Digitec Galaxus: švajcarski online shop planira ulazak na srpsko tržište

Digitec Galaxus je najveći webshop u Švajcarskoj, a u Srbiji ga razvija 240 zaposlenih – sledi dalje širenje tima

Da li ste znali da jedna od najpopularnijih Internet prodavnica u Švajcarskoj ima kancelariju u Srbiji u okviru koje zapošljava preko 200 ljudi? Sa Nikolom Đorđevićem, predstavnikom kompanije digitec Galaxus, razgovaramo o samoj Internet prodavnici, obavezama srpskog dela tima i potencijalnom dolasku na domaće tržište.

Internet prodavnica Digitec.ch nastala je pre skoro 20 godina kao online mesto u okviru kog su se prodavale PC konfiguracije, a njeno glavno sedište je bilo u garaži. Asortiman se svodio na elektronske uređaje, ali je njena popularnost toliko rasla da je privukla pažnju švajcarskog giganta Migros koji je, u međuvremenu, postao većinski vlasnik.

Tada nastaje i Galaxus, drugi deo ove kompanije i, za razliku od Digitec-a, sadrži proizvode iz najrazličitijih sektora. Ovaj ujedinjeni shop pod nazivom Digitec Galaxus, kako nam otkriva Nikola Đorđević, menadžer tima za automatizovane integracije podataka u ovoj kompaniji, posluje na tržištu Švajcarske, gde važi za najveću online prodavnicu i drži prvo mesto po visini prometa. Od 2018. godine kompanija se širi i na nemačko tržište gde putem Galaxus.de ima viziju da bude konkurent Amazonu.

Ono što je posebno zanimljivo u ovoj priči jeste da je ova kompanija 2015. godine donela odluku da napravi mali eksperiment, da na tržištu Srbije osnuje ćerku kompaniju i da narednih godinu dana testira tržište u smislu talenata i mogućnosti za razvoj. Rezultati koje su tada ostvarili bili su, skromno rečeno, odlični, a Nikola dalje dodaje:

U opticaju za stvaranje ovakvog centra bilo je više opcija, među kojima se Beograd izdvojio kao veliki potencijal na osnovu tržišne analize, u pogledu broja ljudi koji govore nemački jezik, kao i opšteg obrazovanja i tehničke pismenosti. Rezultati su zaista bili odlični, pogotovo u oblasti inovacija i doprinosu daljem rastu kompanije na internacionalnom nivou, pa smo sa 10 zaposlenih narasli u organizaciju koja broji 240 članova ekipe.

Više o ovoj Internet prodavnici, njenom funkcionisanju ali i Product Data Integration Management timu koji Nikola vodi detaljnije razgovaramo u nastavku teksta.

Pandemija je za ovaj shop donela vrtoglavi rast i 130 novih zaposlenih samo u Beogradu

Objašnjavajući način funkcionisanja ovog shop-a, Nikola nam je skrenuo pažnju da je prodaja najpre funkcionisala po principu porudžbine proizvoda od dobavljača i njene preprodaje krajnjem kupcu uz određenu maržu. Međutim, to se 2016. godine menja i prodavci/partneri dobijaju mogućnost da prodaju proizvode preko digitec Galaxus-a koji tada dobija dodatnu ulogu u vidu prodajne platforme. Naš sagovornik dodaje:

Za nas je, za razliku od konkurenata, karakteristično to da naši b2b partneri nemaju mogućnost da sami administriraju podatke o proizvodima i njihov krajnji prikaz u shop-u. Razlog za ovo jeste visok standard kvaliteta i količine podataka koji odlikuje digitec Galaxus. Ovo je, pak, rezultovalo ogromnim širenjem asortimana, ali i dalo dodatan izbor krajnjem korisniku da odluči odakle svoj proizvod želi da poruči.

Svi zaposleni veliku pažnju posvećuju kompanijskim vrednostima koje u prvi plan stavljaju ličnu odgovornost, kooperativnost, inovativnost, nekonvencionalni način razmišljanja i ambiciju.

Ipak, kako dodaje Đorđević, naći formulu za uspešan online shop nije jednostavan zadatak – “jer je stvaranje lojalnosti kupaca delikatna mešavina širine asortimana, kvaliteta ponude i odnosa sa klijentima, kako u komunikaciji, tako i u after sales-u”, dodaje on i ističe da je briga o svim tim aspektima ono što će vas izdvojiti od konkurencije.

