Digital Arrow iz Novog Sada fokusira se na 'premium core' igre

Digital Arrow iz Novog Sada fokusira se na ‘premium core’ igre i uskoro predstavlja novi projekat

Ove nedelje imao sam priliku da posetim Novi Sad i da budem gost još jednom talentovanom game dev timu u Srbiji pod nazivom Digital Arrow. Sa njegovim osnivačima Norbertom i Ferencom razgovarao sam o poslovanju ovog studija.

Otvaranje novog i modernog poslovnog prostora u centru pomenutog grada bila je prava prilika da i zvanično upoznam ekipu koja stoji iza Digital Arrow studija koja je vremenom porasla na 32 zaposlena koji rade na razvoju video igara. Ovaj studio je već šest godina zvanično prisutan na gaming tržištu, tačnije od 2015. godine kada je i osnovan u Novom Sadu.

Tadašnja ideja osnivača za osnivanjem game development studija bila je bazirana na strasti, želji i neiscrpnoj kreativnosti prema stvaranju video igara, što čitavom timu i danas predstavlja put kojim se vode ka razvoju gaming naslova za PC i konzole. Činjenica da su svi u studiju u duši gejmeri samo olakšava njihov kranji cilj, a to je da Digital Arrow postane regionalni lider u razvoju video igara.

Ipak, kako to u bilo kom obliku preduzetništva biva, širenje tima i uspeh koji su do sada u pomenutoj game dev kompaniji postigli, ne bi bio moguć bez talentovanog tima i negovanja organizacione kulture, poverenja i saradnje među kolegama. Ključ uspeha Digital Arrow-a, njihovu poslovnu strukturu i planove koje spremaju u svojoj kuhinji, teme su koje otkrivamo u prvom intervjuu na Netokraciji sa ovom kompanijom.

Gejmeri potvrdili da je Aquanox Deep Descent kvalitetan projekat

Aktuelna pandemija korona virusa izmenila je način na koji živimo i radio a koja je opet uticala na svaki segment industrije. Ferenc Giric, suosnivač Digital Arrow-a, zajedno sa Norbertom Vargom, kaže da je ova situacija izazov koji je tim izmestio iz zone komfora i samim tim je došao kao idealna prilika za postavljanje nove poslovne strategjije, što je i bilo neophodno, pre svega za dobrobit zaposlenih i samog biznisa na duže staze.

Čak i za vreme pandemije u studiju se vredno radilo, pa je tim porastao u toku prošle ali i tokom ove godine.

Sa druge strane, Ferenc dodaje da su strategija odlaska u kućni režim rada a zatim i strategija povratka u novi studio bili veliki izazov za čitav tim koji je pod pritiskom pandemije pokazao svoju agilnost i spremnost na brze promene:

Postavljanjem visokih standarda rada, dobrim strateškim planiranjem, fleksibilnim pristupom, kao i unapređenjem procesa, u poslednjih godinu dana uspeli smo da duplo obogatimo tim novim talentima. Takođe, dok smo bili u kućnom režimu rada nismo se plašili razvoja, novog zapošljavanja, znanja. Svaki naredan nivo nam je bio interesatninji.

Trenutno, naš celokupni tim je sačinjen od tridesetak talentovanih profesionalaca, koji teže stvaranju inovativnih projekata. Ključnu ulogu u stvaranju video igara čini naš kreativni tim uz stalnu, nesebičnu podršku Team operations-a, koji zajedno sa ostalim kolegama utiču na podržavajuću organizacionu kulturu.

Ipak, Ferenc i njegova koleginica Gordana Buhač (HR Manager) nam otkrivaju da je jedan od najvećih poslovnih izazova na početku pandemije bio strah od nepoznatog i strah za sopstveno zdravlje i zdravlje svih zaposlenih. Odluka da se nastavi sa radom od kuće bila je ključna da bi se zaštitilo zdravlje svih kolega i osigurao bezbedan tok posla za šta je u velikoj meri zaslužno održavanje konstantne online edukacije na temu mekih veština, organizacija vremena i ostalo.

Ono što nas je zapravo i najviše zanimalo, a o čemu nam je govorio Norbert, jeste glavni naslov koji je ovaj studio razvijao, a reč je o igri Aquanox Deep Descent čija je glavna radnja smeštena u impozantnim dubinama sveta Aque. Prema rečima našeg sagovornika, ovo je igra u kojoj su igrači u ulozi sveže probuđenih operativaca, a proveli su veliki broj godina u hibernaciji.

