Kako da ne budemo zlatne ribice digitalnog akvarijuma

Kako da ne budemo zlatne ribice digitalnog akvarijuma

Poznata nam je šokantna činjenica da je danas kod ljudi raspon pažnje kraći nego kod zlatne ribice, što je prema naučnim istraživanjima manje od 9 sekundi. Međutim kakvog je kvaliteta i to malo pažnje koju usmeravamo na informacije iz okruženja?

drecun

Nova istraživanja kognitivnih nauka kažu da je broj informacija koji se uzima kao gornja granica za usmerenu pažnju spao na 4 sa 7 i to od pedesetih godina naovamo. Danas nam je teško da zadržimo pažnju duže i od zlatne ribice. Šta nam se to događa?

Internet je opalio rafal na naš mozak

Zamislite da je vaša pažnja jedan vojnik koji treba da se odbrani od otvorene paljbe vojske informacija sa Interneta i društvenih mreža. Ako pokuša da pogodi sve vojnike odjednom, što je nemoguće, umire 100%. Ako primeni taktiku da se izoluje od napada drugih dok fokusirano napada jednog po jednog protivnika, ima šanse da preživi.

Zar niste primetili da vam je sve teže da se usredsredite na zadatak, a da makar jednom u 15 min ne pogledate u telefon i proverite notifikacije? Gubimo sposobnost pravog fokusa.

Često kažem da je najveća bolest zavisnosti 21. veka “skrolovanje”. Dnevno skrolujemo po društvenim mrežama u beskonačnost i u tom procesu primamo, obrađujemo, izbacujemo iz glave toliko različitih informacija i ne možemo da napravim automatsku segmentaciju bitnog od nebitnog. Naš fokus je podeljen na hiljade malih delova. Površnost je i ovde uzela maha. Prelećemo reči, imena, fotke, snimke bez zadržavanja. Zastanemo kada nas nešto zaista zanima ili kada smo šokirani, iznenađeni, kada se u nama probudi jaka emocija.

Situacija neće biti bolja. Zatrpani smo sadržajem koji plasiraju naši prijatelji, influenseri i stranice koje pratimo, a da ne pričam o reklamama koje su nam nametnute. Hiperprodukcija sadržaja raste, kvalitet istog opada, a besomučno skrolovanje se nastavlja. Šta mislite, koliko relevantnih informacija dobijete na dnevnom nivou? Jako malo.

Kako sam neočekivano došla do ‘real life’ eksperimenta

Dok sam se trudila da fokusiram svoju pažnju na izučavanje upravo ove tematike čitajući knjigu “Fokusiranost” od Danijela Golemana, autora svetskog bestselera “Emocionalna inteligencija”, naišla sam na pasus koji mi je trgnuo misli i smatrala sam ga vrednim deljenja. Zamalo da podelim samo citat, ali sam onda shvatila da će ljudi verovatno preleteti preko njega, neće obratiti pažnju. Želela sam da se i oni trgnu u sekundi, kao i ja. Privući pažnju u digitalnom okruženju nečim pametnim je nažalost borba. Selfie je narodu uvek zanimljiviji.

id1
Od jednog citata do punog inboxa zabrinutih prijatelja koji su mi se javili sa pitanjem da li sam dobro.

Nisam ni u jednom trenutku očekivala da će se desiti ono što je usledilo. Moj Facebook status napravio je malu zabunu:

Pošto su mu uspostavili dijagnozu raka jetre, koji će ga koštati života nekoliko godina kasnije, Steve Jobs je održao dirljiv govor generaciji diplomaca na Stanfordu. Njegov savet je bio: “Ne dajte da glas tudjih mišljenja uguši glas u vama. I najvažnije, budite hrabri i pratite svoje srce i intuiciju. Oni već nekako znaju šta zapravo želite da postanete.”

Troje prijatelja mi se javlja na WhatsApp-u da me pita da li sam normalna i zašto sam ih tako presekla, a u međuvremenu još prijatelja komentariše status u sličnom stilu jer su registrovali: “Pošto su MI uspostavili dijagnozu raka jetre”, daleko bilo. Naravno da se ovakvi nesporazumi dešavaju, nisam stavila navodnike na početku, mozak se sa nama poigrava. Ali mi je drago da mogu da iskoristim nastalu situaciju kao povod da vam skrenem pažnju na brzopletost misli koja je posledica preletanja i nedostatka fokusa.

