Kako da obezbedite privatnost i sigurnost vašeg domena

Kako da obezbedite privatnost i sigurnost vašeg Internet domena – osnove vašeg digitalnog brenda?

Većina nas svesna je činjenice da prisustvo na Internetu sa sobom vuče i neke neželjene posledice: bilo da je reč o hakerskim napadima, preuzimanju profila ili pak krađi lozinke na različitim servisima. Isti je slučaj i sa domenima koji su možda i najranjiviji kada je reč o ovoj vrsti digitalnog napada - ukoliko se ne osiguraju na vreme, veliki problemi vrebaju iza ćoška, a verujte nam, niko ne želi ‘domensku glavobolju’!

1) Zaključajte domen

Zaključajte vaš domen pre nego što ga neko drugi zgrabi!
Zaključajte vaš domen pre nego što ga neko drugi zgrabi!

Kada pomenemo zaključavanje domena prvo što nam pada na pamet jeste Registrar-Lock. Možda i najefikasnija opcija putem koje se može zaštititi jedan domen, a koja pre svega sprečava neovlašćene, neželjene ili slučajne promenr istog. Ova funkcija se može izvršiti samo u okviru registra koji je izdao domen, a jednom kada se namesti, sigurnosna procedura zabranjuje:

  • izmenu imena domena
  • prenos imena domena
  • brisanje imena domena
  • izmenu detalja kontakta imena

Sa druge strane, obnova domena je i dalje moguća od strane vlasnika – čak iako je Registrar-Lock namešten. Ipak, ne podržavaju baš svi domeni ovu opciju. Ukoliko želite da vaš domen prenesete kod druge hosting kompanije onda ga morate i otključati, te sam proces zavisi od registra do registra, dok se kompletno uputstvo može pronaći na blogu sajta GoDaddy.com.

2) Zaštitite vaš domenski nalog

O važnosti dvostepene verifikacije možda i najbolje govori činjenica da je sve velike tehnološke kompanije danas koriste.
O važnosti dvostepene verifikacije možda i najbolje govori činjenica da je sve velike tehnološke kompanije danas koriste.

Kada se govori o zaštiti podataka na Internetu, najbolje je odmah misliti na prevenciju, te kako je u što boljoj meri sprovesti da bi se na pravi način vaš domen ili nalog obezbedio od neželjenih napada. Pre svega, važno je da podesite proces redovne obnove imena domena, jer su najčešći razlozi gubitka istog upravo neredovna obnavljanja.

Mnogi registri danas dopuštaju proces sinhronizacije više domena, tako da će svaki isteći istog datuma – što znato olakšava proces upravljanja i obnavljanja ukoliko korisnik kontroliše više adresa. Treba obratiti pažnju i na to da li se domeni obnavljaju na jednu, dve, pet ili više godina, kako ne bi došlo do gubitka evidencije takvih podataka.

O važnosti jake i efikasne lozinke ne treba govoriti, ali važno je znati da je komplikovana šifra još jedan korak koji vaš domen obezbeđuje od hakerskih napada koji mogu rezultovati gubitkom vašeg domena. Preporučljivo je i da koristite dodatne medote potvrde indentieta, kao što je dvostepena verifikacija, te se postarati da upravo ovu opciju nudi vaš izabrani registar.

3) Čiji je domen – možda nikada nećemo saznati

baby
Sakrijte vaše domenske podatke od javnosti, nemojte biti dete kome hakeri oduzimaju ‘domenski’ slatkiš!

Svakako usko povezana oblast sa prethodnom, ali takođe važna kako bi se našla na našoj listi najboljih načina za zaštitu domena. Privatnost se treba sačuvati kako ne bi došlo do zamene „identiteta“ – odnosno preokreta u kome nakon krađe podataka glavnu reč vode digitalni lopovi kojima možete nesvesno dopustiti da upravljaju vašim vlasništvom.

Upravo iz tih razloga, najbolje je odlučiti se za prikrivanje javnih podataka o domenu koje većina registara danas nudi besplatno ili za sitnu novčanu nadoknadu na mesečnom niovu. Ova opcija će sprečiti da vaše ime, adresa i kontakti budu dostupni svima koji pretražuju informacije o vašem domenu. Tako ćete odvratiti lopove da domen koriste umesto vas i da ih usmeravaju ka drugim korisnicima i vlasnicima, što u većini slučajeva najčešće i rade. 

4) Kupite varijacije domena

Zašto drugi da ‘sede’ na vašem brendu?
Zašto drugi da ‘sede’ na vašem brendu?

U moru različitih imena Internet domena veoma lako dolazi do zabune, a ponekad i do neželjenih situacija koje kompanijama i brendovima mogu poremetiti već unapred napravljene planove kada je reč o njihovom prostoru na Internetu.

