Moj proizvod: Na čemu radi PO koji razvija veliki webshop iz Srbije?

Moj proizvod: Na čemu radi PO koji razvija veliki webshop iz Srbije?

U razgovoru sa Emilijom Gregorić iz švajcarske firme Digitec Galaxus, pričamo o tome kada je Product Owner zapravo owner a ne menadžer, i kako izgleda startap kultura unutar velike kompanije koja posluje 23 godine.

Sa kompanijom Digitec Galaxus na Netokraciji smo do sada imali priliku da se upoznamo više puta. Pisali smo i o Employer branding kampanjama, ali i o formiranju novog tima za razvoj softvera koji je baziran u Beogradu. Koliko je Srbija važna za ovu kompaniju, pokazuje i činjenica da se upravo iz prestonice razvija ova velika web prodavnica iz Švajcarske.

Razvoj jednog velikog e-commerce projekta nije nimalo lagan zadatak, posebno ako se uzme u obzir logistika ali i korisničko iskustvo online kupovine koje je u ovom slučaju svakako na prvom mestu. Otuda, dobro postavljena strategija i organizacija unutar tima igraju veoma važnu ulogu.

Upravo o organizacionoj i kompanijskoj kulturi, više detalja nam otkriva Emilija Gregorić, Product Owner u kompaniji Digitec Galaxus, sa kojom smo između ostalog razgovarali o tome kako izgleda razvijanje sopstvenog proizvoda unutar jedne velike kompanije – zapravo održavanje i unapređenje jedne velike web prodavnice.

Kvalitetno iskustvo korisnika i klijenata mora da se održava

Govoreći nam na početku ovog razgovora kako je i na koji način započela njena karijera u IT industriji koja je vodila sve do Digitec Galaxus-a, Emilija kaže da je pre desetak godina radila takođe za jednu švajcarsku kompaniju, s tim što je tada bila programer. Tamo, na istom projektu, kako ona dodaje, susrela se prvi put sa poslom Product Ownera, upoznavši kolegu Marca koji ju je prošle godine pozvao da se priključi Galaxusu.

Emilija kaže da je od tog projekta želela da bude Product Owner, ali je trebalo nekoliko godina za to. “Da bih promenila karijeru, promenila sam firmu, radila sam kao Project Manager, pa kao biznis analitičar, a da bih stekla znanje u nedostatku mentora učila sam i polagala ispit za biznis analitičara”, dodaje Emilija.

Kompanija Digitec Galaxus svoj razvojni tim bazira u Beogradu, a na kojem je odgovornost da stalno unapređuje i održava najveći webshop u Švajcarskoj.

Danas, glavno zaduženje na poziciji Product Ownera u pomenutoj švajcarskoj kompaniji za Emiliju jeste da veoma dobro poznaje svoj proizvod, da ima viziju i plan za njega, da zna šta će se raditi, kada i zbog čega. Naša sagovornica dodaje da konkretnije to znači da mora da razume na koji način njen proizvod doprinosi kompaniji i koje feature-e ima smisla razvijati da bi pomogli napretku firme:

Imam kolege koji rade analizu biznisa, kolege koji koriste moj proizvod, high management firme i kolege PO-ove drugih timova – svi oni su moji stejkholderi koji mi pomažu da nađem pravi put. Kada imam jasnu ideju šta ćemo da razvijamo konkretizaciju rešenja radim u saradnji sa development timom. Za dev tim sam tu da definišem scope, da im dam entuzijazam i viziju, ali i da time što sam odgovorna za njihov backlog omogućavam da se fokusiraju samo na razvoj i tehnička pitanja.

Svaki tim u kompaniji ima nekoliko “proizvoda”, svi su naravno u službi istog rešenja: online prodavnice galaxus.ch. Mi smo još mlad tim pa imamo samo jedan proizvod: import proizvoda od dobavljača, tj. mi smo zaduženi za učitavanje ponude naših dobavljača u sistem (informacija o proizvodu, ceni i stanju na lageru).

