Programeri ne mogu sami da grade velike proizvode - potrebni ste im i vi

Programeri ne mogu sami da grade velike proizvode – potrebni ste im i vi, društvenjaci

Par drugara koji zajedno sede u mračnoj garaži, kodiraju po celu noć i na kraju prave revolucionarnu aplikaciju koja kroz par meseci zarađuje milijarde. Sigurno ste čuli za ovakav romantični stereotip? Međutim, u realnosti stvari više ne funkcionišu na taj način. Product kompanije danas imaju drugačiji razvojni put za koji je neophodno imati više različitih programerskih i neprogramerskih pozicija.

Product kompanija je zapravo kompanija čiji se biznis model bazira na izgradnji i prodaji sopstvenih softverskih proizvoda. Veliki broj IT kompanija u Srbiji okrenut je prema outsource modelu, tj. ka tome da isključivo zarađuju od toga što iznajmljuje programere stranim kompanijama (nasuprot prodaji sopstvenih softverskih proizvoda). S druge strane, ja lično verujem da u našoj zemlji postoji veliki potencijal za izgradnju sjajnih proizvoda koji mogu da rešavaju probleme na globalnom nivou.

Šta je Product Owner?

Posao kojim se bavim zove se Product Ownership. Dok ostatak tima najbolje zna kako da izgradi i isporuči softver, moj posao je da im objasnim šta je potrebno korisnicima i da svima jasno stavim do znanja šta je prioritet.

Merilo mog posla je da povratak uložene investicije (Return On Investment, ROI) bude što veći i koliko su stakeholder-i (ljudi koji imaju interes u proizvodu) zadovoljni. Na kraju dana, Product Owner snosi odgovornost za uspeh proizvoda.

Da li moram da znam da programiram da bih radio u IT industriji?

Da li je znanje programiranja velika prednost za obavljanje neprogramerskih poslova u Product kompanijama? Apsolutno jeste. Iako moj posao ne zahteva da pišem kod, godine koje sam proveo programirajući mi mnogo znače u komunikaciji sa programerima i u donošenju raznih odluka oko proizvoda.

Da li je znanje programiranja preduslov za obavljanje neprogramerskih poslova u Product kompanijama? Apsolutno nije. Neki od najsposobnijih i najproduktivnijih kolega sa kojima sam radio ne bi znali da objasne razliku između programskih jezika Java i JavaScript, čak i da im stavite milion dolara na sto ispred njih kao nagradu za tačan odgovor. Kao primer navešću kolegu koji se bavi kontrolom kvaliteta softvera. On je završio Menadžment u kulturi, ali je zbog svoje posvećenosti, radoznalosti i pedantnosti postao toliko dobar u svom poslu da bih poželeo da mi bude oslonac na svakom proizvodu koji ću ubuduće izgraditi.

Koji sve poslovi još postoje?

Razni razgovori koje sam vodio tokom proteklih par godina, doveli su me do toga da verujem kako većina mladih ljudi u Srbiji ne zna da neprogramerski poslovi u IT-ju uopšte postoje. Ni ja nisam znao kada sam ulazio u svet programiranja, jedino čega sam bio svestan je da će mi neki menadžer govoriti šta bi sledeće trebalo da programiram. Voleo bih da mi je neko mnogo ranije objasnio kako stvari zapravo funkcionišu.

Evo nekoliko primera poslova koji su neophodni kompanijama da bi se proizvod izgradio i dostavio na tržište:

  • Scrum Master se brine o procesu i isporuci toga šta se gradi. Osoba koja je Scrum Master je tu da pomogne svima u timu da obavljaju svoje dužnosti i da uvek preispituje kako organizacija može biti još efikasnija.
  • Quality Assurance je osoba koja testira ono što su programeri uradili prateći dokumentaciju i brine se da je ono što je urađeno u skladu sa standardima kvaliteta. Iako je za ovu poziciju idealno imati programersko znanje (kako bi se testiranje automatizovalo), veliki broj kompanija ima potrebu za ljudima koji „ručno“ testiraju aplikacije.
  • Business Developer je osoba zadužena za pronalaženje novih prilika za rast i ostvarivanje novih partnerstava između organizacija.
  • Account Manager se bavi održavanjem odnosa sa postojećim klijentima u cilju zadržavanja postojećeg ugovora i otkrivanja novih mogućnosti saradnje.
  • Customer Support je osoba koja je zadužena da pomogne klijentima ukoliko imaju bilo kakav problem u korišćenju aplikacije i da, ukoliko ne može sama da dođe do rešenja, objasni problem programerskom timu.

Ovo čak nije ni cela lista. Svi poslovi koje sam naveo su jako zahtevni i veoma stresni, svi oni zahtevaju određene veštine i konstantno usavršavanje, ali su takođe put ka sjajnoj karijeri i način da se učestvuje u izgradnji nečega što rešava probleme za puno ljudi širom sveta. Način da se postane deo industrije koja ne poznaje granice i gde se napreduje onoliko brzo koliko je tvoj doprinos značajan.

