Dragana Čalija: Izazovi za startap osnivačice su manji nego pre 10 godina

Dragana Čalija: Izazovi za startap osnivačice su manji nego pre 10 godina, ali i dalje postoje!

Dragana Čalija je sa svega 27 godina osnovala svoj tech startap, skupivši tako hrabrost da uđe u preduzetničke vode. Danas, vodi uspešnu IT firmu Saint Di koja posluje na tržištu Engleske, i otkriva nam svoj poslovni put.

Sa profesionalnom karijerom Dragane Čalije, upoznali smo se još 2019. godine kada smo prvi put razgovarali o osnivanju njene firme Saint Di. Tada smo govorili o tome kako se kod nje rodila ideja za pokretanje sopstvenog biznisa i sa kojim se ona izazovima suočavala na tom putu. Osmomartovski specijal na Netokraciji, bila je idealna prilika da sa Draganom ponovo pričamo o njenoj preduzetničkoj karijeri.

Ona nam je ovoga puta govorila o tome kako sada izgleda pomenuta IT firma koju ona sa uspehom vodi, kao i da li startap ekosistem u Srbiji evoluira po pitanju inkluzivnosti. Naša sagovornica je između ostalog podelila i savete o tome kako ona održava balans između privatnog i poslovnog života, iznoseći i svoje savete za sve mlade devojke koje bi pokrenule sopstveni biznis u tech svetu.

Kako je izgledao tvoj obrazovni put i kako se razvijala tvoja karijera u proteklih 10 godina?

Dragana: Završila sam računarsko programiranje na smeru elektrotehnika i računarstvo na Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu. Još tokom studija sam krenula da gajim afinitete ka veštinama koje se ne uče na samom fakultetu, kao što je preduzetništvo, liderstvo, menadžment i drugo. Nakon studija sam kratko radila za druge firme kada sam rešila da se otisnem u preduzetničke vode za koje sam znala da mi leže karakterom.

Kada pokrećete svoj biznis, na početku vršite mnogo uloga – od “kafe kuvarice”, do samog direktora; radiš sve neophodno kako bi se firma razvila. Vremenom, kako se posao širi, i ti učiš, sazrevaš, kreneš da se baviš strukturiranjem firme i delegiranjem odgovornosti. Na kraju, od toga da radiš sve u firmi dođeš do momenta da imaš svoju definisanu poziciju na kojoj služiš firmi, i potpuno drugi set odgovornosti nego kada si počeo.

U kom trenutku si odlučila da zagaziš u startap vode? Opiši nam kako se rodila ideja i njena realizacija.

Dragana: Kada sam postigla željeni cilj vezano za “outsourcing” deo firme, da ima stabilne klijente, da smo zaposlili određeni broj ljudi koji su bili zadovoljni u svom radnom okruženju, osetila sam da mi fali dodatni izazov. Ovaj izazov nije bilo podizanje firme na viši nivo, dovođenje još većeg broja klijenata, dalje strukturiranje u smislu C-level menadžmenta i timova, već nešto što bi mi donelo neki novi nalet adrenalina. To sam pronašla u pravljenju startapa, jer je to potpuno drugačiji koncept od tradicionalnog biznisa, nosi mnogo više dinamike i novina što mi je donelo jedan sasvim novi izazov.

Da li možeš ukratko da nam predstaviš startap koji vodiš?

Dragana: OrderEngine predstavlja platformu koja omogućava distributerima da olakšaju i ubrzaju svoj prodajni proces. On nudi njihovim korisnicima mogućnost da preko mobilne aplikacije urade nabavku svih potrepština. Fokusirali smo se prvobitno na ugostiteljsku industriju gde smo povezali ugostitelje i njihove distributere, i omogućili sa jedne strane ugostiteljima da nabave sve preko jedne aplikacije, a distributerima da su im svi klijenti dostupni na klik za razne vrste promocija i marketing.

Promene u industriji je svakako donela korona, kada su se ugostitelji suočili sa izazovima u toku zabrana okupljanja. Te dve godine smo imali dosta izazova vezano za originalnu ideju koja je bila okrenuta ugostiteljima. U tom momentu smo rešili da pored B2B verzije za ugostitelje uradimo i prenamenu aplikacije za B2C sektor, i da omogućimo drugim nišama da koriste naš sistem za distribuciju svojih proizvoda, odnosno usluga.

Kako smo krenuli sa skaliranjem proizvoda ka londonskom tržištu, pored korone pojavio se i drugi izazov u vidu Brexit-a. Nakon korone je došao i period recesije, i razne globalne promene koje su i promenile način razmišljanja i ponašanja korisnika.

