
Digitec Galaxus iz Beograda razvija najveću švajcarsku web prodavnicu – sada se šire i traže nove članove tima
U intervjuu sa Aleksandrom Zabunovićem koji je Country Manager u kompaniji Digitec Galaxus, ponovo približavamo potrebe za novim kadrovima ove kompanije u Srbiji usled sve većeg rasta online trgovine - što je i primarna delatnost ove firme.
Poslednji intervju u kojem smo predstavili Digitec Galaxus, najveću online prodavnicu u Švajcarskoj, imali smo krajem decembra prošle godine. Tada smo se i detaljno upoznali sa timom u Srbiji koji je činilo 240 zaposlenih sa ključnom ulogom u razvoju i održavanju ovog webshop-a.
Za nepunih godinu dana, dok pandemija i dalje traje, sektor e-trgovine značajno je porastao kako u Srbiji, tako i u svetu, a sve je više ljudi koji svoje kupovne navike prebacuju sa fizičkih u online prodavnice.
U razvijenim zemljama kao što je Švajcarska, taj trend se odavno uspostavio, pa i ne čudi da Digitec Galaxus iz meseca u mesec beleži sve veći poslovni rast sa kojim paralelno dolazi i do potrebe za rastom razvojnog tima u Beogradu, koji je, kao što rekosmo, glavni motor i pokretač pomenute prodavnice.
Upravo to bila je idealna prilika da porazgovaramo sa Aleksandrom koji nam je sumirao sve što se od decembra prošle godine promenilo u srpskom timu ove kompanije, uz osvrt na planove i poslovanje koje sledi kada je reč o timu u našoj zemlji.
Interni razvoj softvera kao velika prednost na e-commerce tržištu
Kao što je i bilo očekivano, Aleksandar nam je otkrio da se mnogo toga promenilo u timu Digitec Galaxusa, kao i da su nastavili sa strategijom daljeg širenja u Evropi, tako da pored Švajcarske i Nemačke, uskoro je u planu da se lansira i web prodavnica u Austriji. Sve ovo direktno utiče i na tim u Srbiji, o čemu nam je on i govorio:
Rast na nivou kompanije prati i kancelarija u Beogradu, tako smo od decembra prošle godine proširili funkcije koje imamo u korisničkom servisu kroz ekspertske funkcije o pojedinim kategorijama proizvoda, radili na širenju asortimana (koji sada uključuje preko tri miliona proizvoda), a otvorili smo i potpuno novo odeljenje koje će lokalno podržavati razvoj ljudi i organizacije i pratiti proces inovacija. Dok širimo i planiramo nove funkcije očekujemo i tristotog kolegu, što je veliki milestone za našu ekipu koja je 2016. brojala tek 11 članova.

Kancelarija u prestonici je integralni deo kompanije koji sada već ima bitnu stratešku poziciju u daljem rastu i širenju u Evropi, uz osvrt na to da se ovde ne radi o outsource centru. Naš sagovornik nam otkriva da su procesi rada i očekivanja u skladu sa tim i u potpunosti su jednaki kao kada bi se ovaj tim nalazio u Švajcarskoj ili Nemačkoj. Od njih se očekuje da pored rezultata stave dodatni fokus kako na inovacije samog operativnog poslovanja tako i na razvoj ljudi.
Između ostalog, Aleksandar objašnjava da je e-commerce dinamična industrija sa jakom konkurencijom na svakom koraku:
Da biste bili i ostali broj jedan bitno je biti tri koraka ispred drugih, raditi stvari drugačije, eksperimentisati i učiti, te na taj način jačati znanje unutar kompanije. U Beogradu smo oberučke prihvatili kulturu inkluzivnosti, jer nam ona omogućava da svi zaposleni budu uključeni u rast i razvoj kompanije.
Taj rast, dodaje on, dodatno je podstaknut i dolaskom pandemije korona virusa koja je rapidno pogurala čitavu industriju e-trgovine. Rast online kupovine nije ni do danas prestao, što nam je Aleksandar i potvrdio, rekavši da to koliko god bilo sjajno za samu industriju, isto tako donosi u puno izazovima na kojima on zajedno sa svojim timom mora da radi.
Otuda jedan od glavnih izazova predstavlja logistika. Iako se logistički centar Digitec Galaxusa prostire na skoro 60.000 kvadratnih metara u Volenu i iz koga su u avgustu poslali milion i trista hiljada paketa, ipak je jasno da za ovaj tempo rasta ovi kapaciteti neće biti dovoljni. Baš zato, govori nam Aleksandar, veliki deo planiranja odlazi na nalaženje i razvoj rešenja optimizacije postojećih logističkih sistema i planiranje porasta broja pošiljaka u sledećih 10 godina, te je plan kompanije da pored trenutnog, otvore još jedan logistički centar od 50.000 kvadratnih metara.
“Logistika je fokus i u Nemačkoj, gde smo za dve godine poslovanja ostvarili odlične rezultate, stoga je rast na nemačkom tržištu takođe u ekspanziji. Ukoliko tome dodamo i strategiju širenja u Evropi, onda možete da zamislite kompleksnost celog izazova”, kaže naš sagovornik i dodaje sledeće:
Ono što je takođe u fokusu jeste i zdrav rast kompanije na organizacionom nivou. Prvih meseci pandemije i sa veoma malo znanja u kom smeru idemo, cilj nam je bio da imamo dovoljno resursa kako bismo podržali operacije. Tada je fokus bio na nalaženju novih kolega i što bržoj integraciji u organizaciju i sam posao.
Kako je pritisak bio prilično veliki, bilo je i dosta propusta, a sada imamo priliku da popunimo rupe u znanju, osvrnemo se na lekcije koje smo izvukli iz pandemije i sve to uzmemo u obzir kao pripremu organizacije za budućnost.
Činjenica je da tržište online trgovine, kao i svako drugo, sa sobom donosi pored starih i nove izazove, stavljajući kompanije na nove testove, terajući ih da se brzo prilagođavaju novim trendovima. Upravo ovde, ključnu ulogu igraju interni razvojni softverski timovi. Zašto je ovo važno? Digitec Galaxus i njegovi osnivači stoje iza razvoja originalnog softvera i to je nešto što ih u velikoj meri razdvaja od drugih kompanija koje značajno zavise od eksternih softverskih rešenja koja nekad veoma teško prate dinamiku rasta i potreba ove industrije.

