Employer Branding u Srbiji? Kako korona doprinosi razvoju ove oblasti?

Da li korona doprinosi razvoju Employer Brandinga u Srbiji? Sudeći po ovim primerima – da!

Kako kompanije treba da se postave u okolnostima kada vlada pandemija? Izabrala sam nekoliko primera sa domaćeg tržišta koji su mi u poslednje vreme privukli pažnju.

Nisam ovako zamišljala Treći svetski rat. Ali eto ga, ceo svet je u pandemiji i nove okolnosti polako postaju normalne.

Već ste sigurno čuli većinu fora vezanih za koronu. Kao da je otvoreno neko takmičenje na Viberu i Whatsappu – fora foru stiže. Što se mene tiče pobedile su ove dve koje su kreirali Njuzovci „Kako se zove čovek koji prenosi koronu? Koronarni saradnik“ i „Koje sredstvo koristi čovek koji ne veruje u koronu? Askepsol“. Humor nam pomaže da sve ovo prebrodimo. A ko bi da se ozbiljno bavi temom, preporučujem da pogleda nekoliko scenarjia koje su razvili u konsultantskoj kući Roland Berger.

Ali, šta korona virus predstavlja ako posmatramo iz pozicije kompanije?

Pretnju, šansu, krizu, uzurpatora, faktor koji ubrzava digitalizaciju, nešto što menja sve… Kompanije koje su strateški orijentisane ovo nezgodno vreme koriste kao priliku da pokažu svoje lice u novom svetlu.

Employer Branding je sada ključan u marketinškim i komunikacionim aktivnostima kompanija, i to posebno interno brendiranje, odnosno aktivnosti okrenute ka internim stejkholderima. Fokus je na tome da timovi budu angažovani i motivisani u toku krize, iako rade bez offline susreta. Ovo je posebno važno za one kompanije koje su u oblasti tehnologije i čija je priroda posla takva da je remote mode nešto što je normalno. Ipak, okolnosti i trajanje svega ovoga nisu.

Kriza ne menja identitet kompanije, ali može da u fokus stavi izabrane vrednosti i da na neki način otkrije i pokaže kakva je kultura zaista.

Sigurnost, brižnost, odgovornost – to su vrednosti koje su u ovom trenutku najvažnije. People first kao da je prepisana iz govora lidera. A sada su ti lideri u prilici da se pokažu onako kako verovatno nismo ni maštali – iz svoje dnevne sobe, okruženi decom ili ljubimcima, kao obični ljudi.

Najgore što kompanija može da uradi je da ćuti. Tišina je jeziva, svi koji za vreme policijskog časa promole nos osećaju kako je neobično kada u svetu buke preovlada tišina. Tišina govori mnogo, baš kao u kompoziciji 4’33 Džona Kejdža.

Ne postoji rešenje koje bi odgovaralo svima, ali neke od tema koje kompanije mogu da pokriju u toku pandemije su sledeće:

  • Kako kompanija podržava lokalnu zajednicu?
  • Da li i kako kompanija učestvuje u borbi protiv COVID-a?
  • Na koji način su zaposleni povezani?
  • Kako lideri podržavaju svoje zaposlene? Kako ih motivišu?
  • Na koji način je pružena podrška roditeljima koji imaju decu?
  • Kako se zaposleni zabavljaju i druže sada kada nemamo prilike za offline susrete?
  • Da li je ova kriza iskorišćena kao nametnuta pauza za upskilling?

A kako to izgleda u Srbiji? Izabrala sam nekoliko primera koji su mi u poslednje vreme privukli pažnju.

Ikea podržava i zaposlene i zajednicu

Veliki sam fan načina na koji Ikea komunicira i uvek se radujem da pročitam njihove postove na mrežama.

Oni se u doba korone snalaze sjajno – od toga na koji način su se poigrali sa saveto-naredom Ostani kod kuće ukazavši na značaj doma kao mesto koje treba da bude bezbedno i udobno, preko priče o njihovim proizvodima koji su sada deo dnevne sobe koja je ujedno i kancelarije i učionica. Konkretno bih istakla i post u kom su iskomunicirali smanjenje plata za one zaposlene na čiji je posao uticalo ovo vanredno stanje. U vreme kada je pitanje sigurnosti posla izuzetno važno, Ikea je odigrala transparentno.

Koncerata nema, ali Filharmonija je tu!

Svedoci smo toga da se svi oni koji sviraju neki instrument ili talenat da pevaju nisu libili kamere i dugmenceta upload. Tako su mreže u prethodnom periodu postale sigurno mesto za muzičke snimke i koncerte anonimnih i profesionalnih muzičara. Kulturne institucije su velikodušno ponudile snimke iz svojih arhiva, otvorile digitalne prostore i tako pružile mogućnost da kvalitetno i sa uživanjem provedemo vreme.

