Ko je lažna dr Emili Roberts o kojoj je izvestilo preko 50 domaćih medija?

Ko je zapravo lažna dr Emili Roberts o kojoj je izvestilo preko 50 domaćih medija?

Učesnica ovogodišnjeg Dana internet domena i njeno predavanje na temu 'Borba protiv uznemiravanja u deepfake eri' privukla je ogromnu medijsku pažnju i to s dobrim razlogom!

Ove godine DIDS (Dan internet domena) odigrao se u svetlu više nego aktuelne veštačke inteligencije, pa je tim povodom jedna od predavačica bila upravo ekspertkinja iz ove oblasti. Dr Emili Roberts (Emily Roberts) poseduje impozantno iskustvo iz marketinga sa fokusom na digital, o čemu svedoči njeno doktorsko zvanje koje je stekla izučavajući primenu veštačke inteligencije i mašinskog učenja upravo u domenu ovih oblasti.

Pored navedenog, Dr Roberts strastveno zagovara etičke aspekte veštačke inteligencije, digitalnu sigurnost i prevenciju sajber nasilja, što dokazuje njenu posvećenost odgovornom integrisanju tehnologije u digitalnu sferu. Trenutno je član Upravnog odbora poznate digitalne marketinške agencije “Cyber stereo”. Zvuči uverljivo, zar ne?

Međutim, ispostavilo se da ništa od toga nije istina! I ne, nije u pitanju oportunistkinja koja se lažno predstavlja, već AI generisana persona nastala kao društveni eksperiment u obrazovne svrhe. Naime, Dane Blačić, kreativni tehnolog s karijerom dugom više od 20 godina, i Marijana Borković, stručnjakinja iz oblasti digitalnog marketinga, došli su na ideju da bi najbolji način edukacije iz oblasti deepfake-a, etičke upotrebe veštačke inteligencije i internet bezbednosti bio upravo uz pokušaj demonstracije ove tehnologije na licu mesta.

Nakon kraćeg brain storming-a, odluka je doneta: Dane je kreirao Emili koja je je vodila prvo keynote predavanje na ovogodišnjem DIDS-u. A, da li je eksperiment uspeo, uz pomoć kojih tehnologija je kreirana dr Emili Roberts — od lika, preko glasa i teme o kojoj je govorila — ispričali su nam Dane i Marijana u intervjuu koji sledi.

Za početak, kako je počela vaša karijera u digitalu i IT industriji?

Dane: Ja dolazim iz sveta kompjuterske grafike i animacije. Još 2000. godine sam krenuo da se bavim animacijom u 3d Studio Max-u i od tada sam imao prilike da radim na projektima za najveće domaće i svetske medije i brendove. Prošle godine, dobio sam Emmy nagradu za tehničku izvrsnost za projekat Decision 2022 — koji su NBC i MSNBC koristili tokom izveštavanja tokom njihovih izbora (Midterm Elections 2022)

Marijana: Svoju karijeru u digitalu započela sam 2012. godine u marketinškoj agenciji. Kroz fakultete sam se tražila, i raznorazna zanimanja su bila u opticaju ali preovladala je svakako ljubav prema marketingu. Kao student sam postala članica Društva Srbije za odnose s javnošću i tu sam upoznala dosta ljudi iz branše, stekla uvid u to kako stvari izgledaju u praksi i opredelila se za svoj poslovni put.

Od samog početka karijere bavila sam se kreativom, pisanjem, oglašavanjem, kreiranjem online i offline kampanja, organizacijom evenata a radila sam i sa raznim kako domaćim, tako i stranim klijentima.

A, čime se konkretno sada bavite?

Dane: Trenutno sam CTO u startap kompaniji InLoodis koja se bavi razvojem AR rešenja za trening u košarci i u ostalim sportovima. Uzevši u obzir ograničen budžet, iako postoji podela zaduženja u našem timu, svako radi ono što je potrebno da bi startap u pre-seed fazi uspeo. Ja se najviše bavim tehnologijom i planiranjem. Tehnologija koju razvijamo bazirana je na spatial computing-u.

Marijana: Trenutno sam na poziciji menadžera za komunikacije u Fondaciji “Registar nacionalnog internet domena Srbije”. U RNIDS marketing timu sam više od dve godine. Projekti koje vodim su domen.rs, edukativan portal koji nudi besplatne informacije i vesti iz internet sveta svima onima koji posluju online ili su na tom putu, zapravo svim korisnicima interneta.

