Švajcarski Digitec Galaxus formira novi tim za razvoj softvera čiji će deo biti i u Beogradu

Švajcarski Digitec Galaxus formira novi tim za razvoj softvera čiji će deo biti i u Beogradu

Kompanija Digitec Galaxus u novu godinu ulazi sa promenom koja bi značajno mogla da utiče na efikasnost njenog poslovanja. Reč je o formiranju novog softverskog tima o čemu ćemo detaljno razgovarati sa domenskim arhitektom iz ove kompanije - Boškom Stuparom.

Kontinuirani rast tržišta e-trgovine doneo je benefite na obe strane – i za same korisnike ali i kompanije koje posluju u ovoj oblasti. Zarada je sve veća, a čini se da će e-commerce tržište u narednim godinama nastaviti da raste. Međutim, da bi se obezbedilo kvalitetno korisničko iskustvo i omogućila stabilna online prodavnica, potrebno je koristiti moderne tehnologije, ali i imati kompletan tim IT stručnjaka koji će to omogućiti.

Na koji način ispod haube izgleda razvoj jednog web shop-a uverili smo se kroz priču o Digitec Galaxus-u u septembru prošle godine. Od tada su se promenile pojedine stvari u ovoj švajcarskoj kompaniji koja ima svoje predstavništvo u Beogradu, koje je zaduženo da ova prodavnica neometano funkcioniše u svakom trenutku.

Možda i najbitnija novina sa kojom ova kompanija ulazi u 2022. godinu jeste formiranje i lansiranje novog razvojnog tima unutar same kompanije. To je bila idealna prilika da o ovom potezu popričamo sa Boškom Stuparom koji u ovoj kompaniji radi kao domenski arhitekta u Cirihu i odgovoran je za sistemsku arhitekturu i strateški dizajn softvera u području operacija (Logistics, After Sales, Customer Service, Retail Store).

Deo novog razvojnog tima će se nalaziti u Beogradu, a deo u Cirihu

Naš sagovornik završio je softversko inženjerstvo na FTN-u u Novom Sadu i prvobitno je radio na razvoju Smart Grid sistema. Zatim je karijeru nastavio u Švajcarskoj, najpre u domenu razvoja softvera za planiranje železničkog reda vožnje, a od 2015. godine radi za Digitec Galaxus, kompaniju u čijem je srcu, kako on kaže, razvoj softvera. Iskreno započinjući razgovor za Netokraciju, Boško kaže da ljudi o proizvodima često razmišljaju kao o asortimanu u Digitec Galaxus online prodavnici, a u suštini je baš obrnuto.

Probni prikaz naručenih artikala u Digitec Galaxus online prodavnici. Na inženjerskom timu je da maksimalno obezbedi najbolje moguće funkcionisanje ovog web shop-a.

Prema njegovim rečima, esencijalno je za razumeti da je softver proizvod same kompanije, a taj proizvod koriste kako bi pružali e-commerce usluge svojim klijentima. Stupar nam je otkrio da je pomenuta kompanija do sada razvila većinu softvera za svoje interne potrebe, s tim da je do sada razvoj bio isključivo u sedištu kompanije u Cirihu:

Ipak, motivisani velikim uspehom naših timova u Beogradu javila se potreba da razvijamo softver kako za procese u korisničkom servisu tako i za unos podataka o proizvodima. Prirodan tok događaja je bio da softver za korisnički servis razvijamo tamo gde nam se većina zaposlenih u korisničkom servisu i nalazi. Na taj način je moguće stvaranje najveće moguće vrednosti za kompaniju.

Kada je reč o samom konceptu novog sektora Digitec Galaxusa, ideja je da se za početak osnuje jedan razvojni tim za korisnički servis koji bi trebalo da bude distribuiran – deo tima će se nalaziti u Beogradu, a deo u Cirihu kako bi se zadržala veza između dva dela kompanije i direktno podržala oba dela korisničkog servisa. Boško nam otkriva da je za sada uspešno popunjena pozicija vođe ovog novog tima, a od januara nastavljaju da zapošljavaju i ostale inženjere.