Upoređujući poziciju PO u Digitec Galaxusu sa istom pozicijom u drugim kompanijama, Emilija ističe da je glavna razlika u ovom slučaju u nivou poverenja. Prema njeni rečima, organizacija firme je bazirana na tome da se smatra da PO poznaje najbolje svoj proizvod i da ima najbolji uvid u sve aspekte svog domena te da je najkompetentniji da donosi odluke vezano za svoj proizvod. Tom prilikom, Emilija dodaje sledeće:

Sve što razvijamo, radimo da bismo doprineli razvoju online prodavnice. U zavisnosti od tima i njegovih potreba, to može biti nešto jednostavno kao REST API potreban za komunikaciju sa nekim eksternim sistemom ili nešto kompleksnije kao machine learning model da bi se odredio najrelevantniji podatak. Bilo je slučajeva i razvijanja internih alata, ali retko. Da bi se neki tim posvetio takvom poduhvatu posao PO-a je da izmeri da li takav feature donosi vrednost i po koju cenu.

Takođe treba pomenuti da se organizacija posla u Digitec Galaxus-u kada govorimo o održavanju i razvoju jedne velike online prodavnice zasniva na tome da tim uvek ima arhitektu koji je odgovoran za tehničke odluke, team lead-a koji je odgovoran za ljude u timu, PO-a odgovornog za biznis odluke i 4-5 developera.

Emilija nam otkriva i da trenutno njen tim radi na importu, tačnije njihov posao je da se pobrinu da je sistem uvek dostupan njihovim partnerima za upload njihovih ponuda, da se ne gube nikada informacije i da sve to funkcioniše što stabilnije i efikasnije.

Stabilizacija tržišta, pa nakon toga fokus na rast

Digitec Galaxus posluje već više od 20 godina i najuspešnija je webshop firma u Švajcarskoj. Međutim, ono što ovu kompaniju karakteriše jeste njena startap kultura unutar poslovanja. Emilija objašnjava da godinama unazad firma ima zanimljiv proces nazvan innovation process.

Prema rečima naše sagovornice, to znači da Product Owner-i rade na svojim idejama, sakupljaju i analiziraju podatke i mere svoje ideje. “Kada imam plan koji je sledeći feature na kom želim da radimo kao tim, pripremam dokaze da će taj feature doneti vrednost kompaniji i računam cenu troškova”, ističe Emilija i kaže:

Jedanput mesečno imamo priliku da pitch-ujemo svoje ideje. Bord direktora prisustvuje tom pitch-u i ako nemaju zamerki “dobijamo sredstva” da razvijemo ideju. To su uglavnom inkrementi za koje je potrebno 2-3 meseca da se razviju.

Kada smo gotovi predstavljamo rezultate istom tom bordu i time ih informišemo o tome šta je rezultat njihovog “ulaganja”. Iako ovaj proces nekad ume da bude malo stresan po mom dosadašnjem iskustvu, on daje pravu meru slobode PO-a i kontrole od strane vlasnika.

Opisujući kulturu poslovanja i karakteristike rada koje definišu kompaniju kao što je Digitec Galaxus, naša sagovornica kaže da je ona naišla na visok nivo psihološke sigurnosti, veliko poverenje prema zaposlenima i redak slučaj iskrenog poštovanja privatnog života i vremena. Kako ona dodaje, s obzirom na to da imaju svoj proizvod i ne odgovaraju nikome do sami sebi, u pomenutoj kompaniji zaista važi pravilo da nema prekovremenog rada, čak ni na “Black Friday”.

Pred sam kraj našeg razgovora, dotakli smo se i teme IT industrije u Srbiji za koju je često vezana asocijacija outsource centra za velike svetske firme. Zanimalo nas je koliko je danas zapravo važno da jedna IT kompanija radi na razvoju sopstvenog proizvoda i koji se izazovi tu najčešće javljaju, što nam je Emilija i objasnila:

Imala sam prilike da radim u “service based” kompanijama (onim koje razvijaju softver po ugovoru za treće lice) kao i u kompanijama koje imaju svoj proizvod. Prednost rada u firmi gde se radi na ugovor je raznovrsnost, svaki projekat je priča za sebe, novi domen, novi ljudi, nove tehnologije. Prednost svog proizvoda je ovaj prefiks “owner” u Product Owner tituli. Izuzetno je ispunjavajuće raditi na nečemu svom.