Edukujemo posetioce kako da izvuku maksimum od svog internet poslovanja, pričamo o pravilnoj upotrebi nacionalnih domena, kao i o njihovim prednostima, ističemo dobre primere upotrebe nacionalnih domena, ali takođe govorimo od svim temama od značaja kao što su SEO, Google Analitika, Copywriting, pravo u internet poslovanju, društvene mreže, YouTube optimizacija, AI, e-commerce, trendovi u poslovanju kao i mnoge druge teme od značaja.

Svake prve srede u mesecu premijerno prikazujemo besplatne pitajte.rs webinare a krajem meseca intervjue sa konkretnim odgovorima na neka ključna pitanja vezana za internet poslovanje. Organizujem konferenciju DIDS (“Dan internet domena Srbije”), centralni događaj fondacije RNIDS koji se tradicionalno obeležava svakog marta od 2010. godine, a povodom početka registracije .rs domena. koja se desila 10. marta 2008. godine.

Još jedna konferencija koju organizujem je RSNOG (Grupa mrežnih operatora Srbije) koja se organizuje tradicionalno u novembru i okuplja domaće i inostrane stručnjake koji izlažu svoja iskustva, razmišljanja i predloge kako da internet bude brži, pouzdaniji i bezbedniji. Takođe, vodim projekat “Lokalac na internetu” koji predstavlja još jedan vid podrške i brige o lokalnoj (internet) zajednici.

On predstavlja način da se istomišljenici IT-evci, kreativci, stvaraoci i svi oni koji donose nova znanja i poglede na svet pronađu, povežu, udruže i okupe na jedno mesto a pored toga ima humanitarni karakter, da se podrže talentovana deca u kojima leži potencijal za velika dostignuća.

Sav prihod od prodaje asortimana ide u humanitarne svrhe, Centru za mlade talente “Nikola Tesla”, Matematičkoj gimnaziji, a spisak postaje sve duži. Od samog početka za dizajn i izradu artikala bio je zaslužan brend Dechko Tzar, koji je sa Fondacijom partner na ovom projektu. Na njihovom webshop-u i radnjama možete pronaći asortiman i postati Lokalac na internetu, a više o Lokalcu možete pročitati na lokalac.rs.

Recite nam više o AI generisanoj dr Emili Roberts. Ko/šta je ona?

Dane: Neka prva ideja za dr Emili Roberts je nastala još tokom Digitalk konferencije u Nišu, kada smo Marijana Borković i ja imali kratak brain storming na temu avatara i digitalnih ljudi. Osnovna ideja je bila da napravim lik koji bi mogao da prenese određene poruke ljudima koji dođu na DIDS konferenciju koju organizuje RNIDS, ali i da nastavi da živi posle DIDS-a.

U narednim mesecima i sa sve većim rastom AI trenda i sama ova ideja je evoluirala u tom pravcu. Na kraju, dr Emili Roberts koja je kompletno napravljena pomoću alata veštačke inteligencije, obratila se publici na samom početku DIDS konferencije i napravila uvod u panele na kojima je tema bila baš veštačka inteligencija.

Tema Emilinog predavanja bila je “Borba protiv uznemiravanja u deepfake eri”, s prigodnim osvrtom na složena pitanja u vezi sa sajber-uznemiravanjem i dipfejkovima.

Na koji način ste osmislili njeno predavanje na konferenciji?

Dane: Njeno obraćanje nastalo je u sve ukupno 5-6 sati efektivnog posla. ChatGPT je kroz jednostavan tekstualni prompt smislio njeno ime, datum rođenja, karijeru. Nakon toga je napisao i scenario za njeno obraćanje na DIDS konferenciji na temu Maltretiranje na internetu pomoću deepfake-ova. Taj opis iz ChatGPT-a je potom korišćen u alatu Midjourney kako bismo dobili njen lik.

Njen glas je kompletno generisan od strane Elevenlabs.ai alata. Lice je zamenjeno pomoću Face Fusion alata, usta su sinhronizovana sa Synclabs alatom, a na kraju je sve to spojeno u Adobe After Effects-u. Pet od ukupno sedam alata koji su korišćeni u procesu njenog kreiranja su AI i ML alati.