Pred timom je za sada mnogo zadataka. Sa jedne strane rad na postojećim projektima i sa druge rad i osmišljanje novi naslova igara.

“S obzirom na to da igra predstavlja postapokaliptičnu baladu o ostacima čovečanstva koji preživljavaju u okeanskim dubinama, glavna misija igrača jeste da upravlja raznim borbenim podmornicama i uz pomoć njih prevazilazi uzbudljive i izazovne misije Aquanox sveta”, kaže Norbert i dodaje:

Razvoj igre odvijao se u nekoliko faza: prvo smo razvijali razne prototipe, pa odradili Kickstarter kampanju, a nakon toga smo krenuli u punu produkciju. Usred svega toga, menjali smo game engine, a isto tako smo se trudili da pratimo reakcije igrača i njihove komentare, kako bismo napravili igru koja će zadovoljiti stare fanove serijala, ali istovremeno  privući nove igrače. Nije bio baš najjednostavniji proces.

Susreli smo se sa dosta izazova oko tehnologije, ali je to doprinelo razvoju novih pristupa, koji do tada nisu postojali unutar Unreal Engina-a. Sa današnjom tehnologijom bi razvoj igre, kao što je na primer, Aquanox Deep Descent, bila manje izazovna avantura. Ova igra nam je bila velika motivacija, prilika za učenje i razvijanje novih inovativnih pristupa i rešenja.

Ono što je važno za ceo tim iz Digital Arrow-a, jeste da su utisci gejmera za sada dobri, kao i da je stigao veliki broj povratnih informacija koje su služile kao ključan alat za dalji razvoj i unapređenje ove igre. Norbert dodaje i da je pored pohvala bilo raznih prigovora, što je i očekivano za jedan veliki i kompleksni projekat.

Imajući u vidu da treba da ispune očekivanja fanova koji su željni doživljaja nostalgije, jer su igrali igru odavno, a sa druge strane i nove igrače koji su očekivali rešenja koja prate današnje trendove, nije bilo lako naći zlatnu sredinu. “Sve to kada stavimo na stranu, smatramo da je produkcija uspešna i gledamo na nju kao na uspeh koji je doprineo da se Digital Arrow razvije u jedan ozbiljan game dev studio”, iskren je bio Norbert.

Ulazak u nove i moderne kancelarije, znatno će nastojati na efikasnosrt rada zaposlenih u ovom gaming studiju.

Cilj je stvoriti kvalitetne game naslove koji će Srbiju pozicionirati na mapi ove industrije

Na pitanje Netokracije na kojim projektima i žanrovima studio trenutno radi, Ferenc nažalost nije mogao da nam otkrije previše detalja, ali ono što je sigurno jeste da već sada tim uveliko radi na velikim i zanimljivim projektima, dok će se detaljnije informacije o samom projektu uskoro i zvanično saznati. Ono što je za sada glavna misija kompanije, dodaje Ferenc, jeste stvaranje premium core igara i tim neće nastojati da to promeni u dolazećem periodu.

Ono što može da bude opcija jeste da će se možda negde u budućnosti pokrenuti neke ideje u smeru free to play igara (za PC/ konzole), ili možda diviziju za razvoj mobilnih igara, ali to su za sada samo dugoročni planovi. Govoreći o modelima finansiranja, Norbert nam je otkrio da se na samom početku Digital Arrow finansirao iz ličnih prihoda, kao i da za sada tim nije u aktivnoj potrazi za investicijom, ali su uvek otvoreni za upoznavanje, dobro druženje i razmenu interesantnih ideja.

Pred sam kraj razgovora, naši sagovornici su vrlo rado sumirali i svoje viđenje game dev industrije u Srbiji gde se i sami slažu da je nedostatak konkretne podrške od strane države još uvek prisutan problem:

Međutim, iz godine u godinu se to stanje poboljšava zahvaljujući Srpskoj asocijaciji industrije video igara (SGA), koja je svojim trudom i nesebičnim zalaganjem doprinela rastu i razvoju ove industrijske grane, kako kod nas u zemlji, tako i u regionu.

Isto tako, jako bi nam puno značila zdrava međusobna poslovna saradnja kompanija iz industrije video igara, što bi podrazumevalo izbegavanje aktivnog headhunting-a iz konkurentskih studija, jer to ozbiljno može oštetiti male perspektivne timove.