Ti moraš da nađeš način da doskočiš novonastaloj situaciji tako što radiš konstantnu analizu tržišta da bi imao uvid koje su prave pogodnosti koje će biti tvojim korisnicima od pomoći. Na primer na londonskom tržištu, fokus se pomerio sa poboljšanja efikasnosti poslovanja na pronalazak kvalitetne rade snage usled promena koje je doneo Brexit.

Da li je teško biti žena-osnivač startapa u Srbiji? Sa kojim si se ti lično izazovima susretala i kako si ih prevazilazila?

Dragana: Definitivno vidim promene i korake u pravom smeru sada u odnosu na situaciju pre 10 godina. Ima više žena na startap sceni, jer startapi više nisu orijentisani samo na IT industriju, već su se proširili i na druge niše, a tehnologija je postala samo alat kako da realizujete svoju ideju. Izazovi koji su postojali pre 10 godina i sada, nisu isti, ali izazovi i dalje postoje za žene osnivačice.

Ne može se sporiti da postoje velike razlike u kulturi poslovanja u Srbiji i UK, što je donekle i logičan zaključak kada poredimo veličine tržišta. Srbija je prilično malo tržište, investicije koje postoje u Srbiji su namenjene našem tržištu, a ukoliko želite razvoj globalno velike ideje, morate ići “napolje”. U UK je povoljnija klima za žene osnivačice startapa jer se ne gleda rod, nego da li možeš da doneseš neku vrednost sa svojim proizvodom, ili ne. Srbiju možete posmatrati kao laboratoriju gde možete testirati validnost proizvoda pre plasiranja na globalno tržište.

Ono što je bio moj izazov je odakle sam krenula. Ako imamo istu globalno dobru ideju, moj startap koji je bio plasiran u Srbiji i startap koji kreće iz, na primer, Berlina, nemamo istu polaznu tačku i ne možemo da ostvarimo iste investicije, kao ni brzinu rasta. Ako gledamo iz perspektive postizanja globalnih ciljeva, krenuti iz Srbije je mnogo sporije, a u startap svetu je vreme sve i sve mora brzo da se dešava.

Da li startap ekosistem u Srbiji evoluira po pitanju inkluzivnosti, i šta bi moglo da osnaži žene da napreduju do liderskih pozicija?

Dragana: Mislim da je startap ekosistem u Srbiji podignut na novu lestvicu, i mislim da su žene sve više uključene kao osnivači startapa i na raznim menadžment pozicijama. Međutim, bez obzira na napredak u inkluzivnosti, postoji jedan segment gde mislim da je ženama teško da uđu, a to su finansije.

Način kako bismo mogli da motivišemo žene da se više uključe na vodeće pozicije u startapima je da ih ohrabrimo da mogu imati balansiran život. Bez obzira što ovakve pozicije nose dosta odgovornosti, potencijalnog stresa, investiranja u karijeru, možete imati i porodičan život. Treba poručiti ženama da mogu jednako biti fokusirane i na karijeru i na porodicu, i da mogu pronaći zdrav balans.

Možeš li sa nama da podeliš kako uspostavljaš ravnotežu između poslovnog i privatnog života?

Dragana: Gde ima volje, nađe se način. Moram priznati da je u početku bilo jako teško jer sam svu energiju i fokus usmeravala na to da napravim ono što sam zamislila. Sada, kada sam izgradila stabilnu firmu, dobar tim koji sam okupila mi omogućava da imam više vremena za sebe i da se fokusiram samo na ono što su moje odgovornosti u firmi.

Moj sada dobar prijatelj, Bogoljub Janković, koji je Saint Di kompaniji dao prvu šansu pre 10 godina da postane partner ComTrade-a, me je savetovao da trebam da dođem do nivoa da radim samo stvari u firmi koje zaista niko drugi ne može da radi umesto mene, i da takoreći mogu da vodim firmu samo sa telefona.

Kada se vodiš tom nekom filozofijom dobre raspodele dužnosti, polako omogućavaš sebi prostor za kvalitetniji i balansiran život koji sa druge strane nudi i dobrobiti firmi jer se fokusiraš na zaista bitne stvari. Sada sam uspostavila dobru ravnotežu, dajem sebi prostora za treniranje, odlazak u prirodu, vreme sa prijateljima i porodicom.

Šta bi poručila devojkama koje imaju dobru ideju, ali nemaju smelosti da se upuste u preduzetničke vode?