Kako su publika i zajednica reagovali na AI predavanje izmišljene osobe?

Dane: Tokom konferencije nekolicina ljudi iz publike je primetilo da nešto ne štima. Nakon što se dr Emili obratila publici, imali smo priliku svima u sali pokažemo kako je ona kreirana. Čak neke od kolega koje su odmah videle da je u pitanju deepfake, prokomentarisale su da je super što je publika napokon imala priliku da vidi kako se svi ovi alati koriste i kakve rezultate daju.

Što se tiče medija, interesovanje za ovu i na ostale teme u vezi sa veštačkom inteligencijom bilo je izuzetno veliko. Mislim da smo svi dali sigurno preko 50 intervjua za domaće medije.

Marijana: Reakcije su bile impresivne. Mislim da su ljudi prepoznali sa koliko entuzijazma smo osmišljavali ovaj projekat i radili na njemu. Mi smo specijalno za publiku DIDS-a zapravo napravili nešto o čemu ceo svet govori. Taj iskorak je svakako prepoznat. Kroz ovaj projekat i ceo AI segment konferencije pokušali smo da skinemo taj veo straha kada je u pitanju veštačka inteligencija i da prenesemo publici poruku da je ona tu da služi nama u našem svakodnevnom poslovanju, a ne da nas ugrozi.

Svakako je i dalje Emili Roberts jedna od tema u medijima a prošlo je neko vreme od konferencije, to ukazuje da smo ipak ostavili neki trag. Videćemo šta će Emili imati da kaže na to.

Interesovanje medija za ovu i ostale teme vezane za veštačku inteligenciju nakon konferencije bilo je ogromno.

Da li bi veštačka inteligencija i njena sve veća upotreba mogla da oblikuje budućnost konferencija?

Dane: Već se vidi trend na konferencijama širom sveta da je sve veći broj predavanja, key note-ova i generalno tema vezan za veštačku inteligenciju. Kada je u pitanju fake sadržaj, po meni trenutno najveći izazov predstavljaju “papiri”, odnosno istraživački radovi i knjige koje su generisane od strane AI alata, koji sadrže veliki broj halucinacija, a koje su indeksirali pretraživači poput Google-a. Neminovno je da će neka od tih istraživanja naći put do nečijeg predavanja i time doprineti širenju neistinitih ili poluistinitih podataka.

S druge strane, imaćemo priliku da uživamo u sve bolje spremljenim prezentacijama, koje će napokon biti dizajnirane i vizuelno zanimljive. Narativi govornika će isto tako pretrpeti određene promene i biće mnogo precizniji i upečatljiviji, jer će ljudi imati više vremena da pripreme sam govor. U svakom slučaju, i govornici i organizatori, a i posetioci će morati da ulože dodatne napore kako bi uradili due diligence i kako bi proverili sve navode u govorima i sadržajima prikazanim na konferencijama.

Koji su vaši profesionalni planovi za naredni period?

Dane: Fokus mi je na AI alatima, sportu, mixed reality i broadcast-u. Mislim da je ovo, barem za mene, dobitni kombo koji će uspeti da preživi dosta dugo i gde će mi izvori prihoda biti zagarantovani, odnosno gde ti izvori prihoda imaju najmanju mogućnost da budu prekinuti od strane AI-a. Dok je ljudi biće i sporta, a samim tim i potreba da se postižu bolji rezultati i da ti rezultati budu viđeni od strane što većeg broja ljudi.

Dakle, InLoodis mi je na prvom mestu. Cilj nam je da ga dovedemo do MVP faze i da uspešno završimo Katapult što je u ovom trenutku nekoliko meseci daleko. Nakon toga planiram da završim sa razvojem RAG (Retrieval Augmented Generation) alata za InLoodis koji bi trebao da skrati period daljeg razvoja (pogotovo programiranja) i pisanja dokumentacije, a i da pomogne drugim sektorima u efikasnijem načinu da dođu do informacija o proizvodu koji pravimo i uslugama koje nudimo.

Nakon RAG-a na red dolaze razne integracije ML u trenažne procese i u obradu podataka. Nakon MVP-a i RAG-a, veći deo posla će mi biti vezan za kompletnu implementaciju naše AI strategije, kao i razvoj i integraciju nekih Level 2 alata veštačke inteligencije i infrastrukture koja će kasnije moći da se skalira i na druge proizvode i grane.