Kao i svi e-commerce akteri širom sveta i ova online prodavnica itekako je osetila uticaj pandemije – u pozitivnom smislu. “Od njenog početka zaposlili smo preko 700 ljudi (okvirno 130 ljudi u Beogradu) i prošli najveći test agilnosti do sada – uspeli smo da budemo dovoljno fleksibilni usled čestih promena, kratkoročnih ciljeva i velike dinamike. Skočio je promet, broj zaposlenih, broj pozicija unutar kompanije, broj proizvoda, broj dobavljača i saradnika”, navodi Nikola i dodaje:

U konkretnim brojkama, ove godine imali smo rast od preko 50% u broju porudžbenica što je naravno uticalo i na promet. Prošlu godinu smo završili sa prometom od 1.146 milijarde švajcarskih franaka (promet samo za Švajcarsku) i dok čekamo kraj godine i zvanične poslovne rezultate malo je reći da je iza nas godina vrtoglavog rasta i ogromnih poslovnih uspeha.

Mislim da smo to postigli timskim radom i našim kompanijskim vrednostima koje veoma aktivno održavamo, a koje se svode na ličnu odgovornost, kooperativnost, inovativnost, nekonvencionalni način razmišljanja i ambiciju.

PDI Management iz Srbije brine o integraciji podataka o proizvodima drugih prodavaca

Zaposleni u digitec Galaxus-u u Srbiji podeljeni su u tri odeljenja: Customer Service (za švajcarsko i nemačko tržište), Product Content Development i Product Data Integration Management, koji je bio i povod za ovaj intervju, a koji trenutno okuplja osam članova tima. Jednostavno objašnjeno, zadatak PDI Management-a jesu tehničke integracije podataka iz eksternih izvora, odnosno da integrišu podatke prodavaca koji žele da iskoriste njihov shop kao prodajnu platformu za svoje proizvode, a Nikola nam detaljnije otkriva kako taj proces funkcioniše:

U našem asortimanu nalazi se preko tri miliona proizvoda, od kojih je 2.4 miliona nastalo automatizacijom importa podataka. Zamislite da za jedan proizvod imate pet različitih ponuda na jednom mestu, a da za informacije o tom proizvodu “brine” 10 izvora podataka koji se konstantno automatizovano ažuriraju. Naš izazov je da automatizujemo kvalitet i omogućimo stabilno proširenje asortimana koliko god zahtevi tržišta propisivali.

PDI Management tim zadužen je za tehničko rešenje importa svih podataka o proizvodima i ponudama dobavljača i drugih partnera koji prodaju preko digitec Galaxus-a.

PDI Management, objašnjava on, nalazi se imeđu Engineering-a, Business odeljenja digitec Galaxus-a (koje je zaduženo za pronalaženje i sklapanje saradnje sa novim partnerima, kao i održavanje saradnje sa postojećim) i b2b partnera. “Tu smo kao spona između ovih odeljenja, sa najvećim fokusom na tehnički deo integracije i prenosa podataka između različitih internih i eksternih sistema, a sve to u cilju proširenja asortimana, ali i količine ponuda za isti proizvod za krajnjeg kupca”, pojašnjava naš sagovornik.

Dakle, uloga odeljenja koje Nikola vodi je tehničko rešenje importa svih podataka o proizvodima i ponudama dobavljača, ali i drugih partnera koji prodaju preko digitec Galaxus-a. “Tu je i koordinacija sa drugim izvorima, poput eksternih content provajdera, od kojih u saradnji importujemo podatke o proizvodima”, navodi Đorđević i dodatno pojašnjava proces:

Cela priča počinje kada kolege iz Business odeljenja sklapaju ugovore sa različitim partnerima koji će ili koristiti digitec Galaxus kao prodajnu platformu ili biti direktni dobavljač za našu kompaniju. U zavisnosti od toga PDI Management se brine za to da je konfiguracija sa partnerom ispravna i da se njegove ponude za postojeće proizvode pravilno i ažurno prikazuju u shop-u, ili, ukoliko se radi o dobavljaču, njegove ponude proizvoda pravilno učitavaju u naš sistem.

