Šta nas očekuje u marketingu u 2019?

Šta nas očekuje u marketingu u 2019?

Hoćemo li se i ove godine na nivou tržišta Internet marketinga preceniti u pogledu novih tehnologija ili nas čeka stabilan rast sa realnom osnovom? Ovo su trendovi koji će, po mišljenju stručnjaka, dominirati sledeće godine.

Big Data, programmatic, influenseri, nešto četvrto ili sve zajedno?

Sanja Lalević-Cvetković, Facebook Reseller Partner u agenciji Httpool, Ivan Živković, Managing and Creative Director u agenciji Pioniri Communications i Relja Jović, Chief Digital Officer u agenciji I&F McCANN analiziraju za Netokraciju proteklih 365 dana i komentarišu digitalne trendove koji nam predstoje.

Pa da krenemo.

Po čemu ćeš pamtiti 2018. godinu? Šta je to što je obeležilo digital u Srbiji ove godine?

Sanja: Pored GDPR-a koji je bio jedna od gorućih tema kod nas iako nismo deo EU, Srbija je postala deo evropske DIMAQ porodice pa smo tako prestigli mnoga razvijenija tržišta i ušli u program sertifikacije stručnosti u oblasti digitalnog marketinga među prvima u Evropi, što je veliki korak nakon višegodišnjeg nedostatka formalnijeg obrazovanja u ovoj oblasti.

Ivan: Ove godine razrešene su mnoge dileme, raskrstili sa mnogim platformama i konceptima i trasirali novi pravac u kojem se industrija kreće. Ali, iznad svega, 2018. godinu mi je obeležio utisak da je digitalni marketing postao mejnstrim i u potpunosti dobio priznanje i značaj koji mu pripada.

Relja: Za mene lično, ovo je bila godina u kojoj sam promenio tržište i sa Bliskog istoka vratio se u Srbiju. U tih 2.500 kilometara geografske razlike, pravila digitalnih medija, njihova upotreba kao i ciljne grupe su se potpuno promenile, obzirom da su i tržišta veoma različita.

Kada pričamo o poslovanju I&F McCann Grupe, a imajući u vidu sva tržišta na kojima radimo iz Beograda, GDPR je svakako bio značajna tema. U kreativnom smislu, naš glavni cilj je bio da započnemo channel immersion u našim kampanjama. Dobro plasiran, smisleni sadržaj je igrao veliku ulogu u našem regionu, a micro data i mikro momenti su bili veoma značajni za targetiranje.

Složni smo da je GDPR jedno od najvećih obeležja ove godine – i Srbiju očekuje usklađivanje sa novom regulativom. Koliko su domaće kompanije i oglašivači spremni za to?

Ivan: Tržište je daleko od toga da bude spremno, ali tu su i agencije koje će morati da preuzmu ulogu konsultanta u tom procesu. Dakle, GDPR će tek obeležiti 2019. godinu, posebno kod kompanija koje nisu kao deo nekog internacionalnog lanca već morale da implementiraju ozbiljne politike u radu sa podacima.

Relja: I&F McCann Grupa posluje na tržištima u kojima je maj bio prekretnica, odnosno trenutak u kojem je zakon počeo da se primenjuje i nama je cela protekla godina bila u znaku GDPR-a. Sa evropskom regulativom smo uskladili naše interne procese, procedure i IT infrastrukturu, a i procese svih vezane za poslovanje naših partnera. U tom smislu, za nas a i sve naše internacionalne i regionalne klijente, GDPR se već dogodio te ne očekujem značajne promene zbog stupanja na snagu Zakona o zaštiti podataka o ličnosti u Srbiji.

Sanja: Iskustvo koje smo dobili kroz primenu GDPR nam je pokazalo da je potpuna saglasnost sa uredbom u praksi – utopija. Procena je da je u momentu stupanja na snagu GDPR, samo 15% kompanija na teritoriji EU bilo spremno i to delimično. Mislim da će i u slučaju domaćeg zakona situacija biti slična. Spisak koraka koje jedna kompanija mora da uradi kako bi svoje poslovanje uskladila sa novim zakonom je podugačak i neophodno je da u ceo proces krenemo što pre. Pomenutom zakonu nedostaju podzakonski akti koji bi stvari uredili u praksi, tako da će, makar na početku, primena biti izazovna.

Krajem prošle godine govorilo se kako će u 2018. godini čak i na domaćem tržištu dominirati upotreba Big Data za potrebe kreiranja još usmerenijih kampanja. Koliko se ovo predviđanje obistinilo?

