Programeri ne mogu sami da grade velike proizvode - potrebni ste im i vi

Programeri ne mogu sami da grade velike proizvode – potrebni ste im i vi, društvenjaci

Par drugara koji zajedno sede u mračnoj garaži, kodiraju po celu noć i na kraju prave revolucionarnu aplikaciju koja kroz par meseci zarađuje milijarde. Sigurno ste čuli za ovakav romantični stereotip? Međutim, u realnosti stvari više ne funkcionišu na taj način. Product kompanije danas imaju drugačiji razvojni put za koji je neophodno imati više različitih programerskih i neprogramerskih pozicija.

Product kompanija je zapravo kompanija čiji se biznis model bazira na izgradnji i prodaji sopstvenih softverskih proizvoda. Veliki broj IT kompanija u Srbiji okrenut je prema outsource modelu, tj. ka tome da isključivo zarađuju od toga što iznajmljuje programere stranim kompanijama (nasuprot prodaji sopstvenih softverskih proizvoda). S druge strane, ja lično verujem da u našoj zemlji postoji veliki potencijal za izgradnju sjajnih proizvoda koji mogu da rešavaju probleme na globalnom nivou.

Šta je Product Owner?

Posao kojim se bavim zove se Product Ownership. Dok ostatak tima najbolje zna kako da izgradi i isporuči softver, moj posao je da im objasnim šta je potrebno korisnicima i da svima jasno stavim do znanja šta je prioritet.

Merilo mog posla je da povratak uložene investicije (Return On Investment, ROI) bude što veći i koliko su stakeholder-i (ljudi koji imaju interes u proizvodu) zadovoljni. Na kraju dana, Product Owner snosi odgovornost za uspeh proizvoda.

Da li moram da znam da programiram da bih radio u IT industriji?

Da li je znanje programiranja velika prednost za obavljanje neprogramerskih poslova u Product kompanijama? Apsolutno jeste. Iako moj posao ne zahteva da pišem kod, godine koje sam proveo programirajući mi mnogo znače u komunikaciji sa programerima i u donošenju raznih odluka oko proizvoda.

Da li je znanje programiranja preduslov za obavljanje neprogramerskih poslova u Product kompanijama? Apsolutno nije. Neki od najsposobnijih i najproduktivnijih kolega sa kojima sam radio ne bi znali da objasne razliku između programskih jezika Java i JavaScript, čak i da im stavite milion dolara na sto ispred njih kao nagradu za tačan odgovor. Kao primer navešću kolegu koji se bavi kontrolom kvaliteta softvera. On je završio Menadžment u kulturi, ali je zbog svoje posvećenosti, radoznalosti i pedantnosti postao toliko dobar u svom poslu da bih poželeo da mi bude oslonac na svakom proizvodu koji ću ubuduće izgraditi.

Koji sve poslovi još postoje?

Razni razgovori koje sam vodio tokom proteklih par godina, doveli su me do toga da verujem kako većina mladih ljudi u Srbiji ne zna da neprogramerski poslovi u IT-ju uopšte postoje. Ni ja nisam znao kada sam ulazio u svet programiranja, jedino čega sam bio svestan je da će mi neki menadžer govoriti šta bi sledeće trebalo da programiram. Voleo bih da mi je neko mnogo ranije objasnio kako stvari zapravo funkcionišu.

Evo nekoliko primera poslova koji su neophodni kompanijama da bi se proizvod izgradio i dostavio na tržište:

  • Scrum Master se brine o procesu i isporuci toga šta se gradi. Osoba koja je Scrum Master je tu da pomogne svima u timu da obavljaju svoje dužnosti i da uvek preispituje kako organizacija može biti još efikasnija.
  • Quality Assurance je osoba koja testira ono što su programeri uradili prateći dokumentaciju i brine se da je ono što je urađeno u skladu sa standardima kvaliteta. Iako je za ovu poziciju idealno imati programersko znanje (kako bi se testiranje automatizovalo), veliki broj kompanija ima potrebu za ljudima koji “ručno” testiraju aplikacije.
  • Business Developer je osoba zadužena za pronalaženje novih prilika za rast i ostvarivanje novih partnerstava između organizacija.
  • Account Manager se bavi održavanjem odnosa sa postojećim klijentima u cilju zadržavanja postojećeg ugovora i otkrivanja novih mogućnosti saradnje.
  • Customer Support je osoba koja je zadužena da pomogne klijentima ukoliko imaju bilo kakav problem u korišćenju aplikacije i da, ukoliko ne može sama da dođe do rešenja, objasni problem programerskom timu.

Ovo čak nije ni cela lista. Svi poslovi koje sam naveo su jako zahtevni i veoma stresni, svi oni zahtevaju određene veštine i konstantno usavršavanje, ali su takođe put ka sjajnoj karijeri i način da se učestvuje u izgradnji nečega što rešava probleme za puno ljudi širom sveta. Način da se postane deo industrije koja ne poznaje granice i gde se napreduje onoliko brzo koliko je tvoj doprinos značajan.