Molimo vas da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli da vidite ovaj sadržaj

Mada, koliko se brzo dešava razvoj na polju tih alata, veoma je moguće da ćemo samo integrisati nečije već razvijene AI alate i ML algoritme. Vreme ostaje da pokaže koji ćemo put odabrati. Pored InLoodis-a, planiram da nastavim sa aktivnom popularizacijom Unreal Engine-a i virtuelne produkcije, pogotovo u sportu i u broadcast industriji. Kao što rekoh, mislim da ove industrije tek čeka ozbiljan rast i omasovljenje.

Marijana: U našem poslu je konstantno usavršavanje obavezno, kako bismo došli do odgovarajućih rezultata, i ostvarili kratkoročne i dugoročne ciljeve. Gledamo da iz godine u godinu sadržaji koji plasiramo na domen.rs budu bogatiji i bolji, da konferencije koje organizuje Fondacija RNIDS postavljaju nove standarde. Takođe, moj izazov na kom radim je da se trudim da istaknem vrednost projekta “Lokalac na internetu” i time postignemo veći i drugačiji brand awareness.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Kolumna

Po čemu srpski Zakon o digitalnoj imovini podseća na Azarov transfer iz Čelsija u Real?

Advokati Ilija Rilaković i dr Minja Đokić u zajedničkoj kolumni razjasnili su (ne)mogućnost plaćanja usluga stranih kompanija kripto valutom!

Intervju

Kompanija Proximus u Srbiji zapošljava IT stručnjake i gradi inženjering timove

Proximus je došao na tržište Srbije još 2017. godine kada je preko svoje kompanije BICS postao vlasnik Telesigna. Ovom akvizicijom, Proximus počinje da zapošljava prve Market Development specijaliste, čime mladi talenti stiču mogućnost brzog učenja i razvoja u internacionalnom okruženju.

Office Talks Podcast

LinkedIn za šahiste broji 10.000 korisnika

Gošća 188. epizode Office Talks podkasta bila je Lena Miladinović, osnivačica OutpostChess platforme namenjene umrežavanju svih ljubitelja šaha — kako profesionalaca, tako i entuzijasta.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

DSI investirao u Veli — kripto platformu za finansijske savetnike

Najnovija investicija DSI mreže poslovnih anđela otišla je startapu Veli, iza kojeg stoje Stevan Radonjanin i Marko Selaković. Ova platforma omogućava profesionalcima da investiraju u kriptovalute za svoje klijente i upravljaju njihovim portfeljima.

Office Talks Podcast

Trickest: Etičko hakovanje i ofanzivni cybersecurity

U 190. epizodi Office Talks podkasta razgovarali smo sa Nenadom Zarićem i Mihailom Tomićem, osnivačima startapa Trickest, koji su nam govorili o njegovom nastanku, cybersecurity industriji i etičkom hakovanju.

Startapi i poslovanje

Američki Autodesk akvizirao je novosadski Wonder Dynamics!

Wonder Dynamics akviziran je od strane američkog giganta za 3D animaciju, koji je ovaj potez objavio u jučerašnjem saopštenju na svom zvaničnom sajtu.

Internet marketing

AdEx 2023: Na digitalno oglašavanje u Srbiji potrošeno je €106,6 miliona

U sklopu Digital Day konferencije koju organizuje IABSerbia tradicionalno su predstavljeni rezultati AdEx istraživanja za 2023. godinu.

Intervju

NextSilicon razvija moćni čip za mnoge industrije i zapošljava nove IT stručnjake u Srbiji

Današnji svet počiva na hardverskim i softverskim sistemima i sigurno je da će budućnost modernog društva nastaviti da se bazira na sofisticiranim čipovima koji će pokretati globalnu industriju. Jedno od takvih rešenja razvija se i u Srbiji, tačnije u kompaniji NextSilicon.

Web 3.0

Druga ETH Belgrade konferencija: Srbija ponovo centar okupljanja Web3 zajednice

Nakon velikog uspeha prve konferencije održane 2023. godine, druga po redu konferencija ETH Belgrade će se održati od 3. do 5. juna 2024.