Govoreći nam o tome koja će sve zaduženja imati tim u softverskom odeljenju i na kojim proizvodima/rešenjima će konkretno raditi, Stupar napominje da svi timovi imaju visok nivo autonomije i njihov zadatak je da poslovne jedinice kompanije učine efikasnijim, odnosno da se korisnicima (trenutno u Švajcarskoj, Nemačkoj i Austriji) pruži najbolje moguće iskustvo prilikom onlajn kupovine. Činjenica je da ni sa ovim timom to neće biti izuzetak, što Boško i objašnjava:

Ovaj tim će se prvenstveno fokusirati na poboljšanje korisničkog interfejsa sajta kako bi korišćenje prodavnice bilo intuitivno za korisnika. Jasna komunikacija i dobar dizajn smanjuju potrebu za kontaktiranjem korisničkog servisa. Ukoliko korisnik ipak ima potrebe da kontaktira korisnički servis, tim će imati zadatak da korisničkom servisu pruži alate na raspolaganje za efikasno rešavanje potreba korisnika.

Sa druge strane, činjenica je da pomenuta kompanija ulaže dosta vremena i pažnje u edukaciju zaposlenih, što nas je navelo da sa Boškom popričamo o tome koliko nove kolege imaju mogućnosti i prostora u kompaniji za učenje. Pored toga, on nam je govorio i o tome koliko je važno za jednu IT kompaniju da ima svoj softver za interne procese.

Budući da razvojno odeljenje Digitec Galaxus-a trenutno broji više od 250 razvojnih inženjera u Cirihu, Boško nam otkriva da oni interno raspolažu velikom količinom iskustva i znanja, te se ne libe da to znanje i dele. “Redovno organizujemo radionice, radne grupe, interesne grupe (guilds) i predavanja. Takođe imamo i interni blog koji je bogat informacijama koje se tiču našeg proizvoda. Svaki razvojni inženjer raspolaže budžetom za učenje – bilo da je to kupovina knjiga, odlazak na konferencije ili neki drugi vid edukacije”, napominje naš sagovornik.

S obzirom na to da smo u prethodnom tekstu pisali o tome da ova kompanija radi na razvoju sopstvenog softvera, uz održavanje i izradu web stranica, Boško se nadovezuje da je kompetitivna prednost njegovih kolega ali i čitavog tima zapravo jedinstveno iskustvo koje kupci imaju na njihovoj platformi.

Drugi važan aspekt, prema njegovim rečima, je takođe razvoj softvera za interne procese – ERP (Enterprise Resource Planning). “Uobičajena praksa kompanija bez ekspertize za interni razvoj softvera je da se ERP kupi. Najčešći primer je SAP, koji je veoma moćan, ali takođe skup i nedovoljno fleksibilan. Izmene i dorade na SAP softveru su prohibitivno skupe za većinu kompanija koje ga koriste”, otkriva nam naš sagovornik i objašnjava sledeće:

Mi interno razvijamo esencijalan softver koji je kritičan za uspeh naše kompanije, što nam daje prednost na veoma agresivnom e-commerce tržištu. Veličina naše kompanije i živ sistem koji nam stalno stoji na raspolaganju čine razvoj softvera veoma interesantnim.

Moderne tehnologije, distribuirana arhitektura i agilne metodologije razvoja (SOA, DDD, Agile) čine naše radno okruženje veoma atraktivnim. Bliska saradnja sa poslovnim jedinicama nam omogućava da odlično razumemo njihove potrebe. Imamo privilegiju da vidimo koliko dobro naš softver radi u produkciji, bilo da je u pitanju poslovni proces ili performanse sistema.

Tim u Srbiji ima odgovornost i za implementaciju strateških ciljeva

U nastavku ove priče, Boško nam je govorio više o tome na koji način u pomenutoj kompaniji izgleda rad na proizvodima i web rešenjima kada govorimo o brzorastućoj e-commerce industriji. On nam je tom prilikom otkrio da su sve web stranice Digitec Galaxusa deo jedinstvenog modularnog sistema. Štaviše, ova online prodavnica je integrisana platforma za promociju, magazin, pretragu, prodaju i podršku.