U saradnji sa dobavljačima, na osnovu tih ponuda mi vršimo porudžbine, dok ujedno ovaj proces znači da za pravljenje tih proizvoda u shop-u moramo da se oslonimo na odeljenje za dodatnu obradu podataka. Fokus nam je da u budućnosti maksimalno redukujemo sve vrste manuelne obrade i automatizujemo sve procese u svim odeljenjima.

Paralelno sa tim, pojašnjava naš sagovornik, odvija se i još jedan proces automatizovanog pravljenja proizvoda i za njega nije bitan izvor podataka, već format, količina i kvalitet istih. PDI Management je postavio određeni standard koji koordiniše sa svim partnerima:

Ovaj standard omogućava da uz rapidan rast asortimana, ali i podataka o proizvodima, ne izgubimo kvalitet koji nas je i doveo na zavidnu poziciju na švajcarskom tržištu.

Nakon ispunjenja standarda, vrši se konfiguracija interfejsa za automatizovano pravljenje proizvoda i pravi se vid “žive veze” između sistema, tako da proširenje asortimana svih naših partnera, automatski proširuje naš asortiman i raznovrsnost ponude. Kako ima i dosta preklapanja, odnosno i više partnera sa istim proizvodima, izvori podataka se međusobno dopunjuju što dovodi do toga da se, po veoma striktnim pravilima, sve informacije u shopu digitec Galaxus-a konstantno dopunjuju.

Nikola je najavio i otvaranje konkursa za pozicije u svom timu, a detaljno je otkrio i šta se očekuje od budućih kolega.

Sledi širenje tima a potencijalno i otvaranje ove Internet prodavnice za domaće tržište

Od sledeće godine, fokus PDI Management tima u Beogradu biće na još većem rastu asortimana i količini podataka o proizvodima, a ova kompanija se trudi da proširi pomenuti tim, mada ne vrtoglavom brzinom kao i ostale – najviše zbog samog tipa posla, ali i zbog veoma opširne i detaljne obuke i specifičnog seta veština potrebnih za ovu poziciju.

“Veštine koje imaju stručnjaci u ovom timu se razlikuju, a uopšteno govoreći fokus nam je na tehničkom poznavanju tehnologija i formata vezanih za obradu podataka i rad u bazama podatka”, objašnjava Đorđević i dodaje:

Na generalnom nivou u potrebna znanja svakako bismo svrstali poznavanje baza podataka (T-SQL), najčešće formate za čuvanje i/ili eksport velikih količina podataka (poput npr. CSV), tehnologije za prenos podataka i/ili tehničke integracije baza (FTP, API), iskustvo u radu u programima za obradu podataka (Excel), kao i poželjno iskustvo sa radom u nekim od shop sistema ili feed engina poput Magento, Plentymarkets, Shopware, Channable i sl. Naravno, pod tim tehničkim znanjima ne pričamo o završenim školama i sertifikovanim kursevima, već o znanju stečenom kroz lične afinitete, istraživanje i dosadašnje iskustvo.

Pored toga, svaki član tima ima neku “super moć” koju je ili doneo sa sobom ili naučio u toku rada, tako da imamo i eksperte u Javascript-u, VBA, SQL itd. pa onda koristimo kombinaciju raznih skill-ova kako bismo napravili rešenja koja nam olakšavaju rad na timskom nivou.

Osim toga, stručnjak u ovom odeljenju tečno govori nemački i po mogućstvu engleski, ima iskustva u poslovnoj komunikaciji i, što Nikola posebno ističe, timski je igrač i spreman da stalno usvaja nova znanja:

Najveći izazovi sa kojima se suočavamo nastaju usled dinamičnog radnog okruženja u kome se nalazimo, procesi se često menjaju iz korena, alati i dokumentacija se optimizuju. Često se dešava da se savlada jedan način rada, da bi se on okrenuo za 180 stepeni i promenio, pa onaj ko radi u Product Data Integration Managementu mora biti maksimalno fleksibilan i spreman na instant prilagođavanje i konstantno učenje.

Ovo odeljenje je u potrazi za ljudima koji znaju nemački, imaju iskustva u poslovnoj komunikaciji, timski su igrači i imaju određena tehnička znanja.

