Programeri ne mogu sami da grade velike proizvode - potrebni ste im i vi

Programeri ne mogu sami da grade velike proizvode – potrebni ste im i vi, društvenjaci

Par drugara koji zajedno sede u mračnoj garaži, kodiraju po celu noć i na kraju prave revolucionarnu aplikaciju koja kroz par meseci zarađuje milijarde. Sigurno ste čuli za ovakav romantični stereotip? Međutim, u realnosti stvari više ne funkcionišu na taj način. Product kompanije danas imaju drugačiji razvojni put za koji je neophodno imati više različitih programerskih i neprogramerskih pozicija.

Product kompanija je zapravo kompanija čiji se biznis model bazira na izgradnji i prodaji sopstvenih softverskih proizvoda. Veliki broj IT kompanija u Srbiji okrenut je prema outsource modelu, tj. ka tome da isključivo zarađuju od toga što iznajmljuje programere stranim kompanijama (nasuprot prodaji sopstvenih softverskih proizvoda). S druge strane, ja lično verujem da u našoj zemlji postoji veliki potencijal za izgradnju sjajnih proizvoda koji mogu da rešavaju probleme na globalnom nivou.

Šta je Product Owner?

Posao kojim se bavim zove se Product Ownership. Dok ostatak tima najbolje zna kako da izgradi i isporuči softver, moj posao je da im objasnim šta je potrebno korisnicima i da svima jasno stavim do znanja šta je prioritet.

Merilo mog posla je da povratak uložene investicije (Return On Investment, ROI) bude što veći i koliko su stakeholder-i (ljudi koji imaju interes u proizvodu) zadovoljni. Na kraju dana, Product Owner snosi odgovornost za uspeh proizvoda.

Da li moram da znam da programiram da bih radio u IT industriji?

Da li je znanje programiranja velika prednost za obavljanje neprogramerskih poslova u Product kompanijama? Apsolutno jeste. Iako moj posao ne zahteva da pišem kod, godine koje sam proveo programirajući mi mnogo znače u komunikaciji sa programerima i u donošenju raznih odluka oko proizvoda.

Da li je znanje programiranja preduslov za obavljanje neprogramerskih poslova u Product kompanijama? Apsolutno nije. Neki od najsposobnijih i najproduktivnijih kolega sa kojima sam radio ne bi znali da objasne razliku između programskih jezika Java i JavaScript, čak i da im stavite milion dolara na sto ispred njih kao nagradu za tačan odgovor. Kao primer navešću kolegu koji se bavi kontrolom kvaliteta softvera. On je završio Menadžment u kulturi, ali je zbog svoje posvećenosti, radoznalosti i pedantnosti postao toliko dobar u svom poslu da bih poželeo da mi bude oslonac na svakom proizvodu koji ću ubuduće izgraditi.

Koji sve poslovi još postoje?

Razni razgovori koje sam vodio tokom proteklih par godina, doveli su me do toga da verujem kako većina mladih ljudi u Srbiji ne zna da neprogramerski poslovi u IT-ju uopšte postoje. Ni ja nisam znao kada sam ulazio u svet programiranja, jedino čega sam bio svestan je da će mi neki menadžer govoriti šta bi sledeće trebalo da programiram. Voleo bih da mi je neko mnogo ranije objasnio kako stvari zapravo funkcionišu.

Evo nekoliko primera poslova koji su neophodni kompanijama da bi se proizvod izgradio i dostavio na tržište:

  • Scrum Master se brine o procesu i isporuci toga šta se gradi. Osoba koja je Scrum Master je tu da pomogne svima u timu da obavljaju svoje dužnosti i da uvek preispituje kako organizacija može biti još efikasnija.
  • Quality Assurance je osoba koja testira ono što su programeri uradili prateći dokumentaciju i brine se da je ono što je urađeno u skladu sa standardima kvaliteta. Iako je za ovu poziciju idealno imati programersko znanje (kako bi se testiranje automatizovalo), veliki broj kompanija ima potrebu za ljudima koji „ručno“ testiraju aplikacije.
  • Business Developer je osoba zadužena za pronalaženje novih prilika za rast i ostvarivanje novih partnerstava između organizacija.
  • Account Manager se bavi održavanjem odnosa sa postojećim klijentima u cilju zadržavanja postojećeg ugovora i otkrivanja novih mogućnosti saradnje.
  • Customer Support je osoba koja je zadužena da pomogne klijentima ukoliko imaju bilo kakav problem u korišćenju aplikacije i da, ukoliko ne može sama da dođe do rešenja, objasni problem programerskom timu.