Beogradska filharmonija je otišla i korak dalje, koristeći priliku da Filharmoničare stavi u prvi plan, i to kroz blogove iz izolacije, video snimke koji pokazuju kako provode vreme, vlogove stranih muzičara i saradnika, a otvaranje arhive nije izostalo. Imaju čak i nove stikere za Instagram! Uz pomoć njih tačno znam koji je dan u nedelji i to mi jako prija.

View this post on Instagram

"Muzika, čini mi se, ovih dana konstantno odzvanja u mojoj kući, od slušanja različitih sadržaja posejanih u svakom kutku interneta, do sviranja (solo, ili u duetu sa suprugom ili čak četvorogodišnjim sinom Mišom!), pa do onlajn muzičkih sastanaka, ‘proba’ kao i držanja časova harfe. Ne smem da zaboravim ni komšije koji vole da slušaju harfu sa svojih terasa, pa zbog njih onda uzmem da sviram sve što znam, i zaboravim da nešto treba i da provežbam 🙂" Novi blogpost Filharmoničarke u izolaciji donosi vam razmišljanje harfistkinje Milane Zarić @zaricustra. Link za tekst je u bio, a stiže i video ilustracija na #IGTV #bgfilharmonija #filharmonija #ostanikodkuće #ostajemkodkuće #srbija #izolacija #milanazaric #harfa ##musicianslife

A post shared by Beogradska filharmonija (@bgfilharmonija) on

Levi9 pokazuje kako zaista izgleda rad od kuće

Na njihovim mrežama možemo da vidimo puno toga: kako se u karantinu zabavljaju uz kvizove, kako sklekovi pomažu za održavanje forme, a Instagram prikazuje i predsednicu Izvršnog odbora kompanije u neformalnoj atmosferi, između ostalog i kako telefonira dok vrti hulahop. Svi su odlično povezani međusobno, ali i sa partnerima i saradnicima, uostalom zašto propustiti neki Happy Hour?

Ok, sve je to lepo, nego kako stvarno izgleda get it done od kuće? To je ono što posebno privlači pažnju – realna priča o WFH podvigu tima koji nije ni sanjao da će puštati portal u produkciju od kuće. I dok čitamo o tome možemo da vidimo ekipu koja se dobro preznojila u višesatnom radu. Na kraju posla, air-cheers!

Levi9 IT Services je kompanija koja je odlučila da vanredno stanje iskoristi za pokretanje online Q&A vebinara, umesto da ranije planirane aktivnosti otkaže. Jer deljenje znanja ne zahteva savršene okolnosti, bravo!

👇Crtica iz Levi9 “remote work” života! Naše kolege!👇 🔝“Ovih dana stalno kruže neke turobne vesti. Kada ih čovek…

Posted by Levi9 IT Services on Tuesday, April 14, 2020

Čugura Print štampa vizire

Ova beogradska štamparija odlučila je da svoje kompletne kapacitete preusmeri na štampanje štitnika za lice. Svojim dobrim primerom pozvali su i inspirisali i druge kompanije da se uključe i daju svoj doprinos borbi protiv korona virusa i to tako što će obezbediti vizire za one koji su na prvoj liniji. Dizajnirali su vizir u saradnji sa medicinskim radnicima, da budu sigurni da će ponuđena podrška biti skroz po meri. I znate šta je najbolje? To su počeli da rade desetak dana nakon proglašenja vanrednog stanja.

Zajedničkim ulaganjem i korišćenjem resursa (donacije za kupovinu materijala, proizvodnih kapaciteta štamparije koja je preuzela i troškove dostave) do sada su uspeli da obezbede skoro 11.000 vizira.

View this post on Instagram

Od danas, celokupan kapacitet štamparije smo preusmerili na proizvodnju štitnika za lice u cilju povećanja zaštite medicinskog osoblja. Dnevno možemo proizvesti 350 štitnika za lice i dostaviti ih kliničkom centru u vaše ime u najkraćem mogućem roku. ⠀ ⠀ Pomozite zaštitu onih koji su od krucijalnog značaja za kolektivno zdravlje i podelite informaciju sa onima čija sredstva mogu napraviti osetnu razliku u borbi protiv Covid-19 virusa. ⠀ ⠀ Štitnik za lice možete donirati i vi i na taj način doprineti u zaštiti onih od kojih svi zavisimo.⠀ ⠀ Više o pomoći proizvodnje štitnika za lice za zdravstvene radnike pročitajte u link-u u opisu profila. ⠀ ⠀ #cuguraprint #stitnikzalice #faceshield #coronavirus #covid19 #koronasrbija #karantin #izolacija #ostanikodkuce

A post shared by ČUGURA | Print (@cuguraprint) on

Erste Banka, to su ljudi – čak i dok traje pandemija

Skoro pa u prvim frontovima, iako nisu u zdravstvu. Bankari su se preselili u kućne uslove, osim koleginica i kolega čija je priroda posla drugačija. Dok jedni vode računa o edukaciji klijenata, pružaju savete za zaštitu od virusa i podižu svest o bankarskim online kanalima, postoje sektori koji rade po starom u novim okolnostima. Na njihovom Instagram nalogu možemo da vidimo još jednog predsednika Izvršnog odbora izvan redovnih okolnosti, kako od kuće pomaže kolegama.