Sa druge strane, Stupar napominje da se slično online prodavnici, razvija i ERP portal, kao i niz drugih alata. Zanimljivo je to da se čitav razvoj tima ove kompanije bazira na domenskom dizajnu (Domain Driven Design) i sve je prilagođeno njihovim poslovnim procesima i potrebama kupaca. “U skladu sa ovim potrebama konstantno prilagođavamo sistemsku arhitekturu kako bismo stvorili okvire u kojima ćemo moći da balansiramo između stabilnosti i agilnosti”, dodaje Boško, uz dodatno pojašnjenje:

Svaki od naših tridesetak razvojnih timova ima svoje poddomene u kojima se specijalizuju, te fokusirano i agilno implementiraju rešenja. Svaki tim ima sopstvenu listu prioriteta na čemu žele da rade, odnosno šta nam je na nivou firme strateški najvažnije.

Nakon što su zadaci dovoljno rafinisani i pripremljeni, obično se izrađuju u kratkim sprintovima i čim je izrada završena, rešenje se testira i što pre isporučuje u produkciju. Dakle, ne čekamo imaginarne datume, niti imamo periodične isporuke – to se dešava skoro u realnom vremenu.

Takođe, imali smo priliku da se osvrnemo na važnost kancelarije i tima u Beogradu koji je važan element u poslovanju ove švajcarske kompanije, gde nam je naš sagovornik otkrio da je to jedno od odeljenja firme koja uživa podjednako veliku autonomiju kao i sva ostala. Pored toga, nosi i odgovornost za implementaciju strateških ciljeva. Domenski eksperti rade zajedno u lokalu sa poslovnom jedinicom na izradi specifikacije zahteva koja će rešiti stvarne probleme koje ta poslovna jedinica želi da reši.

Na ovaj način, dodaje on, moguće je rešavati stvarne uzorke, a ne samo površne simptome, a Boško napominje da je kompaniji iz tog razloga važno da se razvojni tim nalazi blizu tima gde se softver aktivno koristi, kako bi putevi komunikacije bili što kraći i sa što manje prepreka.

Digitec Galaxus nastavlja širenje na nove evropske zemlje

S obzirom na to da se IT industrija brzo menja i donosi uvek tehničke novine, našeg sagovornika pitali smo i koliko se brzo prilagođavaju tim promenama, a on otkriva da je Digitec Galaxus kompanija koja je digitalna u srcu, nastala na temeljima interno razvijenog softvera. “To nas je oduvek teralo da budemo ažurni i da pratimo trendove.

Boško (u tirkiznoj majici) zajedno sa svojim timom na jednom od sastanaka u kompaniji.

Esencijalno je da se ne zarobimo u starim tehnologijama, ali u isto vreme se ne damo zbuniti konferencijama (tzv. Conference Driven Development) gde se svake godine menjaju trendovi. Što se tiče tehnologija, u veoma kratkom roku smo usvojili nove verzije frejmvorka i biblioteka (npr. .NET 6)”, objašnjava on i dodaje:

Naša arhitektura, pak, ima zdravorazumski odnos prema modularnom dizajnu. Naši mikro servisi nisu toliko “mikro” niti “nano” kako je to bilo popularno proteklih godina, niti je naš monolitni deo sistema đubre, jer i jednom i drugom delu posvećujemo neophodnu pažnju.

Trudimo se da pažljivo balansiramo između moderne tehnologije i stabilnog dizajna. Izbegavamo kratkoročne trendove koji će već sledećeg meseca da u potpunosti zastare. Naš softver je moderan i aktuelan, dizajniran tako da bude dugovečan.

Sa druge strane, našeg sagovornika pitali smo i kako u timu posmatraju fluktuaciju kadrova, a on otkriva da fluktuaciju ne vide obavezno kao problem već prihvataju kao normalnu pojavu u radnom okruženju:

Kolege mogu da se odluče da napuste firmu iz raznih razloga: želja za promenom nakon nekog vremena, kulturološke razlike, ali i fundamentalno neslaganje sa nekom od strateških odluka.