Ovo čak nije ni cela lista. Svi poslovi koje sam naveo su jako zahtevni i veoma stresni, svi oni zahtevaju određene veštine i konstantno usavršavanje, ali su takođe put ka sjajnoj karijeri i način da se učestvuje u izgradnji nečega što rešava probleme za puno ljudi širom sveta. Način da se postane deo industrije koja ne poznaje granice i gde se napreduje onoliko brzo koliko je tvoj doprinos značajan.

Moj savet svima koji tek ulaze u industriju je da urade sledeće:

  1. Istražuj, istražuj, istražuj! Internet je prepun informacija o svim mogućim poslovima i nudi više resursa za učenje nego što ćeš ikada stići da pročitaš. Nijedan kurs te neće preko noći učiniti ekspertom i pomoći ti da odmah nađeš posao svojih snova.
  2. Pronađi problem koji želiš da rešiš. Ako te pomaganje ljudima čini srećnim, Customer Support bi mogao da bude dobar karijerni put za tebe. Motivaciono pismo koje objašnjava tvoju rešenost da radiš taj posao ponekada može da vredi više nego godine staža u CV-ju.
  3. Izađi iz komfort zone. Nalaženje prvog posla u IT industriji je verovatno lakše nego prvih godinu dana u skroz novom okruženju gde se sve kreće suludom brzinom.
  4. Nastavi da učiš. Osoba u IT kompaniji koja prestane da uči nove stvari uglavnom jako brzo postane bezvredna. Neke od tehnologija koje su ugledale svetlost dana pre par godina danas se smatraju zastarelim.
  5. Nikada ne možeš poznavati dovoljno ljudi, niti čuti suviše novih ideja. U Beogradu i Novom Sadu se održava puno konferencija, a u dosta gradova u Srbiji organizuje se sve više meetup i networking događaja.

Svi trendovi pokazuju da će se u Srbiji graditi jos više proizvoda i da će potreba za ovakvim pozicijama biti sve veća. Izvesno je i da će se pojaviti vrste poslova u IT industriji koje još uvek ne postoje. Ono što je apsolutno sigurno je da je na mladim generacijama ljudi da izgrade dalji put kako će se naša ekonomija razvijati.

Ukoliko sami ne verujemo da možemo da uspemo, uspeh će odneti neko drugi. Zato pozivam sve da se najpre informišu, a nakon toga možda i pronađu svoje mesto u IT-ju. #DigitalnaKarijera vam može pomoći u tome!

Ostavi komentar

  1. Goran

    Goran

    4. 5. 2018. u 10:47 Odgovori

    Ovo je klasičan kompleks „društvenjaka“. Product owner ili Product manager možeš postati samo ako apsolutno poznaješ tehnologiju pa vremenom pređeš u menadžment. Inovacija se uvek rađa iz prethodnog iskustva. Ako pogledate kompanije globalno, videćete da 95% uspešnih je započeo IT stručnjak a ne Megableja menadžer. Jedino gde bih se složio je da je „društvenjak“ poželjan ali ne i neophodan za uspeh u IT industriji.

  2. Dragan

    Dragan

    7. 5. 2018. u 16:07 Odgovori

    „Product owner ili Product manager možeš postati samo ako apsolutno poznaješ tehnologiju pa vremenom pređeš u menadžment.“
    Ne bih se slozio. Iako sam pocetak svoje karijere proveo fokusiran na programiranje, upoznao sam puno sjajnih product ljudi koji nikada profesionalno nisu programirali. Npr bivsi kolega koji je sada Principal Product Manager za AT&T u zivotu nije napisao liniju koda na poslu.

