Digitalna transformacija banaka zahteva promenu načina razmišljanja

Digitalna transformacija banaka nije samo kreiranje aplikacije – to je promena načina razmišljanja

Kada se u jednoj rečenici nađu reči digitalizacija i banka, prva asocijacija je, naravno, Internet bankarstvo. I Internet zaista jeste možda i najznačajniji deo infrastrukture digitalizacije. Da li u tim uslovima tradicionalno bankarstvo uopšte može da opstane?

Danas od 7,7 milijardi stanovnika, njih više od 4,5 milijardi (gotovo 60 procenata) ima pristup Internetu, pri čemu je taj udeo u Severnoj Americi i Evropi blizu 90 procenata. Ne manje važan podatak u ovom kontekstu je i da preko pet milijardi ljudi koristi mobilne telefone i da ih svaki dan sve više i više ljudi koristi za pristup globalnoj mreži.

S obzirom na ovakve statistike, da li je uopšte opcija za banke da nastave da posluju na tradicionalni način?

Kratko i jednostavno – ne. Digitalno okruženje je pred banke postavilo nove izazove na koje one moraju da se odazovu, a situacija se dodatno zaoštrila ulaskom fintech firmi u bankarske poslove. Banke moraju da izađu iz svoje zone komfora, moraju da se prilagode, da shvate da je korišćenje Interneta i pametnih telefona zauvek izmenilo sve segmente naših života, pojednostavljujući mnogo stvari koje su nekada zahtevale mnogo više vremena, a pre svega fizički odlazak u poslovnicu.

Internet je promenio sve – pa i banke

Novi način života, podržan savremenim tehnološkim rešenjima, doprineo je kreiranju novih navika i očekivanja klijenata. Sada hoćemo da svoje poslove završavamo u nekoliko klikova i odbijamo da trošimo vreme i energiju na odlazak u prodavnicu, na šalter, u ekspozituru banke. Hoćemo da ono što nam je potrebno dobijemo brzo, jednostavno, putem Interneta, bilo na računarima ili putem mobilne aplikacije. Zato je online bankarstvo bilo jedan od prvih značajnih koraka koje su banke napravile u procesu digitalizacije.

Danas oko 60 odsto bankarskih klijenata u Evropi koristi online bankarstvo, a i u našoj zemlji taj udeo raste iz godine u godinu. Na primer, prošle godine više od dve trećine naloga za plaćanje u našoj zemlji je realizovano elektronskim putem u domaćem platnom prometu, a takav trend se nastavio i u 2019. godini.

Najzastupljeniji načini korišćenja digitalnih kanala su provera stanja na računima kod banaka, kao i obavljanje platnih transakcija. Kako je pokazalo nedavno istraživanje Mastercard-a, klijenti sve češće kupuju online – čak 73 procenata klijenata koristi ovu opciju, kao najvažnije prednosti navodeći dostupnost, brzinu i uštedu vremena i jednostavnost. Oko polovine njih za online kupovinu koristi platne kartice, a više od trećine plaćanje karticom po isporuci, što u ceo proces uvodi i ove bankarske proizvode.

‘Digitalna transformacija nije ikonica na telefonu, već nov pristup biznisu’

Šta, dakle, iz svih ovih podataka možemo da zaključimo? Digitalna transformacija nije samo kreiranje novih proizvoda, nije ikonica na desktopu ili mobilnom telefonu klijenta, nije prebacivanje ponude na digitalne kanale. Ona je proces koji fundamentalno menja okruženje u kome poslujemo, proces koji se neće završiti, već je novo stanje stvari kome banke moraju da se prilagode ako žele da prežive.

Digitalizacija je promena koji traži od banaka nov način razmišljanja, nov pristup klijentima, prodaji, marketingu i svim drugim aktivnostima jer, sada kada smo navikli da preko svog mobilnog telefona možemo uz dva-tri klika da kupimo željeni proizvod na pauzi za kafu, želimo da na isti način poslujemo i sa svojom bankom. Očekujemo nenametljivog partnera koji je tu za nas uvek kada nam je potreban, i to baš tamo gde provodimo svoje vreme i razmatramo mogućnost kupovine.