Većinu ovih stvari pokušavamo da predvidimo još pri zapošljavanju novih kadrova i upravo zbog toga nam je jedna od najvažnijih stvari na koje pazimo upravo da li će se kandidat kulturološki uklopiti. Ukoliko pak jedan kolega ili koleginica odluče da napuste firmu, to je dostojanstveno i prijateljski. Ono čime se ponosimo jeste da nam se određen broj bivših kolega vraća posle nekog vremena. To je najbolji dokaz da ne radimo baš sve pogrešno.

A za sam kraj razgovora, Stupar nam je otkrio i kakvi su poslovni i razvojni planovi za kompaniju za narednih 365 dana, pa i šire. “Što se razvoja softvera u Beogradu tiče, za početak nam je cilj da kompletiramo i integrišemo ovaj novi tim u razvoj našeg softvera. Celokupna kompanija nastavlja rast i planiramo dalju ekspanziju u sledeću evropsku zemlju”, zaključio je naš razgovor Stupar.


Saznajte više o otvorenim pozicijama kompanije Digitec Galaxus u Beogradu.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Jovan Krička živi i radi u Amsterdamu i otkriva šta čeka programere koji žele da nastave karijeru u Holandiji

Kako funkcioniše IT industrija u Holandiji i šta može da ponudi domaćim developerima?

Gaming

$12,7 milijardi vredna je akvizicija Zynge od strane Take-Two Interactive čiji je Nordeus ključan deo

Take Two Interactive, jedna od najvećih kompanija u globalnoj game dev industriji, najavila je akviziciju kompanije Zynga za 12,7 milijardi dolara. Na ovaj način pomenuti gigant bi mogao da proširi svoj već bogati portfolio firmi u sklopu kog se nalazi i srpski Nordeus.

Kultura 2.0

Inviggo svojim zaposlenima nudi stalnu podršku psihoterapeuta i time demistifikuje psihoterapiju

Kompanija Inviggo svojim zaposlenima omogućila je opciju da, ukoliko žele, mogu imati redovne razgovore sa psihoterapeutom. O tome, ali i značaju mentalnog zdravlja, razgovaramo sa direktorkom ove kompanije.

Propustili ste

Kultura 2.0

Inviggo svojim zaposlenima nudi stalnu podršku psihoterapeuta i time demistifikuje psihoterapiju

Kompanija Inviggo svojim zaposlenima omogućila je opciju da, ukoliko žele, mogu imati redovne razgovore sa psihoterapeutom. O tome, ali i značaju mentalnog zdravlja, razgovaramo sa direktorkom ove kompanije.

Startapi i poslovanje

Bugarski Eleven sa novim fondom vrednim €60 miliona želi da se vrati investiranju u srpske startape

Treći fond deset je puta veći od fonda iz 2018. godine, a u fokusu bugarskog Elevena biće kompanije iz Rumunije, Grčke, Hrvatske i Srbije.

Karijere

Jovan Krička živi i radi u Amsterdamu i otkriva šta čeka programere koji žele da nastave karijeru u Holandiji

Kako funkcioniše IT industrija u Holandiji i šta može da ponudi domaćim developerima?

Društvene mreže

Facebook, Instagram i Twitter planiraju da omasove NFT sadržaj – šta to znači za korisnike?

Kompanija Meta, u ovom slučaju Instagram i Facebook, planiraju da korisnicima omoguće da kreiraju, prikazuju i prodaju NFT sadržaj u okviru svojih sistema. Štaviše, i Twitter je odlučio da počne sa prikazivanjem NFT-a što nas može uvesti u jednu novu eru društvenih mreža.

Karijere

Razgovori sa seniorima: Kako domaću IT industriju vidi Global Infrastructure and Cloud Architect?

Svoja razmišljanja za Netokraciju deli Igor Kosanović iz kompanije STADA IT Solutions (STADA GIS Serbia).

Office Talks Podcast

Od prvog gosta do globalne booking platforme

Prethodne dve godine slušali smo i čitali kako je pandemija pokosila industriju turizma. Može li se ovaj ogromni globalni sektor oporaviti brže zahvaljujući većem uplivu tehnologija? Upravo o tome razgovaramo u 78. epizodi Office Talks podcasta sa Đorđem Jevtićem iz startapa SerbianBookers.