Deltin 'Ananas' unaprediće domaći e-commerce ne investicijom od €100 miliona, već brigom o korisnicima. Može li on to?

Deltin ‘Ananas’ unaprediće domaći e-commerce ne investicijom od €100 miliona, već brigom o korisnicima. Može li on to?

Kompanija Delta Holding najavila je da nakon 30 godina poslovanja u različitim oblastima u 2021. godini ulazi u e-commerce. Analiziram kako bi novi biznis mogao da izgleda i na čemu se mora zasnivati kako bi se takmičio sa konkurencijom.

Znate onaj vic kada učiteljica da razredu zadatak da napišu rečenicu koja u sebi sadrži reč ANANAS i onda se kao javi Perica i baci foru za ćaleta A NA NAS nije mislio. OK, možda mi vicevi nisu jača strana, ali kao neko ko prati dešavanja na domaćoj i regionalnoj e-commerce sceni red je da prokomentarišem vest o ulasku kompanije Delta Holding u e-commerce i to lansiranjem novog “regionalnog Amazona” po imenu Ananas.

Ovu vest kompanija je objavila krajem januara, a najveći broj domaćih medija preneo je saopštenje bez neke značajnije analize o tome kako bi zapravo Delta to mogla da uradi i koje su slabe tačke Internet trgovine na domaćem terenu. Investiranje 100 miliona evra kroz 5 godina u novi biznis je cool, ali znate šta je takođe cool? Promena svesti potrošača, unapređenje čitave industrije, uvođenje nekih novih stvari, kao i popravljanje onih sa kojima se i trgovci i kupci muče već godinama.

U narednih nekoliko paragrafa izneću svoje mišljenje o tome koje to probleme Delta mora da neutrališe kako bi ananas.rs bio hit ne samo u Srbiji, već i u regionu.

Abrakadabra, ko sam ja?

Vratimo se prvo nekoliko godina unazad. Sada već davne 2016. godine u Hrvatskoj je predstavljena Abrakadabra kao Agrokorov vizionarski odgovor na e-commerce sektor koji je bio u porastu. Plan je od starta bio da A007, kako je bilo tajno ime ovog projekta, zaživi kao regionalna platforma s obzirom na prisutnost Agrokora u zemljama bivše Jugoslavije.

Danas, 2021. godine, svi znamo kako se priča o Agrokoru završila, no vizija da jedna kompanija takvog kalibra treba da bude pokretač promena na domaćem e-commerce tržištu nastavila je da golica pamet mnogih, i to pogotovo u godini u kojoj je globalna pandemija pokazala koliko je ovaj sektor jak i koliko se za kratko vreme razvio.

Drugim rečima, sasvim je logično da Delta Holding želi svoje parče e-commerce pite. Potpredsednica Delte za strategiju i razvoj, Marija Desivojević Cvetković, izjavila je u saopštenju krajem januara:

Sa finansijskom snagom i investitorskim iskustvom koje ima Delta, uvereni smo da možemo da stvorimo regionalnog džina u online trgovini. Ananas će korisnicima ponuditi nešto na šta nisu navikli u domaćoj trgovini, a što imaju samo najveći globalni trgovci poput Amazona ili AliExpressa. Na samom početku pokrićemo tržište Srbije, ali sa namerom da vrlo brzo budemo prisutni na tržištima bivše Jugoslavije, plus Albanija.

Čitajući različite tekstove u dnevnim novinama primetno je poređenje novog projekta sa kompanijama kao što su Amazon i AliExpress, što ni sam Miroslav Mišković ne skriva. 100 miliona investicije koliko je namenjeno za novi biznis jeste ozbiljna svota novca, ali ukoliko mene pitate to nisu kompanije sa kojima će se Ananas u početku takmičiti.

Veću muku mogle bi mu zadati Internet prodavnice kao što je recimo Shoppster koji je u vlasništvu United Grupe i koji takođe cilja na regionalnu prisutnost. Ne treba zaboraviti i to da robu široke potrošnje danas najčešće kupujemo (online) putem specijalizovanih prodavnica, ali i putem velikih oglasnika koji iako po definiciji nisu “čist e-commerce” i dalje zauzimaju ogroman udeo u trgovini prosečnog srpskog korisnika.

