Zašto sliku o drugima formiramo prvo na društvenim mrežama?

Zašto sliku o drugima formiramo prvo na društvenim mrežama?

Ne možeš dobiti drugu šansu da ostaviš prvi utisak - kako nas uče. Da li ste već shvatili da nam je ta šansa oduzeta? U davno doba pre Interneta, prvi utisak ostavljao se pri fizičkom upoznavanju. Društvene mreže su i ovde promenile pravila igre i dala nam u ruke mač sa dve oštrice.

utisci_finalno

Recimo da me nikada niste upoznali, a pratite me na društvenim mrežama jer sam vam interesantna. Proveli ste sate analizirajući moje fotografije, rečenice, stavove, prijatelje, poznanike, interesovanja, heštegove, filtere… lista je beskonačna. Imate već duboko oformljeno mišljenje o tome ko sam i šta radim. A ponoviću, NISTE me upoznali.

Primenite isto pravilo na XY osoba koje pratite. Čak iako ih poznajete. A onda se zapitajte šta ljudi misle o vama na osnovu onoga što objavljujete na svojim profilima? Najnoviji outfit i #officeview im neće mnogo reći o tome šta vam je vredno u životu i kakav ste čovek.

Gde su nas dovele društvene mreže u kombinaciji sa nezgodnom ljudskom prirodom sklonom predrasudama?

Nekad vs. sad

Meni je fascinantno koliko su se neke stvari promenile, postale deo naše svakodnevnice i duboko se usadile u našu psihu, utičući na to kako percipiramo ljude. Daću vam nekoliko primera da steknete bolju sliku.

  • „Ćao, ja sam Ivana!“ Pružiš ruku, osmehneš se i predstaviš se.
  • Add friend.
  • Dobiješ razgovor za posao – priliku da se predstaviš u najboljem svetlu.
  • Molim vas uz CV pošaljite linkove ka svojim profilima na društvenim mrežama. (čitaj: Ili ćemo vas svakako naći i unapred proceniti da li odgovarate ovoj poziciji)
  • „Treba da te upoznam sa društvom, baš ćete se gotiviti!“
  • Tagovana je sa onom ekipom? Ugh, ne dopada mi se.
  • „Kako je mogla da se tako ružno ponaša prema Peri?!“
  • Kako je mogla da shareuje ovakvu glupost?!
  • Vidiš prelepu devojku na ulici i diviš se njenoj lepoti.
  • WOW kakva lepotica! Volela bih da tako dobro izgledam. (fotografija koja je prošla ozbiljnu obradu Photoshopa i Instagram filtera)
  • „Koleginica mi je rekla da je on divna osoba, uvek spreman da pomogne. Želela bih da ga upoznam!“
  • Prati ga čak 40.000 ljudi! I svi komentarišu kako je super lik. Želela bih da ga upoznam!
  • Pitaš muškarca koji ti se dopada da li je u vezi sa nekim.
  • Pretražiš svih 1.483 fotografija na njegovom Facebook-u ne bi li pronašla trag devojke.

Professional stalker. Follow @9gag @9gagmobile #9gag #girlfriend #stalker

A post shared by 9GAG (@9gag) on

Predrasude, pogrešne procene, stvaranje nerealnih očekivanja, idealizovanje, lažan osećaj poznavanja, you name it.

Nije zlato sve što sija

Niti su naši profili na društvenim mrežama pravi pokazatelji toga ko smo i kakvi smo zaista. Naravno da prvi utisak i dalje može da vara. U ljudskoj prirodi je da stvaramo predrasude prema nekome na osnovu prvih informacija koje naš mozak dobije. Neka istraživanja kažu da formiramo mišljenje u jednoj desetini sekunde. Razlika je u tome što se taj prvi utisak pretvorio u digitalni, jer su nam informacije na klik daleko, a radoznalosti ne manjka. Lakše i brže dolazimo do onoga što nas interesuje. Pitanje je koliko su te informacije relevantne za našu procenu?