Pri kraju razgovora Nikolu smo pitali i kakvi su planovi za digitec Galaxus, pogotovo u pogledu širenja srpskog dela tima i, kako kaže naš sagovornik, to definitivno sledi:

U proteklih godinu dana smo se u bukvalnom smislu duplirali, a sve prognoze govore da će se dalji rast nastaviti sličnim tempom. Planovi su nam da stabilno iznesemo dalji rast, koji je uvek veliki izazov. Da bismo to uradili, pored različitih inicijativa u okviru unapređenja poslovanja, poseban fokus stavljamo na razvoj naših kolega i ulažemo u inicijative vezane za nove načine pronalaženja kandidata, ali i razvoju i motivaciji sadašnjih zaposlenih.

Sa druge strane, razmišljaju i o internacionalizaciji poslovanja, pa se pored švajcarskog i nemačkog tržišta trenutno radi i na projektima koji za cilj imaju širenje ka austrijskom, holandskom, a potencijalno i srpskom tržištu. Do tada ciljevi na nivou Beograda ostaju jasni: proširenje operativne strukture i razvoj novih odeljenja, a zainteresovani više informacija o otvorenim pozicijama mogu pronaći na profilu digitec Galaxus-a.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Wonder Dynamics Nikole Todorovića otvara studio u Novom Sadu – podrška stigla i od Stivena Spilberga!

U savetodavnom odboru ovog startapa nalaze se poznati američki investitori, vodeći stručnjaci za razvoj veštačke inteligencije i neka od najvećih imena svetske kinematografije među kojima su Stiven Spilberg i Džo Ruso. Sa Nikolom Todorovićem, koji je jedan od osnivača, razgovaramo o njegovom odlasku u SAD, građenju karijere u Holivudu i pokretanju startapa sa glumcem Tajem Šeridanom, zvezdom filma Ready Player One.

Novost

Nebojša Radović je novi direktor za akviziciju korisnika u kompaniji Zynga koja stoji iza igre FarmVille

Američka kompanija Zynga, pored čuvene mobile igre FarmVille, stoji iza velikog broja svetski popularnih igara koje igraju milioni igrača širom sveta. Njen novi direktor za akviziciju korisnika je Nebojša Radović.

Novost

Kompanija Quantox Technology organizuje novi humanitarni CS:GO turnir – početni fond 1.000.000 dinara

Od 3. do 4. aprila kompanija Quantox Technology organizovaće drugi po redu humanitarni turnir u popularnoj video igri CS:GO. Cilj je da se prikupe novčana sredstva za sve one koji se bore sa zdravstvenim poteškoćama.

Propustili ste

Karijere

Razgovori sa seniorima: Kako domaću IT industriju vidi softverski inženjer?

Jelena Lazić iz kompanije Centili deli svoja razmišljanja.

Office Talks Podcast

Planovi Playrixa za studio u Srbiji

Gost redakcije Netokracije u novog epizodi Office Talks podcasta bio je Mirko Topalski, CEO game dev kompanije PlayrixRS. Sa njim nakon prošlogodišnjeg intervjua po drugi put detaljno razgovaramo o poslovanju u industriji razvoja igara u Srbiji nakon akvizicije Eipixa od strane ruskog giganta Playrixa.

Startapi i poslovanje

Listty kao ‘Instagram za muziku’ otkriva nam šta naši prijatelji slušaju i zašto je muzika bolja kada se deli sa drugima

Ako čujete dobru pesmu verovatno želite da je podelite sa svojim prijateljima. Startap iz Srbije sa servisom Listty omogućava upravo to i nastoji da objedini najbolje od poznatih muzičkih servisa u okviru jedne aplikacije.

Startapi i poslovanje

Otvoren poziv za startape iz Srbije za ViennaUP konferenciju, prijavite se već sada

Grad Beč nekoliko godina unazad organizuje niz događaja za startape koji su se kroz različita izdanja pretvorili u jedan od najvećih inovacijskih festivala u regionu - Vienna UP. Ove godine počinje 27. aprila i trajaće do 12. maja.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Startapi i poslovanje

€1.000.000 privredi Srbije iz SAD kroz projekat Tesla Nation

Ovaj projekat nastoji da razvije privredne veze Srbije i sveta uz pomoć dijaspore i kompanija koje su se udružile da ga podrže, a cilj mu je da promoviše Srbiju u inostranstvu kao zemlju inovatora i izuzetnih IT profesionalaca.