Digitalna transformacija banaka zahteva promenu načina razmišljanja

Digitalna transformacija banaka nije samo kreiranje aplikacije – to je promena načina razmišljanja

Kada se u jednoj rečenici nađu reči digitalizacija i banka, prva asocijacija je, naravno, Internet bankarstvo. I Internet zaista jeste možda i najznačajniji deo infrastrukture digitalizacije. Da li u tim uslovima tradicionalno bankarstvo uopšte može da opstane?

Danas od 7,7 milijardi stanovnika, njih više od 4,5 milijardi (gotovo 60 procenata) ima pristup Internetu, pri čemu je taj udeo u Severnoj Americi i Evropi blizu 90 procenata. Ne manje važan podatak u ovom kontekstu je i da preko pet milijardi ljudi koristi mobilne telefone i da ih svaki dan sve više i više ljudi koristi za pristup globalnoj mreži.

S obzirom na ovakve statistike, da li je uopšte opcija za banke da nastave da posluju na tradicionalni način?

Kratko i jednostavno – ne. Digitalno okruženje je pred banke postavilo nove izazove na koje one moraju da se odazovu, a situacija se dodatno zaoštrila ulaskom fintech firmi u bankarske poslove. Banke moraju da izađu iz svoje zone komfora, moraju da se prilagode, da shvate da je korišćenje Interneta i pametnih telefona zauvek izmenilo sve segmente naših života, pojednostavljujući mnogo stvari koje su nekada zahtevale mnogo više vremena, a pre svega fizički odlazak u poslovnicu.

Internet je promenio sve – pa i banke

Novi način života, podržan savremenim tehnološkim rešenjima, doprineo je kreiranju novih navika i očekivanja klijenata. Sada hoćemo da svoje poslove završavamo u nekoliko klikova i odbijamo da trošimo vreme i energiju na odlazak u prodavnicu, na šalter, u ekspozituru banke. Hoćemo da ono što nam je potrebno dobijemo brzo, jednostavno, putem Interneta, bilo na računarima ili putem mobilne aplikacije. Zato je online bankarstvo bilo jedan od prvih značajnih koraka koje su banke napravile u procesu digitalizacije.

Danas oko 60 odsto bankarskih klijenata u Evropi koristi online bankarstvo, a i u našoj zemlji taj udeo raste iz godine u godinu. Na primer, prošle godine više od dve trećine naloga za plaćanje u našoj zemlji je realizovano elektronskim putem u domaćem platnom prometu, a takav trend se nastavio i u 2019. godini.

Najzastupljeniji načini korišćenja digitalnih kanala su provera stanja na računima kod banaka, kao i obavljanje platnih transakcija. Kako je pokazalo nedavno istraživanje Mastercard-a, klijenti sve češće kupuju online – čak 73 procenata klijenata koristi ovu opciju, kao najvažnije prednosti navodeći dostupnost, brzinu i uštedu vremena i jednostavnost. Oko polovine njih za online kupovinu koristi platne kartice, a više od trećine plaćanje karticom po isporuci, što u ceo proces uvodi i ove bankarske proizvode.

‘Digitalna transformacija nije ikonica na telefonu, već nov pristup biznisu’

Šta, dakle, iz svih ovih podataka možemo da zaključimo? Digitalna transformacija nije samo kreiranje novih proizvoda, nije ikonica na desktopu ili mobilnom telefonu klijenta, nije prebacivanje ponude na digitalne kanale. Ona je proces koji fundamentalno menja okruženje u kome poslujemo, proces koji se neće završiti, već je novo stanje stvari kome banke moraju da se prilagode ako žele da prežive.

Digitalizacija je promena koji traži od banaka nov način razmišljanja, nov pristup klijentima, prodaji, marketingu i svim drugim aktivnostima jer, sada kada smo navikli da preko svog mobilnog telefona možemo uz dva-tri klika da kupimo željeni proizvod na pauzi za kafu, želimo da na isti način poslujemo i sa svojom bankom. Očekujemo nenametljivog partnera koji je tu za nas uvek kada nam je potreban, i to baš tamo gde provodimo svoje vreme i razmatramo mogućnost kupovine.

Ovo je, dakle, ogromna šansa za banke koje prepoznaju tu priliku i iskoriste je za unapređenje iskustva svojih klijenata i prilagođavanje poslovanja strateškim promenama na tržištu. Mera u kojoj mi, bankari, prepoznamo to okruženje i naučimo da odgovorimo na njegove izazove presudna je za naš položaj, pa i opstanak, na tržištu.

