Digitalna transformacija banaka zahteva promenu načina razmišljanja

Digitalna transformacija banaka nije samo kreiranje aplikacije – to je promena načina razmišljanja

Kada se u jednoj rečenici nađu reči digitalizacija i banka, prva asocijacija je, naravno, Internet bankarstvo. I Internet zaista jeste možda i najznačajniji deo infrastrukture digitalizacije. Da li u tim uslovima tradicionalno bankarstvo uopšte može da opstane?

Danas od 7,7 milijardi stanovnika, njih više od 4,5 milijardi (gotovo 60 procenata) ima pristup Internetu, pri čemu je taj udeo u Severnoj Americi i Evropi blizu 90 procenata. Ne manje važan podatak u ovom kontekstu je i da preko pet milijardi ljudi koristi mobilne telefone i da ih svaki dan sve više i više ljudi koristi za pristup globalnoj mreži.

S obzirom na ovakve statistike, da li je uopšte opcija za banke da nastave da posluju na tradicionalni način?

Kratko i jednostavno – ne. Digitalno okruženje je pred banke postavilo nove izazove na koje one moraju da se odazovu, a situacija se dodatno zaoštrila ulaskom fintech firmi u bankarske poslove. Banke moraju da izađu iz svoje zone komfora, moraju da se prilagode, da shvate da je korišćenje Interneta i pametnih telefona zauvek izmenilo sve segmente naših života, pojednostavljujući mnogo stvari koje su nekada zahtevale mnogo više vremena, a pre svega fizički odlazak u poslovnicu.

Internet je promenio sve – pa i banke

Novi način života, podržan savremenim tehnološkim rešenjima, doprineo je kreiranju novih navika i očekivanja klijenata. Sada hoćemo da svoje poslove završavamo u nekoliko klikova i odbijamo da trošimo vreme i energiju na odlazak u prodavnicu, na šalter, u ekspozituru banke. Hoćemo da ono što nam je potrebno dobijemo brzo, jednostavno, putem Interneta, bilo na računarima ili putem mobilne aplikacije. Zato je online bankarstvo bilo jedan od prvih značajnih koraka koje su banke napravile u procesu digitalizacije.

Danas oko 60 odsto bankarskih klijenata u Evropi koristi online bankarstvo, a i u našoj zemlji taj udeo raste iz godine u godinu. Na primer, prošle godine više od dve trećine naloga za plaćanje u našoj zemlji je realizovano elektronskim putem u domaćem platnom prometu, a takav trend se nastavio i u 2019. godini.

Najzastupljeniji načini korišćenja digitalnih kanala su provera stanja na računima kod banaka, kao i obavljanje platnih transakcija. Kako je pokazalo nedavno istraživanje Mastercard-a, klijenti sve češće kupuju online – čak 73 procenata klijenata koristi ovu opciju, kao najvažnije prednosti navodeći dostupnost, brzinu i uštedu vremena i jednostavnost. Oko polovine njih za online kupovinu koristi platne kartice, a više od trećine plaćanje karticom po isporuci, što u ceo proces uvodi i ove bankarske proizvode.

‘Digitalna transformacija nije ikonica na telefonu, već nov pristup biznisu’

Šta, dakle, iz svih ovih podataka možemo da zaključimo? Digitalna transformacija nije samo kreiranje novih proizvoda, nije ikonica na desktopu ili mobilnom telefonu klijenta, nije prebacivanje ponude na digitalne kanale. Ona je proces koji fundamentalno menja okruženje u kome poslujemo, proces koji se neće završiti, već je novo stanje stvari kome banke moraju da se prilagode ako žele da prežive.

Digitalizacija je promena koji traži od banaka nov način razmišljanja, nov pristup klijentima, prodaji, marketingu i svim drugim aktivnostima jer, sada kada smo navikli da preko svog mobilnog telefona možemo uz dva-tri klika da kupimo željeni proizvod na pauzi za kafu, želimo da na isti način poslujemo i sa svojom bankom. Očekujemo nenametljivog partnera koji je tu za nas uvek kada nam je potreban, i to baš tamo gde provodimo svoje vreme i razmatramo mogućnost kupovine.

Ovo je, dakle, ogromna šansa za banke koje prepoznaju tu priliku i iskoriste je za unapređenje iskustva svojih klijenata i prilagođavanje poslovanja strateškim promenama na tržištu. Mera u kojoj mi, bankari, prepoznamo to okruženje i naučimo da odgovorimo na njegove izazove presudna je za naš položaj, pa i opstanak, na tržištu.

Pritom, nije dovoljno kreirati aplikaciju za konkretnu namenu. Digitalizacija traži korenitu promenu u načinu razmišljanja u organizaciji i jasnu sliku o tome kako digitalna transformacija menja očekivanja klijenata, koje mogućnosti otvara i kako mi želimo da realizujemo tražene promene. Samo na taj način postojeće banke, a među njima i NLB Banka, mogu da odgovore na promene u potrebama i očekivanjima svojih klijenata i da zaista budu spremne za sve trendove koji dolaze na tržište.

Ova kolumna deo je komercijalne saradnje NLB Banke i Netokracije.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.

E-commerce

Kako do Internet prodavnice za manje od 24 časa?

Vladan Dobrenov pokrenuo je Cartizz kao odgovor na komplikovan i dugotrajan proces izrade web prodavnice. U razgovoru za Netokraciju otkriva nam kako servis funkcioniše i kome je namenjen.