Otkrivajući nam planove za naredni period kada je reč o razvoju Digitec Galaxus-a, naša sagovornica iskreno kaže da nema previše informacija o rastu i razvoju tima u Srbiji, ali da globalno firma ide u smeru internacionalizacije, tačnije otvoren je online shop u nekoliko evropskih država (Nemačka, Francuska, Italija, Holandija…). “Kada se stabilizuje tržište u ovim državama, uslediće dalji rast. Konkurencija je velika i jaka i zato moramo konstantno da radimo na rastu i razvoju”, zaključila je na kraju Emilija.


Više informacija o poziciji softver arhitekte koja je otvorena u kompaniji Digitec Galaxus, možete pronaći na zvaničnom sajtu


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Office Talks Podcast

Kojih 12 grešaka prave osnivači startapa?

U 181. epizodi Office Talks podkasta, ugostili smo Milenu Milić i Miljana Tekića koji su s nama analizirali prvi Garaža report i otkrili 12 najčešćih grešaka kojima domaći startapi odbijaju investitore!

Startapi i poslovanje

Garaža report: Greške kojima srpski startap osnivači odbijaju VC fondove

U razgovoru sa Milenom Milić analizirali smo razloge zbog kojih je došlo do stagnacije u rastu domaćih startapa, objavljene u reportu zajednice Garaža.

Kultura 2.0

Da li u jeku veštačke inteligencije zaboravljate “Kako vaš mozak radi”?

Američki neuronaučnik i TED govornik Greg Gejdž, posetio je Srbiju tokom Nedelje svesti o mozgu i predstavio dopunjeno izdanje svoje knjige "Kako vaš mozak radi – neuronaučni eksperimenti za svakoga".

Propustili ste

Intervju

Domaća kompanija Vega IT nastavlja globalno širenje otvaranjem kancelarije u Londonu

Tokom prošle godine postali smo svedoci značajnih turbulencija u IT industriji. Dok se mnoge globalne kompanije fokusiraju na optimizaciju troškova, zamrzavanje plata i masovna otpuštanja, Vega IT, kao domaći igrač, nastavlja sa širenjem na globalno tržište.

Startapi i poslovanje

LavitFlow je ‘alat za sve’ koji koristi 180 programera, product menadžera i web dizajnera

U pitanju je proizvod kompanije Lav IT Solutions koji ubrzava radne procese zaposlenih u savremenom poslovnom svetu. A kako? Pitali smo Miroslava Ostojića, osnivača pomenute kompanije.

Office Talks Podcast

Prodaja IT usluga : Saveti direktora prodaje Hooloova

Gost 185. epizode Office Talks podkasta bio je Đorđe Vukotić, prodajni direktor u kompaniji Hooloovoo koji nam je objasnio kako izgraditi uspešan sales tim u domenu IT industrije.

Startapi i poslovanje

‘Fundraising’ za startape iz ljudske perspektive

Pre nego što započnemo ovaj razgovor, želeo bih da zamislite da smo na jednoj prijateljskoj kafi i sve što ćete čuti tj. pročitati je nešto što bih, lično, voleo da je meni neko ispričao (mnogo grešaka i pristupa) ranije.

Karijere

Social Impact Award program pomaže 10.000 mladih preduzetnika godišnje

Nevladina organizacija Razlivalište već devet godina uspešno sprovodi globalni Social Impact Award (SIA) program podrške društvenom preduzetništvu. Ukoliko imate između 15 i 30 godina i želite da uplovite u preduzetničke vode, sve o programu pročitajte u tekstu koji sledi!

Internet marketing

Anka Gorgiev: 95% novih proizvoda ne uspe, zato je tu neuromarketing da razume korisnike

DigiTalk konferencija u Zrenjaninu nam se bliži, a publika će pored mnogih predavača imati priliku da posluša predavanje Anke Gorgiev koja je stručnjak iz oblasti neuromarketinga, a sa kojom smo imali priliku da detaljno porazgovaramo u intervjuu koji sledi.