Ovo je, dakle, ogromna šansa za banke koje prepoznaju tu priliku i iskoriste je za unapređenje iskustva svojih klijenata i prilagođavanje poslovanja strateškim promenama na tržištu. Mera u kojoj mi, bankari, prepoznamo to okruženje i naučimo da odgovorimo na njegove izazove presudna je za naš položaj, pa i opstanak, na tržištu.

Pritom, nije dovoljno kreirati aplikaciju za konkretnu namenu. Digitalizacija traži korenitu promenu u načinu razmišljanja u organizaciji i jasnu sliku o tome kako digitalna transformacija menja očekivanja klijenata, koje mogućnosti otvara i kako mi želimo da realizujemo tražene promene. Samo na taj način postojeće banke, a među njima i NLB Banka, mogu da odgovore na promene u potrebama i očekivanjima svojih klijenata i da zaista budu spremne za sve trendove koji dolaze na tržište.

Ova kolumna deo je komercijalne saradnje NLB Banke i Netokracije.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Kako paušalci mogu pristupiti svom eSandučetu i poreskom rešenju za 2020. godinu?

Januar 2020. za preduzetnike paušalce doneo je još jednu novost – rešenje o porezu direktno u njihovo eSanduče. Međutim, sudeći po reakcijama preduzetnika, taj proces nije jednostavan kao što izgleda. O tome šta vam je sve potrebno kako biste pristupili rešenju o prispelim obavezama analiziramo u nastavku teksta.

Kultura 2.0

Da li je vaša AliExpress porudžbina bezbedna od korona virusa?

Sve oči svetske javnosti okrenute su ka Kini koja se, u ovom trenutku, bori sa širenjem smrtonosnog korona virusa. I dok čekamo da saznamo da li postoji rešenje za ovaj ozbiljan globalni zdravstveni problem, zapitali smo se - da li virus koji je par hiljada kilometara daleko može da se prenese i robom sa AliExpress-a?

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

Propustili ste

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

Tehnologija

Zašto je AI za nas i dalje kao tinejdžerski seks?

U misiji da demistifikujemo AI i konačno isteramo na čistac realne probleme i obesmislimo sav taj AI 'hype' organizujemo prvi internacionalni Brain Summit. Do tada, koje predrasude u vezi veštačke inteligencije vi imate?

Startapi i poslovanje

Beogradski Workpuls analizira efikasnost zaposlenih za preko 1.000 klijenata širom sveta

U trenutku kada se u mnogim kompanijama javlja dodatna potreba za optimizacijom radnih procesa i povećanjem efikasnosti, nameće se i potreba za savremenim alatima koji im u tome mogu pomoći. Jedan od njih je i Workpuls.

Startapi i poslovanje

Oh Monday poslaće vam svakog ponedeljka spisak ‘remote’ poslova u inostranim kompanijama

Usvajanje novih zakonskih odluka o paušalnom oporezivanju podiglo je ogromnu prašinu u IT zajednici. I dok jedni polako počinju da se prilagođavaju, drugi razmišljaju da li postoji način da ostanu u Srbiji a da rade za inostranu kompaniju - u čemu im može pomoći domaći projekat Oh Monday - nedeljni pregled poslova 'na daljinu' direktno u inbox.

Mobilno

Bus Plus aplikacija konačno dostupna i za iOS uređaje

Posle dugo čekanja i najavljivanja, za korisnike mobilnih uređaja kompanije Apple konačno je dostupna Bus Plus aplikacija - koja će im omogućiti bolje i jednostavnije praćenje gradskog prevoza u Beogradu.

E-commerce

U borbi za domaće trgovce srpski Shopen izaziva WooCommerce i Shopify

Niste programer, ne umete da dizajnirate, a želite da kreirate web prodavnicu? Platforma Shopen.com bi vam mogla pomoći.