Kako zaposleni mogu da steknu udeo u nekoj kompaniji?

Kako zaposleni (i treća lica) mogu steći udeo u vašem DOO?

Od 1. aprila 2020. godine, društvo sa ograničenom odgovornošću iz Srbije svojim zaposlenima (ali i trećim licima) može da ponudi direktno vlasništvo tj. procenat svojih udela. U nastavku teksta odgovorom na deset najčešće postavljanih pitanja objašnjavamo kako teče ta procedura.

Verujem da je većina ljudi iz IT sektora čula za plan nagrađivanja zaposlenih (Employee stock owneship plan – ESOP). Grubo rečeno, ESOP je pravo zaposlenog da pod određenim uslovima i/ili posle određenog vremena stekne učešće u vlasničkoj strukturi poslodavca. Pravilo je da se ESOP koristi kao mehanizam nagrađivanja i/ili privlačenja zaposlenih.

Od 1. aprila 2020. godine, ESOP je stavljen u kontekst lokalnih propisa te Društvo sa ograničenom odgovornošću kroz zakonom uređenu proceduru može svojim zaposlenima, ali i trećim licima ponuditi direktno vlasništvo tj. procenat svojih udela („Opcija“ ili „Opcije na udelu“).

Opcije na udelu oponašaju efekte ESOP-a ali na nivou srpskog društva sa ograničenom odgovornošću („DOO“ ili „Društvo“). Putem Opcije, mogu se steći samo udeli u srpskom DOO, ali dodela Opcije nije ograničena samo na zaposlene, već i na sva treća lica.

Dakle, Opcije na udelu su svojevrsna lokalna varijacija ESOP koncepta.

Posebnu korist od ove opcije imaju lokalni biznisi

Pomenute Opcije uvedene su izmenama Zakona o privrednim društvima iz 2019. godine, a stupile su na snagu 1. aprila 2020. godine. Ipak, posebnu korist od njih mogu imati lokalni biznisi. Očigledna primena je upotreba Opcije kao mehanizma nagrađivanja i/ili privlačenja zaposlenih.

Ipak, kako Opcije mogu biti izdate svim trećim licima, ne samo zaposlenima, polje primene treba tražiti i na B2B planu. Ne kažem da bi svog računovođu, dizajnera ili marketinškog savetnika trebalo da platite u udelima u društvu, ali sa ovim mehanizmom to je svakako opcija.

Dok Opcija može biti besplatna, cena za udeo u Društvu koji se stiče po osnovu Opcije mora biti makar 1 dinar. Pri donošenju odluke o ceni te celoj strukturi vezanoj za Opcije, uvek je uputno paziti i na poreski aspekat priče.

Iz perspektive lokalnih biznisa koji su pokušali da urade nešto slično pre 1. aprila 2020. godine, o Opcijama možemo govoriti kao elegantnom i efikasnom rešenju. U tom smislu, vredi pomenuti da se ceo proces izdavanja i korišćenja Opcija može sprovesti u svega nekoliko koraka, gde za jednostavnije slučajeve nije potrebno angažovati advokata ili konsultanta.

U nastavku teksta nalazi se svojevrstan do it yourself vodič, koji se bavi najčešćim praktičnim pitanjima u vezi sa Opcijama na udele.

Kako zapravo funkcioniše ovaj mehanizam?

Sve počinje tako što Društvo rezerviše deo svog osnovnog kapitala u obliku „rezervisanog sopstvenog udela“ (RSU).

Nakon toga, Društvo iz RSU emituje finansijske instrumente sa pravom na sticanje udela. Zakon ove instrumente naziva „finansijski instrument – pravo na sticanje udela“ (PSU).

Dakle, najprostije rečeno, Društvo prvo donosi odluku o formiranju RSU, a potom odluku o izdavanju PSU. Ceo postupak podrazumeva uključivanje i Agencije za privredne registre Republike Srbije, kao i Centralnog registra, depoa i kliringa hartija od vrednosti (CRHOV), gde pojednostavljena šema sticanja udela u Društvu na ovakav način izgleda:

Da li RSU povećava osnovni kapital Društva?