Aleksandar nam otkriva da je upravo ovaj podatak predstavlja jednu od ključnih prednosti kroz koju je kompanija uspela da dođe do postignutih rezultata ali i da se održi na poziciji market lidera. Web-shop i ERP sistem Digitec Galaxusa, koji pokreće sve njihove poslovne procese, nisu kupljena standardna rešenja, već su 100% programirani od strane internog tima.
Zbog čega je to toliko bitno za kompaniju? Aleksandar ističe kako je cilj da se kupcima ponudi najbolji web-shop tako da se klijenti što lakše snađu u univerzumu od više miliona proizvoda – jer samo online prodavnica koja se stalno razvija može da ispuni ovaj zahtev. Prema njegovim rečima, iz Digitec Galaxusa se oslanjaju na jaku podršku u toku treninga i zdrav miks između eksperata i manje iskusnih inženjera, jer kada nisu sigurni u ekspertizu kandidata, kulturološki fit i potencijal su mnogo bitniji od čistog iskustva:
Bez razvoja nema ni budućnosti, tako da posebnu pažnju ulažemo u razvoj veština naših kolega kako u razvoju tehničkih veština tako i u razvoju vrednosti i liderskih kompetencija. Sa modularnom sistemskom arhitekturom, omogućavamo ciljanu skalabilnost unutar sistema i promovišemo snažno vlasništvo i visoku produktivnost u razvojnim timovima.
Zauzimamo holistički pogled na probleme i koristimo standardizovane i ekonomične pristupe rešavanju – s tim u vezi stavljamo poseban fokus na fundamentalna i međusektorska pitanja. Visok stepen transparentnosti nam je veoma bitan – trenutni status portfolija je moguće videti u celoj kompaniji na internoj JIRA platformi u bilo kom trenutku.
Ovde ne smemo da zaboravimo i kvalitet radnog okruženja koji nam je takođe prioritetan. Smatramo da se dobro radno okruženje višestruko isplati, stoga težimo radnom okruženju koje promoviše saradnju i u kojem se zaposleni osećaju prijatno. Više o našem softveru i razvoju je dostupno na jednom i drugom linku, dok programske jezike koji se koriste u kompaniji možete videti ovde.
Formiranje novog tima unutar kompanije kao jedan od narednih planova
U nastavku razgovora, sa Aleksandrom smo pričali o trenutnim strategijama u vezi širenja tima, tačnije koji kadrovi kompaniji trenutno nedostaju i šta ih sve očekuje kada je proces regrutacije u pitanju. Trenutno je u fokusu kompanije intenzivan rad na strategiji razvoja “Beograd 2024”, s obzirom na to da se glavni grad pokazao kao sjajno mesto gde je moguće pronaći talentovane ljude sa velikim potencijalom koji će rasti i razvijati se zajedno sa kompanijom.