Moj savet svima koji tek ulaze u industriju je da urade sledeće:

  1. Istražuj, istražuj, istražuj! Internet je prepun informacija o svim mogućim poslovima i nudi više resursa za učenje nego što ćeš ikada stići da pročitaš. Nijedan kurs te neće preko noći učiniti ekspertom i pomoći ti da odmah nađeš posao svojih snova.
  2. Pronađi problem koji želiš da rešiš. Ako te pomaganje ljudima čini srećnim, Customer Support bi mogao da bude dobar karijerni put za tebe. Motivaciono pismo koje objašnjava tvoju rešenost da radiš taj posao ponekada može da vredi više nego godine staža u CV-ju.
  3. Izađi iz komfort zone. Nalaženje prvog posla u IT industriji je verovatno lakše nego prvih godinu dana u skroz novom okruženju gde se sve kreće suludom brzinom.
  4. Nastavi da učiš. Osoba u IT kompaniji koja prestane da uči nove stvari uglavnom jako brzo postane bezvredna. Neke od tehnologija koje su ugledale svetlost dana pre par godina danas se smatraju zastarelim.
  5. Nikada ne možeš poznavati dovoljno ljudi, niti čuti suviše novih ideja. U Beogradu i Novom Sadu se održava puno konferencija, a u dosta gradova u Srbiji organizuje se sve više meetup i networking događaja.

Svi trendovi pokazuju da će se u Srbiji graditi jos više proizvoda i da će potreba za ovakvim pozicijama biti sve veća. Izvesno je i da će se pojaviti vrste poslova u IT industriji koje još uvek ne postoje. Ono što je apsolutno sigurno je da je na mladim generacijama ljudi da izgrade dalji put kako će se naša ekonomija razvijati.

Ukoliko sami ne verujemo da možemo da uspemo, uspeh će odneti neko drugi. Zato pozivam sve da se najpre informišu, a nakon toga možda i pronađu svoje mesto u IT-ju. #DigitalnaKarijera vam može pomoći u tome!

Ostavi komentar

  1. Goran

    Goran

    4. 5. 2018. u 10:47 Odgovori

    Ovo je klasičan kompleks „društvenjaka“. Product owner ili Product manager možeš postati samo ako apsolutno poznaješ tehnologiju pa vremenom pređeš u menadžment. Inovacija se uvek rađa iz prethodnog iskustva. Ako pogledate kompanije globalno, videćete da 95% uspešnih je započeo IT stručnjak a ne Megableja menadžer. Jedino gde bih se složio je da je „društvenjak“ poželjan ali ne i neophodan za uspeh u IT industriji.

  2. Dragan

    Dragan

    7. 5. 2018. u 16:07 Odgovori

    „Product owner ili Product manager možeš postati samo ako apsolutno poznaješ tehnologiju pa vremenom pređeš u menadžment.“
    Ne bih se slozio. Iako sam pocetak svoje karijere proveo fokusiran na programiranje, upoznao sam puno sjajnih product ljudi koji nikada profesionalno nisu programirali. Npr bivsi kolega koji je sada Principal Product Manager za AT&T u zivotu nije napisao liniju koda na poslu.

    „videćete da 95% uspešnih je započeo IT stručnjak a ne Megableja menadžer“
    Nisam siguran da li postoji neka globalna kompanija koja je zapoceta od strane nekoga sa Megatrenda? Ako jeste, voleo bih da znam koja? Odakle je izvadjena statistika za 95%?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Gaming

Kako objaviti video igru ili aplikaciju na Google Play i AppStore – korak po korak

Imate ideju za video igru na pametnim telefonima, razradili ste biznis plan, krenuli u razvoj, došli do finalne verzije i sledeći korak je plasiranje proizvoda na AppStore i Google Play. U nastavku vam objašnjavamo kako da prevaziđete poslednji izazov i uspešno lansirate svoju igru ili aplikaciju u 'svet'.

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Startapi i poslovanje

Google bi mogao da akvizira Nutanix – šta to znači za Srbiju?

Poslednjih dana u svetskim medijima kruže glasine kako bi kompanija Alphabet koja stoji iza Google-a mogla akvizirati Nutanix kao deo strategije za dalje unapređenje svoje 'cloud' platforme. Da li će se to odraziti na srpski ogranak ove kompanije?

Mobilno

Da li je Apple i dalje inovativan ili mi to samo ne vidimo?

Teatar nazvan po jednom od najvećih tehnoloških genija pre dva dana bio je svedok još jednog Apple događaja - verovatno i najdosadnijeg do sada.

Tehnologija

Gežeti sa platforme Aliexpress koji vam mogu olakšati život, a pristupačni su svima

Škola je počela, od povratka u amfiteatre fakulteta ima još tri nedelje, te je ovo prava prilika da vam predstavimo vodič sa nekoliko pristupačnih Aliexpress gedžeta sa koji vam mogu olakšati svakodnevicu.

Gaming

Nordeus Hub: Počinje sa radom besplatan ‘co-working’ za potrebe gejming zajednice i studente

Danas počinje sa radom Nordeus Hub, besplatan 'co-working' prostor na Novom Beogradu koji je specijalno kreiran za potrebe gejming industrije, a namenjen razvoju indie gejm timova, startapova i osnaživanju talenata sa ciljem unapređenja ekosistema igara u Srbiji.

Internet marketing

Webiz edukacija konačno stiže u Niš i to na temu DIGITALNE EKONOMIJE

Vladimir Kovač za Netokraciju govori o Webiz edukaciji u Nišu i programu koji će se tokom dvodnevnog događaja baviti različitim aspektima digitalne ekonomije.