Zašto sliku o drugima formiramo prvo na društvenim mrežama?

Zašto sliku o drugima formiramo prvo na društvenim mrežama?

Ne možeš dobiti drugu šansu da ostaviš prvi utisak - kako nas uče. Da li ste već shvatili da nam je ta šansa oduzeta? U davno doba pre Interneta, prvi utisak ostavljao se pri fizičkom upoznavanju. Društvene mreže su i ovde promenile pravila igre i dala nam u ruke mač sa dve oštrice.

utisci_finalno

Recimo da me nikada niste upoznali, a pratite me na društvenim mrežama jer sam vam interesantna. Proveli ste sate analizirajući moje fotografije, rečenice, stavove, prijatelje, poznanike, interesovanja, heštegove, filtere… lista je beskonačna. Imate već duboko oformljeno mišljenje o tome ko sam i šta radim. A ponoviću, NISTE me upoznali.

Primenite isto pravilo na XY osoba koje pratite. Čak iako ih poznajete. A onda se zapitajte šta ljudi misle o vama na osnovu onoga što objavljujete na svojim profilima? Najnoviji outfit i #officeview im neće mnogo reći o tome šta vam je vredno u životu i kakav ste čovek.

Gde su nas dovele društvene mreže u kombinaciji sa nezgodnom ljudskom prirodom sklonom predrasudama?

Nekad vs. sad

Meni je fascinantno koliko su se neke stvari promenile, postale deo naše svakodnevnice i duboko se usadile u našu psihu, utičući na to kako percipiramo ljude. Daću vam nekoliko primera da steknete bolju sliku.

  • „Ćao, ja sam Ivana!“ Pružiš ruku, osmehneš se i predstaviš se.
  • Add friend.
  • Dobiješ razgovor za posao – priliku da se predstaviš u najboljem svetlu.
  • Molim vas uz CV pošaljite linkove ka svojim profilima na društvenim mrežama. (čitaj: Ili ćemo vas svakako naći i unapred proceniti da li odgovarate ovoj poziciji)
  • „Treba da te upoznam sa društvom, baš ćete se gotiviti!“
  • Tagovana je sa onom ekipom? Ugh, ne dopada mi se.
  • „Kako je mogla da se tako ružno ponaša prema Peri?!“
  • Kako je mogla da shareuje ovakvu glupost?!
  • Vidiš prelepu devojku na ulici i diviš se njenoj lepoti.
  • WOW kakva lepotica! Volela bih da tako dobro izgledam. (fotografija koja je prošla ozbiljnu obradu Photoshopa i Instagram filtera)
  • „Koleginica mi je rekla da je on divna osoba, uvek spreman da pomogne. Želela bih da ga upoznam!“
  • Prati ga čak 40.000 ljudi! I svi komentarišu kako je super lik. Želela bih da ga upoznam!
  • Pitaš muškarca koji ti se dopada da li je u vezi sa nekim.
  • Pretražiš svih 1.483 fotografija na njegovom Facebook-u ne bi li pronašla trag devojke.

Professional stalker. Follow @9gag @9gagmobile #9gag #girlfriend #stalker

A post shared by 9GAG (@9gag) on

Predrasude, pogrešne procene, stvaranje nerealnih očekivanja, idealizovanje, lažan osećaj poznavanja, you name it.

Nije zlato sve što sija

Niti su naši profili na društvenim mrežama pravi pokazatelji toga ko smo i kakvi smo zaista. Naravno da prvi utisak i dalje može da vara. U ljudskoj prirodi je da stvaramo predrasude prema nekome na osnovu prvih informacija koje naš mozak dobije. Neka istraživanja kažu da formiramo mišljenje u jednoj desetini sekunde. Razlika je u tome što se taj prvi utisak pretvorio u digitalni, jer su nam informacije na klik daleko, a radoznalosti ne manjka. Lakše i brže dolazimo do onoga što nas interesuje. Pitanje je koliko su te informacije relevantne za našu procenu?

Motiv koji stoji iza svakog mog statusa, objavljene fotografije ili linka su nešto što ne možete znati. Samo ja znam šta me je navelo da to podelim. Možda koristim društvene mreže kao ozbiljno sredstvo predstavljanja sebe, a možda me nije briga šta kačim i koristim ih kao sredstvo za razonodu i zabavu. Možda sam samo pasivni posmatrač.

Četiri lekcije za kraj

Verujem da slobodno mogu da tvrdim da svi delimo želju da uvek pokazujemo najbolju sliku sebe, a mane da sakrijemo. Kao i da svi imamo različito viđenje toga šta su nečije mane i vrline.

Na Internetu možete naći puno saveta o tome kako da ostavite bolji prvi utisak. Ja vam neću dati savete kako da ostavite bolji digitalni utisak, jer smatram da je to vrlo relativno i subjektivno. Daću vam savete kako da iskoristite prednosti i mane ovog novog poretka u kojem živimo, a u cilju razvijanja kvalitetnijih odnosa s ljudima.

  1. Iskoristite informacije za pravo upoznavanje – Ako prvi put upoznajete nekoga offline nakon dužeg vremena online „poznavanja“ iskoristite ono što znate o toj osobi kao temu za razgovor. Bilo da je to najskorije putovanje sa kojeg ste videli fotke, zajednički prijatelji, interesovanja, bilo šta. Imate površinu, radite na dubini.
  2. What goes around comes around – Odnosno ne činite drugima ono što ne biste želeli da čine vama. Ne osuđujte, ne donosite preuranjene zaključke. Budite otvorenog uma, nije sve uvek tako kao što izgleda. Sem ako vidite dečka/muža tagovanog u kafani u prisnom zagrljaju sa nepoznatom devojkom. 😡
  3. Vi odlučite kako želite da vas vide – Naravno da delom možete da utičete na to kako vas ljudi vide. Zavisno od toga kakve informacije, koliko ih i na koji način delite na svojim profilima, ljudi će steći određeni utisak. Nema bežanja od toga. Bitno je da vi odlučite kakav će taj utisak biti i da ga vrednujete u odnosu na svoje kriterijume.
  4. Ko vas prati? – Imajte uvek na umu ko je sve u publici koja prati vaše korake na društvenim mrežama. Da li su to samo prijatelji, poznanici, mahom poslovni kontakti ili kombinacija? Sigurna sam da ne želite svima da komunicirate iste stvari o svom životu. Zato pre svakog posta dobro razmislite da li vam je ok da ga vide svi ti ljudi, jer će sadržaj koji delite uticati na njihovo mišljenje.

