
Deltin ‘Ananas’ unaprediće domaći e-commerce ne investicijom od €100 miliona, već brigom o korisnicima. Može li on to?
Kompanija Delta Holding najavila je da nakon 30 godina poslovanja u različitim oblastima u 2021. godini ulazi u e-commerce. Analiziram kako bi novi biznis mogao da izgleda i na čemu se mora zasnivati kako bi se takmičio sa konkurencijom.
Znate onaj vic kada učiteljica da razredu zadatak da napišu rečenicu koja u sebi sadrži reč ANANAS i onda se kao javi Perica i baci foru za ćaleta A NA NAS nije mislio. OK, možda mi vicevi nisu jača strana, ali kao neko ko prati dešavanja na domaćoj i regionalnoj e-commerce sceni red je da prokomentarišem vest o ulasku kompanije Delta Holding u e-commerce i to lansiranjem novog “regionalnog Amazona” po imenu Ananas.
Ovu vest kompanija je objavila krajem januara, a najveći broj domaćih medija preneo je saopštenje bez neke značajnije analize o tome kako bi zapravo Delta to mogla da uradi i koje su slabe tačke Internet trgovine na domaćem terenu. Investiranje 100 miliona evra kroz 5 godina u novi biznis je cool, ali znate šta je takođe cool? Promena svesti potrošača, unapređenje čitave industrije, uvođenje nekih novih stvari, kao i popravljanje onih sa kojima se i trgovci i kupci muče već godinama.
U narednih nekoliko paragrafa izneću svoje mišljenje o tome koje to probleme Delta mora da neutrališe kako bi ananas.rs bio hit ne samo u Srbiji, već i u regionu.
Abrakadabra, ko sam ja?
Vratimo se prvo nekoliko godina unazad. Sada već davne 2016. godine u Hrvatskoj je predstavljena Abrakadabra kao Agrokorov vizionarski odgovor na e-commerce sektor koji je bio u porastu. Plan je od starta bio da A007, kako je bilo tajno ime ovog projekta, zaživi kao regionalna platforma s obzirom na prisutnost Agrokora u zemljama bivše Jugoslavije.
Danas, 2021. godine, svi znamo kako se priča o Agrokoru završila, no vizija da jedna kompanija takvog kalibra treba da bude pokretač promena na domaćem e-commerce tržištu nastavila je da golica pamet mnogih, i to pogotovo u godini u kojoj je globalna pandemija pokazala koliko je ovaj sektor jak i koliko se za kratko vreme razvio.
Drugim rečima, sasvim je logično da Delta Holding želi svoje parče e-commerce pite. Potpredsednica Delte za strategiju i razvoj, Marija Desivojević Cvetković, izjavila je u saopštenju krajem januara:
Sa finansijskom snagom i investitorskim iskustvom koje ima Delta, uvereni smo da možemo da stvorimo regionalnog džina u online trgovini. Ananas će korisnicima ponuditi nešto na šta nisu navikli u domaćoj trgovini, a što imaju samo najveći globalni trgovci poput Amazona ili AliExpressa. Na samom početku pokrićemo tržište Srbije, ali sa namerom da vrlo brzo budemo prisutni na tržištima bivše Jugoslavije, plus Albanija.
Čitajući različite tekstove u dnevnim novinama primetno je poređenje novog projekta sa kompanijama kao što su Amazon i AliExpress, što ni sam Miroslav Mišković ne skriva. 100 miliona investicije koliko je namenjeno za novi biznis jeste ozbiljna svota novca, ali ukoliko mene pitate to nisu kompanije sa kojima će se Ananas u početku takmičiti.
Veću muku mogle bi mu zadati Internet prodavnice kao što je recimo Shoppster koji je u vlasništvu United Grupe i koji takođe cilja na regionalnu prisutnost. Ne treba zaboraviti i to da robu široke potrošnje danas najčešće kupujemo (online) putem specijalizovanih prodavnica, ali i putem velikih oglasnika koji iako po definiciji nisu “čist e-commerce” i dalje zauzimaju ogroman udeo u trgovini prosečnog srpskog korisnika.
Drugim rečima, sportsku opremu najpre ćemo pogledati u Đaku, SportVision-u ili recimo Planeti Sport, tehniku u Tehnomaniji ili Gigatronu, dok ćemo ostale stvari pretraživati na KupujemProdajem ili Sasomange.
Ovo je ujedno i prva velika prepreka sa kojom će se Ananas neminovno susresti. Konkurencija je opaka i velika. Iz ovog ugla čini se da je Srbija bogatije tržište nego što zaista jeste čim imamo toliko izbora kada je Internet trgovina u pitanju. Istina je da je konkurencija odlična stvar za potrošača, ali je retko ko od ovih igrača uveo neku ogromnu novinu koja je u potpunosti promenila i prokrenula tržište na bolje.
Iskreno, čini mi se da će se ova saga sa pokretanjem velikih e-commerce biznisa završiti tako što će doći ili do spajanja domaćih kompanija ili do akvizicije od strane najvećih globalnih igrača koji u ovom trenutku već pripremaju svoj ulazak na tržište Centralne i Istočne Evrope.
No vratimo se na poentu. Ukoliko Ananas želi da zauzme svoj deo kolača tj. pite, tim koji razvija novi biznis moraće da ponudi nešto zaista do sada neviđeno – recimo korisničko iskustvo sa kakvim se do sada nismo susreli. Više o ovome u nastavku teksta.
Da li Ananas može da ponudi sopstvenu kurirsku službu?
