Decenter u Srbiji pokreće R&D odeljenje

Decenter pokreće R&D odeljenje – čini ga grupa hakera koja ima slobodu da stvara rešenja, bez brige o biznisu

Sa osnivačem kompanije Decenter razgovaramo o novom odeljenju, ali i poslovanju kompanije i trenutnom stanju na Web3 tržištu.

Redakcija Netokracije imala je priliku da detaljno porazgovara sa Andrejem Čvorom, osnivačem kompanije Decenter, koji nam je govorio o značaju R&D-ja u kontekstu razvoja proizvoda, ali i doprinosa razvoju Web3 industrije i blockchain tehnologije.

Između ostalog, ideja iza ovog razgovora bila je i da nešto detaljnije predstavimo koliko bear market i nedavna negativna dešavanja u Web3 industriji utiču na razvoj nekih novih Web3 proizvoda i na koji način tim u Decenteru percepira takvu situaciju na tržištu.

Štaviše, u R&D-ju Decentera nastali su mnogi pionirski poduhvati iz oblasti NFT-a, blockchain gejminga i decenteralizovanih finansija. Nakon višegodišnjeg fokusa na razvoju DeFi Savera, globalno popularnog alata u oblasti decentralizovanih finansija, iz ove kompanije planiraju da se vrate R&D korenima. Više o tome, pročitajte u tekstu koji sledi.

Andrej, kako je izgledao tvoj put do Web3 industrije?

Andrej: U najkraćim crtama, programiranjem sam počeo da se bavim u osnovnoj školi iz hobija, i imao sam tu sreću da još tada otkrijem strast prema tehnologiji i znao sam da će mi to jednog dana biti i karijerni poziv. Nakon završene Matematičke gimnazije i studija informatike u Engleskoj, proveo sam oko pet godina radeći kao programer u raznim IT kompanijama, u Srbiji i inostranstvu.

Može se reći da sam odrastao zajedno sa internetom, jer sam se već sa nekih osam ili devet godina po prvi put nakačio i jako brzo postao opčinjen digitalnom mrežom. Web je tada još uvek bio u nekoj underground fazi, i odisao je nečim što mi je i danas teško da artikulišem – nekim buntom, revolucijom i enormnim potencijalom. Upravo ovaj osećaj mi se vratio i kada sam prvi put razumeo kriptovalute i pridružio se toj zajednici pre desetak godina. Tada sam prvo upoznao Bitcoin, čiji sam razvoj nastavio pažljivo da pratim.

Prekretnica za potpuni ulazak u ovu sferu bila je nastanak Ethereum-a, jer kada je Ethereum lansiran mogao sam da vidim i relativno jasan put kojim bih ja kao programer-preduzetnik mogao dublje da uronim u ovaj pokret i posvetim mu čitavu karijeru. Ethereum je kao platforma omogućio stvaranje neuništivih aplikacija, bez jedinstvenog mesta izvršavanja koda, što je potpuno novi koncept u odnosu na klijent-server arhitekturu na koju sam bio navikao.

Fascinacija decentralizacijom kao novom paradigmom mi je bila ujedno i motivacija da zajedno sa još par pionira u ovoj oblasti 2017. godine pokrenem Decenter, firmu koja je zamišljena kao inkubator za proizvode bazirane na blockchain-u.

R&D centar će u narednom periodu biti od velike važnosti za kompaniju Decenter.

Kako danas izgleda razvoj Decentera, šta se sve promenilo kod vas od naše podkast epizode u junu ove godine?

Andrej: Najuzbudljivija promena od kako smo snimili tu epizodu je svakako konačno pokretanje R&D tima, što za nas predstavlja vraćanje korenima, fazi u razvoju kompanije kada nismo bili fokusirani na jedan biznis i proizvod, već smo imali slobodu da istražujemo nove frontove i eksperimentišemo sa različitim idejama i pravcima.

Osim toga, ne mogu reći da se mnogo toga promenilo tokom ovih poslednjih šest meseci, pre svega jer se DeFi Saver, proizvod na koji je čitav nas tim trenutno fokusiran, sada već poprilično stabilizovao, pa su se i tempo rasta i dinamika usporili. Drugi uzrok je to što je čitava industrija još uvek u prolongiranom bear market-u, pa je dinamika nešto drugačija u odnosu na onu na koju smo navikli za vreme kripto euforije i svakodnevnih velikih vesti i dešavanja.

Kako ste došli na ideju da pokrenete R&D  i šta će ovo odeljenje u okviru Decentera podrazumevati?