Pored svega navedenog, naravno jako nam fali formalne edukacije pomoću koje bi mladi, ambiciozni kreativci mogli da krenu da se razvijaju u smeru developmenta. Srećom, i tu smo mogli da uočimo pomak i nadamo se da će ta tendencija da se nastavi u pravom smeru.

U proteklom periodu Digital Arrow je učestvovao u raznim humanitarnim akcijama kao donatori. Jedna od akcija u kojoj su učestvovali je dobrotvorna akcija “Majca jedna donacije vredna”. Takođe, učestvovali su u Humanitarnom CS:GO turniru i BELhospice Game Night-u koji su za cilj imali prikupljanje sredstava za sve one koji se već duže vreme bore sa zdravstvenim poteškoćama.

Ono što u narednom periodu predstoji za tim iz Novog Sada jeste rad na izazovnim projektima u okviru kojih se koriste napredne tehnologije, ali i stvaranje igara koje će naš region postaviti na mapu poželjnih game development okruženja u svetu.

Što se tiče samog tima, on se aktivno širi i zapošljava, tražeći nove talente koji bi se pridružili timu, a ideja je da se ekipa Iz Digital Arrow-a postepeno proširuje perspektivnim talentima, što će im u budućnosti omogućiti prihvatanje novih i većih poslovnih izazova.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

E-commerce

Glovo dostavljačima zarada od 500 do 600 evra – strani dostavljači rade u skladu sa zakonom

Direktor kompanije Glovo Srbija u razgovoru sa medijima približio je poslovanje ove kompanije u periodu nakon akvizicije servisa Donesi.

Ekskluzivno

NCR otvorio novu zgradu : 30.000 m² najsavremenijeg tehnološkog kampusa u Beogradu vrednog $100 miliona

Donosimo vam ekskluzivne fotografije novog NCR tehnološkog kampusa koji je danas otvoren u prestonici, a u kojem će uskoro raditi više od 5.000 zaposlenih.

Startapi i poslovanje

Continentalovih četiri godine u Srbiji – direktor Saša Ćoringa o IT zajednici, subvencijama i daljem rastu

Prvi put od dolaska nemačkog Continentala u Novi Sad, razgovaramo o zapošljavanju i prilikama za razvoj visokostručnog kadra, proizvodima na kojima rade domaći inženjeri, kao i o daljim planovima kompanije za razvoj poslovanja u Srbiji.

Propustili ste

Karijere

Loš ‘offboarding’ može imati veoma loše posledice po kompaniju – i zato ne otpisujte bivše zaposlene

Zašto je važno imati dobro ustanovljen 'offboarding' proces kada zaposleni odlaze iz kompanije? Zato što nikada ne znate da li će u nekom trenutku odlučiti da se vrate i kakva će iskustva preneti prijateljima iz industrije.

Gaming

Život i rad Nikole Tesle i Mihajla Pupina oživljeni kroz video igre domaćih studija

Najbolji polaznici besplatnog obrazovnog programa Nordeus fondacije i letnje prakse Crater Training Centra napravili su dve igre o našim slavnim naučnicima i premijerno ih prikazali na izložbi u Muzeju nauke i tehnike.

Gaming

ITC Studio iz Niša je među pionirima razvoja VR igara u Srbiji – a do sada su izdali pet naslova na Steamu

O industriji razvoja igara često pišemo na Netokraciji, ali retko smo imali priliku da predstavimo timove koji se bave razvojem VR igara. ITC Studio iz Niša je upravo takav tim.

E-commerce

Glovo dostavljačima zarada od 500 do 600 evra – strani dostavljači rade u skladu sa zakonom

Direktor kompanije Glovo Srbija u razgovoru sa medijima približio je poslovanje ove kompanije u periodu nakon akvizicije servisa Donesi.

Gaming

Fortuna Esports postaje regionalni predstavnik Trova za Balkan – sledi jačanje zajednice i brojni događaji

Streaming platforma za gejmere Trovo i domaći Fortuna Esports napravili su partnerstvo u sklopu kog ova domaća organizacija postaje predstavnik pomenute platforme za ceo Balkan.

Novost

Studio Kerber pokrenuo Kickstarter kampanju za razvoj svoje društvene igre – cilj je $6.000

Domaći tim koji razvija društvene igre Kerber Games pokrenuo je Kickstarter kampanju za svoju novu igru 'Final Challenge'.