Kada biste me pitali koji je to najveći izazov sa kojima se domaći trgovci i kupci suočavaju kada je Internet trgovina u pitanju, ne bi mi trebalo dugo da vam odgovorim – logistika. Iako mnogi ovih dana muku muče i oko uvoza jer COVID-19 je ostavio traga i na tom polju, čim je krenulo vanredno stanje susreli smo se sa “uskim grlom” koje je u potpunosti blokiralo e-commerce u Srbiji.
Kurirske službe tada nisu bile u mogućnosti da skaliraju svoje poslovanje i rezultat toga su bili paketi koji kasne, ali i ona dobro poznata rečenica možete li da siđete ispred? Ruku na srce, tokom 2020. godine rodila su se neka rešenja koja su uspela da pronađu kompromis na ovom polju – Paketomat je recimo jedan od njih. Međutim, da bi se Ananas pohvalio zaista vanvremenskim korisničkim iskustvom smatram da je neophodno rešiti problem dostave – čak i pre prve ispisane linije koda.
Diskutujući o ovoj tezi na Twitteru, skrenuta mi je pažnja i da je Delta vlasnik kompanije DTS (Delta Transportni Sistem) koja bi u startu rešila ovaj problem, barem kada je međugradska isporuka i međudržavna isporuka u pitanju. Bilo bi zanimljivo videti i da se interna sredstva koriste za last mile delivery, ali ne treba zaboraviti da su Ananasu na raspolaganju i servisi za dostavu kao što su recimo Glovo, Donesi i Wolt koji bi pored isporuke hrane mogli da budu njihov partner za dostavu manjih paketa. Uostalom, industrija se ionako kreće u tom smeru.
Imao, ali imao i brojne druge probleme većeg prioriteta u to vreme. A što se tiče Delte, ne treba zaboraviti na ovo: https://t.co/MIbc3dwV74
— Aleksandar Petković (@fivewho) February 4, 2021
Njihova primena bila bi posebno vidljiva ukoliko se Ananas bude odlučio da korisnicima ponudi nešto kao što je Amazon Prime tj. dostava u narednih 24 časa ili čak istog dana. U takvim rešenjima leži budućnost Internet trgovine – to su oni detalji koji kod korisnika prave zaista pravu razliku.
Halo Ananas? Da li imate robu na lageru?
U prethodnim delovima ovog teksta dotakli smo se konkurencije, korisničkog iskustva i logistike kao značajnih izazova sa kojima bi se Ananas.rs mogao susresti na samom početku. Međutim, kada govorimo o stvarima koje već godinama predstavljaju ozbiljan problem u samom procesu kupovine, ne treba zaboraviti ni onaj koji se tiče dostupnosti robe, a koji u doba globalne pandemije predstavlja još veći rizik po reputaciju trgovca.
Kako bih vam ilustrovao o čemu tačno pričam, uzeću za primer mog prijatelja koji je nedavno postao vlasnik kuće i koji je belu tehniku poručio online putem jednog od najvećih trgovinskih lanaca koji se bavi tehnikom. Kažem poručio, jer robu nikada nije dobio. U realnosti predmet porudžbine nikada nije bio u skladištu trgovca (a nije ga bilo ni kod uvoznika), te je kupac pored nemogućnosti kupovine morao da se suoči i sa užasnim zarobljavanjem novca jer povraćaj nije mogao da ostvari istog dana – prvenstveno zato što je trgovcu trebalo nekoliko dana da i sam shvati da nije u mogućnosti da uveze pomenutu robu.
Verujte mi, ovo je čak i bezbolan slučaj kakvih sam se naslušao. Stvari umeju da budu i mnogo gore, gde kupci svoju robu mogu da čekaju i do mesec i više dana, često se ne pozivajući na svoja prava jer samo žele da završe kupovinu.
Da li je Ananas u mogućnosti da reši ovaj problem? Ne znam, ali se iskreno nadam – pogotovo jer se u saopštenju navodi i to da će kompanija sarađivati sa velikim brojem dobavljača. Jednostavno, ne mogu vam opisati koliko je ovo presudna stvar pored recimo logistike. Ozbiljnost problema može se oslikati i u činjenici da ja kao član UO eCommerce Asocijacije Srbije i neko ko se Internet trgovinom profesionalno bavi već dugi niz godina, u slučaju kupovine robe veće vrednosti najčešće biram plaćanje pouzećem.
Niko od kupaca ne želi da se bavi lagerima i izgovorima. Ili imaš robu ili je nemaš. Što iskreniji budeš sa svojom mušterijom, to su veće šanse da će ti se ona vratiti i naredni put.
Da li će A NA NAS misliti?
Vratimo se na vic s početka teksta. Iskreno me veseli da vidim ulazak još jednog velikog igrača na tržište Srbije, ali ću biti duboko razočaran ako novotarije izostanu. Miroslav Mišković pohvalio se da Ananas već sada okuplja tim ozbiljnih profesionalaca koji će se u narednom periodu širiti. Uvidom u LinkedIn bazu vidimo da nekih 16 zaposlenih trenutno radi na novm projektu. Novom timu želim puno uspeha u poslu uz poruku da NA NAS kupce itekako misle – jer je to stvar koja će ih odvojiti od konkurencije kako u Srbiji, tako i u regionu.
Zanimaju te vesti o Internet trgovini u Srbiji? Baci pogled na našu e-commerce rubriku u okviru koje ćeš naći originalne priče sa liderima iz industrije, ali i praktične savete na temu kako da pokreneš svoj Internet biznis.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!