Relja: Prašina koja se podigla oko Big Data u ovom trenutku je definitivno daleko veća od realnog uticaja koji big data u realnosti ima kod nas. Sa druge strane podaci, a posebno oni koji dolaze iz kategorije owned data, imaju značajnu ulogu u targetiranju, retargetiranju i programmatic-u. Tako na primer, na našoj platformi Cadreon beležimo YoY rast upravo zbog značaja podataka, bili oni mali ili veliki.

U 2019. planiramo pokretanje kompanije Polaris, koja će klijentima cele i u SEE i u Nordics regionu omogućiti da lakše i bolje navigiraju kroz svet podataka, a sa glavnim ciljem da data-based i performance-based marketing produkte upotrebimo tako da se poveća efektivnost biznisa naših partnera.

Sanja: Oglašavanje zasnovano na podacima je nešto što definitivno postaje mainstream na razvijenim tržištima. Kod nas to još uvek nije slučaj. Primetan je nedostatak kvalitetnih podataka, pre svega third party. Kad je reč o big data, u protekloj godini smo ostali na najavama, ali ima naznaka da će se stvari pokrenuti u pravcu upotrebe podataka u kampanjama. Još tokom 2017. smo govorili o formiranju nacionalne platforme za upravljanje podacima (DMP), ali do toga jos nije došlo.

Ono što ohrabruje je da se na našem tržištu ove godine oganizovao i prvi pitch za kreativnu upotrebu podataka i nadam se da je to trend koji će se nastaviti i sledeće godine.

Ivan: Mnogo je izneverenih trendova i očekivanja, ali istina je da nije bilo realno očekivati tako nešto u Srbiji 2018. godine. Za kreiranje pametnijih, predictive kampanja potrebno je da se zaokruži mnogo toga. Verujem sada već sa velikom izvesnošću da ćemo u 2019. dobiti prve ovakve kampanje kod nas, jer i mi kao agencija radimo na tome.

Kampanja koja ti je zagolicala maštu ove godine?

Ivan: Uglavnom su to bili brand stunt-ovi, manje klasične kampanje, koji su uspevali da se izbore za pažnju publike – od McDonaldsove genijalno jednostavne “The Flip” kampanje, pa “Diesel – Go with the Fake” kampanje, do prve reklame čiji je scenario napisao AI za brend Lexus.

Relja: Ako pričamo globalno, Amazonova kampanja s početka godine sa Alexom koja gubi glas mi je veoma simpatična, obzirom da prepoznaje važnost mikro niša i pravog influens marketinga.

Ako se osvrnem ka nama, #neželjena koju su osmislile naše agencije McCann Podgorica i McCann Beograd, je definitivno kampanja na koju možemo biti ponosni i temom i metrikom – u Crnoj Gori je dosegla gotovo 1,7 miliona Twitter impresija, i dosegla reach od 80% kroz “earned” medija kanale. Coca-Coca Red Thread kampanju u kojoj su zaista tkani bilbordi stigli i do digitalne publike, takođe smatram uspešnim obzirom na long tail efekat na društvenim medijima.

Sanja: Globalno, utisak mi je da su sve uspešne kampanje igrale na tankoj liniji između inspiracije i kontroverze. Pored šampiona ovakvog pristupa Nike sa „Nothing beats a Londoner“ i ‘Colin Kaerpernick – Just Do It’, Stabilo Boss kampanja ‘Highlight the Remarkable’ je sjajan primer kako offline kampanja pokreće diskusiju u digitalnom/social media okruženju i daje joj novu dimenziju. Lokalno, “Munchmallow, priča za sebe”.

Predviđanja za narednu godinu – u kom smeru ide domaće tržište? Koja je to velika stvar na kojoj će se insistirati u 2019?

Sanja: Insistiranje na podacima, spominjanom data driven marketingu ukazuje da se fokus stavlja na performance, ostvarivanje i unapređenje business ciljeva. Korisnici su dominantno na pametnim telefonima, gledaju video, aktivno koriste razne društvene mreže, igraju igrice. Napraviti dobitnu kombinaciju kanala i formata uz pomoć podataka i pravih insight-a ostaje izazov za 2019.

Ivan: Domaće tržište u 2019. konačno se okreće nekim realnim pričama. Krajem ove godine smo već zabeležili da brendovi “napuštaju” Facebook, Instagram je izgleda preuzeo primat, a GDPR nam je uveliko na vratima. Sve su to tendencije koje će znatno oblikovati i 2019. godinu uz dalji rast i razvoj neizbežnog videa, rast fenomena Mikroinfluensera, ali i verujem prvih predictive kampanja kod nas zasnovanih na machine learning-u i big data.