Pritom, nije dovoljno kreirati aplikaciju za konkretnu namenu. Digitalizacija traži korenitu promenu u načinu razmišljanja u organizaciji i jasnu sliku o tome kako digitalna transformacija menja očekivanja klijenata, koje mogućnosti otvara i kako mi želimo da realizujemo tražene promene. Samo na taj način postojeće banke, a među njima i NLB Banka, mogu da odgovore na promene u potrebama i očekivanjima svojih klijenata i da zaista budu spremne za sve trendove koji dolaze na tržište.

Ova kolumna deo je komercijalne saradnje NLB Banke i Netokracije.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

5 razloga zašto paušalci ne veruju izmenama zakona i zašto se javno bune protiv njihovog usvajanja

Svako ko je prisustvovao otvorenim razgovorima povodom donošenja novih zakona o poslovanju i oporezivanju paušalaca ima samo jedan pridev - zapaljivo. Suprostavljene strane diskutovale su o zakonskim predlozima, a šta je to što paušalci ističu kao najveće probleme, pročitajte u nastavku ovog teksta.

Kultura 2.0

Horor priče iz industrije: Plata koja nikada nije stigla

Želite da promenite firmu jer više nema šta da vam ponudi? Ja bih, na vašem mestu, ponovo razmislio - ko zna šta vas čeka u sledećoj.

Startapi i poslovanje

Da li je zbog ‘paušala’ na pomolu novi egzodus programera i digitalnih stručnjaka?

Od svih dilema koje poslednjih mesec dana potresaju domaću IT zajednicu, jedna od najizraženijih i najstrastvenijih glasi - otići ili ostati?

Propustili ste

Internet marketing

Šta je korisnička persona i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Često imam priliku da vidim kako se proizvod oblikuje u odnosu na pretpostavke o tome šta korisnicima treba. U najvećem broju slučajeva pokaže se da su one pogrešne, ali tek kada proizvod izađe na tržište. Ipak, ta situacija se može izbeći.

Startapi i poslovanje

Emitto obećava 10x veći CTR jer sadržaj plasira tamo gde su korisnici – u njihove direktne poruke

Oglašavanje putem društvenih mreža je sve skuplje, e-mail marketing ne donosi iste rezultate kao pre, pa čitava industrija traži alternativne kanale oglašavanja - među kojima su i direktne poruke. O tome zašto je 'dark social' sve popularniji, razgovaramo sa osnivačem startapa Emitto.

Startapi i poslovanje

Tesla Nation: Platforma za networking, poslove i konsultacije bila je logičan korak za Startit

Sinoć su u beogradskom Domu omladine premijerno objavljeni prvi rezultati novog projekta iza kojeg stoji SEE ICT - Tesla Nation. Vukašin Stojkov podelio je sa publikom kako će ova platforma pomoći Srbiji da se rebrendira kao 'go-to' destinacija za tehnološko znanje.

Startapi i poslovanje

Dobra ‘Employer Branding’ strategija je HR sadržaj na marketinški način

Već neko vreme polemiše se o tome kako i na koji način bi odgovornosti i zadaci HR sektora i marketinga trebalo da se preklapaju kada je Employer Branding u pitanju. Čarobne formule nema, ali ima određenih 'caka' kako da obe strane budu zadovoljne.

Kultura 2.0

Stuberi: YouTube uspeh nisu pregledi već odnos prema publici

Ako niste tinejdžer ili svoje slobodno vreme ne provodite istražujući YouTube, verovatno ne znate da domaću scenu na svakih mesec, dva zahvata prava ‘drama’. Sa druge strane, pak, stoji kanal 'Stuberi' koji prati skoro milion ljudi, a koji se ne služe tim trikovima. Oni su za Netokraciju podelili svoju priču.

Startapi i poslovanje

Domaći Teodesk omogućava interno praćenje poslovnih aktivnosti za 1.000 korisnika u Srbiji – od komunikacije do organizacije

I kompanije i mali timovi u digitalnoj industriji gotovo da ne mogu da funkcionišu bez kolaboracionih i menadžerskih aplikacija. U gomili tih softverskih rešenja, beogradski Teodesk u jednoj platformi nudi čitav niz alata koje zadovoljavaju različite poslovne potrebe jedne firme.