Andrej: Ova ideja za nas nije zapravo ništa novo, jer je to okosnica oko koje je Decenter nastao, nešto što je usađeno u sam DNK kompanije. R&D u našem slučaju nije ništa drugo nego skraćeni naziv za grupu hakera koji imaju slobodu da istražuju, rešavaju probleme i stvaraju nova rešenja bez mnogo brige o biznisu, rokovima ili tržistu.

Svi proizvodi koje smo stvorili su nastali na ovaj način, s tim da nam je tokom poslednje tri godine skoro sav fokus postao usmeren na iterativna unapređenja jednog proizvoda, pa je ovaj R&D deo otišao u fazu hibernacije. Nastavili smo da se bavimo R&D-em kroz letnje prakse, a sada je prosto trenutak koji smo odabrali da unutar firme formiramo i permanentni tim koji će se baviti isključivo istraživanjem i razvojem novih proizvoda.

Kako R&D doprinosi razvoju jedne mlade, ali veoma perspektivne industrije kao što je Web3?

Andrej: Sve što nastaje u našoj industriji nastaje kroz neku formu R&D-a. Bilo da je reč o migraciji protokola sa Proof-of-Work na Proof-of-Stake konsenzus mehanizam, nastanku nove niše poput DeFi-ja ili NFT-eva, ili stvaranju novog proizvoda u nekoj od ovih niša, sve je nastalo jer je negde postojao tim koji je imao slobodu i motivaciju da se bavi nečim eksperimentalnim.

Iako više nije egzistencijalno ugrožena, još uvek je relativno neizvesno u kom pravcu će se dalje razvijati čitava industrija, kakve će sve smislene primene pronaći blockchain tehnologija, kao i koliko će sve ovo postati integrisano u tradicionalne sisteme. Jedini način da dođemo do odgovora je da kroz eksperimente isprobavamo različite ideje i pristupe i vidimo sta će moći da opstane.

R&D Decenter-a će u ovom slučaju predstaviti skraćeni naziv za grupu hakera koji imaju slobodu da istražuju, rešavaju probleme i stvaraju nova rešenja.

Da li možeš više da nam kažeš o tome koje su tačno karakteristike rada u R&D-ju i šta zaposleni mogu očekivati od rada u ovakvom okruženju?

Andrej: Za čitav Decenter, pa samim tim i novonastali R&D tim, suštinsko je načelo slobode i odgovornosti. Ukratko, ovo znači da odstupamo od opšteprihvaćenog top-down pristupa i mikromenadžmenta, i stremimo ka tome da ljudi preuzimaju potpunu odgovornost nad projektima ili delovima projekta na kojima rade, i da budu podstaknuti da sami pokreću proizvode ili inicijative.

Manje-više svaki sopstveni proizvod koji smo razvili do sada je nastao tako što je neko iz tima imao ideju, a potom je tu ideju pretvorio u realan proizvod uz pomoć raspoloživih resursa Decentera. Potpuno je nevažno na kakvoj se poziciji neko nalazi – kod nas su do sada proizvode inicirali programeri svih nivoa senioriteta, ljudi iz biznis ili finansijskog tima, pa i dizajneri.

Pored mogućnosti da svako bude inicijator, sloboda u Decenteru podrazumeva i veliku količinu fleksibilnosti. Generalno ne namećemo radno vreme ili broj slobodnih dana, a za R&D tim ova fleksibilnost će biti podignuta na još viši nivo, pa će pozicije u ovom timu biti pogodne i za full-time studente.

Kao jednu od najbitnijih pogodnosti R&D tima bih istakao mogućnost stvarnog vlasništva nad proizvodima koji u tom timu nastaju, kao i učestvovanje u strateškim odlukama i biranju pravca razvoja. Ovo čini naš R&D tim i nekom vrstom akceleratora koji talentovanim i preduzimljivim ljudima pruža mogućnost da pokrenu svoje proizvode u blockchain industriji bez overhead-a i ulaganja sopstvenih resursa koje bi ovakav poduhvat inače zahtevao.

Naravno, pored uslova rada važno je reći nešto i o tome ko su pravi kandidati za ovaj tim. Jasno je da ovakvo radno okružnje sa nedostatkom strukture nije pogodno za svakoga, pa zbog toga i ciljamo na ljude koji su:

  • motivisani, nezavisni i kojima nije potreban menadžment ni lista taskova;
  • poseduju hakerski mindset;
  • poistovećeni sa vrednostima kripto pokreta i decentralizacije.

Koliko je koncept R&D-ja važan i značajan kada govorimo o decentralizaciji u Web3 industriji?

