Damjan Geber: Edukacijom o značaju CX-a u fizičkom prostoru, stvaramo konkurentnije tržište

Damjan Geber: Edukacijom o značaju CX-a u fizičkom prostoru, stvaramo konkurentnije tržište

Dizajn je jedan od ključnih elemenata u procesu kreiranja kvalitetnog korisničkog iskustva u 'offline' prodavnicama ali i kancelarijama kompanija. O značaju arhitekture prostora sa poslovne strane, razgovaramo sa Damjanom Geberom, direktorom agencije Brigada.

Damjanovo predavanje na temu značaja offline prodavnica u eri online kupovine, imali smo priliku da slušamo pre tri godine na OMGcommerce konferenciji u Zagrebu. Prošlog četvrtka isti predavač je na prvoj regionalnoj CX konferenciji koju je organizovala Netokracija detaljnije govorio na temu značaja dizajna arhitekture enterijera u cilju privlačenja, a kasnije i zadržavanja kupaca.

Koliko je vizuelni doživljaj danas važan kupcima širom sveta, najbolje su pokazale brojke. Tačnije, 86% kupaca danas je spremno da plati više za bolje korisničko iskustvo, dok njih 70% odluku o kupovini donese upravo na prodajnom mestu. Takođe, pojedina predviđanja pokazuju da će do 2020. godine CX zauzeti prioritet u odnosu na cenu i sam proizvod kao ključne elemente koji karakterišu jedan brend.

Damjanovo predavanje na pomenutoj konferenciji koje je nosilo naziv „Važnost fizičkih prostora u CX-u“, kao i navedeni podaci, bili su povod da sa njim porazgovaramo o važnosti edukacije tržišta i brendova o arhitekturi i dizajnu prostora. Pored toga, osvrnuli smo se više i o projektima na kojima agencija Brigada radi, kao i koji su planovi za naredni period.

Koliko je za kvalitetan CX-a važan dobro dizajniran fizički prostor kada govorimo o offline prodavnicama?

Veoma je važan i postoji nekoliko aspekata u kojima je on bitan. Sam dizajn enterijera je nešto što dođe na kraju čitavog procesa koji mi kao firma sprovodimo. On je zapravo fizička manifestacija nečega što klijent želi da postigne, a to može biti strategija razvoja na tržištu, povećanje prodajnih rezultata ili bolja veza sa brendom. Bitno je napomenuti da pre započinjanja bilo kakvog posla sa klijentom, treba postaviti tačne ciljeve i dobro istražiti tržište na kojem je brend prisutan i šta se trenutno na tom tržištu dešava.

U Brigadi imamo tri ili četiri koraka koja prethodne samom dizajnu, a na osnovu kojih kasnije formiramo određeni fizički prostor. Pogrešan je pristup krenuti od dizajna i onda ga kasnije prilagođavati nekim drugim ciljevima – što je posebno teško kada pokušavate da stvorite doživljaj. Ako se za kupca borite u fizičkom prodajnom mestu, onda morate da po nečemu budete jedinstveni, da spolja privučete kupca sa nečim što nije izlog nego cela prodavnica, dakle dubina prostora.

Fizičke trgovine gube postepeno popularnost jer se korisnici okreću online kupovini. Kako komentarišeš ovu trenutnu situaciju?

Offline prodavnice neće nestati, ali hoće one loše. Ako vama danas treba određeni proizvod, do njega možete doći na puno načina. Pre 10-15 godina je postojao samo jedan način. Danas imamo tu online alternativnu koja je puno jednostavnija i praktičnija. Međutim, ako želite da imate veliki broj proizvoda u offline-u, treba vam i veći prostor, što povećava troškove.

Ovo je dovelo do toga da su svi veliki retaileri izgubili trku sa online prodavnicama koje nemaju klasična prodajna mesta, već samo skladišta gde se proizvodi nalaze. Fizičke prodavnice danas moraju imati na umu da ljudi danas očekuju u stvarnom životu da im se vrati na neki način ona energija koju su uložili da dođu do tog proizvoda, tačnije da im se pruži doživljaj prilikom kupovine.

Koliko je dizajn fizičkog prostora važan za kancelarije i kako kompanije gledaju na to?

Veoma je slično kao i u prodajnom sektoru. Nekada je teže ljudima objasniti da su njihovi zaposleni zapravo njihovih korisnici i oni prvi se moraju osećati da pripadaju toj firmi, da žele da budu tamo i da se ta firma brine o njima. Sa stanovišta dizajna, veći fokus ka arhitekturi radnog prostora krenuo je od IT firmi koje su investirale mnogo sredstava kako bi privukle stručni kadar i bile konkurentnije na tržištu kada je zapošljavanje u pitanju.

Mi trenutno radimo sa dosta tih firmi, te gledamo da zajedno sa njima ispitamo koji su to dnevni procesi kroz koje prolaze, a na osnovu kojih možemo složiti naše dalje korake koji podrazumevaju analizu, istraživanje i drugo. Prema svakoj od tih firmi treba postupiti jedinstveno (u zavisnosti čime se kompanija bavi) na početku, a dizajn dođe tek na kraju.

Kako trenutno izgleda Brigadin tim i koliko klijenata za sada imate u bazi?

Tim je trenutno od početka rada agencije sastavljen od arhitekata, product dizajnera koji se bave nameštajem, štandovima, recepcijom, zatim analitičara i biznis dela (accounti koji vode računa da se sve zaista proizvede). Klijenata trenutno imamo baš dosta i samim tim obim posla se povećava. Sa druge strane, tržište nam ne dozvoljava da imamo manje jačih klijenata jer u našem regionu svest o dizajnu prostora nije razvijen u pravcu da je on zapravo nešto što vredi i da nije samo trošenje novca, već investicija.