Pionire, pak, čeka ekspanzija, širenje u svakom smislu – lokalno i regionalno, ljudi i znanje, novi prostor, novi pravci poslovanja. Dakle, još jedna uzbudljiva godina je pred nama.

Relja: Svako predviđanje budućnosti je veoma nezahvalno. Podsetiću samo da je Bil Gejts svojevremeno rekao da je Internet zabava za samo jedno leto pa nije ispalo tako. Očekujem da će influens marketing biti značajan, video sadržaji bitni, ali verujem da će se PMP programatic pojavljivati kao reči koje su sve češće u upotrebi. Pronalaženje mikro-momenata korišćenjem podataka, i kreativno engageovanje sa potrošačima imaće sve veći značaj, a reč content moraće češće da se druži sa rečju relevantni.

I&F McCann Grupa u 2019. godinu ulazi sa velikim planovima. Nastavićemo sa integracijom naših digitalnih timova kako bi još kvalitetnije odgovorili ne samo na potrebe klijenata, nego i našim potrebama. Već sam pomenuo Polaris koji će biti ključan kada su u pitanju podaci, a interno se još bolje organizujemo kako bismo našim partnerima ponudili još integrisaniji multi-channel pristup u komunikaciji.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

5 razloga zašto paušalci ne veruju izmenama zakona i zašto se javno bune protiv njihovog usvajanja

Svako ko je prisustvovao otvorenim razgovorima povodom donošenja novih zakona o poslovanju i oporezivanju paušalaca ima samo jedan pridev - zapaljivo. Suprostavljene strane diskutovale su o zakonskim predlozima, a šta je to što paušalci ističu kao najveće probleme, pročitajte u nastavku ovog teksta.

Kultura 2.0

Horor priče iz industrije: Plata koja nikada nije stigla

Želite da promenite firmu jer više nema šta da vam ponudi? Ja bih, na vašem mestu, ponovo razmislio - ko zna šta vas čeka u sledećoj.

Startapi i poslovanje

Da li je zbog ‘paušala’ na pomolu novi egzodus programera i digitalnih stručnjaka?

Od svih dilema koje poslednjih mesec dana potresaju domaću IT zajednicu, jedna od najizraženijih i najstrastvenijih glasi - otići ili ostati?

Propustili ste

Karijere

Devojke, želite praksu u agenciji Namics? Prijavite se za programerski hakaton!

Takmičenje namenjeno svim ženama zainteresovanim za programiranje u organizaciji agencije Namics zakazano je za 14. decembar, a na njega se mogu prijaviti i učesnice koje nemaju profesionalno programersko iskustvo.

Kultura 2.0

Tekst koji treba da pročitate pre odlaska u Kinu

Sve je više ljudi koji me u poslednje vreme pitaju kako da se pripreme za (kratki) put u Kinu. Kapiram da me niko to ne bi pitao da pre dva meseca nisam pomislio da je baš sjajna ideja da odem kao novinar na Svetsko prvenstvo u košarci i provedem tri nedelje u nekoliko kineskih gradova.

Startapi i poslovanje

Najbrže rastuća evropska development agencija dolazi u Srbiju – i u startu zapošljava 20 developera

Q, zagrebačka development i dizajn agencija, na čuvenoj Deloitte Technology Fast 500 EMEA listi zauzela je 20. mesto, što je čini najbrže rastućom development agencijom u Evropi. Uskoro otvaraju i kancelariju u Srbiji, povodom toga razgovaramo sa njihovim osnivačem.

Kultura 2.0

Naš digitalni imunitet je narušen. Ko je kriv za to i kako ga izlečiti?

U okviru ovogodišnjeg Foruma Kreativna Evropa 2019, Desk Kreativna Evropa Srbija u saradnji sa Ministarstvom kulture i informisanja organizovao je panel diskusiju na temu 'Kritičko mišljenje i digitalni imunitet' koja je juče održana u Nordeus Habu.

Startapi i poslovanje

Srpski Hunch postao deo ekskluzivnog ‘ad-tech’ programa koji organizuje Google

Beogradski startap Hunch koji razvija SaaS rešenje za automatizaciju digitalnog oglašavanja, postao je deo programa kompanije Google namenjenog startapima iz oblasti marketinga. O tome šta to znači za njihovo dalje poslovanje, za Netokraciju objašnjava CEO ovog startapa.

Intervju

Šta je DevOps i zašto je poslednjih godina toliki ‘buzzword’?

Za reč DevOps čuli su čak i oni koji nemaju skoro nikakvih dodira sa IT industrijom - toliko je popularna. O tome šta ona zapravo podrazumeva u nastavku teksta objašnjava nam Oven Vuds, jedan od govornika na ovogodišnjoj konferenciji posvećenoj ovom konceptu.