Iako se bavim digitalom, u duši sam po nekim pitanjima tradicionalista i volim da verujem da nikakav digitalni trag ne može da zameni srdačan osmeh i razgovor između dvoje ljudi. Ne dozvolite da vam tehnologija zameni pravu interakciju. Koristite je kao sredstvo za bolju interakciju.

P.S. Radujem se da mi napišete vaše utiske o ovoj temi u komentarima. 🙂

Ostavi komentar

  1. Nemanja Pavlovic

    Nemanja Pavlovic

    4. 3. 2017. u 10:52

    Bravo za clanak.
    Moze biti da sam iz nekog dalekog vremena, ali sam u potpunosti siguran da pracenjem nekoga na drustvenim mrezama, cak i komunikacija pomocu istih, nije moguce – upoznati tu osobu.
    Mozemo saznati interesovanje, politicke stavove, neka razmisljanja (trenutna), i (ono na sta ljudi generalno najvise reaguju) – kako ta osoba izgleda. I to je to. Zato mi nije jasno sta je interes bilo koje kompanije da prati sta njeni zaposleni imaju objavljeno na drustvenim mrezama?
    Upoznati nekoga, znaci razgovarati s njim/njom. Primecivati gestikulacije. Poznato je da je veliki deo komunkacije – neverbalna komunikacija. Toga nema „online“.
    Nista ne moze da zameni osmeh, pogled i nadovezivanje tema kad sa nekim „kliknes“, ili – samo cutis.

Comments are closed.

Popularno

Startapi i poslovanje

Godina u kojoj smo uništili srpski IT

Da, pričam o izmenama zakonskih regulativa vezanih za porez na dohodak građana. Po ko zna koji put imamo šansu da uradimo nešto veliko i sami uprskamo, kao reprezentacija u fudbalu.

Mobilno

Google i u Beogradu omogućio pregled javnog gradskog prevoza!

Google Maps od danas su konačno omogućile korisnicima u Beogradu da na svojim pametnim telefonima dobiju uvid u kretanje gradskog prevoza, cene karte i druge bitne informacije o GSP-u.

Kultura 2.0

Mogu li dva prijatelja iz IT-ja pozicionirati Srbiju na mapi evropskih biciklista – kroz projekat Serbia Upside Down?

Dvojica kolega i prijatelja koji rade u IT industriji svoju ljubav prema biciklizmu i putovanjima spojili su u projekat pod nazivom 'Serbia Upside Down'. Njihova ideja je da se kroz velike biciklističke ture u Srbiji naša zemlja približi njihovim kolegama IT-jevcima iz Zapadne Evrope kao vredno turističko mesto. O čemu se tu zapravo radi?

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Startap Shyft zahvaljujući development timu u Srbiji podigao investiciju od $15 miliona

Kalifornijski startap Shyft podigao je Serija A investiciju u iznosu od 15 miliona dolara što je, gledano sa lokalnog stanovišta, posebno važno jer se njegov kompletan development tim nalazi upravo u Srbiji.

Kultura 2.0

Razumete podatke koji objašnjavaju zašto ljudi odlaze iz Srbije? Prijavite se na konkurs čiji je nagradni fond 40.000 dolara

UNDP i UNFPA su pripremili nagradni fond od 40.000 dolara za timove koji predlože inovativna rešenja koja doprinose razumevanju izazova koje donosi depopulacija.

Startapi i poslovanje

Kako je srpski Agremo od troje ljudi postao kompanija koja digitalizuje poljoprivredu za 2.000 korisnika širom sveta

Imati efikasnu poljoprivredu danas znači imati 'tech' rešenja koja pomažu agronomima da uz pomoć detaljnih analiza preciznije obrađuju i održavaju svoje parcele. Jedno od tih savremenih rešenja dolazi iz kompanije Agremo, o čijem smo poslovanju razgovarali sa osnivačem.

Kultura 2.0

Da li je moguće sprečiti izgaranje na poslu – pitali smo HR-a, psihologa i direktora

Uhvatite li sebe da se osećate umorno, iscrpljeno, nemotivisano, ne spavate dovoljno, opada vam imunitet i sve to samo kada pomislite na posao koji vas čeka? U tekstu koji sledi pokušavamo da odgovorimo na pitanje kako da u 2020. godini ne dozvolite da do toga dođe.

Kultura 2.0

Privatnost na Internetu je nemoguća ali pazite gde i kako ostavljate svoj digitalni ‘otisak’

Kembridž analitika naučila nas je šta može da se desi ako se lični podaci zloupotrebljavaju. Zato na nivou društva moramo naučiti kako mediji i marketing utiču na nas - a naša namera u Laboratoriji za digitalnu sociometriju je upravo to.

Kultura 2.0

Programeri, da li vam je zaista bitno da vam poslodavac obezbedi priliku za edukaciju – ili to možete i sami?

O tome da li su interni treninzi i budžeti za samousavršavanje 'nice to have' ili stvar bez koje se danas ne može, razgovaramo u nastavku teksta.