Da li ste do sada imali priliku da radite sa klijentima iz Srbije?

Kako smo mi deo Bruketa&Žinić grupacije, imali smo i kancelariju u Beogradu, međutim naš posao koji se bavi isključivo prostorom, ovde nije baš najbolje prolazio u periodu pre pet godina. Iskreno, u Srbiji je bilo veoma teško edukovati potencijalne klijente i objašnjavati im o značaju dizajna prostora – za šta smo uložili veliki napor i u Hrvatskoj. Imali smo ozbiljnih kontakata i razgovora sa ljudima u Srbiji, međutim sve se svede na puno priče ali malo konkretno urađenog posla.

Koji su bili najveći izazovi sa kojima ste se do sada suočavali?

Sa edukacijom tržišta. Za početak je trebalo tržištu i klijentima objasniti šta mi tačno radimo. Nama su konkurencija arhitekte i dizajneri enterijera i teško je bilo objasniti da ovo što mi radimo nije samo dizajn i arhitektura, već da strateški postavljamo ciljeve i put kako doći do uspešnog rezutata. Sa tim izazovima se i sada susrećemo i zato smo zbog veće edukacije klijenata započeli sa organizacijom niza predavanja i krenuli sa pisanjem tekstova radi podizanja njihove svesti.

Kako vidiš Brigadu u narednom periodu, kao i retail sektor?

Nama je fokus da se strateški više okrenemo ka analitici i customer journey-u. Između ostalog, ideja je da konačno iskoristimo naše znanje koje smo sticali godinama i koje ima pokriće u uspešno realizovanim projektima – te da možemo da nastupimo i na stranom tržištu, tačnije u Beču, Dizeldorfu i Londonu.

Kada je reč o retail sektoru, velika je razlika između onoga što se dešava kod nas i u inostranstvu. Kod nas je on još uvek trom i reaktivan, on reaguje na konkurenciju koja dolazi spolja. I kada dođe neka jaka konkurencija iz strane zemlje tek tada shvatamo da smo trebali nešto da preduzmemo, a u većini slučajeva bude prekasno. Svi znamo kako se razvija tržište izvan našeg regiona, te je potrebno da ga pratimo i ako ništa drugo, da budemo makar u korak sa njim.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Vlada najavila kraj angažovanju paušalaca na puno radno vreme – kompanijama koje ih zaposle slede olakšice od 70%

Angažovanje preduzetnika za poslove koji bi suštinski trebalo da spadaju u domen klasičnog radnog odnosa predmet je upravo predstavljenih izmena Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Izmene stupaju na snagu 1. januara 2020. godine.

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Propustili ste

Gaming

Kako je tim beogradskog Ubisofta razvijao ‘Ghost Recon Breakpoint’ – za milione ljudi širom sveta

'Ghost Recon Breakpoint' je nova igra kompanije Ubisoft koja je u globalnoj 'gaming' zajednici već prikupila veliki broj pozitivnih reakcija igrača širom planete. U razgovoru sa jednim od članova tima koji je radio na razvoju ove igre otkrivamo kako je proces tekao 'iza kulisa'.

Startapi i poslovanje

Osnovano udruženje ‘Novi Taksi’ čiju će aplikaciju napraviti kompanija CarGo – nazire li se rešenje spora?

Kompanija CarGo Technologies i predsednik novoformiranog udruženja 'Novi taksi' potpisali su danas memorandum kojim se ova tehnološka kompanija obavezala da će napraviti aplikaciju za novu taksi firmu u Srbiji.

Tehnologija

Kosta Andrić: Vreme novih poslovnih modela za domaće kompanije nije nešto što se čeka – već je tu

Koji su to alternativni biznis modeli koji će kompanije koje posluju na domaćem tržištu učiniti relevantnim u budućnosti? Da li su one uopšte spremne na taj korak? Odgovore nam daje Kosta Andrić, Managing Partner organizacije ICT Hub, koja i ove godine 22. oktobra organizuje Corporate Innovation Conference.

E-commerce

Aplikacija 60seconds omogućava vam da kupujete u omiljenim prodavnicama – po cenama koje sami odredite

Ako bismo vam rekli da određeni proizvod možete kupiti 'online' po ceni koju sami dogovorite sa brendom mislili biste da vas lažemo, zar ne? Ipak, aplikacija 60seconds nudi upravo tu mogućnost, a o čemu se zapravo radi i kako ona funkcioniše, razgovarali smo sa suosnivačem ovog servisa.

Kolumna

Digitalna transformacija banaka nije samo kreiranje aplikacije – to je promena načina razmišljanja

Kada se u jednoj rečenici nađu reči digitalizacija i banka, prva asocijacija je, naravno, Internet bankarstvo. I Internet zaista jeste možda i najznačajniji deo infrastrukture digitalizacije. Da li u tim uslovima tradicionalno bankarstvo uopšte može da opstane?

Netokracija

OMGcommerce ponovo u Beogradu: 20. novembra odgovaramo na pitanja koja najviše muče domaće e-trgovce

Treću godinu zaredom Netokracija Srbija organizuje OMGcommerce Beograd. Ove godine bavimo se novom regulativom koja bi trebalo da unapredi poslovanje web trgovaca u Srbiji, ali i novim digitalnim proizvodima koji aktivno oblikuju našu digitalnu ekonomiju.