Digitalna transformacija banaka zahteva promenu načina razmišljanja

Digitalna transformacija banaka nije samo kreiranje aplikacije – to je promena načina razmišljanja

Kada se u jednoj rečenici nađu reči digitalizacija i banka, prva asocijacija je, naravno, Internet bankarstvo. I Internet zaista jeste možda i najznačajniji deo infrastrukture digitalizacije. Da li u tim uslovima tradicionalno bankarstvo uopšte može da opstane?

Danas od 7,7 milijardi stanovnika, njih više od 4,5 milijardi (gotovo 60 procenata) ima pristup Internetu, pri čemu je taj udeo u Severnoj Americi i Evropi blizu 90 procenata. Ne manje važan podatak u ovom kontekstu je i da preko pet milijardi ljudi koristi mobilne telefone i da ih svaki dan sve više i više ljudi koristi za pristup globalnoj mreži.

S obzirom na ovakve statistike, da li je uopšte opcija za banke da nastave da posluju na tradicionalni način?

Kratko i jednostavno – ne. Digitalno okruženje je pred banke postavilo nove izazove na koje one moraju da se odazovu, a situacija se dodatno zaoštrila ulaskom fintech firmi u bankarske poslove. Banke moraju da izađu iz svoje zone komfora, moraju da se prilagode, da shvate da je korišćenje Interneta i pametnih telefona zauvek izmenilo sve segmente naših života, pojednostavljujući mnogo stvari koje su nekada zahtevale mnogo više vremena, a pre svega fizički odlazak u poslovnicu.

Internet je promenio sve – pa i banke

Novi način života, podržan savremenim tehnološkim rešenjima, doprineo je kreiranju novih navika i očekivanja klijenata. Sada hoćemo da svoje poslove završavamo u nekoliko klikova i odbijamo da trošimo vreme i energiju na odlazak u prodavnicu, na šalter, u ekspozituru banke. Hoćemo da ono što nam je potrebno dobijemo brzo, jednostavno, putem Interneta, bilo na računarima ili putem mobilne aplikacije. Zato je online bankarstvo bilo jedan od prvih značajnih koraka koje su banke napravile u procesu digitalizacije.

Danas oko 60 odsto bankarskih klijenata u Evropi koristi online bankarstvo, a i u našoj zemlji taj udeo raste iz godine u godinu. Na primer, prošle godine više od dve trećine naloga za plaćanje u našoj zemlji je realizovano elektronskim putem u domaćem platnom prometu, a takav trend se nastavio i u 2019. godini.

Najzastupljeniji načini korišćenja digitalnih kanala su provera stanja na računima kod banaka, kao i obavljanje platnih transakcija. Kako je pokazalo nedavno istraživanje Mastercard-a, klijenti sve češće kupuju online – čak 73 procenata klijenata koristi ovu opciju, kao najvažnije prednosti navodeći dostupnost, brzinu i uštedu vremena i jednostavnost. Oko polovine njih za online kupovinu koristi platne kartice, a više od trećine plaćanje karticom po isporuci, što u ceo proces uvodi i ove bankarske proizvode.

‘Digitalna transformacija nije ikonica na telefonu, već nov pristup biznisu’

Šta, dakle, iz svih ovih podataka možemo da zaključimo? Digitalna transformacija nije samo kreiranje novih proizvoda, nije ikonica na desktopu ili mobilnom telefonu klijenta, nije prebacivanje ponude na digitalne kanale. Ona je proces koji fundamentalno menja okruženje u kome poslujemo, proces koji se neće završiti, već je novo stanje stvari kome banke moraju da se prilagode ako žele da prežive.

Digitalizacija je promena koji traži od banaka nov način razmišljanja, nov pristup klijentima, prodaji, marketingu i svim drugim aktivnostima jer, sada kada smo navikli da preko svog mobilnog telefona možemo uz dva-tri klika da kupimo željeni proizvod na pauzi za kafu, želimo da na isti način poslujemo i sa svojom bankom. Očekujemo nenametljivog partnera koji je tu za nas uvek kada nam je potreban, i to baš tamo gde provodimo svoje vreme i razmatramo mogućnost kupovine.

Ovo je, dakle, ogromna šansa za banke koje prepoznaju tu priliku i iskoriste je za unapređenje iskustva svojih klijenata i prilagođavanje poslovanja strateškim promenama na tržištu. Mera u kojoj mi, bankari, prepoznamo to okruženje i naučimo da odgovorimo na njegove izazove presudna je za naš položaj, pa i opstanak, na tržištu.

Pritom, nije dovoljno kreirati aplikaciju za konkretnu namenu. Digitalizacija traži korenitu promenu u načinu razmišljanja u organizaciji i jasnu sliku o tome kako digitalna transformacija menja očekivanja klijenata, koje mogućnosti otvara i kako mi želimo da realizujemo tražene promene. Samo na taj način postojeće banke, a među njima i NLB Banka, mogu da odgovore na promene u potrebama i očekivanjima svojih klijenata i da zaista budu spremne za sve trendove koji dolaze na tržište.

Ova kolumna deo je komercijalne saradnje NLB Banke i Netokracije.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Kultura 2.0

Kako su domaći YouTube kanali o kuvanju ‘eksplodirali’ za vreme epidemije

Da li i vi spadate u grupu ljudi koja je u karantinu isključivo radila na razvoju i usavršavanju kulinarskih veština? Verujem da jeste, a verujem i da ste inspiraciju tražili ne u bakinim kuvarima, već na YouTube-u.

Propustili ste

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.

E-commerce

eCommerce Asocijacija otvara vrata svoje Akademije za sve koji žele da pokrenu svoj web shop

eCommerce Asocijacija Srbije pokrenula je eCommerce Akademiju - edukativni projekat u okviru kog će profesionalci iz svih segmenata digitalnog ekosistema sa polaznicima deliti svoja iskustva iz sektora elektronske trgovine.

Intervju

McCann otkriva (skoro) sve što ste želeli da znate o tehnologiji – tokom i posle korone

'WeCann Point of View' je e-book kreiran od strane agencije McCann u okviru kog dele svoja razmišljanja o praćenju i privatnosti, kupovini, dokumentima i parama, ekonomiji deljenja i ekonomiji razdvojenosti, proširenoj realnosti, i drugim trendovima koji su se promenili u toku pandemije. U nastavku za Netokraciju izdvajaju najzanimljivije delove.

Startapi i poslovanje

Kako srpski IT-jevci treba da se brendiraju u inostranstvu – kao jeftina ili kvalitetna radna snaga?

Aktuelna pandemijska kriza (i njene ekonomske posledice), naveli su nas na sledeće pitanje: da li će domaće IT kompanije, agencije, frilenseri i regruteri morati da promene način na koji predstavljaju svoje proizvode, usluge i kadar na međunarodnom tržištu? Dakle, hoćemo li u prvi plat isticati da smo povoljni, da imamo kvalitetan kadar - ili oba?

Kultura 2.0

Kreativni direktori agencija otkrivaju da li je ekonomska kriza ubica kreativnosti – ili ne

Ako se bavite poslom koji počiva na originalnosti i kreativnosti, da li ste u tome u prethodna dva meseca bili uspešni? Ukoliko niste, kreativni direktori marketinških agencija otkrivaju svoje savete.

Novost

Google imenovao svog predstavnika u Srbiji – saopštava SHARE Fondacija

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti obratio se kompaniji Google i nakon pregovora sa njihovim pravnim timom, ova kompanija odredila je svog predstavnika u Srbiji u skladu sa domaćim Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti.