smo ponosni na naš način na koji pružamo usluge našim klijentima, ispunjavajući njihove veoma složene i promenljive tehničke i procesne zahteve.
Gde god da imamo dodirne tačke u našem procesu isporuke, tj. sa zahtevima naših zaposlenih, uvek tražimo najodrživije i najkreativnije rešenje. Moto našeg novog brenda je “tamo gde se kreativnost susreće sa tehnologijom” – otuda i novo ime CREATEQ.
Spomenuli ste da tradicionalnu top management strukturu ostavljate iza sebe i da se okrećete flat hierarchy strukturi. O čemu je tačno reč?
Oliver: Verujemo u kompetentnost naših timova da donose prave odluke – u pravo vreme i na pravom mestu. Moć odlučivanja treba da bude tamo gde ljudi mogu da daju vredan doprinos, a ne preko organizacione moći. Zato želimo da naši timovi budu nezavisniji i odgovorniji.
Tako je rođena ideja da naši timovi budu samoorganizovani, a to možemo da uporedimo sa planetarnom organizacijom: timovi postaju samoorganizovane planete koje lete oko nas u orbitama. Na osnovu smernica i pravila, timovi će imati svoju strukturu, organizovaće se na najbolji način za njih (i klijenta).
Kakve su reakcije zaposlenih na ovu promenu – da li je smatraju dobrodošlom?
Oliver: Mi smo tek na početku puta i već vidimo sve reakcije koje se mogu očekivati kada je po sredi jedna ovakva promena. Zaposleni su reagovali na način da su uzbuđeni, radoznali i pre svega veoma kreativni. Sa velikom dozom dobrodošlice prihvatili su novu organizaciju, a radujemo se što ćemo sa ovakvom strukturom i buduće zaposlene uspeti da privučemo našim modelom organizacionog razmišljanja.
CREATEQ je prva IT kompanija sa modelom planet centric organizacije timova i zaposlenih, a njihov krajnji cilj je ohrabrivanje ljudi da idu za pozicijom koju žele u svom timu, jer, nijedna zvezda nije tako daleko!
S druge strane, kako je menadžment reagovao na ovu promenu?
Oliver: Veoma pozitivno i gotovo isto kao i naši zaposleni – ljudi su radoznali i pokušavaju da primene novo razmišljanje na svoj posao. Svesni su da se ovaj agilan način organizovanja čitave kompanije odražava i na nove karijerne prilike. Ljudi su suočeni sa još većim brojem prilika za profesionalni razvoj i rast. Flat struktura je inače odličan način da se timovi organizuju onako kako njima najviše odgovara – uz primenu najnovijih formi i znanja o upravljanju timovima.
Da li je porast remote rada doprineo da razmislite o uvođenju flat strukture? Kakvo je vaše viđenje remote rada, da li svojim zaposlenima nudite takvu opciju?
Oliver: Rad na daljinu sam po sebi nije pokrenuo naše razmišljanje o promenama. Međutim, svi smo videli da je pandemija ubrzala razmišljanje kompanija u novim organizacionim oblicima. Da se vratimo radu na daljinu – verujemo da naši zaposleni treba da rade tamo gde im najviše odgovara. Znamo da naša jaka timska kultura automatski navodi da svi želimo da vidimo kolege iz tima, a to automatski dovodi do različitih hibridnih oblika rada na daljinu i u kancelariji, što smo godinama podržavali.
Dakle, da, nudimo rad na daljinu našim zaposlenima – sve dok su u blizini lokacija na kojima smo aktivni, ovo nam savršeno funkcioniše.
Kako CREATEQ gleda na širenje, koliko je ono od strateškog interesa za vaše poslovanje?
Oliver: Nalazimo se u odličnoj situaciji. Potražnja naših usluga konstantno raste, baš kao i broj novih klijenata. Upravo zbog toga rast je neminovan, ali on je i deo naše šire vizije. Ova godina nam je donela mnogo lepih projekata. Naša baza klijenata je porasla za 30% u Švajcarskoj i Ujedinjenom Kraljevstvu, izašli smo u neke nove industrije poput FMCG-a i energetike. Već smo otvorili dva nova predstavništva, a sve to sa ciljem kako bi se dalje razvijala i unapređivala kompanijska kultura – baš kao i naši ljudi koji rastu i razvijaju se zajedno sa kompanijom.
Da li je vašim planovima za širenje obuhvaćen i rast na srpskom tržištu?
Oliver: Imamo tri veoma jake, rastuće i prosperitetne lokacije na kojima smo već odavno prepoznati. Ova postavka je bila uspešna priča u poslednjih 20 godina i nemamo razloga da verujemo da će se to promeniti u bliskoj budućnosti. Vidimo rastuću potražnju za softverskim inženjerima i vidimo da sve više igrača dolazi u Srbiju. Za nas ovo nije razlog za brigu, već potvrda da smo na dobrom putu i da ćemo nastaviti ovaj put sa kreativnošću koja nam je tako tipična i poznata.
Više informacija o kompaniji pronađite na createq.space.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!