Andrej: Važan je koliko i u svakoj drugoj sferi koja je još uvek u ranoj fazi razvoja i u kojoj postoji velika količina neizvesnosti, neotkrivenih granica ili mogućih načina upotrebe nove tehnologije. Nakon otkrića blockchain-a pokrenuta je čitava lavina inovacija i novih mogućnosti, i još uvek nije jasno gde će se ta lavina zaustaviti.

Mi smo kao civilizacija navikli da sve obavljamo kroz posrednike od poverenja i da sve što radimo organizujemo kroz top-down hijerarhijske strukture, a sada odjednom imamo tehnologiju koja nam omogućava da sve to okrenemo naglavačke. R&D je u tom smislu od ogromnog značaja, jer je sada potrebno da kroz eksperimente otkrijemo gde sve ova nova paradigma može da nađe realnu primenu.

Decentralizacija je još i specifična u smislu da predstavlja suštinsku vrednost čitavog pokreta, i kao takva se prožima kroz sve aspekte industrije. Zbog toga je recimo uočljivo nepostojanje centralnog geografskog hub-a gde se dešava najveći deo inovacija (kao što je to recimo slučaj sa Web 2.0 pokretom i Silicijumskom dolinom), a umesto toga su kompanije i događaji raštrkani po celom svetu, a postali su uobičajeni i potpuno remote timovi. Ovo svakako ima svojih prednosti, ali često i predstavlja i posebnu vrstu izazova kada je reč o R&D-u.

Koliko bear market i nedavna negativna dešavanja u Web3 industriji utiču na razvoj nekih novih proizvoda?

Andrej: Svakako da produženi bear market sa sobom nosi i niz otežavajućih okolnosti za razvoj proizvoda. Ne samo da resursi postaju limitirani, pre svega kada je reč o dostupnosti kapitala, već je i mnogo teže validirati nove ideje zbog smanjene aktivnosti i relativno malog broja korisnika koji interaguju sa blockchain aplikacijama u ovom periodu.

Postoje proizvodi čije metrike za vreme najgoreg dela bear marketa ne ukazuju na bilo kakav potencijal, a koji postaju izuzetno uspešni čim se tržište preokrene. Pored bear marketa koji je prirodni deo ciklusa, tokom poslednjih godinu-dve smo imali i značajan broj loših aktera koji su srozali kredibilitet čitave industrije u očima javnosti, što je izuzetno demorališuće za sve nas.

Sa druge strane, za timove koji igraju dugoročnu igru, bear market je jako pogodan za stvaranje novih i unapređivanje postojećih proizvoda. U ovom periodu industrija se detoksifikuje i turisti i grifteri prelaze na druge vozove, dok oni koji su tu zbog ideologije ostaju jer ih ne zanimaju previše uslovi na tržistu (uglavnom jer su već prosli kroz nekoliko ovakvih ciklusa), i oni nastavljaju da grade iz drugih pobuda.

Zahvaljujući ovome buka se smanjuje na minimum (nema recimo više brige oko toga što svake nedelje neki konkurent podigne milione dolara), pa postaje mnogo lakše fokusirati se na građenje. Pritom u ovom delu ciklusa odumiru svi proizvodi zasnovani na pogrešnim načelima, hype i sve vrste iracionalnih preterivanja nestaju, pa je i lakše doći do kvalitetnih programera i drugih ljudi koji imaju iskustva u industriji. Pritom ni mreža više nije zakrčena, pa je testiranje aplikacija brže i jeftinije.

Značaj R&D centara je veliki kako sa strane edukacije, tako i sa strane razvoja novih proizvoda i istraživanja.

Šta je ono što Decenter izdvaja od drugih Web3 kompanija, po čemu ste jedinstveni?

Andrej: To što ne marimo za konvencije i uspostavljene norme i što nas pokreće neka vrsta buntovničkog duha (ovo bi zapravo, po mom mišljenju, moralo da važi za svaku pravu kripto kompaniju, ali to nažalost više nije slučaj). Verujemo u decentralizaciju, kao i da je kroz tehnološku inovaciju moguće doprineti slobodi individue, i sve što radimo je prvenstveno motivisano ovim načelima.

Upravo to što nismo konvencionalan startap potčinjen interesima shareholder-a ili investitora, uslovljen rastom po svaku cenu, daje nam mogućnost da budemo zapravo vođeni core vrednostima i da brinemo o ljudima koji su deo našeg tima.

Koji su budući poslovni planovi za Decenter?