Motiv koji stoji iza svakog mog statusa, objavljene fotografije ili linka su nešto što ne možete znati. Samo ja znam šta me je navelo da to podelim. Možda koristim društvene mreže kao ozbiljno sredstvo predstavljanja sebe, a možda me nije briga šta kačim i koristim ih kao sredstvo za razonodu i zabavu. Možda sam samo pasivni posmatrač.

Četiri lekcije za kraj

Verujem da slobodno mogu da tvrdim da svi delimo želju da uvek pokazujemo najbolju sliku sebe, a mane da sakrijemo. Kao i da svi imamo različito viđenje toga šta su nečije mane i vrline.

Na Internetu možete naći puno saveta o tome kako da ostavite bolji prvi utisak. Ja vam neću dati savete kako da ostavite bolji digitalni utisak, jer smatram da je to vrlo relativno i subjektivno. Daću vam savete kako da iskoristite prednosti i mane ovog novog poretka u kojem živimo, a u cilju razvijanja kvalitetnijih odnosa s ljudima.

  1. Iskoristite informacije za pravo upoznavanje – Ako prvi put upoznajete nekoga offline nakon dužeg vremena online „poznavanja“ iskoristite ono što znate o toj osobi kao temu za razgovor. Bilo da je to najskorije putovanje sa kojeg ste videli fotke, zajednički prijatelji, interesovanja, bilo šta. Imate površinu, radite na dubini.
  2. What goes around comes around – Odnosno ne činite drugima ono što ne biste želeli da čine vama. Ne osuđujte, ne donosite preuranjene zaključke. Budite otvorenog uma, nije sve uvek tako kao što izgleda. Sem ako vidite dečka/muža tagovanog u kafani u prisnom zagrljaju sa nepoznatom devojkom. 😡
  3. Vi odlučite kako želite da vas vide – Naravno da delom možete da utičete na to kako vas ljudi vide. Zavisno od toga kakve informacije, koliko ih i na koji način delite na svojim profilima, ljudi će steći određeni utisak. Nema bežanja od toga. Bitno je da vi odlučite kakav će taj utisak biti i da ga vrednujete u odnosu na svoje kriterijume.
  4. Ko vas prati? – Imajte uvek na umu ko je sve u publici koja prati vaše korake na društvenim mrežama. Da li su to samo prijatelji, poznanici, mahom poslovni kontakti ili kombinacija? Sigurna sam da ne želite svima da komunicirate iste stvari o svom životu. Zato pre svakog posta dobro razmislite da li vam je ok da ga vide svi ti ljudi, jer će sadržaj koji delite uticati na njihovo mišljenje.

Iako se bavim digitalom, u duši sam po nekim pitanjima tradicionalista i volim da verujem da nikakav digitalni trag ne može da zameni srdačan osmeh i razgovor između dvoje ljudi. Ne dozvolite da vam tehnologija zameni pravu interakciju. Koristite je kao sredstvo za bolju interakciju.

P.S. Radujem se da mi napišete vaše utiske o ovoj temi u komentarima. 🙂

Ostavi komentar

  1. Nemanja Pavlovic

    Nemanja Pavlovic

    4. 3. 2017. u 10:52

    Bravo za clanak.
    Moze biti da sam iz nekog dalekog vremena, ali sam u potpunosti siguran da pracenjem nekoga na drustvenim mrezama, cak i komunikacija pomocu istih, nije moguce – upoznati tu osobu.
    Mozemo saznati interesovanje, politicke stavove, neka razmisljanja (trenutna), i (ono na sta ljudi generalno najvise reaguju) – kako ta osoba izgleda. I to je to. Zato mi nije jasno sta je interes bilo koje kompanije da prati sta njeni zaposleni imaju objavljeno na drustvenim mrezama?
    Upoznati nekoga, znaci razgovarati s njim/njom. Primecivati gestikulacije. Poznato je da je veliki deo komunkacije – neverbalna komunikacija. Toga nema „online“.
    Nista ne moze da zameni osmeh, pogled i nadovezivanje tema kad sa nekim „kliknes“, ili – samo cutis.