Društvo ne mora da poveća osnovni kapital da bi formiralo RSU, već se RSU formira od već unetog, odnosno uplaćenog kapitala. RSU se formira jednostavnom odlukom skupštine (ili drugog organa Društva) i registracijom kod APR-a.

Može li jednočlani DOO rezervisati PSU?

Da, izmene zakona se odnose i na jednočlana DOO Logičnim sledom, po uspešnom okončanju procedure jednočlano DOO prestaje da bude jednočlano.

Sa RSU se može raspolagati kao sa ostatkom kapitala – da ili ne?

Zakon izričito predviđa da RSU ne može biti predmet zaloge, niti predmet raspolaganja, osim u smislu izdavanja finansijskih instrumenata nosiocima PSU.

Kako se formira RSU?

RSU se formira jednostavnom odlukom skupštine Društva, odnosno drugog organa Društva, shodno njegovom osnivačkom aktu. Nakon donošenja ovakve odluke, promena se registruje kod APR-a.

Da li je moguće rezervisati celokupan kapital Društva?

Ne, Zakon ograničava RSU na maksimum 40% osnovnog kapitala društva. Međutim, Društvo može formirati više od jednog RSU, s tim da zbir svih formiranih RSU ne prelazi 40% kapitala Društva.

Kako se stiče svojstvo nosioca PSU?

Nakon formiranja RSU, Društvo odlukom emituje određeni broj PSU. Sva PSU iz iste emisije imaju identične uslove u pogledu ostvarivanja prava (dužina roka i visina cene). PSU se potom registruje kod CRHOV.

Da li se PSU može preneti?

PSU je neprenosiv, bilo kao deo nasledstva, bilo u smislu otuđenja kao posledice zaloge. Zakon izričito navodi da PSU ne može biti predmet nasleđivanja ili zaloge.

Može li se iz jednog RSU emitovati više PSU?

Broj PSU emitovan iz jednog RSU nije Zakonom ograničen. Jedino ograničenje je da svi PSU imaju isti rok dospeća i isti rok za plaćanje cene.

Moraju li svi PSU iz iste emisije da glase na isti procenat udela koji se stiče?

Ne, procenat udela koji se stiče ovakvim postupkom može biti različit uz ograničenja da je procenat kapitala koji se stiče ograničen na maksimum 40% (ograničenje za ukupan RSU iz koga se emituju PSU), ali su uslovi u pogledu roka za plaćanje cene i roka dospeća identični.


Ukoliko imate pitanja ili nedoumice u vezi sa procesom dodele udela u vlasništvu preduzeća, pišite nam u komentarima, a autor teksta će rado odgovoriti.


Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Kultura 2.0

Milica Čalija: Pokrenuli smo ‘Kupujmo iz Srbije’ jer želimo da mali proizvođači prežive pandemijsku krizu

Akcija 'Kupujmo iz Srbije' pokrenuta je sa ciljem da se kroz predstavljanje malih proizvođača putem društvenih mreža doprinese borbi da njihovi biznisi prežive aktuelnu pandemiju. U tekstu koji sledi, sa inicijatorkom projekta razgovaramo o samoj akciji i daljim koracima za pomoć malim preduzetnicima u Srbiji.

Propustili ste

Gaming

Preko 10 miliona ljudi preuzelo je igru srpsko-švedskog studija Sozap – a za domaći tim to je samo početak

Armed Heist je 'mobile' igra studija Sozap i verovatno je najviše preuzimana igra bilo kog domaćeg studija južno od Beograda. Sa predstavnicima niškog ogranka ove gejming kompanije razgovaramo o pomenutoj igri i planovima za budućnost.

Netokracija

Popunite anketu o stanju plata u srpskoj IT i digitalnoj industriji nakon COVID-19

Učestvovanje u anketi je anonimno, zahteva svega nekoliko minuta i biće moguće dok ne prikupimo relevantnu količinu materijala.

Karijere

Kada je pravo vreme da uvećate vaš tim – iz ugla kreativne agencije i IT kompanije

Skaliranje - naizgled strana reč koju ako prebacite u kontekst preduzetništva i poslovanja znači mnogo. Ovog puta govorimo o rastu timova u kreativnoj i IT industriji, o tome kako efikasno voditi ovaj proces i kako izbeći izazove na tom putu.

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.