Drugim rečima, sportsku opremu najpre ćemo pogledati u Đaku, SportVision-u ili recimo Planeti Sport, tehniku u Tehnomaniji ili Gigatronu, dok ćemo ostale stvari pretraživati na KupujemProdajem ili Sasomange.

Ovo je ujedno i prva velika prepreka sa kojom će se Ananas neminovno susresti. Konkurencija je opaka i velika. Iz ovog ugla čini se da je Srbija bogatije tržište nego što zaista jeste čim imamo toliko izbora kada je Internet trgovina u pitanju. Istina je da je konkurencija odlična stvar za potrošača, ali je retko ko od ovih igrača uveo neku ogromnu novinu koja je u potpunosti promenila i prokrenula tržište na bolje.

Iskreno, čini mi se da će se ova saga sa pokretanjem velikih e-commerce biznisa završiti tako što će doći ili do spajanja domaćih kompanija ili do akvizicije od strane najvećih globalnih igrača koji u ovom trenutku već pripremaju svoj ulazak na tržište Centralne i Istočne Evrope.

No vratimo se na poentu. Ukoliko Ananas želi da zauzme svoj deo kolača tj. pite, tim koji razvija novi biznis moraće da ponudi nešto zaista do sada neviđeno – recimo korisničko iskustvo sa kakvim se do sada nismo susreli. Više o ovome u nastavku teksta.

Da li Ananas može da ponudi sopstvenu kurirsku službu?

Kada biste me pitali koji je to najveći izazov sa kojima se domaći trgovci i kupci suočavaju kada je Internet trgovina u pitanju, ne bi mi trebalo dugo da vam odgovorim – logistika. Iako mnogi ovih dana muku muče i oko uvoza jer COVID-19 je ostavio traga i na tom polju, čim je krenulo vanredno stanje susreli smo se sa “uskim grlom” koje je u potpunosti blokiralo e-commerce u Srbiji.

Kurirske službe tada nisu bile u mogućnosti da skaliraju svoje poslovanje i rezultat toga su bili paketi koji kasne, ali i ona dobro poznata rečenica možete li da siđete ispred? Ruku na srce, tokom 2020. godine rodila su se neka rešenja koja su uspela da pronađu kompromis na ovom polju – Paketomat je recimo jedan od njih. Međutim, da bi se Ananas pohvalio zaista vanvremenskim korisničkim iskustvom smatram da je neophodno rešiti problem dostave – čak i pre prve ispisane linije koda.

Diskutujući o ovoj tezi na Twitteru, skrenuta mi je pažnja i da je Delta vlasnik kompanije DTS (Delta Transportni Sistem) koja bi u startu rešila ovaj problem, barem kada je međugradska isporuka i međudržavna isporuka u pitanju. Bilo bi zanimljivo videti i da se interna sredstva koriste za last mile deliveryali ne treba zaboraviti da su Ananasu na raspolaganju i servisi za dostavu kao što su recimo Glovo, Donesi i Wolt koji bi pored isporuke hrane mogli da budu njihov partner za dostavu manjih paketa. Uostalom, industrija se ionako kreće u tom smeru.

Njihova primena bila bi posebno vidljiva ukoliko se Ananas bude odlučio da korisnicima ponudi nešto kao što je Amazon Prime tj. dostava u narednih 24 časa ili čak istog dana. U takvim rešenjima leži budućnost Internet trgovine – to su oni detalji koji kod korisnika prave zaista pravu razliku.

Halo Ananas? Da li imate robu na lageru?

U prethodnim delovima ovog teksta dotakli smo se konkurencije, korisničkog iskustva i logistike kao značajnih izazova sa kojima bi se Ananas.rs mogao susresti na samom početku. Međutim, kada govorimo o stvarima koje već godinama predstavljaju ozbiljan problem u samom procesu kupovine, ne treba zaboraviti ni onaj koji se tiče dostupnosti robe, a koji u doba globalne pandemije predstavlja još veći rizik po reputaciju trgovca.

Kako bih vam ilustrovao o čemu tačno pričam, uzeću za primer mog prijatelja koji je nedavno postao vlasnik kuće i koji je belu tehniku poručio online putem jednog od najvećih trgovinskih lanaca koji se bavi tehnikom. Kažem poručio, jer robu nikada nije dobio. U realnosti predmet porudžbine nikada nije bio u skladištu trgovca (a nije ga bilo ni kod uvoznika), te je kupac pored nemogućnosti kupovine morao da se suoči i sa užasnim zarobljavanjem novca jer povraćaj nije mogao da ostvari istog dana – prvenstveno zato što je trgovcu trebalo nekoliko dana da i sam shvati da nije u mogućnosti da uveze pomenutu robu.