Naime, kada govorimo o poslovnim korisnicima, najbolji i najjeftiniji način da zaštite svoj domenski brend jeste registrovanje zajedničke varijacije domena pre nego što to neko drugi učini (tzv. cybersquatting), pa je tako trošak od dodatnih 7 dolara godišnje za ovakvu vrstu registracije i više nego opravdan. Ukoliko se vaš domen sastoji više od jedne reči, razmislite da ga registrujete sa crticama (za svaki slučaj). Takođe, ne bi bilo loše da razmotrite i opciju registrovanja imena u množini i jednini kao na primer narudzbina.com ili narudzbine.com – kako biste osigurali sveopštije prisustvo na webu.

5) Obratite pažnju na kontakte domena

Ko drugi, ako ne vi, će sedeti na prestolu vaših domena?
Ko drugi, ako ne vi, će sedeti na prestolu vaših domena?

Problemi oko zaštite jednog domena mogu krenuti krajnje neočekivanim smerom, te je potrebno obratiti pažnju na svaki mogući korak. Jedan od tih koraka jeste i pravilno, ažurno i tačno vođenje liste kontakata osoba prilikom registracije.

Prvi na listi je svakako registrant, tačnije pravni vlasnik domena i kako ne bi dolazilo do zabune koje mogu poruzrokovati razne posledice, to uvek treba da budete vi, a ne web developeri ili neka treća strana – recimo agencija! Što se tiče administrativnih kontakata, to bi trebalo da bude osoba koja može menjati podešavanja unutar domena, a to je ponovo najbolje da budete vi.

Na kraju slede tehnički kontakti, tačnije osobe koje su zadužene za rešavanje bilo kakvih tehničkih problema. To mogu biti ljudi koji su upoznati sa dešavanjima u IT svetu, dok bi vaša web hosting kompanija zapravo bila najpogodniji tehnički kontakt.

Bolje sprečiti, nego lečiti

Koliko god vodili računa o prisutnosti našh podataka na Internetu, uvek moramo imati na umu da je globalna kompjuterska mreža sklona čestim promenama koje mogu doneti nepovoljne situacije kompanijama i brendovima. Međutim, uvek treba ići korak napred, spremiti kvalitetan i pravovremen odgovor svima koji bi da „zavire“ u našu privatnost i sadržaj na webu.

Domeni nisu nimalo trivijalna stvar, što zna i Menet koji vam kroz rubriku o brendiranju 2.0 daje sve potrebne savete, kako biste što bolje odabrali domen koji će najbolje odgovarati vašem brendu. Bitno je da je dobar! …a nadamo se i da je .Me koji možete proveriti da li slobodan putem domain.me pretraživača!

Domeni su takođe deo te porodice, a koliko su nam zapravo bitni najbolje govori činjenica da su oni danas polazno mesto našeg prisustva na Internetu. Ukoliko ne čuvamo svoju virtuelnu kuću, šta sprečava digitalne lopove da provale u nju?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Kako Digitalna zajednica vidi efekte zakonskih izmena paušala – i šta predlaže kao rešenje?

Sa Aleksandrom Lugonjom, predsednikom Upravnog odbora Digitalne zajednice, razgovaramo o potencijalnim negativnim efektima koje će izmene paušalnog preduzetništva ostaviti na domaću IT industriju, njihovim saniranjem i budućim planovima ove organizacije.

Startapi i poslovanje

Tumačenje Testa samostalnosti: Ko ga primenjuje, kada i nad kim?

U srpskoj IT zajednici se intenzivno vodi diskusija u vezi načina primene Testa samostalnosti, a u okviru koje su se javile brojne nedoumice. Ovaj tekst razrešava neke od njih.

Mobilno

Potvrđeno: App Store stiže u Srbiju početkom aprila!

Momenat koji smo toliko dugo čekali konačno je tu. Obrativši se iOS developerima, Apple je potvrdio dolazak App Store prodavnice za 20 novih zemalja među kojima je (konačno) i Srbija.

Propustili ste

Internet marketing

Budžeti za digitalno oglašavanje u najvećoj meri stopirani – ali se brendovi polako vraćaju u igru

Kako brendovi treba da se postave za vreme pandemije i trebaju li više da ulažu u digitalne kanale?

Startapi i poslovanje

Pitali smo IT kompanije kako su organizovale rad na daljinu i koje savete imaju za svoje kolege

Sa kojim se to izazovima susreću IT kompanije sada kada svi njihovi zaposleni rade od kuće?

Intervju

Šta radi Chief Revenue Officer i zašto je baš ova osoba potrebna vašem biznisu?

Relativno mlada profesija naziva 'Chief Revenue Officera' nastala je u Silicijumskoj dolini i polako se širi među kompanijama širom sveta. O njenoj ulozi i važnosti u IT industriji razgovaramo sa Vedranom Rašićem.

Novost

‘Korona’ zabeležila 750.000 spominjanja širom ex-Yu Interneta

Korona virus, trenutno najpopularnija svetska tema, okupirao nas je u potpunosti - i online i offline. Zahvaljujući analizi Mediatoolkita saznali smo koliko smo, u poslednjih mesec i po dana, na Internetu pretraživali o ovom virusu i u regionu i u Srbiji.