Comments are closed.

Popularno

E-commerce

Internet kupovina u Srbiji raste – novoosnovana eCommerce Asocijacija Srbije odgovoriće nam kako i koliko

Zorana Milidrag u razgovoru za Netokraciju otkriva kako je nastala prva eCommerce Asocijacija u Srbiji, koji su ciljevi udruženja i zašto je za dalji i brži rast potrebno okupiti sve ključne igrače na tržištu.

Analiza

Od nepoznate reči do najjačeg IT sektora: Kako se Blockchain razvijao u Srbiji?

Kada su u maju ove godine objavljeni rezultati Startap Genome istraživanja, mnogi od nas ostali su začuđeni nad činjenicom da se Srbija našla u top 5 zemalja po broju blockchain developera na svetu. U ovom tekstu vraćamo se u prošlost, kada je ta zajednica bila tek na začetku sa ciljem da odgovorimo na pitanje - kako je do toga došlo?

Intervju

Kome biste poverili budućnost vaše kompanije ako ona zahteva kompletan preobražaj poslovanja?

Koliko smo puta do sada slušali o ubrzanoj digitalizaciji koja zahvata skoro svaki segment naših života? Zašto ta praksa nije dobra i kako pravilno i postepeno pristupiti transformaciji privrednog sektora, otkriva nam direktor inovacija kompanije TeleGroup.

Propustili ste

Analiza

Od nepoznate reči do najjačeg IT sektora: Kako se Blockchain razvijao u Srbiji?

Kada su u maju ove godine objavljeni rezultati Startap Genome istraživanja, mnogi od nas ostali su začuđeni nad činjenicom da se Srbija našla u top 5 zemalja po broju blockchain developera na svetu. U ovom tekstu vraćamo se u prošlost, kada je ta zajednica bila tek na začetku sa ciljem da odgovorimo na pitanje - kako je do toga došlo?

Tehnologija

Od 1. bitkoin ATM-a u Beogradu do 20.000 korisnika – kako je ECD.rs popularizovao kriptovalute u Srbiji?

Od pojavljivanja bitkoina 2009. godine plaćanje kriptovalutama brzo se raširilo širom sveta, a vrednost digitalnog novca rapidno je rasla. Međutim, da li je inicijalni 'hype' rudarenja prošao, kako stoje stvari sa Srbijom na tržištu kriptovaluta i koja je njihova budućnost?

Tehnologija

Otvoren MarTech Challenge – regionalno takmičenje za marketing startape

Tehnološki startapi koji se bave primenom novih tehnologija u marketingu i komunikacijama u oblastima poput oglašavanja, veštačke inteligencije, mašinskog učenja, medija, društvenih mreža i slično pozvani su da se priključe takmičenju.

Karijere

Čime se bavi IT admin i da li je on zadužen za baš sve tehničke probleme u kompaniji?

IT administratori imaju multifunkcionalne zadatke radeći na održavanju sistema, mrežnih infrastruktura i sajber bezbednosti. Kako u realnim uslovima izgleda baviti se ovom profesijom?

Internet marketing

Nagrade možda nisu merilo uspeha, ali nisu loše ukoliko ste agencija koja želi da bira klijente

Kako Ovation BBDO gleda na nagrade iz prethodnog perioda i da li su one rezultovale povećanjem obima posla? Na pitanja Netokracije odgovara Nikola Parun, Head of PR & Digital u ovoj beogradskoj agenciji.

Startapi i poslovanje

BioSense lansirao PARSEC program poslovne akceleracije – ukupna vrednost fonda €2,5 miliona

Kako bi startapima i drugim malim i srednjim preduzećima omogućili pristup neophodnom kapitalu, znanju, tržištima i tehnologiji, evropski projekat PARSEC nudi biznis akceleraciju za tehnološke proizvode i inovacije iz tri sektora: prehrana, energija i životna sredina.