Verujte mi, ovo je čak i bezbolan slučaj kakvih sam se naslušao. Stvari umeju da budu i mnogo gore, gde kupci svoju robu mogu da čekaju i do mesec i više dana, često se ne pozivajući na svoja prava jer samo žele da završe kupovinu.

Da li je Ananas u mogućnosti da reši ovaj problem? Ne znam, ali se iskreno nadam – pogotovo jer se u saopštenju navodi i to da će kompanija sarađivati sa velikim brojem dobavljača. Jednostavno, ne mogu vam opisati koliko je ovo presudna stvar pored recimo logistike. Ozbiljnost problema može se oslikati i u činjenici da ja kao član UO eCommerce Asocijacije Srbije i neko ko se Internet trgovinom profesionalno bavi već dugi niz godina, u slučaju kupovine robe veće vrednosti najčešće biram plaćanje pouzećem.

Niko od kupaca ne želi da se bavi lagerima i izgovorima. Ili imaš robu ili je nemaš. Što iskreniji budeš sa svojom mušterijom, to su veće šanse da će ti se ona vratiti i naredni put. 

Da li će A NA NAS misliti?

Vratimo se na vic s početka teksta. Iskreno me veseli da vidim ulazak još jednog velikog igrača na tržište Srbije, ali ću biti duboko razočaran ako novotarije izostanu. Miroslav Mišković pohvalio se da Ananas već sada okuplja tim ozbiljnih profesionalaca koji će se u narednom periodu širiti. Uvidom u LinkedIn bazu vidimo da nekih 16 zaposlenih trenutno radi na novm projektu. Novom timu želim puno uspeha u poslu uz poruku da NA NAS kupce itekako misle – jer je to stvar koja će ih odvojiti od konkurencije kako u Srbiji, tako i u regionu.


Zanimaju te vesti o Internet trgovini u Srbiji? Baci pogled na našu e-commerce rubriku u okviru koje ćeš naći originalne priče sa liderima iz industrije, ali i praktične savete na temu kako da pokreneš svoj Internet biznis.


Ostavi komentar

  1. Tole

    Tole

    17. 2. 2021. u 14:08 Odgovori

    Dobra analiza. Iskreno, osim Agrokora meni je na prvu loptu ova vest zvučala i kao hipersonični roleri i leteći automobili Željka Mitrovića. Jedan tajkun se pretvara da je srpski Musk, a drugi bi sada da postane srpski Bezos.

    S obzirom da gotovo sve kurirske službe u Srbiji dostavljaju pakete do 48h (većinu), nisam siguran koliko ima prostora za Amazon Prime tip usluge koja bi svakako morala biti skuplja.

    Saopštenje je izdato sa bombastičnom cifrom koja je tu očigledno da privuče pažnju. Meni je palo na pamet da mogu da rade dve nove stvari: naprave najveći 3PL ili 4PL hub (lageruju i šalju za sebe i druge – pretpostavka je da recimo imaju višak magacinskog prostora ). Imaš višak robe, odnesešim im i oni ti prodaju za procenat + trošak magacioniranja.

    Ipak, navode da targetiraju i Balkan i Albaniju, možda planiraju neku ekspanziju u skladu sa najavama o osnivanju mini shengen unije na delu Balkana? Tj da postanu čvorište za spajanje i logistiku ovih tržišta.

    +1 za razočarenje, u tom slučaju žali bože vremena što si kuckao ovo

  2. Amazonka

    Amazonka

    17. 2. 2021. u 22:16 Odgovori

    Smatram da Ananas treba da preleži još mnogo dečijih bolesti kada se susretne sa realnim problematikama na Srpskom tržištu.

    Iako bi Mišković da bude Srpski Bezos i želi svoj deo kolača, teško da će se zaista prilagoditi potrebama Srpskog tržišta.