Andrej: R&D tim unutar Decentera i jeste u velikoj meri nastao upravo iz težnje ka razvoju novih proizvoda. Plan je da sve novo što budemo stvarali potekne odavde, i to odeljenje će predstavljati neku vrstu inkubatora za proizvode. Ovo je svakako dugoročna investicija, jer svesni smo da je za stvaranje uspešnih proizvoda potrebno mnogo više od želje i okupljenog tima. U ovako dinamičnoj industriji cilj je pre svega da imamo uigran tim spreman da ugrabi pravu priliku kada se ona pojavi.

Što se zapošljavanja tiče, pored pozicija za R&D tim trenutno nemamo preveliki apetit za dalji rast kada je reč o broju ljudi. Poučeni greškama većine drugih firmi koje imaju tendenciju ka bržem rastu, težimo da se širimo tempom koji je usklađen sa klimom na tržištu i realnim potrebama naših proizvoda.


Ukoliko želite da radite na razvoju blockchain proizvoda i sebe smatrate “builder”-ima, posetite R&D stranicu Decentera i pogledajte koje su to sve pozicije otvorene u ovoj kompaniji. 


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Vega IT ulaže €1.000.000 u osnivanje novog startapa Thrivea

Kao nastavak globalnog širenja poslovanja, kompanija Vega IT najavila je novi poslovni poduhvat. Ovog puta, rade na razvoju inovativnog HR SaaS rešenja pod imenom Thrivea.

Startapi i poslovanje

Anygo je novi servis za deljenje vozila u Beogradu putem aplikacije – čija se mreža širi

Na ulicama glavnog grada pojavili su se mali gradski Hyundai automobili sa natpisom 'Anygo car sharing'. Prestonica je konačno dobila jedan ovakav servis, a mi vam u intervjuu sa osnivačem startapa 'Anygo' otkrivamo kako on funkcioniše i na koji način je nastao.

Novost

Sve što treba da znate o aplikaciji Agencije za privredne registre

APR je uveo aplikaciju za sastavljanje i podnošenje finansijskih izveštaja za 2023. godinu, u skladu sa Zakonom o računovodstvu. Za vas smo izdvojili najvažnije pojedinosti vezane za njeno korišćenje.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Novi GapMinder Fond II s kapitalom od €80 miliona targetira i srpske startape!

GapMinder Ventures, VC fond koji je dosad primarno ulagao u tehnološke kompanije iz Rumunije, pokreće GapMinder Fond II, investicioni paket od 80 miliona evra koji će biti alociran i na širem istočnoevropskom regionu, pa tako i Srbiji i Hrvatskoj.

Tehnologija

SEO Spam: Kako su AI generisani advokati pokušali da prevare Netokraciju?

Razvojem veštačke inteligencije cyber kriminalci postaju sve veštiji, a napadi sve maliciozniji. Donosimo vam priču o tome kako smo uspeli da raskrinkamo jedan takav pokušaj ucene.

Office Talks Podcast

Da li će Bitcoin doći do $100.000?

Dolazak Bitcoin ETF-a izazvao je pažnju mnogih u Web3 svetu. Upravo o ovoj temi ali i o stanju na tržištu kriptovaluta, razgovarali smo u novoj epizodi podkasta sa Aleksandrom Matanovićem, direktorom i osnivačem kripto menjačnice ECD.rs.

Mobilno

Uživo praćenje prevoza u Beogradu od danas na Google mapama!

Google je u okviru svoje aplikacije mapa na pametnim telefonima omogućio praćenje javnog prevoza u realnom vremenu za našu prestonicu.

Digitalni mediji

Vladimir Kovač: Iz zajednice se regrutuje radna snaga, zato kompanije treba da budu deo događaja

Zrenjaninski hotel Vojvodina tradicionalno će krajem aprila ugostiti još jednu DigiTalk konferenciju i edukaciju posvećenu e-trgovini. O važnosti održavanja ovakvih događaja za kreativnu, digitalnu i IT zajednicu, razgovaramo sa jednim od osnivača i organizatora konferencije.

Intervju

Bosch inženjerski centar u Srbiji zapošljava IT stručnjake koji razvijaju rešenja za auto industriju

Ubrzani razvoj 'automotive' industrije i okretanje u smeru sve veće integracije digitalnih rešenja, otvorile su jedno sasvim novo poglavlje za tehnološke i IT kompanije. Jedan od lidera u razvoju digitalnih rešenja za auto industriju je i kompanija Bosch, čiji IT sektor u Srbiji zapošljava više od 400 stručnjaka.