Moj savet svima koji tek ulaze u industriju je da urade sledeće:

  1. Istražuj, istražuj, istražuj! Internet je prepun informacija o svim mogućim poslovima i nudi više resursa za učenje nego što ćeš ikada stići da pročitaš. Nijedan kurs te neće preko noći učiniti ekspertom i pomoći ti da odmah nađeš posao svojih snova.
  2. Pronađi problem koji želiš da rešiš. Ako te pomaganje ljudima čini srećnim, Customer Support bi mogao da bude dobar karijerni put za tebe. Motivaciono pismo koje objašnjava tvoju rešenost da radiš taj posao ponekada može da vredi više nego godine staža u CV-ju.
  3. Izađi iz komfort zone. Nalaženje prvog posla u IT industriji je verovatno lakše nego prvih godinu dana u skroz novom okruženju gde se sve kreće suludom brzinom.
  4. Nastavi da učiš. Osoba u IT kompaniji koja prestane da uči nove stvari uglavnom jako brzo postane bezvredna. Neke od tehnologija koje su ugledale svetlost dana pre par godina danas se smatraju zastarelim.
  5. Nikada ne možeš poznavati dovoljno ljudi, niti čuti suviše novih ideja. U Beogradu i Novom Sadu se održava puno konferencija, a u dosta gradova u Srbiji organizuje se sve više meetup i networking događaja.

Svi trendovi pokazuju da će se u Srbiji graditi jos više proizvoda i da će potreba za ovakvim pozicijama biti sve veća. Izvesno je i da će se pojaviti vrste poslova u IT industriji koje još uvek ne postoje. Ono što je apsolutno sigurno je da je na mladim generacijama ljudi da izgrade dalji put kako će se naša ekonomija razvijati.

Ukoliko sami ne verujemo da možemo da uspemo, uspeh će odneti neko drugi. Zato pozivam sve da se najpre informišu, a nakon toga možda i pronađu svoje mesto u IT-ju. #DigitalnaKarijera vam može pomoći u tome!

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Office Talks Podcast

Kako doći do investicije za vaš startap?

Gost 195. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Rakčević koji je sa nama podelio svoj preduzetnički put i iskrene savete za sve koji planiraju da osnuju startap u Web3 ili nekom drugom sektoru IT industrije.

Startapi i poslovanje

Kako je Slobodan pobegao iz Beograda na Rtanj gde spaja IT i poljoprivredu?

U podnožju planine Rtanj, zajedno sa svojom porodicom pobegao je od gradske vreve i stresnog života. Tamo uzgajaju lekovito bilje od kojeg proizvode preparate dostupne na portalu Royal Balm.

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki Lupa Technology osigurao investiciju od $1,8 miliona – sledi širenje poslovanja

Lupa Technology je na misiji da značajno unapredi upravljanje podacima u građevinskoj industriji. Ova srpsko-američka platforma, sa sedištem u Njujorku i Beogradu, upravo je zatvorila rundu ulaganja od $1,8 miliona kako bi podstakla svoju ekspanziju.

Propustili ste

Intervju

Endava: Program dualnog obrazovanja stvara IT budućnost Srbije

 Ukoliko nastojimo da razvijamo IT industriju i digitalnu ekonomiju u Srbiji, jedan od temelja za to jeste obrazovanje i dolazak novih mladih talentovanih ljudi. Velike IT kompanije, poput Endave, igraju važnu ulogu u procesu izgradnje i edukacije budućih stručnjaka.

Karijere

Učenike u Srbiji više ne zanima IT: Istina ili medijski spin?

'Đaci neće u programere' odjeknulo je u svim medijima nakon završenog prijemnog za srednje škole i gimnazije. Da li je zaista tako i zbog čega ove godine ima manje upisanih đaka na IT smerove u gimnazijama, pročitajte u analizi koja sledi.

Office Talks Podcast

Mily Tech: Startap koji pomaže da vam paketi stižu na vreme

Gost 197. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Zlatković, osnivač i CEO kompanije Mily Technologies. On nam je predstavio razvojni put kompanije — od osnivanja do milionske investicije i planova za budućnost!

Intervju

Mastercard lansirao alat ‘Shopping Muse’ za jednostavnu i personalizovanu kupovinu

Kompanija Mastercard je razvila novi alat 'Shopping Muse' koji je zasnovan na AI tehnologiji a sve u cilju da se napravi veliki korak ka interaktivnijoj i angažovanijoj trgovini u budućnosti. 

Sponzorisano

Kako strani eksperti iz kompanije ABBYY ocenjuju IT tržište rada u Srbiji?

Predviđaju da će Srbija od 'outsourcing' regrutnog centra postati atraktivna tehnološka lokacija na globalnom tržištu, ali je prethodno potrebno preduzeti određene korake ka ostvarivanju tog cilja.

Intervju

Može li veštačka inteligencija pomoći u izgradnji održivih energetskih sistema i poslovanja?

Koliko bi i na koji način integracija AI tehnologije mogla da utiče na unapređenje rešenja u energetskom sektoru, ali i na poslovanje jedne kompanije? Odgovor na ovo pitanje dobili smo u razgovoru sa Jelenom Pejković iz kompanije Schneider Electric.