    • Vladimir

      Vladimir

      18. 2. 2021. u 11:57 Odgovori

      Ne treba zaboraviti i politiku vraćanja poručenog (sa i bez reklamacije)… Sa domaćim prodavcima sam toliko puta poželeo da mogu da izaberem da garanciju uopšte nemam i platim manje, kako bih kupljeno ako se pokvari u garantnom roku samo prosledio na reciklažu umesto gubljenja silnog vremena na reklamaciju.

    • Rafa

      Rafa

      18. 2. 2021. u 16:15 Odgovori

      Upravo, ovo je veoma teško sa Deltinim korporativnim mindsetom. Da bi ovakav projekat uspeo potrebno je stvoriti online ekosistem gde mali privrednici mogu da osete benefit, a uspeh Delte u velikoj meri jeste na gaženju malih u interesu velikih.

  3. Пеђа

    Пеђа

    18. 2. 2021. u 09:00 Odgovori

    Најаву Ананаса највише схватам као наговештај да ће бити обрачуна са сивом економијом.

    Какав год да буде, Ананас ће вероватно моћи да ради само са добављачима који раде легално, а то значи да неће бити конкурентни онима који исту робу продају на огласним сајтовима. Српски, а вероватно и балкански, купац, још увек радије купује јефтиније.

    Скупља роба (фрижидери, телевизори и слично) се и даље радије купује у виђеном стању, а то значи одеш у продавницу, видиш, платиш и носиш. Велике трговине увек имају могућност да ако неки производ немају на стању, могу да га имају у року од дан-два, па тако купац ако и оде на сајт и тамо изабере производ, преузеће га у локалној продавници. Без плаћања унапред и без поузећа и трошкова испоруке и ризика да га задеси нека ноћна мора какве се често дешавају код онлајн куповине у Србији.

    А што се тиче цена, ту крајњи купац нешто и неће видети промене. Једини начин да купиш нешто значајно повољније је да купиш на црно – без пореза, а ту Ананас тешко да ће да помогне.

    Оно што би купац могао да очекује од Ананаса то су гаранције, пре свега квалитета робе и испоруке а можда би био спреман да то и плати. Мада, како видимо, ни Амазон се на том пољу није прославио, и то како време пролази све мање одговара на таква очекивања купаца или прецизније – Аамазон је данас сведен на исто што су и иБеј, Алиекспрес и слични – купујеш мачку у џаку.

    • Пеђа

      Пеђа

      18. 2. 2021. u 15:47 Odgovori

      Под “обрачуном са сивом економијом” мислим на то да ће Мишковић да искористи сав свој утицај и моћ да елеминише на тржишту све не који му представљају конкуренцију, а то најпре значи да се избришу сви који продају на црно а то значи повољније. То значи да ће на удару бити конкурентни сајтови као што је КупујемПродајем и слични.

        • Пеђа

          Пеђа

          20. 2. 2021. u 20:51 Odgovori

          Не би ме изненадило да аналогно оном тесту самосталности за предузетнике уведу неки “тест трговинштва” са неким сулудим критеријумима да одреде да ли неко продаје спорадично или се бави трговином на црно.

          Можда смисле и нешто за проверу порекла робе која се продаје, ко зна…

          Моћ да то изведу имају, само је птање колико имају маште и немају скрупула.

      • Darko Kojić

        Darko Kojić

        18. 2. 2021. u 18:21 Odgovori

        Prvenstveno, a možda i najveći problem je što prosečan potrošač u Srbiji nije u stanju da pročita opis. Pre će pozvati telefonom i daviti pola sata. Naš potrošač internet shvata površno, dok (čuješ šta mi je čovek rekao) pravi razliku.

  4. Vladimir

    Vladimir

    18. 2. 2021. u 11:58 Odgovori

    Ne treba zaboraviti i politiku vraćanja poručenog (sa i bez reklamacije)… Sa domaćim prodavcima sam toliko puta poželeo da mogu da izaberem da garanciju uopšte nemam i platim manje, kako bih kupljeno ako se pokvari u garantnom roku samo prosledio na reciklažu umesto gubljenja silnog vremena na reklamaciju.

  5. Dragan

    Dragan

    18. 2. 2021. u 13:21 Odgovori

    Ista delta koja “A NA NAS” zaposlene misli tako što razdvaja hodnik obojenom linijom za deo kojim se kreće Miroslav i deo kojim se kreću ostali smrtnici… Biće zanimljivo pratiti razvoj logistike znajući koliko se razmišlja o svim segmentima hijerarhije u ovom preduzeću.