Naš sagovornik posebno stavlja do znanja da brze promene u industriji nalažu da menadžment stalno razmišlja o onome što im je potrebno i u kom pravcu idu, pa je veoma teško definisati koje će im tačno pozicije biti potrebne u sledećih tri do pet godina. Aleksandar kaže da ono što trenutno u Digitec Galaxus-u traže jesu eksperti sa znanjem nekog od četiri jezika koji se koriste u kompaniji (nemački, engleski, italijanski i francuski).
“Uz sve to, cilj je proširiti i timove naših heroja koji komuniciraju sa klijentima na svakodnevnom nivou, kao i tim eksperata za integraciju podataka koji će raditi na rešenjima kako bi od 3 miliona došli na 10 miliona proizvoda u sledećih par godina“, kaže Aleksandar za Netokraciju i dalje objašnjava:
Kada pričamo o očekivanjima često vidim oglase za posao sa skoro nerealnim očekivanjima, a pogotovo za industrije koje su još uvek u fazi rasta. Ekspertiza je uvek dobrodošla u našu kompaniju, međutim s obzirom na industriju, više volimo da kažemo da radimo sa talentima koji imaju potencijal i koji su spremni da se razvijaju zajedno sa nama. Šta to konkretno znači?
Želimo da radimo sa kandidatima koji su radoznali i imaju veliku želju da uče. U tu svrhu nam je potreban veliki stepen samorefleksije, otvorenost da se izađe iz nekog standardnog modela rada, otvorenost za eksperimente, a posebno otvorenost za feedback.
Kao što ne koristimo gotova standardizovana rešenja za naš softver tako ne koristimo ni standarde u radu sa našim kolegama i kandidatima, stoga svako ko je spreman za jednu malo drugačiju radnu atmosferu, sa što manje politike i puno autonomnosti u radu, je odličan kandidat za nas. Takođe da ne zaboravimo da volimo da proslavimo naše uspehe, pa je “party duh” više nego poželjan.

Takođe, ono što je novost za ovu online prodavnicu jeste i formiranje novog tima unutar same kompanije. Zapravo, nakon pet godina rada u Beogradu Digitec Galaxus otvara jedno potpuno novo odeljenje za koje će im biti potrebni softver inženjeri za formiranje dva tima. Naime, jedan tim će biti fokusiran ka korisničkom servisu, dok će drugi raditi na potpuno novom rešenju za integraciju proizvoda u samu web prodavnicu.
Aleksandar napominje da će oba tima biti internacionalna, što znači da će imati članove tima kako u Beogradu tako i Cirihu kako bi na najbolji način uspostavili sinergiju znanja i iskustva obe lokacije. Za oba tima će biti otvorena pozicija Team Lead-a krajem septembra, a malo posle toga i Product Owner-a.
Na pitanje o tome koje sve tehnologije i platforme kompanija koristi u procesu poslovanja i izgradnje kvalitetnog korisničkog iskustva, Aleksandar kaže da tim upotrebljava SAF (Scaled Agile Framework) koji je kompanija implementirala od logistike pa do HR-a:
Na ovaj način postižemo potrebnu fleksibilnost, radimo na manje ciljeva na kvartalnom nivou, često izazivamo strategiju i pravac razvoja kako bismo znali da li idemo u dobrom smeru, a sa druge strane imamo i preglednost kao i zajedničku odgovornost svih zaposlenih u kompaniji.
Kada govorimo o iskustvu naših korisnika ono što je glavna inspiracija jesu naše vrednosti koje nas vode i oblikuju u svemu što radimo, bez obzira da li su to upiti klijenata, izazovi u daljem širenju posla ili razvoju ljudi. Oni su i utočište kada nam ne ide, kada ne znamo kako ćemo dalje i kada su naši eksperimenti totalni fijasko.
Kako se naš razgovor bližio kraju, dotakli smo se i priče o tome koje su to metode rada ali i kompanijske kulture koje Digitec Galaxus karakterišu, gde nam naš sagovornik objašnjava da ono što kompaniju izdvaja od ostalih jeste prebacivanje fokusa na ljude koji može da se primeti već u procesu selekcije. Prema njegovim rečima, čitav tim čvrsto veruje u timski rad, pa je samim tim taj kulturološki fit veoma bitan.

Upravo zato, ova kompanija i ulaže više vremena i kroz krugove selekcije nastoji da upozna kandidate, ne samo po tome šta piše u CV-ju, već i po drugim, važnijim karakteristikama, o čemu nam Aleksandar i govori:
Zanima nas šta vole ili ne vole, koji im je omiljeni film ili knjiga, kada su se poslednji put našli u pomoći prijatelju, kako su iznenadili svoje lepše polovine, kao i ko su i zašto su to što kažu. Nakon završenog procesa sve kandidate koje smo intervjuisali pozivamo i dajemo feedback, pogotovo za one kandidate kod kojih selekcija nije bila uspešna.
Mi verujemo u potencijal i ako ne možemo da ih podržimo interno, želimo da kroz feedback ukažemo na neke oblasti za poboljšanje i ohrabrimo kandidate da se čujemo za par meseci.
Da dosta posla za ovu kompaniju ima i u narednom periodu, pokazuje činjenica da pored Švajcarske i Nemačke u oktobru stiže i lansiranje web prodavnice u Austriji. Pored toga, kako Aleksandar dodaje, Srbija je takođe veoma interesantno tržište koje jeste relativno nerazvijeno, ali sa druge strane je u velikoj ekspanziji, pa bi samim tim biznis model Digitec Galaxusa bio više nego konkurentan na domaćem tržištu.
“Analiza tržišta je kompletirana i sada radimo na postavljanju prioriteta u odnosu na resurse kojima raspolažemo i diskutujemo kom tržištu dati prednost – francuskom, belgijskom, italijanskom ili možda domaćem. Ukoliko se sada odlučimo da se fokusiramo na neka druga tržišta, verujem da će srpski web-shop doći, ako ne sada, onda u nekoj bližoj budućnosti”, zaključio je Aleksandar na kraju.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!