‘Unfollow’ je pola zdravlja

Hajde da uradimo nešto po tom pitanju. Kako da filtriramo svoje digitalno okruženje kako bismo makar u nekoj meri sačuvali zdravlje naše pažnje? Pripremila sam vam par saveta koje lično primenjujem i nadam se da će vam biti od koristi:

  1. Otpratite ljude koji vas ne zanimaju – znam da je malo surovo, ali verujem da ste do sada shvatili koliko je važno da eliminišete sadržaj koji vas niti zanima, niti vam je od koristi. Možete sa Perom da budete prijatelj na Facebook-u, ali to ne znači da vas interesuje u koju je kafanu sinoć izašao, šta je juče jeo i koji je njegov stav o povećanju penzija.
  2. Pazite kako klikćete – svaki klik, like, share, RT, komentar je digitalni trag koji algoritmima govori šta vam se dopada. Neka vaša interakcija na internetu bude vredna, nemojte je davati olako. A sa druge strane, potrudite se da konstantno lajkujete ono što vas zanima, kako bi vam se takav sadržaj češće pojavljivao.
  3. Optimizujte svoje kanale prema tipu sadržaja – ako želim da odmorim mozak, gledam fotke prirode, dobijem modnu inspiraciju, informišem se o životu prijatelja, odem na Instagram. Tu pratim takve vrste profila. Facebook mi je optimizovan tako da mi primarno izlaze poslovni kontakti, vesti iz struke, edukativni sadržaj. Na ovaj način sprečavam da vidim Žikinu fotku na 3 strane i znam koju društvenu mrežu posećujem za koju vrstu sadržaja.
  4. Komunicirajte sa društvenim mrežama – verovali ili ne, kvalitet sadržaja koji vam se plasira zavisi isključivo od vas. Da li vam je izašla reklama za kolica za bebe, a nemate bebu? Kažite Facebooku ili Instagramu “Ovo mi se ne sviđa”, kliknite hide ad! Kažite im da vam to nije relevantno. Od reklama ne možemo da se odbranimo, ali možemo da utičemo na to da nam izlaze one koje su nam zapravo korisne.
  5. Odgovorno pravite svoj deo kolača – jedna od mojih omiljenih izreka: “Be the change you want to see in the world”. Pođite od sebe i potrudite se da ne trujete tuđe digitalno okruženje. Budite relevantni i delite sadržaj koji će obogatiti život onih koji vas prate. Vi najbolje znate šta je to što će biti vredno vašim prijateljima i pratiocima i kakvu digitalnu sliku o sebi želite da stvorite.

Radujem se da čujem i vaše predloge, jer smatram da je ovo jedan od najvećih izazova sa kojim se naš intelekt susreće. Smatraću uspehom ako sam uspela da vam zadržim pažnju i postignem sve prethodno navedene ciljeve. 🙂

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Office Talks Podcast

Kako doći do investicije za vaš startap?

Gost 195. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Rakčević koji je sa nama podelio svoj preduzetnički put i iskrene savete za sve koji planiraju da osnuju startap u Web3 ili nekom drugom sektoru IT industrije.

Startapi i poslovanje

Kako je Slobodan pobegao iz Beograda na Rtanj gde spaja IT i poljoprivredu?

U podnožju planine Rtanj, zajedno sa svojom porodicom pobegao je od gradske vreve i stresnog života. Tamo uzgajaju lekovito bilje od kojeg proizvode preparate dostupne na portalu Royal Balm.

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki Lupa Technology osigurao investiciju od $1,8 miliona – sledi širenje poslovanja

Lupa Technology je na misiji da značajno unapredi upravljanje podacima u građevinskoj industriji. Ova srpsko-američka platforma, sa sedištem u Njujorku i Beogradu, upravo je zatvorila rundu ulaganja od $1,8 miliona kako bi podstakla svoju ekspanziju.

Propustili ste

Novost

Google Street View automobili ponovo na putevima Srbije

Njihova misija je ažuriranje Google Street View fotografija srpskih gradova, arhitektonskih i prirodnih dobara na Google mapama.

Takmičenje

Predstavljen žiri SoMo Borca: Evo ko će odabrati najbolje digitalne projekte u regionu

Prijave se zatvaraju 25. septembra, a 'early bird' prijave otvorene su do 1. septembra 2024. godine!

Sponzorisano

Endava: Program dualnog obrazovanja stvara IT budućnost Srbije

 Ukoliko nastojimo da razvijamo IT industriju i digitalnu ekonomiju u Srbiji, jedan od temelja za to jeste obrazovanje i dolazak novih mladih talentovanih ljudi. Velike IT kompanije, poput Endave, igraju važnu ulogu u procesu izgradnje i edukacije budućih stručnjaka.

Karijere

Učenike u Srbiji više ne zanima IT: Istina ili medijski spin?

'Đaci neće u programere' odjeknulo je u svim medijima nakon završenog prijemnog za srednje škole i gimnazije. Da li je zaista tako i zbog čega ove godine ima manje upisanih đaka na IT smerove u gimnazijama, pročitajte u analizi koja sledi.

Office Talks Podcast

Mily Tech: Startap koji pomaže da vam paketi stižu na vreme

Gost 197. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Zlatković, osnivač i CEO kompanije Mily Technologies. On nam je predstavio razvojni put kompanije — od osnivanja do milionske investicije i planova za budućnost!

Intervju

Mastercard lansirao alat ‘Shopping Muse’ za jednostavnu i personalizovanu kupovinu

Kompanija Mastercard je razvila novi alat 'Shopping Muse' koji je zasnovan na AI tehnologiji a sve u cilju da se napravi veliki korak ka interaktivnijoj i angažovanijoj trgovini u budućnosti.