    • Korisnik

      Korisnik

      22. 2. 2021. u 16:38 Odgovori

      Dragane, molim Vas za pojašnjenje koji je to deo hodnika ili genex apartmana obojen drugom bojom i zabranjen za zakupce i ostale zaposlene u delti, ne računajući kabinete koji, logicno, imaju kontrolu pristupa kao i svaka druga kancelarija u zgradi.

  6. Dejan

    Dejan

    23. 2. 2021. u 09:50 Odgovori

    Interesantna analiza, ali postoje dve preskočene sitnice.
    Prvo, pored KupujemProdajem (koje je na tržištu već godinama) i Sasomange (koji su tu “od prekjuče”), veliki deo oglasnog kolača ovde imaju Halo oglasi koji po stažu preskaču oba navedena oglasnika u zbiru.
    Drugo, priča koja se šapatom provlači kroz usmene komentare je Miškovićev očajan imidž među dobavljačima iz vremena dok je Delta držala Maxi lanac supermarketa. Način na koji su tada koristili svoju monopolsku poziciju i spregu sa tadašnjim (po kadrovskim rešenjima i sadašnjom) vladom je brojne sitne firme koje su se upustile u sadarnju sa njima oterala u bankrot, a takav imidž ne isparava lako.

  7. Jovan Petrović

    Jovan Petrović

    27. 2. 2021. u 01:20 Odgovori

    Ključno je kako će rešiti isporuku i reklamacije. Prevario sam se pa naručio nedavno laserski štampač onlajn. Potpuni debakl od početka do kraja, koji i dalje traje dva meseca kasnije. Zakleo sam se da više nikada ništa od velike (srpske) kompanije neću naručiti. Više puta sam naručivao od malih prodavaca i bilo je zadovoljstvo raditi sa njima jer je njima zaista stalo da se saradnja uspešno završi. Ne radi se o tome da velikim kompanijama nije stalo, nego da frontline zaposlenima u velikim kompanijama nije stalo jer rade za smešne pare. Ako Mišković uspe da motiviše frontline da daju sve od sebe da klijenti budu zadovoljni, ima neke šanse.

  8. Saša Vujović

    Saša Vujović

    18. 3. 2021. u 13:03 Odgovori

    Dosta dobra analiza, posebno fokus na korisničko iskustvo kao tačku razlika između dobrih igrača na tržištu i onih ostalih. Kamen spoticanja za sve on-line trgovine je logistika (pod tim podrazumevam kompletan lanac snabdevanja, a ne samo kurirsku službu u poslednjem kilometru), i mislim da će se najveća bitka voditi na tom polju. Znajući šta i kako DELTA radi, verujem da će se uhvatiti u koštac na pravi način sa ovim problemom. Pre svega jer Mišković nije sujetni starac koji bi želeo da se ovenča krunom “balkanskog Bezosa”, već jedan vrhunski biznismen, koji se okružuje najboljim ljudima, sa izuzetnim iskustvom, znanjem i investitorskim sposobnostima. Verujem da je sa ovim poslom DELTA zakasnila 2-3 godine, ali to može biti posledica izgubljenih refleksa zbog tolikih godinama na vrhu. S obzirom da ostali na tom planu nisu ništa radili (bez uvrede, ali Shopster je po malo smešan ali ima određen pravac u kojem može da se razvija, kupujem-prodajem samo online platforma, drugih skoro i da nema), mislim da Ananas ima dobre šanse, i ne sumnjam da će uspeti. Ono što je verovatno je da će se investicija od 100mio EUR pretvoriti u dil vredan oko milijardu EUR za 5-6 godina. U svakom slučaju, posle ove dve pandemijske godine, uslediće velika konsolidacija i borba za kvalitet, a Ananas, s obzirom na početnu poziciju (Delta holding vlasništvo) ima izuzetne šanse da ovlada regionalnim tržištem.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

Netokracija

Predstavljamo vam ‘Employer Branding Belgrade’ – online konferenciju koja otkriva nova pravila u IT industriji

Pravila za regrutovanje top talenta u IT-ju su se promenila… I zato organizujemo Employer Branding Belgrade - besplatni online događaj koji će pokušati da odgovori na pitanje šta zaposleni u tehnološkoj industriji danas traže kod svog poslodavca!

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.