Dragana: Moja preporuka je da pravite male korake. Nije lako ni muškarcima ni ženama da donesu takvu odluku jer postoje mnogobrojna pitanja i strahovi koje svakoga muče. Zato je najbolje postaviti niz manjih ciljeva kako vas ne bi preplavila veličina svega toga. Pronađite suosnivača ili partnera kako biste jedno drugom bili oslonac u kritičnim situacijama.

Takođe, pronađite jednog ili više iskusnih mentora koji mogu da vas usmeravaju i vode kada vam se jave nedoumice. Kada pronađete ideju na kojoj želite da radite, obaveno uradite analizu tržišta jer će vam povratne informacije od potencijalnih korisnika pokazati da li je vaša ideja validna i to vam zauzvart može još podići samopouzdanje kada dobijete potvrdu da ono što radite ima smisla.

Razgovarajte sa roditeljima, prijateljima, delite naglas svoju ideju, jer što je više ponavljate to će vam postati sve bliža. Posećujte što više okupljanja, pitch sesija, okružite se ljudima koji slično razmišljaju kao vi. Slušajte tuđa iskustva i učite iz njih. To će vam dati vetar u leđa jer ćete se osećati da niste sami u svemu tome.

Najzad, kako vidiš sebe i razvoj svog biznisa u narednih godinu dana? Da li su u planu neki novi projekti?

Dragana: Naredna godina je u znaku rasta. Mislim da polako izlazimo iz perioda inflacije i recesije, i da se situacija na tržištu menja na bolje, tako da očekujem priliv novih projekata i klijenata koji je već počeo. Očekujemo nova lica u firmi, talas rasta i podizanje kompanije na novi nivo po pitanju brojčane snage.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Office Talks Podcast

Tech feminizam i Mudrinićev američki san

Nakon kraće pauze, 182. epizoda Office Talks podkasta bila je internog tipa: Mudrinić je s nama podelio utiske sa svoje 'američke turneje', a Anastasija je analizirala položaj žena u srpskoj tech industriji.

Društvene mreže

Twitter punoletstvo: Da li je Mask stavio X na instituciju uticajnih tviteraša?

Na godišnjicu prvog tvita, razmatramo da li će Maskovi eksperimenti zaista napraviti revoluciju, ili je u pitanju 'mnogo vike ni oko čega'?

Novost

Institut za veštačku inteligenciju Srbije proslavio treći rođendan — šta je sve postignuto do sada?

Institut za veštačku inteligenciju Srbije ostvario je značajan napredak u razvoju i primeni veštačke inteligencije, postavljajući temelje za buduće inovacije koje će imati dalekosežan uticaj na društvo.

Propustili ste

Gaming

SGA izveštaj: Video igre kreirane u Srbiji za 2023. godinu prihodovale €175 miliona

Uprkos izazovima koje je donela 2023. godina, gejming industrija Srbije uspela je ne samo da očuva stabilnost, već i da poveća prihode i broj zaposlenih, pokazuje istraživanje Asocijacije industrije video igara Srbije (SGA) koje je u saradnji sa Privrednom komorom Srbije predstavljeno javnosti.

Startapi i poslovanje

Srpski Collabwriting podigao €1,1 milion za AI implementaciju u poslovanje!

Nakon osvojenih €880.000 na prošlogodišnjoj 'How To Web' konferenciji, startap Sandre Iđoški i Ivana Ralića nastavlja da pridobija povrenje investitora.

Web 3.0

Bitcoin Halving je počeo, zašto je on važan za ovu kriptovalutu i njene rudare?

Bitcoin Halving koji se dešava danas je redak događaj u mehanizmu Bitcoina, nakon kog obično uslede značajne promene kada je reč o ovoj kriptovaluti.

Tehnologija

Ko je zapravo lažna dr Emili Roberts o kojoj je izvestilo preko 50 domaćih medija?

Učesnica ovogodišnjeg Dana internet domena i njeno predavanje na temu 'Borba protiv uznemiravanja u deepfake eri' privukla je ogromnu medijsku pažnju i to s dobrim razlogom!

Office Talks Podcast

Biznis podcasti omladinu kvare?

U 186. epizodi podkasta govorili smo o sve većoj ekspanziji zapaljivog sadržaja o izgradnji biznisa, uspehu i brzom obogaćivanju. Sve to smo uporedili i analizirali sa realnim pričama o izgradnji preduzetništva u Srbiji i gde zapravo u ovom slučaju postoje kontradiktornosti.

Startapi i poslovanje

Otvoren konkurs za StarTech grantove do $50.000

Konkurs je deo šireg projekta kompanije Philip Morris, ukupno vrednog osam miliona evra, koji sprovodi NALED uz podršku Vlade Srbije.