Ti ljudi sa druge strane šaltera u filijali čekaju sve kojima su potrebne offline bankarske usluge. Vidimo njihova lica i možemo da kažemo hvala onima koji svakog dana izlaze iz svojih kuća i u izmenjenim režimima i lokacijama. Tu su za klijente.

Nordeus od kuće vraća zajednici

Ovoj kompaniji nije teško palo da se preseli u kućne uslove, a prava je šteta što su godišnjicu useljenja u novi prostor obeležili izvan njega. Oni su među prvima izašli sa utiscima iz WFH modusa, praktično i pre zvaničnog proglašenja vanredne situacije. Korak ispred, u skladu sa realnim potrebama, brinu o svojim zaposlenima.

Donirali su 156.000 evra za kupovinu respiratora, testova zajedno sa Unicefom, Fondom b92 i Srpskim filantropskim forumom, a više o tome kako oni vraćaju zajednici možete pročitati na njihovom blogu.

View this post on Instagram

We're proud of all our team who have come together to donate in supporting the amazing work UNICEF Srbija are doing to provide the country with more medical equipment. Through personal donations and the leadership team matching, the total amount raised was enough to fund the purchase of 15 respirators. We encourage others who can, to reach out to UNICEF to see if you can help them in any way. The work they do is far bigger than any of us 🙏❤️ #giveback #lifeatnordeus #Repost @unicefsrbija • • • • • • #UNICEF nabavlja 50 respiratora, zaštitnu opremu i higijenske pakete u vrednosti preko $500,000 za borbu protiv korona virusa u Srbiji. 👉 Zahvaljujući ličnim donacijama zaposlenih u @lifeatnordeus nabavljamo 15 respiratora. 💙 👉 Uz finansijsku podršku @phiacademy , @vojvodjanska_banka , redovnih donatora UNICEF-a i UNICEF-ove ambasadorke @anaivanovic , nabavljamo dodatnih 35 respiratora. 💙 👉 U toku sledeće nedelje očekujemo prvi deo isporuke zaštitne opreme – maski, zaštitnih odela, vizir naočara i rukavica za zdravstvene radnike, a biće isporučen i prvi kontingent od 1,700 higijenskih paketa za najugroženije porodice sa decom. #COVID19 #koronavirus #korona

A post shared by Nordeus (@lifeatnordeus) on

Ovo su, naravno, samo neki primeri kompanija koje nisu ostale tihe za vreme koronize (prim. aut. fora za kraj).

U ratu možeš da izgubiš život samo jednom, a ovaj naš moderni rat za top talente daje više mogućnosti. Ali pitanje koje je sada važno postaviti naglas – za koju će kompaniju top talenti želeti da rade kada sve ovo prođe?

Ostavi komentar

  1. Milica Slijepcevic

    Milica Slijepcevic

    22. 4. 2020. u 11:20 Odgovori

    Super, hvala Jelena/Vasi 😊odlican tekst.
    Drzim online predavanja studentima, bilo bi mi drago da se ukljucis I budes nas gost. Ako si za, javi se za dogovor. Veliki pozdrav I sve najbolje!

  2. Milica Slijepcevic

    Milica Slijepcevic

    22. 4. 2020. u 11:20 Odgovori

    Super, hvala Jelena/Vasi 😊odlican tekst.
    Drzim online predavanja studentima, bilo bi mi drago da se ukljucis I budes nas gost. Ako si za, javi se za dogovor. Veliki pozdrav I sve najbolje!

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Kultura 2.0

Kako su domaći YouTube kanali o kuvanju ‘eksplodirali’ za vreme epidemije

Da li i vi spadate u grupu ljudi koja je u karantinu isključivo radila na razvoju i usavršavanju kulinarskih veština? Verujem da jeste, a verujem i da ste inspiraciju tražili ne u bakinim kuvarima, već na YouTube-u.

Propustili ste

Gaming

Preko 10 miliona ljudi preuzelo je igru srpsko-švedskog studija Sozap – a za domaći tim to je samo početak

Armed Heist je 'mobile' igra studija Sozap i verovatno je najviše preuzimana igra bilo kog domaćeg studija južno od Beograda. Sa predstavnicima niškog ogranka ove gejming kompanije razgovaramo o pomenutoj igri i planovima za budućnost.

Netokracija

Popunite anketu o stanju plata u srpskoj IT i digitalnoj industriji nakon COVID-19

Učestvovanje u anketi je anonimno, zahteva svega nekoliko minuta i biće moguće dok ne prikupimo relevantnu količinu materijala.

Karijere

Kada je pravo vreme da uvećate vaš tim – iz ugla kreativne agencije i IT kompanije

Skaliranje - naizgled strana reč koju ako prebacite u kontekst preduzetništva i poslovanja znači mnogo. Ovog puta govorimo o rastu timova u kreativnoj i IT industriji, o tome kako efikasno voditi ovaj proces i kako izbeći izazove na tom putu.

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.