    „videćete da 95% uspešnih je započeo IT stručnjak a ne Megableja menadžer“
    Nisam siguran da li postoji neka globalna kompanija koja je zapoceta od strane nekoga sa Megatrenda? Ako jeste, voleo bih da znam koja? Odakle je izvadjena statistika za 95%?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Godina u kojoj smo uništili srpski IT

Da, pričam o izmenama zakonskih regulativa vezanih za porez na dohodak građana. Po ko zna koji put imamo šansu da uradimo nešto veliko i sami uprskamo, kao reprezentacija u fudbalu.

Mobilno

Google i u Beogradu omogućio pregled javnog gradskog prevoza!

Google Maps od danas su konačno omogućile korisnicima u Beogradu da na svojim pametnim telefonima dobiju uvid u kretanje gradskog prevoza, cene karte i druge bitne informacije o GSP-u.

Kultura 2.0

Mogu li dva prijatelja iz IT-ja pozicionirati Srbiju na mapi evropskih biciklista – kroz projekat Serbia Upside Down?

Dvojica kolega i prijatelja koji rade u IT industriji svoju ljubav prema biciklizmu i putovanjima spojili su u projekat pod nazivom 'Serbia Upside Down'. Njihova ideja je da se kroz velike biciklističke ture u Srbiji naša zemlja približi njihovim kolegama IT-jevcima iz Zapadne Evrope kao vredno turističko mesto. O čemu se tu zapravo radi?

Propustili ste

Internet marketing

Neil Skehel: Želimo da podignemo svest o značaju CX-a u Srbiji kroz dodelu nagrada

Kompanija 'Awards International' koja dodeljuje biznis nagrade širom sveta otvara prve 'Customer Experience' nagrade i za naš region - u Beogradu. Direktor i osnivač ove firme otkriva nam više detalja o predstojećem događaju i daljim planovima za poslovanje u Srbiji i regionu.

Kultura 2.0

Da li je vaša AliExpress porudžbina bezbedna od korona virusa?

Sve oči svetske javnosti okrenute su ka Kini koja se, u ovom trenutku, bori sa širenjem smrtonosnog korona virusa. I dok čekamo da saznamo da li postoji rešenje za ovaj ozbiljan globalni zdravstveni problem, zapitali smo se - da li virus koji je par hiljada kilometara daleko može da se prenese i robom sa AliExpress-a?

Kultura 2.0

CM-ovi su oči, uši i glas vaših brendova i kompanija na Internetu – i neće skoro nestati

Danas se obeležava dan Community Manager-a i zato smo se zapitali dokle ćemo slaviti ovu profesiju i gde su uopšte CM seniori.

Tehnologija

Kako paušalci mogu pristupiti svom eSandučetu i poreskom rešenju za 2020. godinu?

Januar 2020. za preduzetnike paušalce doneo je još jednu novost – rešenje o porezu direktno u njihovo eSanduče. Međutim, sudeći po reakcijama preduzetnika, taj proces nije jednostavan kao što izgleda. O tome šta vam je sve potrebno kako biste pristupili rešenju o prispelim obavezama analiziramo u nastavku teksta.

Gaming

Igre niškog gaming studija Peaksel preuzete su više od 300 miliona puta, a njihov kvalitet prepoznao je i Google

Niški gejming studio Peaksel može se pohvaliti sa čak 330 miliona preuzimanja svojih igara sa poznatih prodavnica kao što su App Store i Google Play. Ovo je njihova priča.

Ekskluzivno

Ako želimo dalji rast srpskog startap ekosistema, potrebna nam je podrška institucija – pokazuje Startap skener

Srpski startap ekosistem, iako je i dalje po veličini, resursima i iskustvu mali i nalazi se tek u prvoj fazi razvoja, jedan je od najbrže rastućih u odnosu na ekosisteme koji se nalaze u istoj fazi - zaključak je istraživanja Startap skener. Šta moramo promeniti kako bismo održali taj rast?